6 tips på hur du kan mäta din annons på LinkedIn

6 tips på hur du kan mäta din annons på LinkedIn

Har du annonserat på LinkedIn men tycker det är klurigt att mäta resultatet? LinkedIn har nyligen släppt en checklista som kommer hjälpa dig mäta hur din annons går.

mäta annons Linkedin

Utvecklingen gällande marknadsföring har gått fort och detta klassiska ordspråk är viktigare än någonsin:

Om du inte kan mäta det kan du inte förbättra det.

Det handlar alltså om att mäta, men att mäta rätt saker. Det visar om din annons på LinkedIn håller hög kvalité, att den konverterar bra och att du tydligt ser ett resultat av din kampanj.

Om du kan använda all data och de rapporter som du har till hands kan du snabbt se ett resultat. LinkedIn har nu släppt en guide som hjälper dig att dra nytta av de mätverktyg som du har tillgängliga.

En checklista så du enklare kan mäta din annons på LinkedIn

Från planering för din annons till granskning av statistik. Om du konsekvent följer dessa sex tipsen så att du får en fullständig bild av annonsens resultat och insikter som du kan genomföra.

checklista mäta annons LinkedIn

Anpassa till nyckeltal

För att hålla din annons på rätt spår och med önskat resultat använder Campaign Manager ett målbaserat ramverk där ditt slutmål är i centrum. De specifika mätvärdena du mäter kopplas tillbaka till ditt mål, oavsett om det är att bygga varumärkeskännedom eller att få leads och konvertering.

Relaterad artikel: LinkedIn har lanserat en rapport i campaign manager för engagemang

Insight Tag och Conversion Tracking

Att spåra med “conversion tracking” är en av de mest kraftfulla mätfunktionerna på LinkedIn. Med hjälp av denna kan du få en omfattande bild av din annons, både inom och utanför LinkedIn. Kombinera denna med Insight tag så kan du se hur många som har hämtat, registrerat, köpt och andra konverteringar, kopplat till din kampanj. Du kan till och med spåra konverteringar från personer som tittade på en annons men som inte klickade på den!

Fördjupa dig: Vad betyder CPC, ROI, CPM och andra förkortningar

Använd Lead Gen forms

Lead Gen forms på LinkedIn är ett färdigt formulär som är tillgängligt för sponsrat innehåll och meddelandeannonser. Ett enkelt format som  fylls i automatiskt utifrån information som finns på en profil. Din målgrupp slipper alltså fylla i en massa fält och du som marknadsförare får lättare att spåra data som kostnaden per lead, antalet leads och ifyllda formulär kopplat till din målgrupp.

Fördjupa dig: Annonsera med retargeting och lead gen forms

Mät din annons på LinkedIn efter en vecka

Ett vanligt misstag är att annonsen körs för kort tid. För att du ska kunna mäta effekten behöver du minst en vecka för att kunna se om den ger ett bra resultat. Köpresan har förändrats och blivit mer komplex vilket innebär att det kan ta lite tid innan du ser effekten på din annons. Det betyder inte att du ska låta blir att snabbt mäta kampanjens resultat utan ha hela tiden ett öga på annonsen så du kan se när du behöver göra förbättringar.

LinkedIn rekommenderar veckovisa analyser med fokus på att justera och optimera. Nollställ de mätvärden som överensstämmer med dina kampanjmål (enligt det första tipset) och se om små förändringar i annonsmaterial eller inriktning kan ge ett lyft. På det här sättet blir det bättre när du utvärderar slutresultat och avkastning på din annons (minst en månad efter lanseringen).

Utgå från denna checklistan för att optimera dina annonser på LinkedIn.

Använd rätt demografi

En grundläggande tro är att B2B-reklam behöver fokusera på  “vem” snarare än “hur många”. Även om det är uppmuntrande att se ett stort antal visningar och engagemang för dina annonser, är dessa indikatorer mindre värdefulla om de kommer från fel personer. Demografin för din annons hjälper dig att se exakt vem som interagerar med dina annonser som  jobbtitel, funktion, företagets storlek, plats och mycket mer.

Fördjupa dig: Få bättre resultat på din annons genom att välja rätt målgrupp

Budgivning och budgetering

Att spendera effektivt är en prioritet för varje marknadsförare som hanterar annonskampanjer. På LinkedIn kan du komma åt tips för att förbättra din annons gällande hur du förbättrar dina bud och budgetar. Fördjupa dig hur du får ut det mesta av din budget när du annonserar på LinkedIn.

Hitta rätt mätpunkter

Enligt en ny rapport från LinkedIn beskriver endast 37% av digitala marknadsförare sig själva som “mycket” självsäkra i sina ROI-mätvärden. Att förbättra förmågan att mäta, analysera och förbättra är en kritisk möjlighet till konkurrensfördelar i dagens trånga marknadsföringsmiljö.

Den här artikeln är kuraterad från LinkedIn och här hittar du checklistan som pdf.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: 6 tips på hur du kan mäta din annons på LinkedIn […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *