5 verktyg för bättre statistik på LinkedIn
5 verktyg för bättre statistik på LinkedIn
På LinkedIn har du en del statistik som finns inbyggd på både din profil och på företagssidan. Men för att få bättre statistik behöver du ett externt verktyg som ger dig en bättre överblick än vad den statistiken som LinkedIn ger dig. Artikeln innehåller reklamlänkar, sk. affiliate-länk.
Lär dig tolka befintlig statistik på LinkedIn
Innan vi slänger oss in i de 5 externa verktygen behöver du lära dig tolka den statistik som du redan har från LinkedIn. Du kommer ganska långt, framför allt på företagssidan finns det mycket statistik.
Följande statistik har du på företagssidan på LinkedIn
På företagssidan har du mycket statistik. Under ”analytics/statistik” har du tre flikar:
- Visitors (besökare)
- Updates (inlägg)
- Followers (följare)
I artikeln, 5 viktiga saker du måste mäta och analyserar i statistiken på LinkedIn, går jag igenom all statistik som finns på företagssidan – och det är mycket. Du kan exportera statistiken för att ytterligare sätta dig in i, och analysera datan. Med den här datan blir det också lättare för dig att göra bättre, och mer anpassat innehåll som uppskattas av följarna.
Följande statistik har du på din profil på LinkedIn
När det gäller din profil så har du statistik under varje inlägg. Där ser du:
- Visningar
- Interaktioner (reaktioner & kommentarer)
- Delningar
- Var personerna som sett ditt inlägg arbetar
- Vilken titel som personer har
- Vanligaste staden som personer bor i
Dessutom så ser du i ditt verktygsfält:
- Antal personer som har tittat på din profil
- Hur många visningar ditt senaste inlägg har fått
- I hur många sökresultat din profil har kommit upp
Ytterligare ett mätverktyg är SSI, social selling index, som visar hur det går för dig på LinkedIn.
Tips på externa verktyg för bättre statistik på LinkedIn
Om du nu känner att den statistiken som LinkedIn tillhandahåller inte räcker till så finns det flera bra verktyg i olika prisklasser. Här hittar du fem olika verktyg som ger dig bra överblick.
#1 Shield
Om vi börjar med ett verktyg till din profil LinkedIn så tipsar jag om ett jag själv använder, Shield. [reklam-länk] Här ser jag visningar, antal kommentarer, likes, delningar engagemangsgrad och hur många inlägg jag har gjort samt jämförelse med perioden innan.
Här ser jag snabbt statistik och härifrån kom mina siffror gällande att mina inlägg fick över 1,6 miljoner visningar för 2020. En annan siffra visar att jag förra veckan fick 283 nya följare.
Shield kostar från $12 per månad.
#2 Buffer Analyze
Buffer är ett verktyg som jag ofta har rekommenderat för schemaläggning. De har ytterligare ett verktyg, eller snarare en modul för statistik som heter Buffer Analyze.
Buffer Analyze kostar från $28 per månad.
#3 Metricool
Metricool är ett stort verktyg som ger dig mycket data. Det finns ett gratiskonto som är väl värt att testa och sedan finns det flera nivåer beroende på vad du behöver. Tittar vi specifikt på LinkedIn så kan du hantera flera personliga profiler och företagskonton från ett ställe. Det här är ett bra verktyg för dig som hanterar flera profiler och sidor på LinkedIn.
Metricool har en freemiumversion och premium börjar från $10 per månad.
#4 RivalIQ
Med Rival IQ kan du jämföra dina profiler med andra företag i din bransch för sociala medier, SEO, hashtags och hur bra kvalitet det är på deras innehåll. På så vis kan du hitta de övergripande digitala strategier som fungerar för dina konkurrenter och lära av deras taktik. Du kan även integrera Google Analytics för att få en bättre förståelse för kundresan.
Rival IQ kostar från $169/mån.
#5 Cyfe
Cyfe gör det snabbt och enkelt att automatisera dina rapporter för sociala medier. Du mäter och får statistik för de sociala medier som spelar roll. Ha koll på meddelanden, media och inlägg. Spåra alla analyser för dina sociala medier i en enda panel. Det finns över 100 integrationer såsom Google, Facebook, LinkedIn, CRM-system, flertalet verktyg för nyhetsbrev och mycket, mycket mer.
Du ser trender över dina KPI:er för sociala medier. Du kan spåra likes, kommentarer och räckvidd. Ett verktyg där du enkelt kan visa kunder, kollegor och chefer hur sociala medier påverkar ditt varumärke och din organisation.
Cyfe kostar från $29/månad.
Bonus-verktyg för bättre statistik på LinkedIn
I de flesta verktyg som du kan använda för att schemalägga dina inlägg ingår det statistik. Hubspot är ett stort verktyg som har mycket statistik men för att nämna några så har även Hootsuite, Sprout Social, Zoho social och Fanbooster statistik.
Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga inlägg + 7 verktyg
Använder du något verktyg för att få bättre statistik?
Berätta och tipsa gärna!
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!