5 sätt att använda statistik i sociala medier för att maximera närvaron

Hur du använder statistik från sociala medier för att maximera närvaron

Att ha koll på statistiken är a och o när det gäller sociala medier. Men förutom att du behöver läsa statistik behöver du även veta vad du ska mäta och vad siffrorna egentligen betyder för din närvaro i sociala medier. Du kan grotta ner dig hur mycket som helst i varje plattforms statistik-verktyg och i Google Analytics för att förstå vad som resonerar med din målgrupp. Men det viktiga är att veta vad du ska mäta.

Dina mål med närvaron i sociala medier är det som ligger till grund för vad du ska mäta. Om du har som mål att öka antal konverteringar så ska den KPI:n finnas med i strategin.

Jag kan inte nog betona hur viktigt det är att mäta hur det går i sociala medier men framför allt att mäta rätt saker!  När du sätter dig in i all statistik du har via sociala medier så får du fakta på hur det faktiskt går för dina inlägg och du ser också var du ska lägga ditt fokus.

Tänk även på att du har flera mätpunkter för enskilt är dessa s.k vanity metrics. Dvs enkelt att mäta men säger inte så mycket.

statistik sociala medier

Här är fem sätt som du kan använda statistik för sociala medier

#1 Följare

Ta reda på: Lockar ditt innehåll rätt målgrupp?

Du som följer mig på Linkedin och frekvent läser min blogg vet att jag har pratat om hur viktigt det är att vara aktiv och att få engagemang på dina inlägg. När du är aktiv och postar relevant innehåll som lockar till engagemang bör det innebära att du ser en ökning av antalet följare/kontakter. En stadig tillväxt visar att andra hittar till ditt konto och tycker om vad de ser. Likväl är brist på fler följare en viktig signal som du behöver ha med i beräkningarna.

Antal följare kan också öka genom att någon taggar, eller rekommenderar dig och ditt företagsnamn. Genom att du har koll på att antal följare ökar ser du hur ditt varumärke växer och ditt budskap fungerar.

Men tänk även på att antal följare inte är affärskritiskt. På Facebook och LinkedIn har du en funktion där du kan bjuda in dina kontakter/vänner att börja följa sidan. Den funktionen tycker jag du ska fundera på om du faktiskt ska använda.

Varför tänker du?
Jo för det är mycket viktigare att ha följare som är intresserade av det du publicerar än att ha mängder med följare. Allra helst vill du att dina följare ska engagera sig i dina inlägg då engagemang prioriteras i alla sociala medier.

I varje enskilt konto du har i  sociala medier finns statistik över antal följare. Beroende på plattform ser du olika saker och oftast kan du exportera datan för att gå igenom den. Ett annat enkelt sätt är att du skriver upp antal följare i ett dokument den 1:a varje månad.

Relaterad artikel: 5 viktiga saker att mäta på LinkedIn

Extra viktigt att känna till gällande LinkedIn är att du inte ser vem som följer sidan så där bör du även kika på demografin över dina följare.

Ett enkelt verktyg för att kolla följare och engagemang på både ditt och andras konto på Instagram och Youtube är HypeAuditor. Så här ser det ut på mitt Instagram-konto via HypeAuditor.

statistik sociala medier

#2 Räckvidd och visningar

Ta reda på: hur stor räckvidd får dina inlägg i sociala medier? 

Vi börjar med grunderna, vad är skillnaden mellan räckvidd och visningar?

Först om främst betyder det här olika saker beroende på var du är. I vissa fall kan du välja att se alla och/eller endast unika visningar.

På företagssidan på LinkedIn blir det en visning när ett inägg syns på minst 50% av skärmen, visas i minst 300ms eller när det är klickat på. Vilket som kommer först.  Däremot när det gäller inlägg på din profil så räknas det så fort inlägget har susat förbi dig i flödet. Det är inte heller unika visningar.

Räckvidd (reach) är det totala antalet personer som såg ditt innehåll eller medan visningar (impressions) är antalet gånger innehållet visas, oavsett om det är klickat på eller ej (en person eller ett konto kan se ditt inlägg mer än en gång).

För att ytterligare förvirra dig så definierar varje sociala medier räckvidd och visningar på olika sätt. Och när det gäller annonsering ändras det igen. Plus att det räknas annorlunda om det är en video.

Relaterad artikel: Vad betyder CPC, CPM, CTR och andra förkortningar i digital marknadsföring

Det viktigt att du följer upp båda dessa siffror men tänk även på att även om du når 10.000 personer så spelar det inte så stor roll om endast 1000 är intresserade av ditt varumärke.

Dessa mätpunkter berättar hur långt ditt innehåll når och utifrån detta kan du beräkna hur hög engagemangsgraden är. Dvs de som såg ditt inlägg och engagerade sig i det. Ett högt antal visningar och räckvidd visar att ditt innehåll är intressant och bör vara med i beaktandet när du skapar nytt innehåll.

engagement rate betyder räknas

Beroende på vilka verktyg du använder kan du sammanställa och jämföra visningar, räckvidd och engagemangsgraden. Det går alldeles utmärkt att använda ett excel-dokument för att analysera och spåra datan. Baserat på statistiken kan du gå tillbaka och titta på vilka tidsperioder samt innehåll som presterar bäst.

Det du vill ta reda på här är vilket innehåll som ger högst räckvidd och engagemang – i respektive sociala medier som du har en närvaro i.

Fördjupa dig om reach/impressions i den här artikeln från Sprout social.

#3 Engagemang och omnämnande

Ta reda på: vilka inlägg ger högst engagemang och interaktioner?

Att få engagemang i dina inlägg är otroligt viktigt då engagemang är det som prioriteras i algoritmerna för alla sociala medier. Utan engagemang får du i princip ingen räckvidd. Ju mer du vet om vilka inlägg som presterar bra desto lättare är det att publicera fler liknande inlägg. Här gäller det även att titta på vilka format och vilken dag & tid som inläggen är publicerade på.

Engagemang och interaktioner är den viktigaste faktorn i sociala medier. Det är det bästa sättet att få dina följare och nå nya målgrupper. När dina följare engagerar sig i dina inlägg kommer algoritmerna att visa ditt innehåll för fler personer och du kan på så sätt nå utanför de som redan känner till ditt varumärke.

Engagemang innebär att någon klickar på gilla, kommenterar, klickar på en länk och/eller delar ditt inlägg. Att hålla reda på interaktionerna kommer att hjälpa ditt företag i många olika aspekter, bland annat:

  • Fånga upp frågor
    Att hålla reda på antal interaktioner gör att du kan snabbt kan svara på frågor eller problem. Att svara på, och hantera både meddelande och kommentarer är viktigt. Dels för att kommentarerna syns offentligt  vilket visar att du bryr dig om dina kunder, och blivande kunder. Att vara generös med kunskap och svara på frågor bygger relationer och varumärke.
  • Ökat antal interaktioner
    Om du får en ökning på antal interaktioner kan det innebära att det innehåll du publicerar resonerar väl med din målgrupp, Men det kan också innebära att någon har rekommenderat eller taggat dig i ett inlägg. Var uppmärksam på vilket innehåll som får mycket engagemang då det visar vad din publik tycker är bra.
  • Meddelanden & omnämnanden
    När du får meddelande och omnämnande visar det på två saker. Att dina följare är intresserade av det du gör och att ditt varumärke börjar bli känt.

Även här gäller det att mäta och fylla i relevant data. Exportera data från respektive sociala medier eller använd ett verktyg som mäter engagemang. Flera av verktygen som schemalägger inlägg har inbyggd statistik som du kan studera. Själv använder jag Buffer men även Hootsuite och Sprout Social har bra statistik inbyggt.

Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga inlägg + 7 bra verktyg

#4 Klick och trafik

Ta reda på: Konverterar dina inlägg?

Först och främst måste du definiera vad en konvertering är för dig. En konvertering innebär att någon gör det du vill att de ska göra. Det kan vara att klicka på en länk, fylla i ett formulär eller att någon hämtar en pdf.

Visst, länkar är inte speciellt omtyckta av de olika sociala medierna men i slutändan är det här ett mål som många har, att få trafik till hemsidan via sociala medier.

När du publicerar inlägg som innehåller en länk behöver du mäta det på två sätt. Dels antal klick på själva länken och dels trafik till hemsidan. Att mäta själva länken gör du enklast via tredjepartsverktyg. Här rekommenderar jag Google URL builder som ger dina länkar en UTM-tagg som du sedan kan spåra.

Se till att du använder Google Analytics för att hålla reda på vilka sociala medier som driver trafik till din hemsida. Den här statistiken visar var dina följare klickar sig vidare och faktiskt även vilka sociala medier som du ska lägga mest krut på, eller stänga ner.

Relaterad artikel: 5 avancerade tips för marknadsföring i sociala medier

#5 Leads

Ta reda på: Var kommer dina leads ifrån?

Även här behöver du bestämma dig för vad ett lead är för dig. Generellt innehåller ett lead användbar information och tydliga tecken på intresse för ditt företag och dina tjänster. Ett sådan exempel kan vara att någon har sktivit upp sig på ditt webinarie eller hämtat en pdf.

När dina konto på sociala medier börjar växa är det enkelt att fastna i hur många gilla-markeringar och antal visningar du får. Ja, det är roligt att se att dina följare gillar det du publicerar men vad säger det, egentligen?

För att säkerställa att du får bästa avkastningen från dina sociala medier måste du ställa dig den tuffa frågan:
– Hur många av dessa engagerade fans är faktiskt intresserade av att köpa från dig och ditt företag?

Du kanske har ett stort antal följare på Instagram eftersom människor älskar dina bilder, men hur översätter du det till leads och försäljning?

För att säga det på ett annat sätt, säg att du har ett färre antal följare/kontakter på LinkedIn, men det genererar konsekvent nya leads. Vilken förtjänar mer uppmärksamhet?

Om du inte mäter leadsgenerering från sociala medier är det omöjligt att svara på den frågan. Och om du inte genererar leads är du antingen på fel plattform eller så är ditt innehåll ointressant för dina blivande kunder.

Sätt upp mål i Google Analytics för att spåra potentiella kunder på din hemsida. Detta gör att du kan övervaka vilka sociala medier som är den bästa källan för ditt företag. Om du till exempel märker att LinkedIn överträffar Facebook, kan det vara värt att öka på den plattformen.

Sammanfattning statistik sociala medier

Jag hoppas att det här inlägget hjälper dig mäta och sätta dig in i statistiken för din närvaro i sociala medier. Fortsätt att mäta och se till att du mäter rätt saker. Koppla sedan det här till din strategi för sociala medier så du ser att du lägger tid på rätt saker. Att mäta ligger även till grund för att förbättra och anpassa strategin.

Ju mer kunskap du har om hur dina sociala medier presterar desto lättare blir det att få ett bra resultat och nå din målgrupp.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *