Möjlighet att skriva nyhetsbrev på LinkedIn släpps globalt

LinkedIn släpper funktionen nyhetsbrev globalt

I dagarna har LinkedIn uppdaterat funktionen där du kan skriva nyhetsbrev och som nu kommer att släppas till alla användare. Nyhetsbrev är inget nytt på LinkedIn utan har funnits sedan oktober 2019. Själv prenumerera jag på flera nyhetsbrev, bl.a Robert Glazer som har +260.000 prenumeranter. Det här är ännu ett format på LinkedIn att förhålla sig till och fundera på om det ska in i marknadsföringsmixen. LinkedIn fortsätter att släppa nyheter och här hittar du 5 nyheter till din profil och de senaste nyheterna till företagssidor.

Vad innebär möjligheten att skriva nyhetsbrev på LinkedIn?

Ett nyhetsbrev (newsletter hette tidigare ”series”) är en form av artiklar som publiceras regelbundet på LinkedIn, vanligtvis inom ett specifikt ämne. Du kan prenumerera på ett nyhetsbrev och när du gör det får du antingen en avisering eller ett mail att författaren har publicerat ett nytt nyhetsbrev.

LinkedIn skriver att de nyhetsbrev som får mest engagemang handlar specifikt om ett unikt ämne som publiceras kontinuerligt så att personer kan se fram emot din nästa artikel.

Vem som helst kan upptäcka, läsa och dela ditt nyhetsbrev.

Relaterad artikel: Så blir du en trovärdig tankeledare på LinkedIn

Hur fungerar nyhetsbrev på LinkedIn?

Nyheten är alltså att LinkedIn nu rullar ut möjligheten att skriva nyhetsbrev till alla medlemmar. Fram tills att du har fått funktionen kan du både läsa och dela andras nyhetsbrev på LinkedIn.

Varje nyhetsbrev på LinkedIn får en egen sida, ungefär som artiklar fast du ser även tidigare publicerade nyhetsbrev. På den sidan kan andra på LinkedIn lära sig mer om författaren, se tidigare nyhetsbrev och välja att prenumerera på, eller dela nyhetsbrevet.

Författaren till nyhetsbrev kan använda sin sida för att ge en förhandsvisning av deras nyhetsbrev och dela det på, eller utanför LinkedIn.

nyhetsbrev LinkedIn Glazer

Det finns flera sätt att komma till en sida för nyhetsbrev, klicka på:

  • ett nyhetsbrev som du ser i flödet eller i ett LinkedIn-meddelande
  • namnet på ett nyhetsbrev i en enskild artikel
  • en rekommendationer för nyhetsbrev på fliken ”mitt nätverk”
  • ett nyhetsbrev som du prenumererar på i avsnittet “hantera mitt nätverk” på fliken ”mitt nätverk”

I dagsläget går det inte att söka efter nyhetsbrev men det gissar jag att det kommer. Du kan kika på ”top picks” för att hitta inspiration och börja följa därifrån.

Har du fått tillgång till nyhetsbrev på LinkedIn?

För att se om du har tillgång till att skapa ett nyhetsbrev klickar du på ”skriv en artikel” i rutan där du publicerar inlägg. Det tar dig till publiceringsverktyget. Om du har fått tillgång ser du alternativet ”skapa ett nyhetsbrev här”.

OBS: Det går inte att ansöka att få nyhetsbrev utan funktionen håller på att rullas ut till alla.

Så här skriver du nyhetsbrev på LinkedIn

  1. Klicka på “skriv en artikel” högst upp på hemsidan. Det tar dig till publiceringsverktyget
  2. Klicka på “skapa ett nyhetsbrev”. (saknas knappen har du inte fått funktionen ännu)
  3. Lägg till en titel, beskrivning, publiceringstakt och logotyp för ditt nyhetsbrev och klicka på klar
  4. Du kan nu skriva den första artikeln till ditt nyhetsbrev och du kan publicera upp till en artikel per dygn (var 24:e timme)
  5. När artikeln är redo att publiceras klickar du på “publicera” högst upp
  6. Ett fönster dyker upp där du kan lägga till mer information. Du kan skriva vad det här specifika nyhetsbrevet handlar om, ställa frågor till dina läsare samt @tagga eller lägga till #hashtags. När du klickar på publicera kommer ditt nyhetsbrev också att delas i flödet.

Som standard bjuds dina kontakter och följare in till att prenumera och får en avisering när du har publicerat ditt nyhetsbrev. En prenumeration innebär att de får ett meddelande och e-postmeddelande när du skriver ett nytt nyhetsbrev. Du kan avmarkera det här alternativet om du inte vill bjuda in dina kontakter och följare att prenumerera.

Intressant hade varit att veta hur algoritmerna specifikt kommer att påverka nyhetsbrev. Dels har LinkedIn lagt till “dwell time” vilket innebär att inlägg premieras när längre tid spenderas vid ditt inlägg. Men hur påverkas då nyhetsbreven som enligt LinkedIn säger att dina följare automatisk aviseras när du publicerar dessa? Ja, det finns anledning att återkomma till.

När du publicerar ditt första nyhetsbrev skapas en sida automatiskt för dina nyhetsbrev som ger en översikt över dina nyhetsbrev, din profilinformation och en lista över samtliga artiklar i nyhetsbrevet. Du kan använda sidan för att ge en förhandsgranskning av dina nyhetsbrev och dela den sidan på eller utanför LinkedIn för att öka din räckvidd. Du behöver inte vara inloggad för att se sidan men för att kunna prenumerera måste du logga in på LinkedIn.

Viktigt: Författare kan bara skapa och underhålla ett nyhetsbrev åt gången. Om du tar bort ditt nyhetsbrev kommer du att begränsa din möjlighet att skapa ett nytt.

Relaterad artikel: 7 tips på hur du kan tänka gällande innehåll på LinkedIn

Några extra tips för att skapa nyhetsbrev som skapar engagemang på LinkedIn

  • Välj ett namn på ditt nyhetsbrev som beskriver ett tydligt tema som din publik kan förstå.
  • Ladda upp en logotyp för ditt nyhetsbrev (300×300 pixlar).
  • Ladda upp ett omslagsfoto för varje enskild artikel i ditt nyhetsbrev (744 x 400 pixlar rekommenderas). Försök att undvika Clipart eller andra generiska bilder. Bilder med ansikten och människor tenderar att fungera bättre.
  • Välj en tydlig rubrik för varje nyhetsbrev som kan hjälpa din publik att förstå vad din artikel kommer att handla om.
  • Du kan få mer engagemang genom att lägga till några rader med text i slutet eller ställa en fråga när du publicerar ditt nyhetsbrev.
  • I beskrivningen, uppmuntra personer att prenumerera.
  • Dela dina nyhetsbrev/artiklar eller din samlingssida för dina nyhetsbrev till ditt nätverk på andra sociala medier eller via e-post för att öka din räckvidd.
  • Behåll den publiceringstakten som du valde för ditt nyhetsbrev så att dina prenumeranter regelbundet kan engagera sig i ditt innehåll.
  • Ändra knappen “kontakt” på din profil till “Följ” för att göra det möjligt för personer som ser din profil att följa din aktivitet och läsa vad du publicerar på LinkedIn.

nyhetsbrev LinkedIn

Sammanfattning nyhetsbrev LinkedIn

Jag är en förespråkare av att använda nyhetsbrev i marknadsföringen för att du kan ”prata” med din målgrupp på det sätt som du vill. Dvs personer som troligtvis är intresserade av det du skriver börjar prenumerera på ditt nyhetsbrev. Själv har jag mitt ”kunskapsbrev” som jag skickar varje månad till flera tusen prenumeranter. Men hur ska du som marknadsförare förhålla dig till detta? Precis som artiklar kommer nyhetsbrev att kopplas till profiler, inte företagssidor. Och vad händer med SEO för din hemsida när du börjar skriva nyhetsbrev på LinkedIn – och ska du använda båda?

Ja det är frågor som du behöver besvara och så klart vem som ska skriva nyhetsbreven som kan stärka både personens och företagets varumärke. Det här ser jag också är ett utmärkt sätt att bygga upp en roll som tankeledare på LinkedIn, dvs expert inom en specifikt område.

Den här texten är hämtad och översatt från LinkedIns hjälpsidor om nyhetsbrev.

Berätta, kommer du att skriva nyhetsbrev när du får funktionen?


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *