Nyhetsbrev på LinkedIn släpps till företagssidor
Nyhetsbrev på LinkedIn släpps till företagssidor
Den här frågan har jag fått så många gånger, när släpps nyhetsbrev till företagssidor på LinkedIn, dvs att företaget är avsändare istället för en person. Svaret är NU. I veckan började LinkedIn rulla ut funktionen där företag nu kan skriva nyhetsbrev på LinkedIn.
Från början var nyhetsbrev på LinkedIns endast tillgängligt för utvalda personer men i augusti 2020 började LinkedIn rulla ut funktionen globalt. Dock tog det ända till november 2021 tills jag fick tillgång och många med mig som också har skaparläge fick även tillgång till nyhetsbrev.
Prenumerera på mitt nyhetsbrev, LinkedInspiration
Tittar jag tillbaka så ser jag en stor effekt som nyhetsbreven har fått. Antal personer som har besökt min profil har passerat 30.000 och antal följare har också ökat stadigt. Att vara snabb på bollen är i det här fallet viktigt eftersom det skickas ut en avisering till dina kontakter, eller i det här fallet för företag, så skickas det ut en avisering till följarna där de uppmanas till att börja prenumerera på nyhetsbrevet. Det här är riktigt bra för du påminner de personer som en gång valt att följa ditt företag men som kanske varken har tänkt på, eller interagerat med företaget på ”ett tag”.
Relaterad artikel: Tänk så här med ditt nyhetsbrev
Vad är fördelen med nyhetsbrev på LinkedIn?
Precis som på profilen så när du skriver det första så nyhetsbrevet så bestämmer du hur ofta du ska skriva. Tänker du publicera dagligen, varje vecka, varannan vecka eller kanske en gång i månaden?
Fördelen att skriva dessa längre artiklar på LinkedIn är flera. Dels har du möjlighet att infoga video, bilder, citat hyperlänkar och använda H1, H2 och fet/kursiv stil. Det kan du även göra i artiklar som även det släpptes till företag i höstas. Skillnaden är att artiklar på LinkedIn indexeras av Google och det skulle vara naturligt att även nyhetsbrev gör detta men i dagsläget är det endast artiklar som indexeras.
Dock är det ändå bra att undvika duplicerat innehåll och hitta ett unikt innehåll för de som som blir prenumeranter.
Relaterad artikel: Senaste nyheterna på LinkedIn
Vill du lära dig skapa innehåll till LinkedIn, effektivt?
Boka dig på min utbildning 31/3, fåtal platser kvar!
Tänk tankeledarskap & värdefullt innehåll
Nu när nyhetsbrev rullas ut till företag så finns det en stor möjlighet att använda det för tankeledarskap. Att visa upp kunskap hos företaget och positionera sig som expert inom ett specifikt ämne eller område.
Eftersom fler och fler skriver nyhetsbrev på LinkedIn är det viktigt att ha ett unikt innehåll som är av värde för läsaren. Det är många som vill nå ut och nya inbjudningar kommer hela tiden. Detta kan användarna stänga vilket innebär att du bör bestämma dig snabbt.
Precis som med ditt vanliga innehåll kräver nyhetsbrev kontinuitet, en tydlig plan och syfte för att du ska lyckas. Det är lätt att börja skriva men frågan är hur många som klarar av att konsekvent publicera innehåll i varierat format?
GUIDE: Så lyckas du med tankeledarskap på LinkedIn
Håll dig uppdaterad på LinkedIn’s FAQ sida om nyhetsbrev.
Kommer du/ditt företag att skriva nyhetsbrev på LinkedIn?
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: Skriv nyhetsbrev på din företagssida på LinkedIn […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!