LinkedIn har uppdaterat sina algoritmer – adderar uppehållstid
LinkedIn uppdaterar sina algoritmer med uppehållstid (dwell time)
LinkedIn har uppdaterat sina algoritmer Igen. Nu gäller det att få dina följare och kontakter att spendera mer tid på dina inlägg. När du publicerar ett inlägg går det igenom en granskning där engagemanget påverkar hur bra ditt inlägg kommer gå. Den algoritmen finns kvar men har nu utökats med dwell time, uppehållstid.
Dwell time, eller uppehållstid, innebär att räckvidden kommer att påverkas av hur länge en person stannar vid ditt inlägg. Den nya algoritmen kommer göra att sannolikheten ökar att användare på LinkedIn ska få se mer av de inlägg som de kommer att vilja läsa och engagera sig i.
För dig som arbetar med marknadsföring betyder det att du ska skapa inlägg som inte bara fångar personers uppmärksamhet i flödet, utan att du också behöver hålla kvar dem under en längre tid.
Framöver kommer de mest framgångsrika inläggen inte alltid att vara de som får mest likes, kommentarer och delningar.
Fördjupa dig här: Guide: hur algoritmerna fungerar på LinkedIn. Och i den senaste uppdateringen handlade det om vikten av engagemang och innehåll.
Algoritmer har egentligen bara en uppgift, att se till att du får se så bra innehåll som möjligt när du loggar in på LinkedIn (och i andra sociala medier).
Fördjupa dig om de senaste nyheterna för LinkedIn.
LinkedIn lägger nu till uppehållstid i sina algoritmer, dvs den tid som någon spenderar på att läsa ett inlägg
Uppdateringen är bra för dig som publicerar innehåll av värde. Men det blir även bra för användarna på LinkedIn. Speciellt för de som mest scrollar igenom flödet och som är mer passiva än aktiva. De som kanske varken gillar eller kommenterar speciellt ofta.
Så här säger LinkedIn:
At a high level, each update viewed on the feed generates two types of dwell time. First, there is dwell time “on the feed,” which starts measuring when at least half of a feed update is visible as a member scrolls through their feed. Second, there is dwell time “after the click,” which is the time spent on content after clicking on an update in the feed.
Det innebär att det finns två mätpunkter, i själva flödet och tiden du spenderar efter du har klickat på en uppdatering.
LinkedIn har alltså byggt in uppehållstid (dwell time) i sina algoritmer. Så om du vill maximera räckvidden av dina inlägg på LinkedIn bör du överväga hur du fångar människors uppmärksamhet och håller kvar dem så länge som möjligt.
LinkedIn skriver att de genomförde en rad tester för att avgöra om det fanns en definitiv punkt vid vilken tid som indikerade användarnas intresse – dvs finns det en tydlig generell tröskel där den (korta) uppehållstiden skulle antyda att användaren aldrig kommer att klicka eller engagera sig med vissa inlägg.
LinkedIns ingenjörer såg att det var ganska universellt i alla former av uppdateringar på LinkedIn.
Vad är skillnaden mot förut?
Du och alla andra var i grunden beroende av hur beteendet hos ”de konsumenter som aktivt interagerar med innehåll” matade och formade basen för hur LinkedIn’s algoritm valde vilket innehåll du skulle se i flödet.
Man skulle kunna säga att du blev tvingad att se på de TV-program som andra tittare skrek och skrattade åt mest, oavsett dina egna preferenser.
För användare:
Om du är en av dem som konsumerar innehåll passivt, hjälper ditt beteende nu LinkedIn att bättre avgöra och anpassa vilka inlägg du ska få se mer respektive mindre av. Dvs, om du lägger ner mycket tid på att läsa om vissa ämnen eller gärna läser vad vissa personer publicerar – även om du inte ”gillar” eller ”kommenterar” inläggen – kommer algoritmen att visa dig mer av den typen av innehåll i ditt flöde.
För innehållsskapare:
Den här uppdateringen belönar personer som skapar och publicerar äkta substans och värde, dvs innehåll som ger högre uppehållstid, framför skapare av så kallade ”clickbait”. Klick-bete är ett inlägg som på ett avsiktligt sätt lockar dig till att klicka och/eller kommentera på något som inte är särskilt relevant, intressant, nyttigt eller lärorikt. Avsikten är att få till just själva klicket eller den artiga och kanske slentrianmässiga kommentaren. Det innebär att det räknas i statistiken som algoritmen arbetar med vilket gör att inlägget prioriteras upp för visning i flödet.
Publicera bättre innehåll
Du måste alltså nu publicera innehåll med kvalitet som din målgrupp både vill läsa och interagera med. När det gäller strategisk betydelse handlar den här uppdateringen mindre om vad du ska publicera, eftersom du ändå borde lägga ut saker som fångar uppmärksamhet och ger engagemang över tid. Den handlar alltså mer om vad du inte borde göra.
Relaterad artikel: 4 tips på innehåll som du kan publicera på LinkedIn
Passiva användare på LinkedIn
De flesta användarna på LinkedIn är passiva. De scrollar igenom och tittar i flödet utan att engagera sig i någonting. Men när de ser något de gillar stannar de upp och tittar på det, vilket indikerar att det är ett intressant innehåll.
LinkedIn är entusiastiska över kompletteringen av algoritmen eftersom det betyder att ditt och andras flöde blir:
- mer anpassat till dina intressen genom bättre tolkning av ditt beteende
- bättre när innehåll av kvalitet kommer att nå ut bredare
LinkedIn påpekar att de inte eftersträvar att hålla oss kvar längre på plattformen utan istället vill bidra till en bättre upplevelse med högre kvalitet.
Tidigare var engagemang den viktigaste delen av LinkedIns algoritmer
Tidigare prioriterade LinkedIn inlägg i ditt flöde baserat på interaktioner som gilla-markeringar, kommentarer och delningar. Dvs ju fler som gillar och kommenterar desto fler får se inlägget.
Det finns tre former av engagemang
- Reaktioner
- Kommentarer
- Delningar
Dessa interaktioner kan ge nedströms- och / eller uppströms-effekter.
Ett exempel:
När Alice besöker LinkedIn finns det tiotusentals uppdateringar som potentiellt kan dyka upp i hennes flöde. Ett första pass tillämpar en effektiv och lätt algoritm som rankar och identifierar de bästa uppdateringarna för att visa henne.
Men bland alla dessa uppdateringar, hur finjusteras rankingen för att bestämma den slutliga ordningen?
Dvs vad är det som gör att Alice får se ett visst inlägg?
Om Alice’s kontakt Bob nyligen publicerade ett intressant inlägg, vad avgör var Bobs inlägg kommer att visas i Alice’s flöde?
Vi börjar med antagandet att om Alice skulle se Bobs inlägg och tyckte det var relevant skulle hon klicka på det för att engagera sig med innehållet, författaren eller konversationen.
Specifikt kan hon reagera, kommentera eller dela det vidare. Dessa tre alternativ är vad LinkedIn kallar ”virala åtgärder” som kan ha nedströms- och / eller uppströms-effekter på nätverket. Till exempel kommer en delning att sprida artikeln nedströms, eftersom Alice’s kontakter ser artikeln i deras flöde. Å andra sidan kommer en kommentar från Alice att ha en uppströms-effekt eftersom den ger värdefull feedback till innehållsskaparen (Bob) som kan uppmuntra honom att skriva oftare.
Bakgrund och jämförelse – vad som är viktigt på webbplatser
Uppehållstid. Det är viktigt i SEO. Nu är det viktigt även på LinkedIn.
När det gäller den ranking som utförs av sökmotorer har uppehållstid varit en viktig faktor under lång tid. Det är en etablerad sanning att innehåll på webbplatser ska baseras på att känna till och förstå den ideala kunden. När vi känner till vår ideala kund vet vi vilket innehåll de vill läsa samt vad som kommer att engagera och uppmuntra dem.
Om en person klickar sig vidare från en sökmotor in på ett innehåll och stannar i över 2 minuter klassificeras detta som kvalitetsinnehåll. Dvs ett innehåll som uppmuntrar besökaren på webbplatsen att stanna och interagera.
Sammanfattning
Alla sociala medier anpassar och justerar sina algoritmer. Den här uppdateringen från LinkedIn innebär att intressant och engagerande innehåll kommer att vara viktigt för att få en bra räckvidd. Jag tycker det är ett bra steg och hoppas att inlägg som är klick-bete eller fejkat engagemang via engagement pods / gilla-cirklar kommer att minska. De som nu är i dessa gilla-cirklar kommer alltså att behöva lägga mer tid på andras inlägg vilket även påverkar deras eget flöde.
Det här ser jag som ett steg framåt för att göra LinkedIn ännu mer värdefullt för oss alla.
Här har du alla artiklar som jag har skrivit om LinkedIns algoritmer och här är LinkedIns artikel om de uppdaterade algoritmerna.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] hade varit att veta hur algoritmerna specifikt kommer att påverka nyhetsbrev. Dels har LinkedIn lagt till ”dwell time” […]
[…] det fler saker som påverkar. Algoritmerna på LinkedIn styrs av snabbt engagemang, kommentarer, dwell time (uppehållstid), dina aktiviteter, och mycket […]
[…] finns det en algoritm som heter dwelltime, dvs när du läser ett inlägg utan att interagera så får det inlägget en liten boost. Men du […]
[…] om du skriver bra texter och lyckas hålla kvar läsaren i ditt inlägg kommer det att gynnas av Dwell time, men bara om du lyckas få läsaren att stanna och läsa texten. En kommentar har fortfarande samma […]
[…] Fördjupa dig: Vad är dwell time på LinkedIn […]
[…] Ytterligare en nyhet, LinkedIn har adderat dwell time till sina algoritmer […]
[…] som engagerar sig i dina inlägg har du möjlighet att påverka engagemangsgraden. Fortfarande styr algoritmerna och uppehållstiden (dwell time) över vem som får se dina […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!