Vad mäter du på LinkedIn?
Vad mäter du på LinkedIn?
På LinkedIn har du flera saker som du kan mäta men jag upplever att en del mäter det som är lätt, istället för att mäta det som är rätt. Att spåra och mäta dina aktiviteter borde vara en självklarhet, oavsett om du arbetar som marknadsförare och använder företagssidan eller om du använder din profil. Båda fungerar, skillnaden är att du har mycket bättre statistik på en företagssida vilket gör det lättare att mäta rätt saker på LinkedIn.
I november är det AMEC Measurement and Evaluation Month så denna vad passar bättre än att ge tips om detta. Artikeln innehåller reklamlänkar, sk. affiliate-länk.
Det här kan du mäta på LinkedIn
Direkt på LinkedIn har du tillgång till en hel del statistik och data men om du har flera sociala medier igång använder du troligtvis ett verktyg för att schemalägga dina inlägg. Flera av dessa 3:e partsverktyg har mer eller mindre bra statistik men fördelen är att du får all statistik samlad i ett verktyg. Ofta erbjuder dessa verktyg flera nivåer och för att får bra statistik brukar du få gå upp en nivå, eller två.
Själv använder jag ett verktyg som heter Shield, [Reklam-länk], det ger mig snabb statistik kopplat till min profil. Där ser jag statistik över inlägg som exempelvis engagemang, visningar och engagemangsgrad. För företagssidan använder jag både LinkedIn’s inbyggda statistik samt ett 3:e partsverktyg.
Det finns en mängd mätpunkter men betyder det att du ska spåra, övervaka och rapportera om alla?
Helt enkelt, nej. Det är för mycket data.
Vad du ska mäta på LinkedIn beror på vilket mål du har med närvaron. Om du till exempel testar att skriva artiklar eller nyhetsbrev för att bygga upp din roll som tankeledare kan det vara en bra idé att mäta hur det går för dina inlägg. Om du vill öka kännedom om ditt varumärke på LinkedIn kan du spåra följare och analysera besökare på företagssidan.
Om du är helt ny på att mäta och förstå statistiken på LinkedIn, börja enkelt. Men tänk i fler steg. Om du skickar trafik till hemsidan, vad är nästa steg?
Här är några grundläggande saker du kan mäta på LinkedIn:
- Visningar
- Klick
- Engagemang
- Engagemangsgrad
- Trafik till hemsidan
Vad ska du mäta på LinkedIn?
Din framgång på LinkedIn beror på hur väl du använder plattformen för att rikta in dig mot rätt målgrupp. Därför är det viktigt att du ständigt mäter hur det går för dig, och det är oavsett om du använder din profil eller företagssida.
Det viktiga är att du mäter det som är rätt, och inte det som är lätt. Genom att du kopplar dina KPI:er till marknadsföringen på LinkedIn kommer du också få fler indikationer som visar om det du gör på LinkedIn är framgångsrikt.
Relaterad artikel: 10 största företagssidorna på LinkedIn
När jag utbildar hör jag ofta att fokus ligger på antal visningar eller följare. Det enskilt säger faktiskt ganska lite. Därför är det dåligt att ha antal visningar som en enskild mätpunkt. Men om du kombinerar den med exempelvis trafik till hemsidan eller engagemangsgrad visar det att dina följare vill engagera sig i dina inlägg, vilket genererar visningar.
Relaterad artikel: 10 KPI:er/mätpunkter du behöver ha koll på
Genom att du mäter får du värdefull information om vad som fungerar för dig, och vad som inte fungerar. Genom att du mäter får du bl.a reda på vilket innehåll som resonerar med din målgrupp, vilka som följer dig eller din företagssida, engagemangsgrad och antal leads du genererar via LinkedIn.
Om du har en bra och aktiv närvaro på LinkedIn ska antal följare/kontakter öka. På din profil bör både antal profilbesök öka samt ditt SSI, social selling index.
Det finns 6 typer av statistik som du har för en företagssida på LinkedIn
- Publicerade inlägg
- Följare, antal & interaktioner
- Besökare
- Konkurrenter
- Medarbetares engagemang (employee advocacy)
- Talent brand (endast för dig som har en karriärsida= betalfunktion)
Statistik över publicerade inlägg som du har tillgång till på LinkedIn
Det här visar hur det går för dina publicerade inlägg på LinkedIn. Om din analys visar ett lågt engagemang, kan du prova att ändra tidpunkten för publicering av dina inlägg eller prova att ändra format. Du ser även om dina följare engagerar sig i dina inlägg.
- Update highlights, visar en överblick över det totala antalet gilla, kommentarer och delningar under de senaste 30 dagarna. Det visar även procentuell förändring från de tidigare 30 dagarna.
- Update metrics, visar mätpunkter för både organiskt och betalt innehåll. Du kan se följande:
- Impressions, visar antal gånger ett inlägg har varit synligt i minst 300 millisekunder med minst 50% synligt på användarens skärm.
- Unique impressions, visar antal unika visningar som ditt inlägg har fått.
- Clicks, visar antal gånger någon har klickat på ditt innehåll, företagsnamn eller logga. (inkluderar ej interaktioner såsom reaktioner, delningar eller kommentarer).
- Reactions, Comments, and Shares, visar antal reaktioner, kommentarer och antal delningar.
- Engagement rate, visar antal interaktioner, delat med antal visningar. Dvs klick + gilla + kommentarer + Delningar + Följare / antal visningar.
Statistik över dina följare som du har tillgång till på LinkedIn:
Här får du redan på vem som interagerar med ditt innehåll. Att veta mer om dina följare kan hjälpa dig att skapa innehåll som talar direkt till din målgrupp, vilket kan förbättra engagemanget på dina inlägg på LinkedIn.
LinkedIn ger dig data baserat på dina följares plats, jobb, tjänstgöringstid, bransch och företagsstorlek.
- Follower highlights, visar en överblick över antal följare din företagssida har samt antal följare sidan har fått under de senaste 30 dagarna.
- Follower metrics, visar hur dina följare förändras över tid.
- All followers, visar statistik över dina följare och när de började följa sidan.
- Follower Demographics, visar demografin över de som följer företagssidan på LinkedIn.
Fördjupa dig: 5 viktiga saker du ska mäta på LinkedIn
Statistik över dina besökare
Denna statistik påminner mycket om följarna. De visar dig vem som kommer till din sida, men som inte är lojala följare av ditt varumärke på LinkedIn – ännu! Med andra ord, att ha demografisk data som visar vem som besöker din sida kan hjälpa dig att upptäcka mönster och skräddarsy uppdateringar till dessa besökare. Det kan resultera i att besökare konverterar till nya följare, vilket ökar engagemanget.
- Visitor highlights, visar totalt antal sidvisningar, unika besökare, hur många som har klickat under de senaste 30 dagarna samt procentuell förändring jämfört med de senaste 30 dagarna.
- Visitor metrics visar trafik till företagssidan på LinkedIn.
- Visitor demographics visar en överblick över vem som har besökt sidan.
- Life page traffic, visar det totala antal besökare och unika besökare på Life Pages
Statistik över dina konkurrenter
Konkurrentanalys ger dig möjlighet att mäta ditt företag på LinkedIn gentemot konkurrenter. Du ser mätvärden för följare och organiskt innehåll.
- Follower metrics, visar din sidas antal följare och nya följare under en specifik tid.
- Organic content metrics, ger dig statistik över ditt och dina konkurrenters organiska innehåll, under en specifik tid.
Statistik över employee advocacy
Enligt LinkedIn ger ”medarbetaranalys” dig möjlighet att mäta trender i dina medarbetares och medlemmars engagemang, med innehåll som rekommenderas för anställda på fliken ”Mitt företag”.
Detta inkluderar mätvärden som antalet rekommendationer som gjorts för anställda kopplade till din LinkedIn-sida och antalet kommentarer från LinkedIn-medlemmar på anställdas inlägg.
Statistik Talent brand
Här får du som har en karriärsida (premium) mer statistik kopplat till engagemang. Det finns fyra typer:
- Talent pipeline
- Talent flows
- Talent attraction
- Applicant behaviour
Statistik på din LinkedInprofil
På din LinkedIn-profil får du en del bra statistik visserligen långt ifrån det du får på en företagssida men det är helt ok. OM du vet vad du ska mäta. Du kan bl.a se antal interaktioner, visningar och antal kontakter/följare.
På din profil under verktygsfält ser du följande:
- Antal profilvisningar
- Visningar av ditt senaste inlägg
- Hur många gånger du har kommit upp i ett sökresultat
Statistik över dina inlägg på din LinkedIn-profil
Under varje inlägg har du statistik, där ser du antal reaktioner, kommentarer och delningar. Reaktioner är antal gånger en person har klickat på ditt inlägg exempelvis gilla, firar etc. Antalet delningar är hur många gånger ditt inlägg har delats. Och kommentarer är antalet kommentarer som du har fått under ditt inlägg.
LinkedIn redovisar ej engagemangsgraden på de inlägg som du publicerar på din profil. Antingen får du föra den statistiken manuellt eller använda ett 3:e partsverktyg.
Sammanfattning vad du ska mäta på LinkedIn
Att veta vad du ska mäta på LinkedIn är viktigt. Ofta upplever jag att man mäter det som är lätt istället för det som är rätt. Därför behöver du gå tillbaka till ditt mål med din närvaro och sätta ett antal mätpunkter, eller KPI:er. Först då vet du vad som är rätt att mäta för dig. Ha den här artikeln som inspiration och fördjupa dig i de andra artiklarna som är länkade. Har du frågor så kommentera artikeln.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: https://smartbizz.se/vad-mater-du-pa-linkedin/ […]
[…] finns en mängd saker du kan (& bör) mäta på LinkedIn. Men oftast upplever jag att det mäts det som är lätt snarare än det som är rätt. På din […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!