20 frågor för att få ett bättre resultat på LinkedIn

20 frågor att ställa dig för att få ett bättre resultat på LinkedIn

LinkedIn har snabbt blivit den ledande plattformen och har passerat 5,6 miljoner svenska användare. Genom att du svarar på dessa frågor kommer du få ett bättre resultat på LinkedIn.

Du kan använda LinkedIn för att bygga varumärke, dela kunskap och skapa affärsmöjligheter. För dig som marknadsförare innebär detta en unik chans att nå ut till en stor målgrupp och bygga värdefulla relationer.

Men hur säkerställer du att din närvaro på LinkedIn inte bara är synlig utan också effektiv?

I artikeln kommer du att få 20 viktiga frågor som varje marknadsförare bör ställa sig för att optimera sin LinkedIn-strategi. Från grundläggande tips gällande profilen till mer avancerade taktiker och mätning av nyckeltal. Du får alltså verktygen du behöver för att lyckas på LinkedIn.

20 frågor för att få ett bättre resultat på LinkedIn

Grundläggande frågor för att lyckas på LinkedIn

#1 Har du tydlig definierat din målgrupp?

Att veta vem du vill nå är grunden för att skapa ett bra innehåll som engagerar din målgrupp. När du har en klar förståelse för vem din målgrupp är, gör det att du kan skapa mer relevant, engagerande och läsvärt innehåll. Det leder till ökad synlighet, högre engagemang och bättre resultat på LinkedIn.

Och när innehållet är anpassat till målgruppens intressen och behov, är det mer sannolikt att de engagerar sig i dina inlägg, vilket förbättrar din engagemangsgrad.

#2 Är din profil optimerad?

En riktigt bra och optimerad LinkedIn-profil är viktigt och det hjälper dig att:

  • skapa ett starkt första intryck
  • öka din synlighet
  • engagera din målgrupp
  • bygga ett relevant nätverk
  • generera affärsmöjligheter

I dagens digitala arbetsliv är en välunderhållen LinkedIn-profil en grundläggande komponent för framgång. Fyll i så mycket det bara går och ha fokus på din målgrupp. En riktigt bra och sök-optimerad profil jobbar för dig 24/7.

#3 Är företagssidan optimerad?

En komplett och intressant företagssida på LinkedIn är avgörande för att:

  • bygga varumärke
  • attrahera talanger
  • engagera din målgrupp
  • generera leads och affärer
  • öka din synlighet för rätt målgrupp

LinkedIn’s algoritmer favoriserar kompletta och aktiva företagssidor, vilket ökar din synlighet på plattformen. Enligt LinkedIn får företagssidor:

  • med fullständig information 30 % fler visningar per vecka.
  • som gör inlägg minst en gång per vecka en 2x ökning i engagemang på sitt innehåll.
  • postar inlägg med bilder som vanligtvis ger 2 gånger fler kommentarer jämfört med de utan bilder.
  • som postar videos 5 gånger så mycket engagemang som konventionella inlägg, och Live Video får 24 gånger högre engagemang.

#4 Vet du vilka ämnen, dvs content-pelare du ska utgå ifrån?

Det finns flera anledningar till varför innehålls-pelarna är viktiga för att lyckas på LinkedIn. Du får en kontinuitet med ditt innehåll och säkerställer att det är riktat till din målgrupp.
Du håller dig inom ramarna kopplat till tonalitet och varumärkesidentitet och på så sätt kan du både vara unik och särskilja dig från dina konkurrenter.

Och genom att skapa innehåll inom ett strukturerat ramverk kan du effektivisera din process för att skapa innehåll och göra den mer effektiv. Det gör att du kan skapa högkvalitativt innehåll i en snabbare takt, vilket hjälper dig att ligga före konkurrenterna och nå dina marknadsföringsmål snabbare.

Utbildning Linkedin marknadsföring och annonsering

#5 Vilken tonalitet och varumärke?

Ett större företag har oftast ett strikt förhållningssätt till varumärkets färger, typsnitt etc. Det är en stor styrka i att återkommande tänka igenkänning. Utgå från din grafiska profil och följ den. Se till att du är konsekvent i både ton, stil och varumärket.

Jag som läsare ska kunna känna igen dig när jag ser ditt inlägg. Och det min vän är anledningen till att i princip alla mina inlägg är röda.

Så här ser det ut när du går in på min video-flik, hur ser det ut hos dig?

få bättre resultat med dessa frågor om LinkedIn

#6 Vad är mina mätbara mål?

Det finns flertalet mål och KPI:er du kan ha för LinkedIn. Du kan utgå ifrån metoden ”SMART:a” mål, det är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidssatta.

Mål kan exempelvis vara:

  • öka engagemangsgraden med 5%
  • öka antal följare med 20% till den 31/12
  • utöka nätverket med 500 relevanta kontakter
  • att x antal leads ska genereras via LinkedIn per månad

Relaterad artikel: Planera, mät och följ upp din marknadsföring på LinkedIn

#7 Har du en strategi och taktik?

Att ha en strategi är grunden för att lyckas. En strategi ska svara på varför, vad, vem, var och hur. När du har svarat på detta så behöver du även en taktik. Taktiken är den som tar dig dit, dvs berättar hur du ska göra för att nå dina mål kopplat till strategin.

“IF YOU FAIL TO PLAN, YOU PLAN TO FAIL – Benjamin Franklin

→ se videon, strategi och taktik för LinkedIn

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

 Frågor gällande innehåll och planering

#8 Vilket innehåll och format ska du använda på LinkedIn?

När du vet dina content-pelare så blir det lättare att planera, skapa och publicera ditt innehåll. På LinkedIn har du en mängd format och du kan välja mellan längre artiklar, nyhetsbrev, video, livesändning, bilder och mycket mer. Utgå först och främst från det du snabbt kan skapa och förbättra och testa nytt efter hand.

Relaterad artikel: 10 ideer på innehåll till LinkedIn

#9 Har du planerat och skapat en innehållskalender?

När du vet vad du ska prata om, till vem och vilka format då är det dags att skapa en innehållskalender. Men den får du en riktigt bra överblick samt du slipper publicerings-panik.

Bestäm dig för hur ofta du ska publicera samt i vilket format. Variera ditt innehåll och utgå gärna från 3U, dvs underhållande, utbildande och utmanade, då får du en bra innehållsmix.

Relaterad artikel: 4 frågor du kan ställa dig för att enkelt skapa innehåll

#10 Anpassar du innehållet för LinkedIn?

Förutom att veta vad du ska prata om behöver du anpassa innehållet till LinkedIn och lära dig det jag kallar för ”LinkedIn-ska”. Det är viktigt att få läsaren snabbt att läsa och förstå det du vill säga.

Här är två exempel, det första är från min blogg, SEO-anpassat och med annat syfte.
Det andra är för LinkedIn.
Ser du skillnaden?

1)
Tankeledarskap på LinkedIn är en kraftfull marknadsföringstaktik. För femte året i rad har LinkedIn och Edelman samarbetat kring B2B Thought Leadership Impact Report. I den senaste rapporten undersökte de hur B2B-beslutsfattare förbereder sig för framtiden. Nästan 3 500 yrkesverksamma har tillfrågats för att hjälpa marknadsförare inom B2B att avgöra hur man kan utnyttja tankeledarskap på de mest effektiva sätten i det nuvarande ekonomiska klimatet.
Företag runt om i världen står inför en potentiell ekonomisk nedgång som kommer att påverka många aspekter av deras verksamhet, tjänster och aktiviteter. För många B2B-företag är det troligt att budgetarna kommer att stramas åt medan försäljningscyklerna förlängs. Det tvingar beslutsfattare att ta en ordentlig titt på vilka partners som är avgörande för att driva verksamheten och vilka som inte är det.

2)
Tankeledarskap – den kraftfullaste marknadsföringstaktiken på LinkedIn.

För 5:e året släpptes B2B Thought Leadership Impact Report.
Nästan 3500 har svarat på frågan:

→ Hur kan du använda tankeledarskap på bästa sätt.

Syftet är att hjälpa dig som marknadsförare nyttja tankeledarskap effektivt.

Budgetar stramas åt samtidigt som det tar längre tid att få en affär.
Med tankeledarskap hjälper du beslutsfattarna att bättre förstå att du är en pålitlig partner.

Linkedin _coach marknadsföring

#11 Justerar du ditt innehåll?

Varje gång du postar får du feedback i form av engagemang. Men det kan du analysera och skapar mer av det som fungerar. Därefter anpassar du ditt innehåll så det bättre matchar din målgrupp och gör mer av det.

#12 Tänker du på att återanvända ditt innehåll?

Att lägga tid på att läsa statistiken är viktigt. Då kan du snabbt se vilka som är dina bästa inlägg för 2, 3 eller 5 månader sedan. Därefter återanvänder du dessa. Det kan vara exakt samma inlägg eller så gör du om till annat format.

Relaterad artikel: Återanvänd ditt innehåll och maximera räckvidden

Frågor gällande aktiviteter på LinkedIn

#13 Hur ser din kommentarsstrategi ut?

Att ha en kommentarsstrategi kommer hjälpa dig ytterligare. Glöm att börja i flödet och det som LinkedIn visar dig. Du behöver själv ta kontrollen över vad du ska göra när du loggar in och vilka inlägg du ska kommentera. Undvik skriva bara saker som ”bra inlägg” eller ”håller med”, utan skriv hellre en längre kommentar.

Du kan kommentera vilka inlägg du vill och dessutom (vilket jag starkt rekommenderar) kommentera på andras kommentarer. Genom att du vet inom vilka ämnen, vilka personer eller företag du ska kommentera kommer du få mycket större synlighet.

Undvik att kommentera sporadiskt utan utgå ifrån din lista, kommentera på minst 5 inlägg på en gång vilket kommer göra arbetet betydligt effektivare.

Kom ihåg, det är lika viktigt att engagera sig som företag som via din profil. Båda bör vara aktiva, i egna och i andras inlägg.

#14 Hur nätverkar och bygger du relationer?

Att nätverka och bygga relationer är viktigt. Du kan göra det i inlägg och i DM. Ta kontakt med nya personer som kommenterar dina inlägg. Skicka meddelande till de som ofta engagerar sig och såklart till nya kontakter. Om du har en företagssidan bör du även bjuda in nya kontakter till att följa sidan.

#15 Hur utökar du ditt nätverk?

Utökar du ditt nätverk sporadiskt, utan plan eller ett tydligt fokus på din ICP (Ideal Customer Profile)?
Använd LinkedIn’s utmärkta sökfunktion och skapa proaktivt kontakt med personer i din primära målgrupp. Då fyller du ständigt på med nya och relevanta kontakter.

#16 Hur snabbt ska du svara på kommentarer?

Svar: Snabbt. Speciellt de första 60 minuterna efter att inlägget lagts upp. Att svara på kommentarer är viktigt. Jag utgår ifrån att du inte kör ”post and ghost” utan att du vill ha ett engagemang i dina inlägg på LinkedIn. Genom engagemang får du större synlighet och genom att du svarar får du fler som kommenterar.

För visst är det tråkigt att kommentera på ett inlägg och svaret uteblir?

Utbildning Linkedin marknadsföring och annonsering

Att göra på LinkedIn

Du bör veta vad du ska göra på LinkedIn, och hur ofta. Och ju bättre du planerar desto mer tid sparar du.

#17 Gör du detta dagligen?

Att ha en daglig aktivitet är det allra bästa. Men för att arbeta effektivt och slippa fastna i ett oändligt scrollande behöver du veta vad du ska göra.

Som det här:

  1. Kommentera på minst 5 inlägg
  2. Utöka nätverket med minst 5 personer
  3. Svara på meddelande och kommentarer
  4. Gå igenom vilka profilbesök du har och skapa kontakt

Som företag kan du göra punkt 1-3 och istället för att utöka nätverket så kan du bjuda in personer att följa sidan. Om du har premium för företag kan du även se vilka som har besökt företagssidan.

#18 Gör du detta varje månad?

Varje månad bör du göra följande:

  1. Mäta och följa upp statistiken
  2. Ta dina 3 bästa inlägg och återanvända

#19 Gör du detta varje halvår?

LinkedIn ändras snabbt och det släpps många nyheter. Därför behöver du hålla dig uppdaterad (enkelt via den här bloggen) på vad som gäller, men även gå igenom din strategi och taktik. Fungerar den fortfarande eller behöver du anpassa eller ändra något?

Relaterad artikel: Nyheter LinkedIn (juni 2024)

#20 Ska du annonsera på LinkedIn?

Det har blivit mycket svårare att nå ut på LinkedIn. Satsar du på organiskt innehåll är du helt i händerna på två saker

  1. LinkedIn’s algoritmer
  2. Engagemang i dina inlägg

När LinkedIn gång på gång sänkt räckvidden kan det vara dags att kika på annonsering. Visst det kostar en del att annonsera på LinkedIn men din tid kostar också pengar. En del säger att LinkedIn är gratis, men då räknar de varken på din tid eller vilket resultat du hade fått med annonsering. Det gäller att verkligen förstå exakt vad LinkedIn ger dig.

Om du är intresserad av annonsering så läs 7 dyra och onödiga misstag med annonsering på LinkedIn eller boka dig på kommande utbildning, marknadsföring och annonsering på LinkedIn.

Att veta vad din ROI är, är viktigt.
Vad är kostnaden per lead eller konvertering?
Vad är värdet av din tid kontra andra aktiviteter?
Vad får du ut av att lägga tid på LinkedIn och vad ger det rent konkret.

Och då är vi tillbaka till fråga nr 6, vad är ditt mål med närvaron och när vet du att du har lyckats?

FÖRDJUPA DIG:

Saknar du en bra strategi för LinkedIn?

Planera, mät och följ upp din marknadsföring

7 sätt att öka effekten på din organiska marknadsföring



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder, är det en fördel om du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen, kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern, anpassad utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag mitt coachprogram
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och nya platser släpps i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *