Få bättre resultat med din marknadsföring med rätt KPI

Få bättre resultat med din marknadsföring med rätt KPI

KPI, eller ”Key Performance Indicators”, är en metod för att mäta och utvärdera prestanda inom digital marknadsföring. Att ha rätt mätpunkter är viktigt eftersom det ger en objektiv uppfattning om hur effektiv din digitala marknadsföringsstrategi är och hjälper dig att fatta beslut om hur du kan förbättra den.

Genom att fastställa några KPI:er för dina digitala marknadsföringsinsatser kan du se hur mycket trafik din webbplats genererar, hur många leads eller försäljningar som sker, vilka kanaler som är mest effektiva, och mycket mer. En KPI ger dig också en grund för att följa upp och analysera resultaten av dina marknadsföringskampanjer över tid, vilket gör det möjligt för dig att justera och förbättra din strategi för att uppnå bättre resultat.

Få bättre resultat med din marknadsföring med rätt KPI

Därför måste du ha KPI för din digitala marknadsföring

Att ha tydliga mål och KPI:er med närvaron på LinkedIn, i andra sociala medier och för den digitala marknadsföringen är viktigt. Utan tydliga mål har du ingen aning om du får den effekt som du vill ha, eller när du har nått dina mål.

Och med rätt KPI:er ger de ett enkelt, fokuserat sätt att mäta och visa dina resultat. Men att mäta fel kan hindra dig från att åtgärda problem och du kanske bygger vidare på fel nyckeltal för din marknadsföring.

Kort och gott är en KPI en oumbärlig del av digital marknadsföring eftersom det ger dig en data-driven förståelse av din marknadsföring och hjälper dig att fatta välgrundade beslut för att förbättra resultaten.

I den här artikeln får du reda på vilka KPI:er du kan ha för att mäta dina framgångar med din digitala marknadsföring och hur du kan tillämpa nyckeltalen i din marknadsföring.

Krångliga ord? Här är guiden som förklarar vad CPC, CPM, CPL, CTR, CRO och många fler förkortningar betyder

Så väljer du kampanjmål och KPI för din marknadsföring

Innan du kan välja vilka nyckeltal du vill ha för din marknadsföringskampanj måste du sätta mål som dessa mätvärden kommer att visa framsteg mot. Och för att göra det måste dina mål vara smarta.

SMART-metoden är en enkel metod för att för att sätta mätbara mål. Varje mål ska vara:

Specifikt: Så specifik, smal och tydlig som möjligt.
Mätbart: Spåras av definierade kriterier som är kvantifierbara och mätbara.
Uppnåeligt: Alla mål kommer inte att uppnås, men det borde vara möjligt att uppnå med dina resurser och tidslinje.
Relevant: Anpassa ditt mål för att stödja dina bredare mål.
Tidsbestämd: En tidslinje för slutförande anger en mållinje.

smart mål marknadsplan

När du har satt upp ett SMART mål är det dags att sätta dina KPI:er. Även om detta kan verka enkelt finns det många faktorer – och flera olika typer av nyckeltal som du behöver ta hänsyn till.

Det första du bör komma ihåg när du väljer dina KPI:er är att ROI inte är en KPI. Avkastning på investering är ett mått som du vet efteråt. Det hjälper dig alltså inte att optimera en kampanj.

Faktum är att göra antaganden eller dra slutsatser baserat på att mäta ROI för tidigt kan vara skadligt för dina slutliga resultat.

KPI vs ROI

Relaterad artikel: 10 KPI:er du kan ha i sociala medier

Dags att välja KPI:er för din marknadsföring

Den här artikeln innehåller 10 av de vanligaste KPI:erna och hur de kan hjälpa dig att mäta, kommunicera och framför allt förbättra resultatet för din marknadsföring.

#1 KPI: Webbplatstrafik

Webbplatstrafik är det totala antalet besökare på din webbplats. På egen hand ger detta nyckeltal knappt någon detaljerad information. Det är dock användbart som en grund och för att ge sammanhang för andra trafikmått, som organisk och betald trafik.

Vad det innebär: Din kampanj leder människor till din webbplats.

Relaterad artikel: Så skapar du en marknadsplan

#2 KPI: Organisk trafik

Organisk trafik är det totala antalet besökare som kommit till din webbplats från en sökmotor. Detta mätvärde inkluderar inte betalda annonser. Det är en av de mest användbara KPI:erna för att mäta hur väl din innehållsmarknadsföring och SEO-strategi fungerar. Att öka organisk trafik är ett värdefullt mål eftersom dessa besökare har kvalificerat sig via sökavsikter och inte kräver någon extra kostnad för att skaffa sig.

Vad det innebär: Ditt innehåll hittas framgångsrikt i sökningar.

#3 KPI: Betald trafik

Betald trafik är det totala antalet besökare som besöker din webbplats genom betald marknadsföring. Dessa inkluderar kampanjer som sponsrat innehåll, betald sökning och display-annonser. Betalda kampanjer är riktade mot din målgrupp och definierad demografi. Det innebär att de visas för den målgrupp som du anser vara mest värdefull – det vill säga mest sannolikt att konvertera.

Vad det innebär: Dina annonser leder trafik till ditt innehåll och dina målsidor.

Kpi Webbplatstrafik

#4 KPI: Kostnad per klick (CPC)

Kostnad per klick (CPC) är det totala beloppet delat med antalet klick en kampanj får. Enkelt förklarat är det hur mycket du betalar för varje klick. Att ställa in en mål- eller benchmark-CPC är användbar för att avgöra om dina betalda kampanjer effektivt utnyttjar dina annonsutgifter.

Vad det innebär: Din kampanj genererar klick till en kostnad som ett resultat av effektiv inriktning, budgivning och kreativitet.

Utbildning Linkedin marknadsföring

#5 Klickfrekvens (CTR)

Klickfrekvens (CTR) antalet totala visningar dividerat med antalet klick. Detta mått används i flera sammanhang., Bla för e-postmarknadsföring, betald sökning, sponsrat innehåll och alla andra kampanjer där det totala antalet visningar kan mätas tillsammans med antalet klickning. CTR är en av de vanligaste KPI:erna för att snabbt optimera en kampanj.

Vad det innebär: Dina budskap, annonser eller CTA ”tvingar” tittarna att klicka sig vidare.

#6: KPI: Konverteringsgrad

Konverteringsgrad är antalet besökare på en sida dividerat med antalet konverteringar. En konvertering innebär att någon gör det du vill att de ska göra. Det kan vara allt från att ladda ner en e-bok, fylla i ett formulär, boka eller köpa något.

Vad det innebär: Du gör ett effektivt jobb med att vägleda användare mot kampanjens avsedda mål.

Relaterad artikel: 5 avancerade tips för din marknadsföring

#7 KPI: Kostnad per potentiell kund (CPL)

Kostnad per lead (CPL) är det totala beloppet som spenderas delat med antalet genererade leads. Precis som med CPC kommer denna KPI att hjälpa dig att bättre förstå din marknadsföringskampanj och om resultaten motiverar kostnaden eller inte. För vissa organisationer kommer mål-CPL att vara betydligt lägre än de förväntade intäkterna från en enstaka försäljning. Andra organisationer kan dock ta hänsyn till kundens livstidsvärde (CLV) när de ställer in denna KPI.

Vad det innebär: Dina kampanjer har en positiv inverkan på pipeline till en effektiv kostnad.

#8 KPI: MQL till SQL konverteringsgrad

Konverteringsgraden för ett marknadskvalificerat lead (MQL) till försäljningskvalificerad lead (SQL) är det totala antalet MQL som blir SQL. Vissa företag använder olika men ungefär likvärdiga terminologier, som t.ex. leder till konverteringsfrekvens. Detta nyckeltal är användbart för att förstå relevansen och beredskapen hos målgrupper som nås genom en kampanj.

Vad det innebär: Dina kampanjer attraherar rätt typer av målgrupper och förbereder dem för att gå vidare i försäljningstratten.

Relaterad artikel: GUIDE: Vad betyder CPC, CPM, CTR och andra ord i digital marknadsföring

#9 KPI: Kundförvärvskostnad (CPA)

Kundanskaffningskostnad (CAC) är det totala belopp som spenderats dividerat med antalet förvärvade kunder. På en mycket hög nivå indikerar det hur mycket varje kund kostar att skaffa. CPC är viktigt av uppenbara skäl men kan begränsas i sin användbarhet utan extra sammanhang, såsom den långsiktiga effekten av varumärkeskampanjer på kundförvärv och livstidsvärdet för en förvärvad kund.

Vad det innebär: Dina försäljnings- och marknadsföringsinsatser konverterar nya kunder med effektivitet.

Utbildning Linkedin marknadsföring

#10 KPI: Kundens livstidsvärde

Customer lifetime value (CLV) är det totala värdet av en kund över hela deras relation med ditt varumärke. Det kan stå för pågående prenumerationer, merförsäljningar, hänvisningar och mer. Att få en fullständig bild av CLV hjälper ditt företag att förstå den verkliga avkastningen på marknadsföringsinsatser, och att spåra den som en KPI hjälper dig att optimera kring taktik, tillvägagångssätt och personas som ger de mest lönsamma långsiktiga kunderna.

Vad det innebär: De kunder som ditt företag skaffar ger värde och lönsamhet utöver den första försäljningen.

10 KPIer_marknadsföring

Artikeln är kuraterad från LinkedIn och du kan ladda ner LinkedIn’s guide, 10 vanligaste KPI:er för B2B-marknadsföring och hur du använder dem.

Relaterad artikel: Skapa en strategi för din marknadsföring på LinkedIn


Sammanfattning av KPI i din marknadsföring

Det är viktigt att ha KPI:er när det gäller digital marknadsföring eftersom det ger en tydlig och objektiv uppfattning om hur framgångsrik en kampanj eller strategi är. Genom att använda KPI:er kan du mäta viktiga variabler som trafik, konverteringsfrekvens, klickfrekvens och engagemang. Det ger dig en mer fullständig bild av hur kunderna interagerar med företagets digitala marknadsföringsinsatser.



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn och rankas som Sveriges främsta LinkedIn-expert.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *