Hur dyrt och vad kostar det att annonsera på LinkedIn?
Hur dyrt och vad kostar det att annonsera på LinkedIn?
Har du hört att det är dyrt att annonsera på LinkedIn?
Kanske du till och med har testat att annonsera och tänkt – oj, vad det kostade mycket. Eller när du har annonserat så har du fått ett dåligt resultat?
Det finns många för- och nackdelar med annonsering på LinkedIn, som alla bör ta i beaktandet när man avgör om LinkedIn är rätt plattform att annonsera på för ditt företag.
En av de mest kraftfulla fördelarna är möjligheten att nå din målgrupp genom alla kriterier som finns. LinkedIn tillåter dig att direkt rikta in dig på titlar, intresse och företag. Men inte bara ett företag utan även mot individer inom ett specifikt företag.
Du kan exempelvis rikta in dig på ett företag efter namn, storlek och bransch, och du kan rikta in dig på en individ efter jobbtitel, funktion, tjänstgöringstid, kompetens och de LinkedIn-grupper de deltar i.
Och förutom fördelarna med målgruppskriterierna finns en mängd olika annonsformat tillgängliga på LinkedIn.
Har du provat att annonsera på LinkedIn och reagerat över att det var dyrt?
Om du har provat att annonsera på LinkedIn, har du förmodligen märkt att det i allmänhet kostar mycket mer per klick (CPC) och per 1000 visningar (CPM) än exempelvis Facebook (Meta). LinkedIn är den dyraste plattformen att annonsera på, men att bara jämföra kostnaden blir fel.
Du behöver även titta på följande tre saker:
- Värdet av att nå din målgrupp
- Kostnaden per lead
- ROAS på din annons
Tycker du det är svårt?
Då ska du boka in dig på utbildningen, marknadsföring på LinkedIn.
Du får göra flera roliga övningar, lära dig hur du får en företagssida som ger bättre effekt, vad statistiken visar och hur du kommer igång med annonsering på LinkedIn.
Annonsering på LinkedIn är dyrt – i förhållande till annan annonsering
Kostnaden per klick är högre på LinkedIn än på Facebook och Google. Och kostnaden per lead är också högre.
Jämför vi bara kostnaden per klick (CPC) kan det kosta 60-120:- per klick på LinkedIn jämfört med på Facebook det det kan det kosta 2-3:-. Det låter dyrt för många men om du har en dyr produkt, lång säljcykel eller vill nå beslutsfattare (främst inom B2B) så är det troligtvis prisvärt.
Men är det så dyrt då?
Det beror på vad du jämför med. Om du bara tar kostnaden för själva annonsen så kostar det mer. Därför behöver du titta det faktiska resultatet på din annons. Oavsett var du annonserar.
Titta bortom kostnaden för annonsen på LinkedIn
Vad är det du konkret får för din annonseringsbudget?
Och då menar jag själva konverteringen och kvalitén på de leads du får.
Titta på det här:
- kvalitén på leads
- kvalitén på trafiken
- storleken på företagen
- konverteringsgraden
- hur många som konverterar från lead till möte
Det innebär att du behöver räkna på vad du verkligen får för din annonseringsbudget. Men om du istället tänker att du får fler och större affärer, bättre konverteringar samt högre kvalitet på dina leads. Då förändras slutresultatet och förmodligen så ändras din tanke på att det är dyrt per klick på LinkedIn.
Tänk om något av nedan händer. Då får du ett helt annat resultat. Och värde för din budget.
Säg att din annons ger:
- 30% bättre leads
- 25% större affärer
- 20% högre konverteringsgrad
När du börjar räkna på dessa siffror förändras kostnaden dramatiskt som du är villig att betala per klick, per lead och per ny kund jämfört med vad du har beräknat för Facebook eller andra kanaler.
Den stora skillnaden är hur du kan nå din målgrupp
På LinkedIn har du stor möjlighet att rikta din annons mot din målgrupp. Målgruppskriterierna är många och skiljer sig från andra plattformar. Det är den största anledningen till att det kostar mer att annonsera på LinkedIn.
Du kan segmentera din målgrupp och nå personer utifrån en mängd kriterier.
Exempelvis:
- titel
- bransch
- geografi
- intressen
- kompetens
- företagsnamn
- antal år inom bransch
Dessutom kan du annonsera med listor, ”look-alike” och såklart retargeting.
Begränsad skala kommer att skada dina första kampanjer och LinkedIn rekommenderar att du max lägger till två till tre inriktningar. En bra tumregel när du börjar är att hålla målgruppen över 50 000 för din annons. I Campaign Manager ser du uppskattad räckvidd och ett föreslaget intervall medan du bygger upp din målgrupp.
Detta hjälper dig att nå ut bredare initialt. Genom A/B-testning kan du lära dig vilket innehåll och inriktning som är mest effektiva för ditt företag.
Fördjupa dig: Välj rätt målgrupp och få bättre resultat när du annonserar på LinkedIn
Annonsering på LinkedIn ökar
LinkedIns ökar vilket framgår i varje kvartalsrapport från Microsoft. I rapporten från januari så framgår det att annonsintäkterna på LinkedIn översteg 1 miljard dollar och dess totala intäkter ökade med 36%.
Och nyligen passerade LinkedIn 875 miljoner användare och är en stark plattform, framför allt inom B2B.
Enligt LinkedIn är fyra av fem av användare beslutsfattare. Dessa personer har också dubbelt så mycket köpkraft jämfört med en typisk användare på webben. Även om Facebook har fler användare än LinkedIn, kan du bättre nå din målgrupp på LinkedIn, tack vare de kriterier som du kan välja mellan.
Välj rätt format
På LinkedIn har du ett flertal format att välja mellan. Ditt första val är att välja vad du har för mål med din annons. Därefter lägger du till dina målgruppskriterier och därefter väljer du format. Formaten varierar beroende på ditt val gällande målet. Enkelt förklarat kan du välja mellan fyra olika typer av annonser: sponsrat innehåll, sponsrade meddelanden, formulär för leadsgenerering och text- och dynamiska annonser.
Du kan välja mellan:
- Bild
- Flera bilder (karusell-annons)
- Video
- Text
- Spotlight
- Follower
- Dokument
- Conversations ads (ej tillåtet i EU)
- Event
Vad kostar det och vad är rekommendationen för att annonsera på LinkedIn?
När jag utbildar i LinkedIn blir deltagarna alltid lika förvånade när jag berättar vilka rekommendationer LinkedIn har.
Dels är rekommendationen på målgruppen stor. I LinkedIn’s rekommendation framgår det att rekommendationen är att målgruppen är minst 50.000 för att du ska få ett bra resultat på din annons men faktum är att rekommendationen går ända upp till 400.000.
Dessutom rekommenderas en större budget och att annonsen körs under en längre tid.
Är det för dyrt att annonsera på LinkedIn?
Det beror på vad det är värt för dig att nå din målgrupp. Ja, det är dyrare men med en bra uppsatt annons kan ger en hög konverteringsgrad och ROI av din investering.
Ja, du behöver ha en större budget men du kan också få ett mycket bättre resultat med din annons, under förutsättning att din målgrupp finns på LinkedIn.
Med en bra annons kan du nå exakt rätt person, med ett träffsäkert budskap, i rätt ögonblick
Ska du boosta inlägg på LinkedIn?
Precis som på Facebook finns det en funktion där du kan boosta inlägg på LinkedIn. Den funktionen rekommenderar jag aldrig eftersom du får ett begränsat urval målgruppskriterier och funktioner. Men precis som allt annat gäller det att testa dig fram.
Fördjupa dig här: Så boostar du inlägg på LinkedIn
Summering av annonsering på LinkedIn
Att annonsera på LinkedIn är ganska komplext. Många tittar enskilt på kostnaden för LinkedIn, för Facebook etc istället för att se vad de faktiskt får för sina pengar. Och när du börjar se detta kan du enkelt jämföra vad som genererar bäst. Nästa nivå är att börja titta på hur dina annonser kan samverka, då blir det ett helt annat resultat.
Och eftersom det är dyrare att annonsera på LinkedIn är det viktigt att ha en strategi för din annonsering. Att slänga ihop en annons ”bara för att”… är slöseri. Sporadiska insatser, oavsett om det är organiska inlägg eller annonsering ger ett dåligt resultat.
När det gäller annonsering på LinkedIn behöver du ha en tydlig plan och veta vad du ska mäta.
Fråga dig själv, vad vill du åstadkomma med varje annons?
Om du lyckas skapa intresse och fångar din målgrupp kommer du få ett bättre resultat. Det handlar om att skapa nyfikenhet och ha ett budskap som sticker ut i flödet.
Du har en mängd alternativ att välja mellan, både gällande format och målgruppskriterier. Det ger dig stora möjligheter. Om din målgrupp finns där, redo att upptäcka ditt företag och det du erbjuder, testa att annonsera på LinkedIn.
Men annonsering är ingen magisk maskin som kan förvandla ditt företag till något det inte är. Dina produkter, tjänster och priser kommer att jämföras med andra företag, och kanske till och med ge en fördjupad relation med dina befintliga, eller nya kunder.
Men när jag och andra ser din annons kommer vi att granska det vi kan. Vi tittar på företagssidan, hemsidan och troligtvis även medarbetarnas profiler. Därför är det viktigt att du har alla grunderna på plats innan du väljer att annonsera på LinkedIn.
Fördjupa dig om annonsering på LinkedIn här:
6 tips på hur du kan mäta din annons på LinkedIn
3+3 tips på hur du kan använda organiskt & betalt innehåll på LinkedIn
Så mycket kostar en annons på LinkedIn
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!