Ska du publicera personligt innehåll på LinkedIn?
Ska du publicera personligt innehåll på LinkedIn?
Även om du knappt är aktiv på LinkedIn har du troligtvis sett historien om den gråtande VD’n som publicerade ett inlägg där han berättade om när han sa upp några anställda.
Den här historien fick snabb spridning och blev viral – och fick många åsikter, för och emot inläggets innehåll. Men det har väckt många fler frågor:
- Hur använder vi LinkedIn idag?
- Vad händer när människor tycker att andra har missbrukat plattformen?
- Finns det något innehåll som är för personligt för en professionell plattform?
Idag kan alla skapa innehåll och bygga sitt personliga varumärke. Det är enkelt och du kan snabbt publicera inlägg. Vare sig det handlar om att posta personligt eller professionellt innehåll på LinkedIn så finns frågan där – ska du vara personlig och på vilket sätt?
Fungerar personligt innehåll på LinkedIn?
Säkerligen publicerar både du, ditt företag eller företaget du arbetar på, ständigt innehåll. Med tanke på mängden innehåll som publiceras varje dag kräver det mer av dig som skapar innehåll. Samtidigt måste du få ut ditt budskap, till rätt personer, vilket är avgörande för dig och ditt företag.
Oavsett hur du ser på LinkedIn är det i första hand är en plattform designad för att skapa och bygga relationer med personer.
Ja, företagssidor finns och många företag kämpar för att engagera sig med befintliga och framtida kunder, men erfarenheten visar att innehåll som publiceras via en företagssida aldrig kommer att prestera lika bra som när samma innehåll läggs upp av en individ, från deras profil.
Relaterad artikel: 7 sätt som du kan uppmuntra dina medarbetare att bli mer aktiva på LinkedIn
Även med fokus på personliga profiler, var det inte så länge sedan som allt för personligt innehåll möttes av en störtflod av kommentarer som sa åt författaren att behålla personligt innehåll på Facebook. Och ja, det förekommer fortfarande.
Tiderna har dock förändrats och LinkedIn har passerat 875 miljoner användare. Fler och fler personer ger sina kontakter en inblick i deras personliga liv. Rätt eller fel? Det avgör du, samtidigt som du behöver hänga med i utvecklingen.
Människor köper av människor
Enkelt förklarat är LinkedIn en plattform där du kan nå ut med ett budskap, där du kan engagera dig med nätverket och så småningom sälja till dem. Detta genom varumärket du har byggt upp samt förtroendet som du har skapat med ditt innehåll.
Ju mer mänsklig du kan göra dig själv desto bättre, för om folk känner att de känner dig, är det mer sannolikt att de känner att de kan lita på dig. Det i sin tur betyder att de är mer benägna att vara öppna för dina meddelanden och viljan att göra affärer med dig ökar.
Social kommer före selling
”Social selling” innebär att du använder sociala medier för att sälja en produkt eller tjänst. Till skillnad från de mer traditionella tillvägagångssätten, där det ofta handlar om att ”sälja, sälja, sälja”, så handlar social selling mer om att nå din målgrupp genom utbildande och ”icke säljande” innehåll. Samtidigt är det också ett sätt som tar tid att arbeta med och enligt en studie utförd av Ehrenberg-Bass för LinkedIn B2B Institute, är 95% av köparna inom B2B är inte i marknaden ”just nu” för dina produkter men frågan är om du har råd att låta bli att arbeta med social selling?
Relaterad artikel: Så kan du använda LinkedIn för social selling
Personligt driver engagemang
Snart är troligtvis dagarna förbi där du fick klagomål för att ha publicerat något personligt på LinkedIn. Faktum är att personliga inlägg generellt sett får bättre engagemang än de flesta andra. Det visar att för de flesta av oss så har personliga inlägg verkligen en plats på LinkedIn. Men här är det också viktigt att mäta – förbi antal likes och kommentarer, för att se att du verkligen når de du vill nå.
Samtidigt visar en undersökning på min profil att 51% tycker att selfies ska tillbaka till Instagram. Så vad det handlar om är att göra det med finess. Använd bilder som förstärker budskapet och inte selfies eller personligt innehåll för att du kan.
Begränsa antal personliga inlägg på LinkedIn
Genom att du har en smart och bra innehållsplan kan, och bör du mixa dina personliga inlägg med värdeskapande innehåll. Det gör att du får ett högre engagemang men att du fortfarande blir sedd som kunnig inom din nisch.
Sociala värderingar spelar en allt viktigare roll för hur människor bestämmer vem de vill arbeta med och för. Syftet med inlägg är att få folk att vilja göra affärer med dig, så undvik innehåll som får dem att känna att du är för olik dem eller inte är i linje med deras värderingar.
Tanken med LinkedIn
LinkedIn grundades som ett digitalt professionellt nätverk. Det är en plats där vi offentligt kan dela CV och referenser samtidigt som vi nätverkar med andra. Det har sedan utvecklats och blivit en plats där användare också delar sina tankar, åsikter och råd. Det är fortfarande en plats för människor att nätverka, bygga relationer och utveckla sina karriärer men där en personlig del tar större plats.
Bestäm ditt syfte
Varje plats vi går till, oavsett om det är fysiskt eller digitalt har olika syfte. Med det i åtanke, när blir det för personligt i ett sådant sammanhang? Den gråtande Vd’n sa senare att han ville vara sårbar – för att visa att det kan vara svårt att säga upp folk och att chefer också har känslor. Det är ett empatiskt uttalande. Men att publicera ett inlägg där han beskrev sina känslor, tillsammans med ett foto av hans tårfyllda ansikte, var det många som reagerade på. Det var åtskilliga som tyckte det var trams och som även förlöjligande inlägget. Men inlägget har fått 44568 likes och över 10600 kommentarer. Och inför den här artikeln kikade jag på hans profil, i rubriken står det, ”Just your friendly neighborhood viral crying CEO” men det finns inga inlägg som ens har nått i närheten av inlägget som du ser här nedanför.
Hur blev inlägget personligt?
Om den här Vd’n bara ville visa att han bryr sig så är det fint men bilden med den gråtande Vd’n tog innehållet till nästa nivå. Om han ville ha sympati och uppmärksamhet skulle det kunna tolkas som att han utnyttjade sina uppsagda anställda för egen vinning. Tyvärr kan varken du eller jag känna till någon annans avsikter, men att försöka förstå var de kan komma ifrån kan hjälpa dig att få perspektiv. Det kan också gör att du funderar ett extra varv innan du kommenterar ett inlägg.
Vad kommer din kommentar att bidra med?
I inlägget med den gråtande Vd’n har varumärken, företagsledare och influencers kommenterat, aggressivt och mycket av det de skrev var elakt. När du kommenterar andras inlägg bör det hållas lika professionellt som när du gör ett inlägg. Och även om du ser ett inlägg som du tycker hör hemma någon annanstans så låt bli att kommentera det, det får faktiskt motsatt effekt!
Relaterad artikel: Därför ska du kommentera mera på LinkedIn
Vem representerar du?
När det kommer till kritan, är det bästa att veta vem och vad du representerar genom dina aktiviteter. Med tanke på LinkedIn’s professionella karaktär är det en plats där ditt beteende representerar både ditt personliga varumärke och din arbetsgivares. Med den tanken, återspeglar orden och bilderna du delar med dig av vem du är och de värderingar som betyder mest för dig?
Hitta den personliga och professionella balansen på LinkedIn
Att vara självkritisk gällande vad du postar eller kommenterar på LinkedIn betyder inte att du ska undvika att dela med dig av personlig information eller känslor. Det handlar om att hitta balansen som passar in på LinkedIn.
På senare år har LinkedIn fått kritik för att det blir för likt Facebook, eller till och med Instagram. Det pratas om en mängd personliga saker, såsom bröllop, husköp, husdjur, sjukdomar och mycket mer. Men i slutändan är det upp till var och en av oss att hitta sin personliga och professionella balans på LinkedIn.
Själv har jag bara postat enstaka personliga inlägg och selfies. Ett i somras när jag fyllde 50 år, ett där jag skrev om att semestern snart var slut och ett där jag firade 26 år som företagare. Rådet jag vill skicka med är att hitta balansen mellan det personliga och professionella på LinkedIn.
Skilj dig från bruset
Troligtvis har du redan en strategi och tydliga mål med vad du vill uppnå med LinkedIn. Kanske du till och med har en lista över konton som du är mest intresserad av. Och du har sannolikt en innehållsbank som matchar din målgrupp, både professionellt, men även som innehåller en del personligt innehåll.
Framsteg inom teknik, data och analys kommer snart att göra det möjligt för marknadsförare att skapa mycket mer personliga och ”mänskliga” upplevelser, både för kanaler och köpstadier. Enligt en undersökning från McKinsey framgår det att du kan öka intäkterna med 5 till 15 procent med hjälp av personifierat innehåll.
Men det är mer än McKinsey som säger detta. Enligt LinkedIn kan du genom kreativt innehåll som skapar associationer och känslomässig inverkan få 44% högre CTR.
4 sätt som du kan anpassa ditt innehåll så det blir mer personligt på LinkedIn
Först och främst handlar det om att tydligt veta vem som är din målgrupp. Och var i köpresan dessa befinner sig. Du kan därifrån utveckla ditt innehåll och personifiera det som kommer ge ett bättre resultat på dina insatser. Det handlar också om att våga testa, LinkedIn har många format du kan välja mellan så våga testa ett nytt format, kanske det resonerar bättre med din målgrupp?
1. Lyssna
Att lyckas med att personifiera ditt innehåll och sättet du kommunicerar på LinkedIn handlar till stor del på att prata med, och lyssna på dina kunder. Att sätta dig in i, och förstå deras problem samt koppla det till till deras affärssammanhang.
Förutom att vara uppmärksam på dina marknadsföringsinsatser så gäller det även att höra med dina säljare för att skapa en bild över vilka ämnen och frågor som potentiella kunder ställer.
Relaterad artikel: 7 vinster när sälj och marknad arbetar tillsammans på LinkedIn
2. Analysera och mät
Alla typer av datakällor kan användas för att analysera och mäta dina potentiella kunders avsikter. Här kan du få mycket information som du sedan kan använda i inlägg på LinkedIn. Börja med att ta reda på vilket innehåll som är mest värdefullt på din webbplats.
Därefter tar du reda på:
- Vilka är dina bästa kund case?
- Vilka av dina inlägg har presterat bäst?
- Vilka är dina konkurrenters bästa inlägg?
Beroende på vilka verktyg du använder kan du få fram och samla datan som gör det lättare att analysera. Men det handlar också om att göra rätt från början, att tagga och samla kampanjer efter ämne och innehåll för att se vilken typ av innehåll som resonerar bäst med din målgrupp. Själv använder jag flera verktyg men just för statistik på LinkedIn tycker jag Shield är riktigt bra. [reklamlänk]
Du bör också ha koll på trender och nyheter inom din bransch men även respektive plattform som du har en närvaro i. Läs branschnyheter, medverka på evenemang och i grupper där ditt ämne diskuteras. Genom att läsa på och använda källor så slipper du uppfinna hjulet på nytt.
3. Definiera dina personas och kartlägg din innehållsstrategi
Ju mer du vet om din målgrupp och har en bild av din ideala kund, desto lättare är det att förstå och definiera beslutsfattarna. Vilka problem har dessa och hur löser du det?
När du har dina personas, gå igenom köpresan, från medvetenhet till affär och ta fram en innehållsstrategi för hela köpresan. Vilket innehåll behöver du ha i respektive steg?
Hur ditt innehåll levereras är viktigt. Det måste resonera med din målgrupp och det bör levereras i de kanaler där de konsumerar information. Val av format och hur du levererar det är viktiga aspekter när det gäller personligt innehåll.
4. Utveckla relevant personligt innehåll
Att skapa innehåll med hög kvalitet tar tid men det är värt att investera din tid och dina resurser för att göra det rätt.
Det är viktigt med en kontinuitet och att tänka långsiktigt men bara för att du genererar mycket innehåll betyder det inte nödvändigtvis att det kommer att ge ett resultat – särskilt om det irrelevant för din målgrupp. Du vill skapa intresse, inte skrämma bort dem eftersom det kommer att bli mycket svårare att få tillbaka deras uppmärksamhet när du väl har tappat dem.
Om du inte redan nu tänker på kvalitén på ditt innehåll är det dags att göra det nu.
Sammanfattning personligt innehåll på LinkedIn
Att våga vara personlig, även på LinkedIn, är viktigt men det handlar om att skapa innehåll som matchar din målgrupp. Ju mer du vet vem du pratar med och vilka som fattar beslut desto lättare blir det att både skapa innehåll för hela köpresan men även att väva in en personlighet som gör att du och ditt företag sticker ut från mängden.
Om du verkligen vill att LinkedIn ska fungera för dig, måste du dra nytta av allt det kan erbjuda. Liksom alla digitala plattformar drivs LinkedIn av algoritmer som är utformade för att gynna de som använder plattformen regelbundet, publicerar innehåll som ses som relevanta av andra genom att de får engagemang.
Att vara konsekvent med att lägga upp innehåll kan vara tidskrävande men se till att du låter bli att slösa bort din tid och publicerar för att du ska. Du är på LinkedIn för att du vill bygga ditt varumärke och generera potentiella kunder. Att lägga upp personligt innehåll hjälper dig att göra det.
Kanske kommer både du och jag att skratta åt den här artikeln om två år?
Vem vet hur LinkedIn kommer att utvecklas och med alla nyheter och funktioner så märks det tydligt att LinkedIn vill vara en plattform där du och jag spenderar mer tid.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!