Använd LinkedIn för social selling

Så kan du använda LinkedIn för social selling

LinkedIn är en riktigt bra plattform för att använda till social selling. Dock gäller det att du är villig att göra jobbet för det tar tid. Och om du lägger tid på LinkedIn kommer du se en fin effekt av ditt arbete och du kan både generera leads, få förfrågningar och nya kunder.

LinkedIn låter dig skapa kontakt med i princip vem som helst och har vänt upp och ner på nätverkandet. Du kan dela med dig av din kunskap samt lära dig av de som är i ditt nätverk och inom din bransch.
Artikeln innehåller reklamlänkar, sk. affiliate-länk.

social selling linkedin

Social selling handlar om att bli synlig

Social selling handlar om att vara synlig för din målgrupp, innan de har ett behov. Det är alltså ett sätt som du kan påverka och interagera med din målgrupp. Du bygger relationer och stärker din och företagets trovärdighet vilket så småningom genererar leads.

Social selling handlar alltså om mer än att bara lägga till fler och fler kontakter till ditt nätverk. Det handlar om att lägga till rätt kontakter i ditt nätverk, dvs de kontakter som är mest sannolikt att vilja skapa kontakt och så småningom köpa din produkt eller tjänst.

Dessutom, när du tar dig tid att på ett meningsfullt sätt engagera och interagera med din potentiella kund, ökar sannolikeheten att du bygger förtroende och lojalitet.

#1 Profilen

Det här tåls att säga gång på gång. Din profil är så viktig och kanske du har hört mig säga att LinkedIn har passerat en CV-databas för längesedan? Då är det också dags att din profil speglar vad du vill uppnå med LinkedIn.

Du ska rikta din profil till den personen, eller målgruppen som du vill nå. Ju mer intressant och tydligare du är desto fler kommer att bli nyfikna och vill skapa kontakt med dig.

#2 Hitta & fokusera på dina prospekts

LinkedIn har en utmärkt sökfunktion vilket gör att du kan hitta de beslutsfattare du vill nå. Målet är att du ska bli synlig vilket innebär att du både behöver identifiera och interagera med din målgrupp.

När du vet vilka du vill prata med så se till att du gör det. Kommentera deras inlägg och börja prata med dem.

Relaterad artikel: 7 viktiga trender för säljare och misstagen som de gör

#3 Prata om det som är viktigt för din målgrupp

Genom att du postar inlägg inom din nisch kommer du att bli sedd som kunnig. Du blir en ”go-to-person” inom din kunskap. Om du ständigt matar ditt nätverk med kunskap så kommer andra att se dig som en expert.

Posta egna inlägg, hitta relevanta inlägg som du kan kommentera och följ andra i branschen, både företag och personer.

Är du bra på att skriva så skriv gärna längre artiklar och inlägg. Det kommer vara en bra utgångspunkt för dig och du ser om det resonerar med din målgrupp och vilka som engagerar sig i dina inlägg.

Du kanske till och med märker att bland kommentarerna kan du hitta inspiration till fler inlägg. Dessutom kan du bedöma vilka ämnen som verkligen uppskattas av din målgrupp. Då kan du bli top of mind inom din bransch och posta inlägg om de ämnen som ditt nätverk bryr sig mest om.

Börja med att skriva ner några idéer du har och välj en att utveckla. Dela till exempel tips eller insikter inom din nisch. Väv in din kunskap kring ämnet och addera praktiska tips på hur du har gjort.

Men eftersom du investerar tid för att skapa innehåll på LinkedIn, är det viktigt att mäta hur det går för det innehållet för att säkerställa att din tid spenderas på bästa sätt.

Jag upplever att nätverket på LinkedIn är stödjande och när du väl har kommit igång så kommer du vilja posta mer.

Relaterad artikel: 7 vinster när sälj & marknad arbetar tillsammans

#4 Bygg relationer

Det bästa sättet att bygga förtroende med dina potentiella kunder är genom att dela kunskap och din synvinkel på ämnet. Men det gäller också att vara ärlig och säga vad du kan lösa, och vad du inte kan. Detta kan ge dig möjlighet att ge relevant information till dem samtidigt som du tar upp deras specifika smärtpunkt. Ett annat bra sätt att bygga en relation är att se till att konversationer är äkta. För att göra detta, fokusera först på potentiella kunders specifika behov och sedan sälj.

När du väl har börjat utveckla en relation på LinkedIn med dina potentiella kunder, kan det vara dags att överväga hur du kan konvertera dessa kontakter till leads. LinkedIn fungerar utmärkt för att utveckla en professionell relation, men kom ihåg att det slutliga målet är att omvandla dessa digitala vänner till lojala kunder.

Var aktiv i både inlägg och i meddelande. Hitta artiklar, innehåll och annat som intresserar din målgrupp. Du behöver alltså inte skriva allt själv utan du kan hänvisa till en bok, podd eller annat inom ditt område.

Var tydlig med vilka problem du löser och att du förstår dina blivande kunders utmaningar.

När du har pratat med en kontakt, bjud in till ett telefonsamtal eller en fika. Du kan till och med skicka en inbjudan till ett evenemang eller webinarie. Dina potentiella kunder är mer benägna att träffa dig utanför plattformen, efter att du har fått deras förtroende och visat att du kan erbjuda dem ett enormt värde. Det slutliga målet med social selling är att sälja, så ha en plan för hur du ska konvertera efter att du har skapat kontakt.

78% av säljare som använder sociala medier säljer bättre än de som ej använder sociala medier.
Källa LinkedIn

#5 Bygg trovärdighet

Genom dina aktiviteter bygger du trovärdighet samt ditt (& företagets) varumärke.

Se till att du blir synlig i relevanta inlägg. Bjud på kunskap, artiklar, nyheter och konkreta tips. Du har troligtvis några framgångshistorier och kundcase som du kan dela med dig av.

Hitta din tonalitet, våga ta plats och tro på dig själv.

Dina interaktioner bör vara genomtänkta, meningsfulla och minnesvärda. Vilket gör att när dina prospekts är redo att fatta ett köpbeslut, är det ditt företag eller din lösning som är i fokus.

Om du vill använda LinkedIn som ett säljredskap måste du aktivt delta i konversationer.

#6 Skapa en rutin

Att säga att du ska vara på LinkedIn när du har tid fungerar dåligt. Du behöver skapa en rutin och få in en vana. In med LinkedIn-tid i din kalender, helst varje dag.

Jag brukar säga att du kommer långt med 15 minuter per dag – om du vet vad du ska göra!

Ett framgångsrecept är:

  • Hitta intressanta personer & företag
  • Skapa kontakt med 3 personer varje dag
  • Engagera dig i minst 2 inlägg
  • Ha koll på vilka som besöker din profil
  • Följ upp vilka som kommenterar & @-taggar dig

Relaterad artikel: Så säljer du via LinkedIn utan att vara säljig

#7 Var konsekvent

Här ser jag ofta att många fallerar. Det är ganska lätt att starta men att hålla i och hålla ut trots att resultatet uteblir kräver att du motiverar dig själv och att du har en plan med tydliga mål.

Håll dig till den oavsett vad som händer men var beredd på att justera om något förändras, det kommer nyheter eller annat som direkt påverkar dina aktiviteter på LinkedIn.

Bestäm dig för att satsa på LinkedIn. Nu.

#8 Mät effekten

På LinkedIn kan du mäta flera saker och nu när du har bättre statistik blir det lättare att se hur det går för dina inlägg. Men se till att du mäter rätt saker. Många fokuserar på visningar vilket faktiskt inte säger så mycket.

Ha koll på vilket innehåll och format som fungerar bäst för din målgrupp. Även antal profilbesök & förfrågningar ska gå upp när du är aktiv på LinkedIn. Och så småningom kommer både förfrågningar och @-taggningar att komma. Tänk även på att du måste definiera vad ett lead är. Och har du kolleger så se till att ni har samma definition så ni mäter rätt.

Relaterad artikel: Vad mäter du på LinkedIn

Att mäta hur det går för dina inlägg är lätt. LinkedIn gör det enkelt att spåra gilla-markeringar, kommentarer, delningar och visningar direkt på din profil. Om du märker att ditt innehåll inte får mycket engagemang, kan det vara dags att ändra din strategi. Alternativt, om du inser att ditt innehåll fungerar riktigt bra med ditt nätverk, överväg möjligheter att återanvända eller skapa en serie innehåll centrerad kring det ämnet.

Själv använder jag verktyget Shield [reklam-länk] som snabbt ger mig en bild över vad som resonerar med min målgrupp. Även om LinkedIn har förbättrat statistiken så är Shield värt att använda.

Shield mäta LinkedIn

#9 Ta samtalet offline

Mycket kan hända på LinkedIn men du behöver ha en plan för att veta när du ska flytta samtalet från LinkedIn till ett Zoom-möte eller IRL.

Ofta kräver det en ”uppvärmning” för att det ska fungera, går du på för snabbt så kommer personen att backa.

75% av B2B-köpare påverkas av sociala medier vid köpbeslut.

Sammanfattning social selling LinkedIn

Oavsett om du är ny som säljare eller arbetat länge med försäljning, bör social selling finnas i din (företagets) strategi. Genom att du adderar LinkedIn till dina nuvarande aktiviteter kommer du troligtvis få ett bättre resultat och nå långt utanför din kända krets. Din målgrupp söker idag efter svar och lösningar online och genom att du visar att du finns blir du lätt att interagera med.

Bygg relationer och skapa kontakt med din målgrupp. Konvertera sedan dessa till leads och så småningom kunder.



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt på ditt företag eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning. (LinkedIn coach)

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.

 


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *