Nytt annonsformat på LinkedIn thought leader ads
Nytt annonsformat på LinkedIn thought leader ads
Det är dags att se interna experter som influencers för företagets varumärke och strategiskt inkludera dem i den övergripande strategin. Experter och tankeledare har funnits i många år och det behöver du ta hänsyn till när dina medarbetare blir mer aktiva på LinkedIn. De är dina bästa ambassadörer.
LinkedIn som har passerat 930 miljoner medlemmar släpper nu ett nytt annonsformat, LinkedIn thought ads. Det kommer att bli möjligt för företag att marknadsföra inlägg från anställda, med deras godkännande, direkt i Campaign Manager.
Hur ska du tänka med din marknadsföring på LinkedIn framöver?
Genom att lyfta fram deras personliga varumärken går det att skapa thought leadership / tankeledarskap på ett mycket kraftfullt sätt. Betydligt mer än om det bara postas via företagssidan. För mig som är expert i LinkedIn ser jag en stor möjlighet och även en ökad efterfrågan på utbildningar för att få medarbetarna att bli mer aktiva. Deras närvaro kommer att bidra till att företaget når långt utanför den kända följarskaran och kan ge en betydande påverkan på varumärket.
Det är viktigt att se anställda som verkliga ambassadörer för varumärket. Genom att de får kunskap och utrymme att vara synliga och aktiva på LinkedIn kan de dela med sig av sin kunskap på ett autentiskt sätt. Detta kommer att bidra till att bygga starkare relationer med kunderna samt skapa förtroende och ge ökad trovärdighet.
När du lyfter fram deras personliga varumärken kan ditt företag skapa verklig thought leadership / tankeledarskap och påverkan i din bransch.
Relaterad artikel: Så blir du en kraftfull tankeledare på LinkedIn
Vad kan du göra med Thought Leader ads
Det här nya annonsformatet hjälper dig att få ett mer effektivt sätt att engagera din målgrupp och göra ditt varumärke mer mänskligt. Inlägget marknadsförs av företaget och dessa annonser kommer att se ut som ett vanligt inlägg, av personen som har publicerat det. Det kommer hjälpa till att driva bra reklamresultat genom trovärdigt innehåll, bl.a inom tankeledarskap och företagskultur.
Relaterad artikel: Sätt en tydlig riktning för ditt tankeledarskap
Spara tid och resurser genom att enkelt återanvända innehåll från dina medarbetare
Nu kan du placera dina medarbetare som experter och tankeledare vilket kan ge ditt företag en ny möjlighet att vara i framkant för att leda samtal på LinkedIn. Du kan visa upp din företagskultur och berättelser för att attrahera nya talanger. Och sedan kan du enkelt mäta effekten genom att förstå medlemmarnas intresse och engagemang på dina medarbetares inlägg.
Du kan använda thougt leader ads för att marknadsföra innehåll från chefer och anställda på ditt företag. Det ökar din räckvidd plus att ditt innehåll blir mer engagerande och relevant genom att du använder autentiska medarbetarupplevelser.
Vem som helst kan kommentera inlägget, dvs annonsen och kommentarerna hamnar under det organiska inlägget. Annonsen och det organiska inlägget kommer att vara ett och samma inlägg. Eftersom kommentarer kommer att visas på individens organiska inlägg kommer marknadsförare inte att kunna stänga av organiska kommentarer.
Tänk på att endast inlägg från verifierade medlemmar kan användas. För att vara verifierad medlem måste medarbetarna ha företaget som ett aktivt och aktuellt jobb i sin LinkedIn-profil.
På bilden nedan ser du två exempel och det syns knappt att det står ”promoted by”.
Specifikationer för LinkedIn thought leader ads
- Filtyp: JPG, PNG eller GIF (GIF-bilder konverteras till statiska GIF-bilder när de laddas upp.)
- Bildförhållande: Vertikalt, Horisontellt, Kvadrat
- Maximal bildstorlek: 7680 x 4320 pixlar
- Maximal filstorlek: 5MB
Begränsningar för thought leader ads
Det finns några begränsningar när det gäller det här nya annonsformatet. Det här kan såklart ändras framöver.
- Kampanjmål: Endast tillgängligt för varumärkeskännedom och engagemang
- Format: Endast tillgängligt via formatet Single Image Ads. Video, karusell och dokument stöds ej.
- Rapportering: Statistiken kommer att att vara densamma för en bildannons. Du kan ladda ner en CSV-fil för att enkelt komma åt statistiken.
- CTA: Ingen CTA-knapp, men en webbadress kan läggas till.
- Annonsmaterial: För att marknadsföra en anställds inlägg måste du kopiera och klistra in webbadressen till inlägget i CMT.
- Flera bildinlägg: Organiska inlägg med flera bilder kommer inte att stödjas för närvarande.
- Tillstånd: Under betan kräver LinkedIn skriftligt e-postgodkännande från varje person för att sponsra deras inlägg.
- Placeringar: Inte tillgängligt att marknadsföra på LAN.
Checklista för att lyckas med Thought Leader ads
Här är några saker att tänka på innan du börjar med thought leader ads:
- Bekräfta att personen är listad som anställd. De måste vara anställda och kopplade till företagssidan på sin profil.
- Sätt ditt kampanjmål. Det hjälper dig med vilken typ av innehåll du ska använda och dina primära nyckeltal.
- Se till att du är har rätt administratörsroll på företagssidan. För att skapa en Thought Leader-annons, måste du vara administratör för sponsrat innehåll (Paid media admins).
- Ta in samtycke från medarbetarna. Under betan kommer företag att behöva ett skriftligt samtycke från varje person innan de sponsrar deras inlägg. Framöver kommer alla samtycke att ske via e-post direkt via CMT.
- Bestäm hur du planerar att utvärdera framgång. Hur kommer du att utvärdera framgången för din kampanj? Vilka är de viktigaste KPI:erna och mätvärdena som ditt team kommer att använda för att utvärdera resultatet?
Relaterad artikel: Administratörsroller på företagssida på LinkedIn
Mät och utvärdera din annons
Vad du ska mäta beror på ditt mål, här är några bra mätvärden för att se hur det går för din annons:
- Klickfrekvens (CTR) och engagemangsfrekvens: Hur mycket engagemang din annons får.
- Kostnad per klick (CPC/kostnad per omvandling): Hur mycket din annons kostar per klick och konvertering
- Key results: Antal gånger din kampanj uppnådde ett resultat baserat på ditt mål
Så här gör du en thought leader ads, steg för steg
- Logga in i Campaign manager: Välj att annonsera med en bild.
- Hitta ett befintligt inlägg som har publicerats av en av dina medarbetare på LinkedIn. Leta efter inlägg som passar ditt mål och målgrupp.
- Begär godkännande: Efter att du har hittat ett lämpligt inlägg från en medarbetare, skicka en begäran om godkännande för att sponsra detta innehåll.
- Vänta på godkännande: Förfrågan kommer att granskas av författaren till inlägget. Efter deras godkännande kan du gå vidare med kampanjen.
- Marknadsför innehållet: Efter att ha fått godkännande kan du sponsra inlägget. Även om det ser ut som det är personen som postar det är det marknadsfört via företaget.
- Driv resultat: Genom att du nyttjar trovärdigheten hos företagets tankeledare kan du få ett bättre resultat genom autentiskt innehåll som resonerar med målgruppen. Välj inlägg som bäst representerar ditt varumärke för maximal effekt.
Sammanfattning LinkedIn thought leader ads / tankeledarskap
I en undersökning från LinkedIn och Edelman framgår det att tankeledarskap kan ge en stor effekt plus hur viktigt det är.
Men för att nå framgång med tankeledarskap behöver du ha en effektiv och bra kommunikation. Det finns definitivt många fördelar, men det är också viktigt att vara medveten om de utmaningar som kan uppstå. Att be en junior person att skapa inlägg är svårt. På samma sätt kan man inte förvänta sig att chefer eller experter automatiskt är skickliga inom skriftlig kommunikation. Båda aspekterna kräver tid och erfarenhet, och det är nödvändigt att investera för att få ett bra resultat.
Dessutom behöver du ha en tydlig strategi och målsättning för ditt företags närvaro på LinkedIn. Och det är viktigt att veta vilka budskap du vill förmedla och vilken ton du vill använda för att kommunicera med din målgrupp.
Detta innebär att du kan dra nytta av fördelarna med tankeledarskap för att nå ut till en bredare målgrupp och bygga starkare relationer med dina följare och kunder. Varje inlägg blir en möjlighet att stärka ditt varumärke och locka till dig nya potentiella kunder och kandidater. Nu när du dessutom kan annonsera med medarbetarnas inlägg kommer effekten bli ännu större.
Fördjupa dig om LinkedIn thought leader ads här:
LinkedIn FAQ Om Thought leader ads
Guide: LinkedIn thought leader ads
GUIDE: Så blir du en kraftfull ankarledare
Sätt en tydlig riktning för ditt tankeledarskap
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!