Nytt annonsformat på LinkedIn thought leader ads

Nytt annonsformat: LinkedIn Thought Leader Ads

LinkedIn har lanserat ett nytt annonsformat, Thought Leader Ads. Det innebär en stor möjlighet för företag att marknadsföra autentiskt innehåll direkt från sina egna experter och medarbetare. I takt med att LinkedIn passerat 1 miljard användare ökar behovet av strategisk närvaro.

Det är dags att se interna experter som influencers för företagets varumärke och strategiskt inkludera dem i den övergripande strategin. Experter och tankeledare har funnits i många år och det behöver du ta hänsyn till när dina medarbetare blir mer aktiva på LinkedIn. De är dina bästa ambassadörer.

Thought leadership blir en naturlig del för både varumärkesbyggande och employer branding.

Nytt annonsformat på LinkedIn thought leader ads

Vad är Thought Leader Ads?

Det är annonser som bygger på inlägg från personer än från företag. Inläggen visas i sin ursprungliga form men med märkningen ”Promoted by [företagsnamn]” under personens namn. Skillnaden från vanliga annonser är att de känns mer äkta och personliga, något som syns i statistiken:

  • 1,7 gånger högre klickfrekvens
  • 1,6 gånger högre engagemang
  • Människor litar tre gånger mer på innehåll från individer än från varumärken (Källa LinkedIn)

Thought leader ads är en smart taktik i en modern strategi, oavsett om du vill lyfta ett vd-inlägg, en medarbetares inlägg eller ett inlägg från en samarbetspartner.

LinkedIn thought leader ads

Nå längre med Thought Leader Ads

Med Thought Leader Ads kan du lyfta fram dina medarbetare som experter och tankeledare, och på så sätt ge företaget en starkare röst i branschen. Det ger inte bara möjlighet att bygga varumärket, du kan även visa upp företagskulturen och berätta historier som attraherar nya medarbetare. Samtidigt får du insikter i vad målgruppen faktiskt engagerar sig i, genom att mäta interaktionen på medarbetarnas inlägg.

Du annonserar med inlägg som redan publicerats av medarbetare eller chefer.
Viktigt att veta: annonsen är samma som det organiska inlägget så kommentarer och reaktioner visas även under annonsen.

Så fungerar Thought Leader Ads på LinkedIn

Det här annonsformatet hjälper dig att få ett mer effektivt sätt att engagera din målgrupp och göra ditt varumärke mer mänskligt. Inlägget marknadsförs av företaget och dessa annonser ser ut som ett vanligt inlägg.

Det finns två typer av Thought Leader Ads: inlägg från medarbetare och inlägg från externa kreatörer.
Innehåll från medarbetare kräver ingen märkning, men om du samarbetar med en extern kreatör som får ersättning måste inlägget märkas som betalt samarbete och partnerskap.

Det är lätt att blanda ihop begreppen, så här är en förenkling:

  • Thought Leader Ad är ett annonsformat.

  • Partnerskapsinlägg är för betalda samarbete.

  • En Thought Leader Ad kan även vara ett partnerskap.

Så sätter du igång – tre enkla steg

Att skapa en kampanj med Thought Leader Ads är enkelt:

  1. Välj kampanjmål: Det måste vara antingen varumärkeskännedom eller engagemang, inga andra mål stöds just nu.

  2. Välj innehåll och be om tillstånd: Du behöver veta vilket inlägg du vill lyfta och be om tillstånd via LinkedIn Campaign Manager.

  3. Publicera: När du fått godkännande, välj inlägget och starta kampanjen.

Tips: Se till att du har rätt administratörsroll på er företagssida (super admin, content admin eller Sponsored Content).

Läs mer: Så skapar du en thought leader ad i Campaign manager

Vilka inlägg kan användas i Thought Leader Ads?

Endast några typer av LinkedIn-inlägg kan användas i Thought Leader Ads och det är viktigt att känna till innan du planerar din kampanj. Det gör att du lättare kan välja det organiska innehållet för att sedan sponsra rätt format.

Det här kan du annonsera

Du kan använda inlägg som är:

  • Textbaserade

  • Enstaka bilder

  • Videoklipp

  • Artiklar

  • Nyhetsbrev

  • Inlägg med externa länkar

Det här fungerar inte

Följande format går inte att använda i Thought Leader Ads:

  • Dokument

  • Omröstningar

  • Inlägg med flera bilder

  • Delade andras inlägg

Välj alltså innehåll med omsorg, det behöver vara både relevant och rätt typ av format för att fungera i annonsformatet.

Checklista för att lyckas med Thought Leader ads

Här är några saker att tänka på innan du börjar med thought leader ads:

  • Du kan använda formatet med innehåll från anställda samt dina 1:a och 2:a handskontakter.
  • Sätt ditt kampanjmål. Det hjälper dig med vilken typ av innehåll du ska använda och dina mätpunkter.
  • Se till att du är har rätt administratörsroll på företagssidan. Du måste vara antingen super admin, content admin eller Sponsored Content.
  • Bestäm hur du planerar att utvärdera kampanjen. Hur kommer du att utvärdera att kampanjen var framgångsrik? Vilka är de viktigaste KPI:erna och mätvärdena som du kommer att använda för att utvärdera resultatet?

Relaterad artikel: Administratörsroller på företagssida på LinkedIn

Mät och utvärdera din annons

Vad du ska mäta beror på ditt mål, här är några bra mätvärden för att se hur det går för din annons:

  • Klickfrekvens (CTR) och engagemangsfrekvens: Hur mycket engagemang din annons får.
  • Kostnad per klick (CPC/kostnad per konvertering): Hur mycket din annons kostar per klick och konvertering.
  • Nyckelresultat: Antal gånger din kampanj uppnådde ett resultat baserat på ditt mål.

Annonsering_LinkedIn thought leader ads

Hur ska du tänka med din marknadsföring & annonsering på LinkedIn framöver?

Genom att lyfta fram medarbetarnas personliga varumärken kan du kombinera thought leadership med annonsering på ett kraftfullt sätt. Det blir betydligt mer effektivt än att enbart posta via företagssidan.

När medarbetarna delar kunskap och erfarenheter i sina egna nätverk bygger de både relationer och förtroende.
Dessutom hjälper de företaget att nå långt utanför sin befintliga följarskara.

Men för att lyckas krävs det att medarbetarna får rätt kunskap, förtroende och utrymme att vara aktiva.
Då blir de genuina ambassadörer vilket stärker både varumärket och affären.

Relaterad artikel: Så blir du en kraftfull tankeledare på LinkedIn

Sammanfattning LinkedIn thought leader ads / tankeledarskap

Thought Leader Ads är ett kraftfullt verktyg för att kombinera det bästa av två världar: det personliga och det strategiska. Rätt anpassat och använt kan det hjälpa dig att nå en bredare publik, bygga förtroende och driva affärer.

I en undersökning från LinkedIn och Edelman framgår det att tankeledarskap kan ge ett bra resultat.

Det finns definitivt många fördelar, men det är också viktigt att vara medveten om de utmaningar som kan uppstå. Att be en junior person att skapa inlägg är svårt. På samma sätt kan man inte förvänta sig att chefer eller experter automatiskt är skickliga på att skriva inlägg. Båda aspekterna kräver tid och erfarenhet, och det är nödvändigt att investera för att få ett bra resultat.

Med en tydlig strategi och taktik för ditt företags närvaro kommer du långt.

Fördjupa dig om LinkedIn thought leader ads här:

LinkedIn FAQ Om Thought leader ads

Guide: LinkedIn thought leader ads

Bra exempel på thought leader ads

GUIDE: Så blir du en kraftfull ankarledare

Sätt en tydlig riktning för ditt tankeledarskap



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.



Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *