Planera, mät & följ upp din marknadsföring på LinkedIn
Planera, mät och följ upp din marknadsföring på LinkedIn
Att planera, mäta och följa upp din marknadsföring på LinkedIn är så viktigt. Och ändå hör jag ofta att det missas att göra just detta. Och innehållet är en stor del av planeringen, även om du säkerligen har flera marknadsaktiviteter som ska planeras. Men hur ska du tänka rent strategiskt för din marknadsföring och vad är det som är viktigt att mäta och följa upp? Den här artikeln är en tidigare livesändning som du kan även se i efterhand.
En marknadsplan innehåller 3 byggstenar
Vi börjar med grunden och det är med marknadsplanen. Den bygger på 3 byggstenar.
- Mätbara mål och strategi
- Målgrupp och konkurrenter
- Vilka plattformar du (företaget) ska vara i
Att ha tydligt definierat dina mätbara mål, eller KPI:er är steg 1. I strategin ska det tydligt framgå vad du vill uppnå med respektive plattform – som du kopplar dina mätbara mål till.
Och därefter behöver du veta vad du ska göra, dvs vilka handlingar är det du behöver göra för att uppnå målen. Du måste veta vad du konkret ska göra och vem du ska prata till. Och här ser jag ofta att man har fastnat. Framförallt företag har fastnat i ett gammaldags tänk, att vi ska skicka ut budskap och informera.
Det blir mest vi, vi, vi. Några jag och mer oss och vi. Vänd istället på perspektivet och fundera på vem det faktiskt är du vill prata med och nå via marknadsföringen.
Den tredje byggstenen handlar om att veta vilka plattformar du ska vara i. När jag utbildar i strategisk marknadsföring så är det ofta som jag hör att förtag har 3, 4 eller till och med 5 kanaler igång. Och det är väldigt tidskrävande att hantera så många plattformar. Både för att kunna leva upp till de rekommendationer som finns och för att få en riktigt bra effekt i respektive kanal.
Och för att du ska få en bra effekt så måste du ha en kontinuitet. Du behöver dessutom jobba med olika format som videos, bilder och texter. Samt vara synlig på olika sätt, både att kommentera och svara på kommentarer. Dessutom är det olika rekommendationer gällande storlek på bilder och videos. Allt beroende på vilken kanal du är i behöver du anpassa både formatet och tonaliteten. Exempelvis om du ska ha stående video eller fyrkantig, dvs 1:1. Det innebär att det tar väldigt lång tid och ju fler kanaler du har igång desto längre tid kommer det att ta att hantera dessa.
Relaterad artikel: Så tar du fram en strategi för din marknadsföring på LinkedIn
Det är väl bara att posta något?
Nä, det är inte bara att posta någonting. Du behöver veta varför du ska posta det det och vem du vill nå med det specifika inlägget. Och gärna ha ett syfte. För om du saknar det uteblir resultatet men varumärket blir även otydligt.
Det är ett riktigt dåligt råd: att bara posta någonting.
Det är inte samma sak som att du ska våga posta. För det är klart att du ska våga posta plus att du ska vara aktiv och kommentera. Att kommentera på LinkedIn är viktigt. Men att bara posta någonting utan att ha en plan eller strategi, det ger ett sådär intryck faktiskt.
Att ha mätbara mål och veta vem du vill nå och vem din målgrupp är grunden för att du ska nå ut och lyckas. Annars blir det mest brus och ingen känner sig träffad av det du postar.
Vanliga misstag med marknadsföringen på LinkedIn
Varje vecka ser jag ett antal vanliga misstag när det gäller marknadsföringen. Bl.a att du saknar kontinuitet eller blir för inspirerad. Givetvis ska du bli inspirerad av andra, det blir även jag, men du måste göra om det till ditt innehåll och anpassa det för din målgrupp.
Relaterad artikel: 6 misstag företag gör på LinkedIn
Här är några vanliga misstag:
- Kopierar andra, inkl tonalitet
- Saknar ett tydligt mål och riktning
- Ingen aning vad du konkret ska mäta
- Testar hela tiden nytt, nytt och mer nytt
- Glömmer att svara på varför din målgrupp behöver se ditt innehåll
Att testa nytt och vara nyfiken är viktigt men det tar ett tag innan du kan mäta och se ett resultat av din ändring. Det kanske syns först efter en, två månader eller ett kvartal. Och det är då ska du utvärdera och se vilken effekt du har fått. Du kommer tydligt se vad som fungerar bra och vad målgruppen inte gillade. Och då gäller det att vara flexibel, att stanna upp och göra om.
Håll dig uppdaterad
LinkedIn släpper löpande nyheter och uppdaterade funktioner. För att du ska kunna maximera effekten på LinkedIn gäller det att du håller dig uppdaterad och har en tydlig plan så att du vet vad du ska göra då.
Det värsta du kan göra är att springa på alla bollar – utan målet i sikte. Du springer runt, runt, runt och så tror du att det ska funka och bli mål. Men det blir inget mål om du saknar en strategi och tydlig riktning. Eller vet vad du ska mäta och följa upp.
Om du är osäker på vad du ska mäta är det ju lätt att hamna i osäkerhet och där du inte riktigt vet var du ska någonstans. Har du en otydlig riktning då är det svårt att veta vad du ska göra för någonting. Och när du inte vet vart du är på väg eller vad du ska mäta för någonting- då gör du fel saker. Därför behöver du sätta planen som visar riktningen framåt.
Och det är lika viktigt om du hanterar marknadsföringen själv eller har ett team som hjälps åt. Då är det om möjligt ännu viktigare med strategi och taktik för annars springer ni på olika håll och det hade sett väldigt roligt ut på en fotbollsplan om alla hade sprungit på varsitt håll. När det gäller marknadsföring så behöver du. veta vad nästa steg är och när du saknar den här planen så går det inte att ha en framförhållning. Och då är det ju också väldigt svårt att veta, vad du ska göra nästa gång.
Det innebär att du får ett dåligt resultat eller till och med varken några affärer eller leads,
Relaterad artikel: LinkedIn’s senaste nyheter (feb 2024)
Glöm ad hoc och slumpen
Att jobba ad hoc är svårt eller att förlita sig på slumpen. Och det är ingen slump att jag har rött i alla mina inlägg och i livesändningarna. Visst kan det skilja i nyanserna på mina kläder, lite mer orange ibland och mer rött ibland men det är ingen slump att jag har rött i allt mitt marknadsföringsmaterial. Alla mina dokument är formaterade på ett speciellt sätt, mina pdf:er och lead magneter är formaterad på samma sätt.
Det innebär ju att du behöver också tänka på hur andra ska känna igen dig? För att om du postar för postandets skull och där du ena dagen postar om en sak och den andra dagen om en annan sak, då blir det svårt. Och som jag brukar säga, om ditten och datten och hitten och hatten.Då blir ditt varumärke otydligt.
Och om jag har svårt att förstå vem du är eller har svårt att förstå vem du är eller vad du gör, då kommer jag varken att bli en kund eller kunna rekommendera dig. Och när det händer så går jag till någon annan. Jag skapar mig en bild av det jag får se så lämna inget åt slumpen, eller mottagaren. Du måste vara så tydlig så att andra snabbt förstår vad du gör för någonting och vilka problem du löser.
Det handlar om att lägga grunden, sätta strategin och taktiken för att ta dig dit, och att positionera dig. Tänk hela tiden igenkänning och vad du behöver göra framåt. Sen behöver du ha ett system och en struktur så du vet vad du ska göra för någonting. Och det är taktiken som visar vad du ska göra..
Bli top of mind och tankeledare på LinkedIn
Du har en fantastisk möjlighet att bli tankeledare på Linkedin. Och det är oavsett om du är egenföretagare, anställd, chef eller vd. Våga ta platsen där du tydligt positionerar dig som expert och blir top of mind. En person som andra vill följa och litar på.
Det är en fantastisk möjlighet men även ett ständigt arbete. Du måste ständigt dyka upp utifrån dina ämnen och följa din innehållsplan. Och tänka både på kontinuitet och långsiktighet. Dyka upp, posta och kommentera på andras inlägg. Och tänka på hur du ska göra för att bli top of mind. Med en röd tråd i ditt innehåll och dina aktiviteter skapar du både trovärdighet, trygghet, igenkänning och förväntningar.
Relaterad artikel: Sätt en tydlig riktning för ditt tankeledarskap på LinkedIn
Vad mäter du på LinkedIn?
Att mäta och veta vad du ska mäta på LinkedIn är viktigt. Det kan vara:
- Nya kontakter i rätt målgrupp.
- Ökat antal följare.
- Konverteringar.
- Profilbesök.
Titta gärna extra på att du lockar din målgrupp. För du kan attrahera hur många följare och kontakter som helst men om det är fel målgrupp eller fel personer som kommenterar dina inlägg ger det ett annat, sämre resultat.
Då behöver du stanna upp och titta på vad du gör för någonting. Och om du behöver ändra någonting i din kommunikation för att du ska attrahera och locka rätt målgrupp.
När det gäller profilbesök har jag över 4000 varje period, nu senast hade jag 4341 profilbesök på 90 dagar. Det är jättemycket, jag vet det, men jag är också väldigt aktiv på LinkedIn. Men jag tittar även igenom och ser om jag lyckas nå de personerna som är min målgrupp och sen kan jag ta action utifrån det.
Konverteringar är superintressant att titta på. Vad ger det för effekt? För min del tittar jag på antal förfrågningar, bokade möten eller hur många som hämtar en pdf när jag sänder live.
Så konverteringar är viktigt att titta på och det kan du ju mäta på olika sätt beroende på vad du vill ha ut av LinkedIn.
Mät det som är rätt istället för det som är lätt.
Du kan även titta på antal visningar – men inte enskilt. Eller engagemang, vilka som engagerar sig och engagemangsgrad, alltså hur många av dina följare engagerar sig, procentuellt. För att du ska få visningar så måste du få ett engagemang, eller typ måste. Du kan även få visningar utifrån algoritmen som heter dwell time, dvs att någon stannar och läser. Och ju högre engagemang desto fler visningar. Men tänk på att du aldrig kan jämföra olika format med varandra på LinkedIn, eftersom de mäts olika.
Trafik och leads är ytterligare två mätpunkter. Men du behöver koppla det här hela vägen till målet med närvaro på LinkedIn. Så förutom att du ska ha ett mätbart tydligt mål så behöver du veta vad du ska mäta och följa upp. Och du behöver veta när ska du justera strategin och målet som du har satt upp.
Relaterad artikel: Mät rätt och få bättre effekt på LinkedIn
När du har satt ett antal KPI:er, det vill säga mätbara mål, då hjälper det dig med vad ska göra.
Du kan även exportera datan och statistiken, både från din profil och företagssida. Och på företagssidan har du ännu bättre statistik som du kan exportera. Gå igenom och sätt dig in i statistiken, du ser vilka som följer, vad de engagerar sig i, vilka format som funkar och även vad som fungerar dåligt. Det finns ju massvis med olika saker som vi kan titta på gällande statistiken på LinkedIn.
Och behöver du mer än vad LinkedIn kan ge dig finns det ett flertal externa. verktyg som du kan använda för att mäta. Men oavsett hur du mäter är det viktigt att du mäter. Och hela tiden koppla det till målet till vad du vill uppnå.
Relaterad artikel: 6 verktyg för att mäta på LinkedIn
Sammanfattning, planera, mät och följ upp din marknadsföring på LinkedIn
Det är viktigt att strategiskt planera och följa upp dina aktiviteter på LinkedIn, allt för att maximera effekten och nå önskade mål. Här har du fått 3 nyckelområden som du behöver ha koll på för att utvärdera framgången på plattformen. Bland målen inkluderas antalet följare och deras engagemang, spridningen av inlägg, klickfrekvens, samt hur väl ens innehåll når målgruppen.
Genom att noggrant analysera datan kan du identifiera vad som fungerar bäst och anpassa din strategi därefter. Jag betonar vikten av att en väl genomtänkt plan är avgörande för att uppnå önskade resultat på LinkedIn och att kontinuerlig uppföljning och justeringar är nödvändiga för att hålla sig relevant och konkurrenskraftig på plattformen.
Och kom ihåg,
en bra marknadsförare säger aldrig: så här har vi alltid gjort utan en bra marknadsförare är nyfiken och vågar testa nya saker.
Ha ett tydligt mätbart mål. Att du vet vilken målgrupp du vill nå och vilka plattformar du ska vara i. Och att du vet vad du ska prata om, till vilken målgrupp och att du vågar positionera dig.
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt på ditt företag eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Marknadsföring och annonsering på LinkedIn
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!