Mät rätt & få bättre engagemang i dina inlägg på LinkedIn

Få bättre engagemang i dina inlägg på LinkedIn genom att mäta rätt

LinkedIn har passerat 900 miljoner användare och det postas en mängd inlägg varje dag. Och för alla som skapar innehåll och postar inlägg är det lätt att känna uppgivenhet när ingen engagerar sig i dina inlägg.

engagemang_inlägg_LinkedIn

För att dra nytta av LinkedIn’s fulla potential måste du engagera din målgrupp med dina inlägg och ditt innehåll. Och när du får engagemang i dina inlägg ökar synligheten och hjälper dig att nå fler personer, vilket kan leda till fler affärsmöjligheter och högre varumärkeskännedom.

I den här artikeln får tips på vad du kan mäta och hur du kan göra för att öka engagemanget på dina inlägg på LinkedIn.

Mät engagemanget och ta reda på vad som fungerar på LinkedIn

Att mäta engagemanget på dina inlägg och förstå statistiken är viktigt. Det är den primära indikatorn på att människor faktiskt konsumerar och interagerar med ditt innehåll. Det finns flera sätt att spåra och analysera det, beroende på kanal och källa. Här kommer du få en enkel guide för att du snabbt ska kunna se vad som ger engagemang i dina inlägg på LinkedIn. Och hur du kan ta det till nästa nivå.

Relaterad artikel: Använd en poll för att få högre engagemang

Så mäter du engagemang på LinkedIn

Enligt Content Marketing Institute’s rapport framgår det att 89% säger att LinkedIn är effektivt för organiskt innehåll, vilket överträffar andra plattformar. Det beror på att användarna på LinkedIn är förberedda för intressanta diskussioner och samtal.

Företagssidan på LinkedIn är ditt varumärkes nav och kommer att vara din bästa källa för att spåra och optimera engagemanget. Specifikt ger statistikverktyget en mängd data och insikter om din organisations avtryck och tillväxt på LinkedIn.

Det finns primärt tre sätt att mäta varumärkesengagemang på LinkedIn:

  • Uppdateringar: Lär dig hur människor interagerar med innehållet du publicerar genom att granska mätvärden som visningar, klick, kommentarer och engagemangsgrad.
  • Besökare: Lär dig hur många personer som besöker din LinkedIn-sida, tillsammans med bl.a demografiska trender.
  • Följare: Lär dig hur din sidas målgrupp växer, vilka typer av följare du har och vad de engagerar sig i.

statistik_engagemang_inlägg_LinkedIn

Mätning av engagemang på LinkedIn-annonser

När det gäller annonsering på LinkedIn kan du få tillgång till en mängd statistik över engagemanget, bland annat:

  • Genomsnittlig CTR: Andel debiterbara klick i förhållande till visningar (klick delat med visningar).
  • Reaktioner: Antalet reaktioner som din annons fått.
  • Kommentarer: Antalet kommentarer din annons fått.
  • Delningar: Antal gånger din annons delades.
  • Följer: Antalet ytterligare klick för att följa din LinkedIn-sida.

Du kan förutom att se engagemang på dina annonser kan du även se ”virala” mätvärden (som resulterar från när andra delar ditt sponsrade innehåll i sina egna nätverk). Det finns inget tak för räckvidden genom denna metod, vilket ger ytterligare ett incitament för innehåll som delas.

Utbildning Linkedin marknadsföring

En av de mest kritiska sakerna när det gäller engagemang i sociala medier är att det inte handlar om hur mycket, utan vem. En miljon klick från personer som är helt ointresserade av ditt varumärke gör i princip ingen nytta. Det är därför du behöver gräva djupare för att få en fullständig bild över vem som engagerar sig i ditt innehåll – vilka de är, deras befattningar, bransch, platser etc.

Relaterad artikel: 4 sätt att skapa inlägg på LinkedIn som ger högt engagemang

Använd rapporter om engagemang på LinkedIn

För organisationer som använder en kontobaserad marknadsföring är Company Engagement Report ett fantastiskt verktyg. Du kan ta din egen lista, ladda upp den via matched audiences och spåra hur specifika personer på dina konton interagerar med ditt varumärke.

engagemang_rapport_inlägg_LinkedIn

När företagets engagemangsrapport väl har byggts ger den en enkel översikt över totala engagemangsnivåer över dessa utvalda konton. Det innebär att du kontinuerligt kan övervaka styrkan i dina relationer baserat på vilka aktiviteter som görs, som organiskt engagemang, annonsengagemang och webbplatsbesök.

Relaterad artikel: Så fungerar LinkedIn’s rapport för engagemang

5 sätt som du kan få ökat engagemang i dina inlägg på LinkedIn

Nu när du vet hur du mäter engagemang på LinkedIn är följdfrågan: hur kan du öka det? Det finns ett antal beprövade metoder för att öka engagemanget. Använd dessa tips för att fortsätta i rätt riktning.

#1 Aktivera dina medarbetare

Personer följer varumärken på LinkedIn, men de engagerar sig med människorna bakom dessa varumärken. Uppmuntra dina anställda att bli förespråkare och ambassadörer för din närvaro. När en administratör gör ett inlägg på sin företagssida kommer 30% av engagemanget från de anställda, och de är 14 gånger mer benägna att dela det innehållet jämfört med andra innehållstyper.

Uppmuntra dina medarbetare, tagga dem i inlägg och använd medarbetarna i dina bilder och videos. Det kommer att göra ditt varumärke mer autentiskt och det blir lättare att relatera till.

Relaterad artikel: 7 sätt du kan få dina medarbetare att bli mer aktiva på LinkedIn

#2 Använd stora, djärva bilder

När vi scrollar i flödet dras vi naturligt till bilder. Inlägg med bilder får enligt LinkedIn, i genomsnitt dubbelt så många kommentarer som de som inte gör det, och en serie eller ett kollage av anpassade bilder kan vara särskilt engagerande. Stora, tydliga och bra bilder ger de bästa resultaten.

#3 Använd video och streama live!

Det finns en anledning till att video nämns som det första området för planerade investeringar för B2B-marknadsföringen för 2023 – det är väldigt engagerande! LinkedIn säger att video ger 5 gånger mer engagemang än andra typer av innehåll. Live streaming har varit en hit, då Livesändningar genererar 24 gånger mer engagemang.

video ger 5x engagemang på LinkedIn

#4 Publicera inlägg ofta

Att publicera innehåll oftare ger inte bara fler möjligheter för människor att engagera sig i ditt varumärke och dess synvinkel, utan hjälper dig också att utveckla en konsekvent närvaro på LinkedIn. Enligt LinkedIn får de organisationer som publicerar minst en gång i veckan 2 gånger mer engagemang.

#5 Prata med dina målgrupper

En av de viktigaste punkterna för varumärken som vill driva engagemang i sociala medier är att låta bli att bara prata om dig själv, utan vad din målgrupp vill höra från dig. Skapa innehåll som talar till din målgrupp, såsom nuvarande och framtida kunder och anställda. Inlägg om dina produkter ger ett lägre engagemang och det kommer sannolikt bara att fås från ett fåtal av din målgrupp – gör istället ditt varumärke till något större som kan tilltala fler människor. Mer om dem, mindre om dig.

Och kom ihåg: de du vill påverka på LinkedIn går långt förbi nuvarande och framtida kunder.

Artikeln är delvis kuraterad från LinkedIn.



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn och jag rankas som Sveriges ledande LinkedIn-expert.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 timmar (2×2) men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *