Sätt en tydlig riktning för ditt tankeledarskap på LinkedIn
Sätt en tydlig riktning för ditt tankeledarskap (thought leadership) på LinkedIn
Vill du sätta en tydligare riktning för ditt innehåll och bättre etablera dig själv eller ditt företag som en tankeledare i din nisch?
Nyligen publicerade LinkedIn sin 2021 B2B Thought Leadership Impact Study. Studien är skapad i samarbete med Edelman och som belyser de viktigaste utmaningarna och frågorna i det moderna innehållslandskapet. Det framgår även vilka element som du behöver fokusera på för att få en bra effekt på dina insatser för att bli sedd som en expert inom din nisch.
Studien innehåller svar från 3593 globala företagsledare, från ett brett spektrum av branscher och företagsstorlekar. Det ger en viktig insikt i förändringarna för marknadsföringen inom B2B och hur beslutsfattare ser det nuvarande landskapet.
Relaterad artikel: 95% av B2B-köparna är inte i marknaden just nu
Den här studien är till hjälp för dig som är marknadsförare, kommunikatör och säljare för att bättre förstå när du ska använda
tankeledarskap och vad B2B-publiken vill se från ditt företag. Förhoppningsvis kommer du få nya tankar & idéer för ditt tankeledarskap.
Håll en hög kvalité på ditt tankeledarskap på LinkedIn
För det första indikerade respondenterna att pandemin har utlöst en översvämning av tankeledarskap, men mycket av det är tyvärr varken bra eller tankeledarskap.
Precis som COVID-19 har förändrat så många aspekter för både affärer och privatliv, avslöjar årets studie en flodvåg av innehållsmarknadsföring, vilket gör det svårare för företag att få kontakt med B2B-kunder och prospects.
54% av beslutsfattarna säger att de lägger mer än en timme i veckan på att läsa och granska tankeledarskap men mycket av det innehåll som de ser vinner inte dem. Och hela 71% säger att mindre än hälften av innehållet de konsumera ger dem värdefulla insikter.
Det betyder att det inte alls är tankeledarskap. För att gå före och visa vägen måste du dela med dig av dina egna, unika tankar och ge ett nytt sätt att titta på vanliga problem eller utmaningar. Det är på detta sätt som du kan etablera dig som en expert i din nisch.
Med andra ord är det många aspirerande tankeledare som ”gör sakerna”, men de misslyckas med att differentiera sig eller sina idéer. Istället väljer de att kopiera viktiga element och då blir det istället gemensamma bilder och mantran.
Att använda sig av tankeledarskap ger dig en betydande möjlighet. Vem som helst kan skriva ett blogginlägg och distribuera det över hela världen men det är få människor som faktiskt kan kommunicera effektivt och ge ett värdefullt perspektiv på det som händer i en bransch.
Att kunna skriva är en viktig del, men att ta sig tid att beskriva en bredare uppfattning och vad du personligen tror att varje trend betyder, och sedan ha modet att kommunicera det, det är det som verkligen definierar riktigt tankeledarskap.
GUIDE: Så blir du en trovärdig tankeledare på LinkedIn
5 Viktiga lärdomar från studien för tankeledarskap
- Under pandemin har ett överflöd av lågkvalitativt innehåll lett till en utspädning av det upplevda värdet av tankeledarskap
bland B2B-beslutsfattare. - Tankeledarskap är fortfarande avgörande för kundens engagemang men att bryta igenom bruset är svårare än någonsin.
- Att förtjäna ett förtroende och trovärdighet hos en beslutsfattare kräver starkt tankeledarskap – särskilt om du inte är en etablerad marknadsledare.
- Högpresterande tankeledarskap har en balans mellan att vara auktoritativ och provocerande men ändå med en mänsklig ton och till och med kul.
- Med ökad konkurrens om uppmärksamhet och snabbt ändrade köppreferenser är nu en bra tid att omvärdera om din strategi för om ditt tankeledarskap uppfyller dina kunders behov.
Stärk varumärket med effektivt tankeledarskap
Utöver detta kan ett effektivt tankeledarskap också stärka ditt varumärkesarbete. 63% av köparna säger att tankeledarskap ”är viktigt för att bevisa att en organisation verkligen förstår eller kan lösa dina specifika affärsutmaningar”.
Relaterad artikel: 7 vinster när sälj och marknad arbetar tillsammans
Det finns tydliga fördelar men utmaningen ligger helt klart i effektiv kommunikation. Du kan helt enkelt inte be en juniorperson att sätta ihop några inlägg på sociala medier. Lika lite som du kan förvänta dig att dina ledande befattningshavare ska vara mästare i skriftlig kommunikation. Varje del tar tid och erfarenhet och du måste investera i den insatsen, med en strukturerad, definierad process och metod, som hjälper dig att bygga ditt varumärke med varje inlägg och uppdatering.
Attention spans are short. If you don’t pull buyers in quickly, they’re gone.
Och igen, vem som helst kan skriva men bra kommunikation är en inlärd skicklighet, och om du inte har den kunskapen kommer du att missa målet.
Här vill jag även påminna att både du, via din profil och företag kan skriva artiklar på LinkedIn. Det är ett bra format för just tankeledarskap.
Ha ett fokuserat arbetssätt för din innehållsmarknadsföring
I guiden framgår det tydligt att det är värdefullt av att ta ett mer dedikerat och fokuserat tillvägagångssätt för din innehållsmarknadsföring, inte bara att lägga ut de senaste nyheterna på din webbplats och hoppas på att få svar. Du måste överväga syftet med varje inlägg och varje artikel du skapar.
Vilket värde kommer din publik att få från detta?
Vilket unikt perspektiv ger du så att de inte behöver leta någon annanstans?
Att fylla din innehållskalender för att hålla dina sociala medier aktiva är inte en strategi – du måste överväga hur varje uppdatering du delar relaterar till dina varumärkesmål och understryker ytterligare ditt varumärke som en ledande i din nisch.
Detta tar tid och är en dedikerad investering för de flesta organisationer. Men det som framkommer i studien kan den processen löna sig, särskilt eftersom mer lågkvalitativt innehåll sprids i sociala medier, på webben och LinkedIn.
Relaterad artikel: Så skapar du en strategi för din marknadsföring på LinkedIn
Checklista för B2B thought leadership
I studien finns även en checklista där du bl.a kan ställa dig frågor som:
- Kommer ditt innehåll att lära ut något som dina kunder ej känner till?
- Vem exakt är din målgrupp?
- Kommer det att sticka ut från mängden?
- Är det för säljigt?
- Vet du hur du ska mäta effekten?
Sammanfattning
Att använda thought leadership som en del av innehållsmarknadsföringen är en framgångsfaktor – om det görs på rätt sätt. För att lyckas behöver du ha ett eget unikt sätt att förmedla kunskap och insikter på inom ditt område. Det är betydligt mer än att ”bara” publicera inlägg i sociala medier. Ett strukturerat arbetssätt, tydlig målgrupp och veta hur du ska mäta är viktigt.
Artikeln är ett utdrag från LinkedIn’s studie, 2021 B2B Thought Leadership Impact Study.
Berätta, använder du dig av tankeledarskap som en del av din marknadsföring?
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] är viktigt att ha en tydlig riktning för ditt tankeledarskap eftersom det finns en hel del innehåll som inte alls tankeledarskap. Det är med riktningen och […]
[…] Relaterad artikel: Vikten av att ha en tydlig riktning för ditt tankeledarskap […]
[…] Fördjupa dig: Sätt en tydlig riktning för ditt tankeledarskap […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!