Återanvänd ditt innehåll och maximera räckvidden

Återanvänd ditt innehåll och maximera räckvidden

Två ord som bör vara top-of-mind för marknadsförare: uppdatera och återanvänd.
I en tid då marknadsförare och innehållsskapare är under press att göra mer med mindre, är en enkel lösning att ge nytt liv åt befintligt innehåll.

Du, liksom andra, vet att det behövs mer innehåll.

Men problemet är att det tar mycket tid att skapa innehåll och distribuera det. Men det största misstaget jag ser är att det läggs mer tid på själva skapandet än distributionen.

Det är raka motsatsen till vad du borde göra.

återanvänd ditt innehåll

Förläng livslängden på ditt innehåll

Att återanvända innehåll är en enkel teknik som gör att du förlänger livslängden och maximerar räckvidden av ditt innehåll. Det handlar alltså om att tänka på hur du på bästa sätt kan återanvända eller uppdatera befintligt innehåll. Det gör att du sparar tid och arbetar mer tidseffektivt.

Det innebär inte att du ska publicera exakt samma inlägg och exakt samma budskap utan du behöver ha en mix, både gällande format och budskap.

I stället för att skapa nytt så handlar det snarare om att bli bättre på att återanvända befintligt innehåll. Och när du upprepar dina budskap gör det att de fastnar.

Dessutom gillar vi olika format. En del tar till sig kunskap genom att titta på en video, andra genom att läsa en text. Och genom att du tänker i flera format och återanvänder kommer du att nå fler.

Varför är det viktigt att återanvända innehåll?

Fördelen med att återanvända innehåll är att innehållet blir mycket lättare att skala. Med andra ord: du behöver inte skriva varje inlägg, spela in varje video och designa varje text från början.

Istället kan du använda ett längre innehåll som grund för inlägg, videor, inlägg i sociala medier, webinarie livesändningar med mera.

Genom att du återanvänder ditt innehåll skapar du mer värde och resultat på bra och befintligt innehåll. Det gör dessutom att ditt innehåll blir visat för en helt ny målgrupp.

Återanvänd ditt innehåll så här

Att återanvända ditt innehåll är en metod för att modifiera eller ändra en del av ett befintligt innehåll. Det innebär att du utgår från ett befintligt innehåll som du sedan kan göra om till ännu mer innehåll.

Du kan:

  • ändra till ett nytt format eller medium.
  • uppdatera och optimera för bättre relevans och effekt.
  • skapa mindre och mer fokuserat innehåll som utgår ifrån originalet.
  • ta fram specialiserat innehåll i flera format för LinkedIn och andra sociala medier.

Ett återanvänt innehåll ska ha tillräckligt med substans men delvis ändrat från originalet, allt för att nå och engagera din målgrupp. (Givetvis kan du återanvända exakt samma inlägg men det är en annan artikel 🙂

Ett smart arbetssätt sparar tid

Du behöver ha ett arbetssätt för att få en överblick av allt ditt innehåll. När du har inventerat allting så gör den här processen att du effektivt kan skapa kvalitetsinnehåll eftersom du redan har något att utgå ifrån.

Ett exempel, du har ett blogginlägg eller inlägg på LinkedIn som är en bevisad vinnare. Innehållet har fått massor av visningar och engagemang, vilket visar att din målgrupp tycker att det är värdefullt. Det innehållet kan du sedan göra om till en mängd inlägg.

Jag utgår ofta från min blogg (den du läser nu) eftersom en artikel tar längst tid att skriva. Redan när jag skriver funderar jag på hur kan jag maximera det här innehållet för att få ut så mycket som möjligt. Det kan vara nya format eller en annan vinkel på samma ämne.

Exempelvis kan det bli:

  • Flera korta inlägg i sociala medier.
  • Delar till ett kunskapsbrev.
  • Flera korta videos.
  • En omröstning.
  • Ett dokument.

Ha detta tankesätt med dig redan när du skapar ditt innehåll. På så sätt blir det mycket enklare att återanvända det du redan har skapat.

Och det är alltid värt att du frågar dig själv:

  1. Varför behöver din målgrupp se det innehållet eller inlägget som du just nu funderar på att publicera?
  2. Kommer din målgrupp tycka att det är av värde och lägga sin tid på att läsa och engagera sig?

Idéerna nedan visar några av de sätt som du kan ta ett unikt innehåll och presentera det i en ny stil eller format som erbjuder sitt eget unika värde (och skäl att engagera sig).

Det största misstaget när det gäller innehåll.
Att bara använda det en gång och i ett format.

Använd bilder och infografik

Enligt min erfarenhet är det enklaste sättet att återanvända ditt innehåll att göra om det befintliga innehåll till något visuellt. Troligtvis är det mesta av ditt gamla innehåll textbaserat, dvs blogginlägg eller nyhetsbrev.

Och enligt LinkedIn engagerar sig användarna mer med visuellt innehåll, där får inlägg med bilder 2 gånger fler kommentarer. Så fundera på hur du kan ta ditt textbaserade innehåll och göra om det det till en, eller flera bilder eller en infografik.

bilder på LinkedIn ger fler kommentarerTesta ett dokument (karusell-inlägg)

Ett dokument på LinkedIn är ett utmärkt sätt för att dela upp ditt innehåll som användarna klickar sig igenom. Det här inlägget som handlar om kontinuitet är ett exempel på hur jag har tagit ett blogginlägg och kokat ner till de viktigaste punkterna. Dessutom har jag en livesändning om kontinuitet och ett podcast-avsnitt på LinkedIn-podden.

Klipp ner längre videoinnehåll till korta videor

De flesta sociala medier premierar video och det är också det format som är mest autentiskt. En bra video skapar intresse och engagemang men alla har inte tid att se en 30-minuters livesändning eller ett webinar. Med detta i åtanke bör du som marknadsförare överväga att klippa upp långa videor för att återanvända på sociala medier.

Linkedin _coach marknadsföring

Min livesändning kan bli:

  • Instagram reel
  • Youtube shorts
  • Video på LinkedIn
  • Facebook video / reel

När du planerar din livesändning eller webinar, tänk på hur du ska kunna klippa ner den i korta videor. Men också på vilka delar som kan skapa engagemang och locka för att se eller läsa originalet. Då maximerar du effekten och synligheten av en längre video genom att dela korta klipp. Det kan även skapa ett intresse för att se hela videon.

Ett exempel, en livesändning, strategi och taktik för din marknadsföring blev en 2 minuters video på min profil på LinkedIn, en på företagssidan på LinkedIn och som även hamnar på Facebook.

Och du kan göra samma sak med presentationer, långa blogginlägg, podd-intervjuer och mycket mer.

återanvänd video innehåll

Sammanfattning, återanvänd ditt innehåll och få ökad synlighet

Att återvända innehåll är något jag alltid rekommenderar. Det går mycket snabbare och du kan lägga din tid på andra saker. Men det handlar inte om att säga samma sak om och om igen utan att du lägger till en ny vinkel eller testar ett nytt format. Ingen vill höra exakt samma sak om och om igen.

Vill du se hur en mästare gör?
Titta på presentationen för GaryVee content model.

Mer kunskap till dig:

Distribuerar du ditt innehåll till max?

13 sätt du kan återanvända ditt innehåll på

Innehållsmarknadsföring, viktigare än någonsin

4 frågor du kan ställa dig för att enkelt skapa innehåll 

30 min livesändning, misstagen du gör med ditt innehåll



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag mitt coachprogram
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Läs mer och ansök här.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *