Så får du kontinuitet med din marknadsföring på LinkedIn

Så får du kontinuitet med din marknadsföring på LinkedIn

Att ha en kontinuitet med din marknadsföring på LinkedIn är a och o. Ändå är det flera som säger att det är svårt och den största utmaningen. Ofta är problemet att det sätts en orimligt hög nivå. Kontinuitet innebär att du ska ha en hållbar takt över tid, inte att du ska posta 5 inlägg per dag.

Så får du kontinuitet med marknadsföring

Det här avsnittet går även att lyssna på LinkedInpodden, Spotify, Apple eller där du brukar lyssna!

Att ha kontinuitet med marknadsföringen på LinkedIn är en framgångsfaktor

Kanske du har tänkt att du behöver hålla en hög takt, eller att du ska öka takten. Postar du ett inlägg per vecka och ska öka till två innebär det en ökning med 100%. Det kan fungera för en del men för många blir det en för stor ökning.

Har du fått rådet att du ska posta 5 inlägg per vecka?

Då är mitt svar tänk om. Under alla 10 år som jag har utbildat i LinkedIn är det en sak som det ofta är brist på och det är resurser. Vilket oftast är tid.

Relaterad artikel: Bästa sättet att lyckas på LinkedIn 2023

Hitta en nivå som håller över tid

Enligt en nyligen genomförd omröstning svarade 41% att de har svårt att få en kontinuitet med sin marknadsföring på LinkedIn. 41%!

Samtidigt är kontinuitet viktigt och därför behöver du ha en nivå som du klarar av över tid. Utgå från nuläget, dvs där du är idag och öka i lagom takt. Få kommer att klara av att springa ett maratonlopp utan träning. Men ändå är det en del som försöker gå ”all in” när det gäller LinkedIn. När du har satt rutinen och du klarar av att publicera  bra innehåll enligt plan så kan du öka takten. Annars blir det som med träning, kör fullt ut och slutar efter några gånger.

Så får du kontinuitet med marknadsföring LinkedIn

Att kontinuerligt arbeta med marknadsföring tar tid

Att kontinuerligt skapa innehåll och arbeta med marknadsföring tar tid. Mer tid än vad du tror, eller har räknat med. Det ska skrivas texter, göras bilder, dokument eller videos. Videon ska textas samt anpassas och löpande ska allt mätas och följas upp.

Relaterad artikel: 7 verktyg för att texta dina videos

Förutom skapandet behöver du vara på LinkedIn i samband med publiceringen av ditt inlägg. Samt avsätta tid för att kommentera på andras inlägg. Även som företag.

Tycker du att det är:

  • tråkigt
  • tidskrävande
  • svårt att komma på vad du ska prata om

Då tar det även energi.

Du behöver:

  • öka långsamt
  • ha ett enkelt system
  • börja på den nivån du är på idag

Hitta din nivå som du klarar av att följa över tid och tänk minst 6 månader framåt.

If you fail to plan you plan to fail.

Ha fokus på din målgrupp

Ha som mål att posta det som andra gillar. Sätt din målgrupp i fokus och det blir lättare att skapa relevant innehåll över tid. Du vill undvika att de känner sig lurade, att de ångrar att de klickade på ”läs mer” eller startade din video.

Ställ dig frågan – om du själv är målgrupp – skulle du gilla det?

Om svaret är nej – lägg mer tid på själva innehållet.

Ditt primära mål är att leverera innehåll av värde så att de klickar på ditt innehåll nästa gång och nästa, nästa …. Men vad är värde? Det kan skilja beroende på din målgrupp och vilket syfte du har med ditt innehåll.

Innehåll av värde kan vara:

  • underhållande
  • inspirerande
  • utbildande
  • stärkande
  • lärdomar

Utbildning Linkedin marknadsföring

Vad ska du prata om på LinkedIn?

Det är viktigt att ha dina ”content pillars” dvs dina ämnen klara och att du håller dig till dessa. Om du ena gången pratar om hästar, nästa gång om marknadsföring och den tredje gången om datorer förvirrar du din målgrupp.

Om ditt innehåll är irrelevant för din målgrupp så kommer de strunta i att läsa ditt innehåll. Och om det sker flera gånger så kommer du till slut att försvinna från deras radar, eller flöde. Men genom att du kontinuerligt postar innehåll som stärker ditt varumärke skapar det förväntningar och bygger varumärkeskännedom. Trovärdigheten kommer att öka och de kommer konsumera mer av ditt innehåll.

Välj dina 2-3 ämne som ska vara närliggande och om du får en idé som INTE matchar dina ämne – låt bli att publicera det.

Ställ dig följande frågor:

  • Vad är syftet med innehållet?
  • För vem skapar du innehåll?
  • Varför behöver de detta?

Fördjupa dig i den här videon:

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

Ta hjälp av AI med din marknadsföring på LinkedIn

Utvecklingen går i en snabb takt och du kan få bra hjälp av de olika AI-verktygen som finns. Kruxet är att snart blir vi översvämmade av dåligt innehåll vilket innebär att det kommer krävas bättre och mer genuint innehåll. Använd AI som ChatGPT för inspiration, få fram idéer och nya infallsvinklar men lägg till din tonalitet.

Hitta balansen mellan personligt och professionellt. Och även om selfies ger ett högre engagemang är det viktigt att tänka på målgruppen, i kombination med olika format.

Relaterad artikel: 10 sätt du kan använda AI i din marknadsföring

Vem jämför du dig med?

När du ser andra posta 5 gånger per vecka eller 2 gånger per dag så tror du kanske att det är kontinuitet.

Nej.

Stora kreatörer har ofta ett team som hjälper dem. Eller har kommit längre och är riktigt vana vid att snabbt skapa och producera innehåll. Om du utgår ifrån att det är ett bra mål så skapar du ett orealistisk mål och press. Och det i sin tur leder till dåligt innehåll.

Antingen postar du för postandets skull eller så ger du upp. En maffig innehållsplan är inte detsamma som kontinuitet. Du behöver sätta din nivå.

För mig ser det ut så här varje vecka:

  • Livesändning, varje fredag
  • Blogg/artikel, varje söndag
  • LinkedInpodden, varje tisdag
  • 7-8 inlägg på LinkedIn per vecka

Plus inlägg på Instagram, Facebook och Youtube.

Det här ÄR kontinuitet – för mig. Jag har lovat dig och ”kommittat” mig till detta. Och det är en takt som är hållbar för mig. Men jag utvärderar kontinuerligt för att se vad som fungerar och om jag behöver justera något. Och kom ihåg, det finns flera stora kreatörer som har fått bättre effekt genom att minska på takten. Hitta din nivå som är hållbar över tid.

Berätta, vad är kontinuitet på LinkedIn för dig?


När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.



Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *