Distribuerar du ditt innehåll till max?

Distribuerar du ditt innehåll till max?

Att skapa bra innehåll tar tid, och att skapa innehåll anpassat för flera sociala medier tar ännu längre tid. Därför är det viktigt att du distribuerar ditt innehåll till max. Lösningen är att alltid tänka i flera steg, och flera format, redan när du skapar ditt första innehåll. Och såklart att återanvända innehåll som har gått riktigt bra.

distribuerar innehåll

Så här maximerar & distribuerar du ditt innehåll till max

När du väl har skapat innehåll så är det vanligt att en del tänker – nu är det publicerat och klart. Men vad det handlar om är att verkligen kräma ut så mycket du kan av ett enda innehåll. Det spelar ingen roll om det är en video som kan klippas ner, eller om det är en längre artikel som du enkelt kan göra om till flera inlägg i sociala medier.

När du skapar innehåll vill du (eller borde vilja) få ut så mycket som möjligt av ditt innehåll. Men att skapa och distribuera högkvalitativt innehåll över ett antal sociala medier tar mycket tid och resurser. Därför bör du alltid tänka i flera steg redan när du skapar innehållet.

LinkedIn har en mängd format, Instagram lika så. Och har du (eller företaget) skapat ett konto behöver du också ha en aktiv närvaro där. Allra helst i de bästa formaten. Det som lyfts mycket nu är korta videoklipp, framför allt på Instagram via Reels och Youtube via Shorts. LinkedIn är på gång att släppa ett nytt format där du kan välja att publicera korta videos och/eller i kombination med bilder.

Det innebär att korta videoklipp bör finnas i bakhuvudet när du skapar ditt innehåll. Och såklart fler format än så. Dessutom bör du alltid ställa dig frågan – i vilket format får jag bäst ut det här specifika budskapet?

Linkedin _utbildning_innehåll

Lägger du för mycket tid på att skapa innehåll?

Det är en konstig tid vi lever i, alla kan skapa innehåll, och bli synliga på LinkedIn. Du behöver varken en professionell kamera, dyra program eller en armé av skribenter.

Det är en enorm möjlighet som ingen har råd att missa. Varken du som är egen företagare, Vd, marknadsförare eller anställd. Vem som helst kan bli känd, det handlar ”bara” om att dyka upp.

Men det handlar sällan om att skapa så mycket innehåll som möjligt utan om att distribuera det så långt och brett som möjligt.

Eller?

Häng med här så ska jag förklara: 

Du har säkert hört den där 13-åringen som filmar med mobilen och tjänar miljoner på TikTok – så vad hindrar DIG, ett rutinerat proffs?

Troligtvis brist på tid.
Och brist på tid är det problem som dyker upp hela tiden, oavsett om jag coachar eller utbildar.

Du, liksom andra, vet att det behövs mer innehåll.

Men jag kommer inte att sticka under stol med att det tar mycket tid att skapa innehåll och distribuera det. Men det största misstaget jag ser är att det läggs mer tid på själva skapandet än distributionen.

Det är raka motsatsen till vad du borde göra.

→ Återanvändning är från och med nu din bästa vän.

Återanvänder du ditt innehåll?

Den organiska räckvidden för LinkedIn är fortfarande ok, trots flera sänkningar, men i genomsnitt når ett företag bara 3-5% av sina följare. Och en profil når ca 10-20%.

Dessutom gillar vi olika format. En del tar till sig kunskap genom att titta på en video, andra genom att läsa en text. Och genom att du tänker i flera format och återanvänder kommer du att nå fler.

Det handlar snarare om att bli bättre på att återanvända än att publicera medelmåttigt innehåll bara för att det är nytt.
När du upprepar dina budskap gör det att de fastnar.

Och nej, det finns ingen anledning till att vara orolig, det behövs minst 7 intryck innan ett budskap fastnar.

Förutom att du ska använda ditt innehåll till max handlar det även om att återanvända och återskapa, dvs ”reduce, reuse och repurpose”. Ett riktigt smart arbetssätt inom content marketing.

Relaterad artikel: Återanvänd ditt innehåll och maximera räckvidden

Att återanvända innehåll som har presterat bra hjälper dig att utöka ditt innehållsbibliotek på ett enklare sätt än att skapa nytt innehåll från grunden. Och genom att du återanvänder ditt innehåll kan du marknadsföra samma innehåll i andra format, i flera sociala medier.

Med ett smart arbetssätt kommer du att nå fler personer eftersom en person uppskattar en video, en annan ett dokument och en tredje en livesändning.

Relaterad artikel: Hjälper eller stjälper ditt innehåll ditt varumärke?

Gör om ditt innehåll till andra format

Ett inlägg eller en artikel kan du enkelt förvandla förvandla till fler format. Men då gäller det att du redan från början tänker på det, inte efteråt.

Här är två smarta sätt:

1. Återpublicera inlägg som är 3-12 månader gamla.

Ja, under förutsättning att det är ett aktuellt budskap.

Publicera inläggen igen, antingen som det är eller med små justeringar. Fokusera på de inlägg som fick högst engagemang men kika även på inläggen som presterade sämre, kanske de förtjänar en ny chans fast i en ny kontext?

2. Gör om längre artiklar

Du publicerar säkerligen minst ett längre innehåll varje vecka. Det kan vara ett nyhetsbrev, ett blogginlägg, en podcast eller en video. Den längre artikeln kan du enkelt göra om till 15 inlägg på LinkedIn. Allt i från en enda artikel…

Som den här artikeln du läser nu.
Det kan bli:

  • 3 LinkedIn-inlägg
  • 2-3 videos
  • 1 dokument
  • och mer…

Du kan göra om ditt innehåll en mängd format, exempelvis till:

  • Blogg
  • Podcast
  • Webinar
  • Audio event
  • Korta videos
  • Livesändningar
  • Fler sociala medier
  • Slutna grupper & communities

Anledningen till att få marknadsförare gör detta beror oftast på två saker.

  1. Det tar tid
  2. Få, eller inga klick gör det svårt att mäta

Men det är synd att du inte utnyttjar det innehållet du en gång har skapat till max. Det främsta syftet med ditt innehåll borde vara att utbilda och vårda dina potentiella samt befintliga kunder. Och det blir svårt när du vill att de ska konsumera ditt innehåll, på det sätt som du har bestämt.

Tycker du det är svårt?
Då ska du boka in dig på min utbildning, så skapar du innehåll effektivt

Det innebär att du både kan återpublicera ditt innehåll som du redan har postat eller använda ett annat format.
Det handlar alltså om att squeeza ut så mycket som möjligt av ett enda innehåll.

Tänk så här med ditt innehåll

Låt din målgrupp konsumera ditt innehåll på det sätt som de vill. Med olika format når du olika människor. Och som befinner sig på olika steg i köpresan.

Det här är anledningen till att jag skapar innehåll specifikt för LinkedIn, och har en blogg, podcast, videos, kunskapsbrev och livesändningar.

Och för att hantera allt innehåll behöver du, liksom jag, en bra struktur och som ger dig en bra överblick över vad du har postat, och vad du planerar att publicera framöver.

Relaterad artikel: 23 misstag du vill undvika med ditt innehåll

3 bra verktyg för att lätt distribuera och återanvända ditt innehåll

Airtable, hjälper dig att skapa en organiserad innehållsdatabas. Du kan använda verktyget, (är som ett kalkylblad på steroider) för att spåna idéer och planera på ”brainstormat” innehåll som du sedan kan göra om till kortare innehåll.

Verktyget är tillräckligt flexibelt för att hantera hela processen för återanvändning av innehåll. Använd det för att hantera sökord, optimera innehåll för sökmotorer, bygga en innehållskalender, inkl deadlines, mäta och se feedback för dina återanvända inlägg.

Airtable finns både som en gratis version och premium.

airtable verktyg för distribuera innehåll

Repurpose gör snabbt och enkelt om dina videos och livesändningar till korta klipp. Själv älskar jag att sända live och tänker ofta på att göra om mina livesändningar till kortare klipp. Dessa går sedan att använda både på LinkedIn och i andra sociala medier.

Verktyget fungerar både med videos och podcast. Dessutom kan det snabbt skickar alla livesändningar till YouTube, skapa en ljudfil på SoundCloud, leverera en fil till Dropbox, etc. Allt som krävs är att du kopplar ihop dina konton med Repurpose.

Repurpose kostar från $15/månad.

repurpose verktyg för att återanvända innehåll

SmarterQueue [reklamlänk] är det verktyget jag använder för att schemalägga alla mina inlägg. Men det är så mycket mer! Jag får statistik på hur inläggen presterar, om det fungerar bäst med länkar, bilder, antal hashtags och endast textinlägg.

Det ger mig en tydlig överblick över allt innehåll som är schemalagt, antingen i listvy eller kalender, per vecka eller månad. Dessutom kan du enkelt jobba med evergreen content och även ha återkommande inlägg. Här lägger jag även in en mängd innehåll som utkast och som jag kombinerar med ett dokument i Google Drive.

SmarterQueue kostar från €15.99/månad.

schemalägg inlägg sociala medier

Utöver dessa tre verktyg kan du använda Trello, ClickUp, Monday eller ett vanligt Google Docs. Det handlar om hur du arbetar med ditt innehåll, och om du har kolleger som behöver titta på, eller godkänna innehållet.

Berätta, hur gör du med ditt innehåll?


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *