Innehållsmarknadsföring – viktigare än någonsin
Innehållsmarknadsföring är viktigare än någonsin
Innehållsmarknadsföring är en av de äldsta formerna av marknadsföring som finns, med anor från Benjamin Franklins publicering av Poor Richard’s Almanack för nästan 300 år sedan. Du kanske tror att detta skulle innebära att praktiken tappar sin relevans vid det här laget.
Inte på långa vägar.
I ett konkurrenskraftigt, digitalt drivet affärslandskap där uppmärksamheten är högst, är Seth Godins klassiska påstående sannare än någonsin: content marketing is the only marketing left, dvs att innehållsmarknadsföring är den enda marknadsföringen som finns kvar.
Varför är innehåll och content marketing så viktigt?
Marknadsförare och varumärken försöker alltid hitta sina kunder. Det fina med innehåll, något förenklat, är att det hjälper dina kunder att hitta dig.
Innehåll är det som för ditt varumärke till din målgrupps sociala medier, sökresultat och datorer. Det är värdet som din marknadsföring erbjuder för att dra in folk och förtjäna deras intresse. Innehåll kan upptäckas, delas och litas på genom hela den komplexa och slingrande vägen till ett B2B-köp.
B2B innehållsmarknadsföring 2024
Den senaste forskningen visar att innehållsmarknadsföring inte kommer att försvinna inom B2B. Varumärken överallt använder det som bränsle till sina strategier och ser fantastiska resultat, med investeringar som bara förväntas öka framöver.
- 71 % av B2B-marknadsförarna svarade att innehållsmarknadsföring har blivit viktigare för deras organisation under det senaste året. (CMI)
- 97 % av företagen säger att de har genererat positiva resultat från innehållsmarknadsföring. (Semrush)
- 72 % av köparna konsumerar tre eller fler delar av innehåll innan de fattar ett köpbeslut. (Demand Gen Report)
- Sociala medieplattformar är den mest populära distributionskanalen för B2B-marknadsföringsinnehåll, följt av bloggar och nyhetsbrev via e-post. (CMI)
- 45 % av B2B-marknadsförare förväntade sig att deras budget för innehållsmarknadsföring skulle öka under 2024 och endast 6 % förväntade sig en minskning. (CMI)
Beslutsfattare konsumerar innehåll på flera olika sätt
B2B-beslutsfattare konsumerar innehåll på en mängd olika sätt, och det beror ofta på var de befinner sig i köpresan. Forskning visar att infografik och blogginlägg tenderar att ses som värdefulla i de tidiga stadierna av processen, medan seminarier och e-böcker har betydelse i senare skeden.
Att skapa rätt innehåll för rätt målgrupp – är den största utmaningen.
Marknadsförare är hårt pressade att hålla jämna steg med kraven på innehållsmarknadsföring idag; ”att skapa rätt innehåll för rätt målgrupp” är den största utmaningen och ”brist på resurser” är deras största hinder för att övervinna det. Som tur är dyker det upp nya verktyg och tekniker för att hjälpa till.
Ju mer din målgrupp konsumerar, desto mer sannolikt är det att de närmar sig ett köpbeslut.”
AI och innehåll
Generativ AI har visat sig vara en ”game changer” för innehållsstrategier på många sätt. Den kraftfulla tekniken representerar relativt ny mark, så marknadsförare navigerar fortfarande hur de kan (och bör) använda AI för att förbättra kvaliteten och effektiviteten i sitt arbete.
I LinkedIns B2B Marketing Marketing Benchmark framgår det att de tre vanligaste användningsområdena för generativ AI-teknik är:
- Skapa mer innehåll på kortare tid
- Öka effektiviteten så att jag kan fokusera på mer värdefullt arbete
- Skapa optimerat och engagerande innehåll som resonerar med målgruppen
AI används mest för inspiration till innehåll
Det är anmärkningsvärt hur marknadsförare tycks placera tekniken i andra hand i sina innehållsstrategier. I HubSpots rapport State of Marketing 2024 sa endast 6 % av marknadsförarna att de använder AI för att skriva innehåll, medan mycket större delar använder det för idéer och inspiration (45 %). Content Marketing Institutes senaste trendforskning fann att brainstorming av nya idéer är den bästa användningen för generativ AI.
Relaterad artikel: 10 sätt du kan använda AI för din marknadsföring
Resurser för att förbättra din innehållsmarknadsföring
År 2024 räcker det inte att bara posta innehåll. Alla gör det redan. Att du skapar ett försprång är avgörande, och det betyder att du utrustar dig med de senaste och bästa metoderna.
Förbättra din strategi
Att ha en tydlig strategi och taktik är viktigare än någonsin.
I LinkedIn’s guide till B2B content marketing strategy finns allt från grunderna till bästa praxis. Du hittar de sex hörnstenarna för framgång:
- Lär känna din målgrupp
- Förstå dina konkurrenter
- Sätt upp mätbara mål
- Mät din framgång
- Kartlägg kundresan
- Skapa relationer och förtroende
Förnya din taktik
Så länge innehållsmarknadsföring har funnits fortsätter det att utvecklas i en snabb takt. Det finns ständigt nya möjligheter, verktyg och tekniker att utvärdera som passar för ditt varumärke.
Några exempel:
- Nyhetsbrev är en beprövad hörnsten i innehållsmarknadsföring, och de är fortfarande mycket effektiva – om det görs på rätt sätt.
- Att återanvända innehåll är ett effektivt sätt att maximera effekten av ditt innehåll.
- Communities är ganska populära och kan bli autentiska källor till bra användargenererat innehåll.
- Att testa innehåll ger marknadsförare möjlighet att få ett förhållningssätt till innehållsprestanda och optimera i realtid baserat på publikens respons.
- Tillgängligt innehåll hjälper till att säkerställa att ditt varumärke når den största möjliga publiken.
Tips för bra innehållsmarknadsföring på LinkedIn
Innehållsmarknadsföring har blivit allt viktigare i dagens digitala landskap. Denna marknadsföringsstrategi fokuserar på att skapa och dela värdefullt, relevant och konsekvent innehåll för att attrahera och behålla en tydligt definierad målgrupp. Målet är att driva lönsam kundåtgärd och öka varumärkeskännedomen.
Det finns flera tekniker som du kan använda för att förbättra din innehållsmarknadsföring. Dessa är bl.a att sätta upp tydliga mål, lära känna din målgrupp och att skapa en innehållstratt som leder potentiella kunder genom köpresan. Genom att använda AI-verktyg kan företag också generera SEO-vänligt innehåll som är anpassat för specifika sökord och fånga målgruppen.
I den senaste årliga forskningen från Content Marketing Institute valdes LinkedIn av 84 % av B2B-marknadsförare som den organiska sociala medieplattformen som ger bäst värde.
LinkedIn är den plattform som har flest format och möjligheter, både via din profil och företagssidan.
Artikeln är kuraterad från LinkedIn
Fördjupa dig inom innehåll och innehållsmarknadsföring
Har du en bra strategi för LinkedIn?
3 typer av innehåll du behöver ha på LinkedIn
7 sätt att öka räckvidden för organiskt innehåll
Så kan du använda organiskt och betalt innehåll på LinkedIn
7 egenskaper du behöver ha som arbetar med innehållsmarknadsföring
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag mitt coachprogram
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!