7 egenskaper du behöver som arbetar med innehållsmarknadsföring

De här 7 egenskaperna behöver du som arbetar med innehållsmarknadsföring

Oavsett om du har en liten eller stor avdelning för marknadsföring, eller är en soloföretagare behöver du ständigt fylla på med bra innehåll i de sociala medier som företaget har en närvaro i. Du, liksom jag, har begränsat med tid när det gäller att ta fram innehåll. För att öka dina chanser för framgång med innehållsmarknadsföring bör du fokusera på att bli riktigt bra på några få saker. Och att hela tiden tänka i flera steg.

innehållsmarknadsföring

Hur ser ditt innehåll ut – egentligen?

De flesta företag har nyhetsbrev, en företagssida på LinkedIn och en på Facebook men resultatet blir lägre än förväntat.

Varför?

För att många tror att det borde vara enklare än vad det är – och ta mindre tid. En del tror att en bild på en produkt publicerad i sociala medier borde sälja sig själv. Det är snarare tvärtom. Ingen är speciellt intresserad av en bild på din produkt.

I stället bör du ställa dig frågan, är innehållet du skapar och distribuerar för dina kunder annorlunda än från andra som är i liknande bransch?

För min del är LinkedIn min primära plattform där jag publicerar inlägg flera gånger i veckan. Mitt fokus är tydligt. Jag pratar och publicerar i princip enbart innehåll om LinkedIn. Dessutom gör jag det i olika format. Jag bloggar, publicerar både video och bilder samt sänder LinkedIn live. Men det publiceras mängder med innehåll – varje dag så det kräver kontinuitet. Och när jag började kika på vad som redan fanns riktat till min målgrupp såg jag att det inte fanns någon podcast om LinkedIn. Där och då föddes LinkedInpodden.
En möjlighet? Troligtvis.

Relaterad artikel: Så här kommer du igång med content marketing / innehållsmarknadsföring

Vilka är de 7 egenskaperna som du behöver för att lyckas med innehållsmarknadsföring?

#1 Vilja

“Whatever the mind can conceive and believe it can achieve.” – Napoleon Hill

Du kan prata om alla saker som en bra innehållsmarknadsförare bör göra för att locka och behålla kunder – innehållsstrategi, innehållsdokumentation, innehållsintegration etc., men att vilja är nummer ett. De flesta marknadsförare har helt enkelt inte en vilja att vara den informativa resursen för sina kunder och leads. De vill inte det tillräckligt mycket. De talar om innehållsmarknadsföring som en rutin … som en checklista över saker som ska göras under dagen, inte som en grundläggande service till kunder som är nödvändiga för företagets överlevnad.

Titta dig omkring, du tävlar inte bara med dina konkurrenter utan också med media, Google, vänners inlägg på Facebook och all annan distraktion i dina kunders liv. För att vara en resurs för dem, måste du vilja det mer än någonting eller någon annan. Det är aldrig lätt, men det är lättare för mindre företag som leds av passionerade människor.

I större företag måste det finnas en person som är en mästare på innehållsmarknadsföring och som har den verkliga önskan att vara bäst. Och som dessutom ges tillräckligt med utrymme för att experimentera och eventuellt misslyckas flera gånger. De flesta stora företag är inte villiga att göra detta, varför mindre företag har den bästa möjligheten när det gäller innehållsmarknadsföring.

Relaterad artikel: Hur du attraherar och konverterar besökare till kunder

#2 Tro

“Tro är den “eviga elixiren” som ger liv, kraft och handling till tankens impuls!”

Att vilja det är en sak, men att faktiskt att tro att du kan vara expert på att informera och publicera innehåll för din bransch är en annan.

När jag startade SmartBizz var ett av målen att bli “the go to person” inom LinkedIn. Det handlade “bara” om tid, energi och uthållighet.

Utan tvekan behöver du tro på att ditt varumärke kan vara den ledande leverantören av information inom ditt område. Det är exakt den tro du behöver ha för att vara expert inom din nisch.

Relaterad artikel: GUIDE – så här blir du en trovärdig tankeledare på LinkedIn

#3 Nischad kunskap

“Allmän kunskap, oavsett mängd eller variation är till liten nytta.”

En av de största anledningar till att innehåll och innehållsmarknadsföring misslyckas är bristen på en nischad inriktning. Jag ser dagligen företag som publicerar innehåll som inte handlar om deras  område eller kunskap.

Kom ihåg att om ditt innehåll är för alla är det för ingen.

För att vara expert i din bransch måste du definiera dina kunders problem inom din nisch som kommer att göra en skillnad i ditt företag och i dina kunders liv. Bli mer fokuserad. Tänk på dig själv som en facktidning för din bransch. Prata om det. Var expert på det området. Om du arbetar på ett stort företag behöver du separata innehållsstrategier för olika målgrupper, inte ett brett initiativ som aldrig påverkar någon.

Remember, if your content is for everybody, it’s for nobody.
– Joe Pulizzi

4. Fantasi & kreativitet

“Det har sagts att människan kan skapa allt som han kan föreställa sig.”

För att innehållsmarknadsföring ska fungera måste du vara en idéfabrik, inte en innehållsfabrik. Precis som nyhetsorganisationer täcker dagens nyheter, måste du fånga upp och berätta om nyheterna när det gäller din bransch. Ta det innehåll du har och tänk kreativt. Använd story telling – visuellt, text och ljud – på nya och övertygande sätt.

Det bästa sättet är att göra något kreativt och nytt minst en gång per kvartal. Robert Rose kallar det för “pillar content” – något som gör en stor inverkan på branschen och håller över tid. Det kan vara en bok, en infografik, en dokumentär eller en längre artikel som fungerar tillsammans med det vanliga innehållet du producerar (blogg, nyhetsbrev, podcast).

#5 Organisera och planera

“Liera dig med så många människor som du behöver för att skapa och genomföra din plan.”

  • Ska du använda anställda för att skapa innehåll?
    Ja.
  • Ska du använda kunder för ditt innehållsskapande?
    Ja.
  • Ska du använda frilansare och externa partners för att skapa innehåll?
    Ja.

Det finns flera sätt att vara den ledande experten på innehåll för din bransch.

Ofta när jag utbildar så är det brist på resurser som gör att innehållsplanering och innehållsmarknadsföring misslyckas. Om du har möjlighet att använda resurser från flera områden, interna och externa, gör det. Varumärken som lyckas bra har en person som ansvarar för innehåll- och innehållsstrategin, en som övervakar processen, en eller flera innehållsskapare (interna och externa) och en så kallad “content listeners”, dvs en som spårar, analyserar data och lyssnar efter omnämnande av ditt varumärke.

Exempelvis när någon:

  • nämnt ditt varumärke
  • använt relevanta hashtags
  • nämnt en konkurrent
  • pratar om trender inom din bransch

I dag börjar marknadsavdelningar mer och mer se ut som en publiceringsverksamhet. Som marknadsförare måste du inte bara känna till detta, utan också börja planera för framtiden. Plus att du behöver utveckla en affärsmodell som driver intäkter från det innehåll du skapar.

Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända ditt innehåll för ökad räckvidd

6. Bestäm dig

“Förhalning, motsatsen till att fatta beslut, är en gemensam fiende som måste erövras.”

Att snabbt fatta beslut och ändra dem långsamt, om alls, är den typ av mentalitet som du behöver för din innehållsmarknadsföring.

Napoleon Hill sa att oftast är framgångsrika människor vana att snabbt fatta beslut och att sakta ändra dessa beslut, om och när de ändras. Mindre framgångsrika människor har en vana att fatta beslut långsamt, om alls, och att snabbt och ofta ändra dessa beslut.

#7 Uthållighet

“Viljestyrka och lust, när de kombineras korrekt, blir det ett oemotståndligt par.”

Utan tvekan är det största skälet till att ett företags innehållsmarknadsföring misslyckas är för att de slutar. Mängder med företag och varumärke startar en blogg, ett nyhetsbrev, en vlogg eller en podcast och slutar sedan efter bara några månader. Innehållsmarknadsföring behöver tid. Du behöver nöta in ditt budskap och kunskap. Det är en ständigt pågående process. Innehållsmarknadsföring är inte en kampanj. Det tar tid och du måste låta det få ta tid.

Framgång sker inte över en natt. Uthållighet är en framgångsnyckel.

Om du vill ha snabba resultat, placera alla dina pengar som ger en omedelbar avkastning. Om du vill skapa en informativ livränta som kommer att betala sig i flera år, till och med decennier, investera i en strategi för innehållsmarknadsföring.

Relaterad artikel: 5 sätt som du kan använda statistik från sociala medier för att maximera närvaron

Vad händer om allt ditt innehåll försvann?

Låt oss avsluta med den här tanken.

Säg att någon tog allt ditt innehåll och placerade det i en låda som om det aldrig funnits.

Skulle någon sakna det?
Skulle det lämna ett hål på marknaden?

Om svaret på detta är nej, har du ett problem. Du vill att kunder och blivande kunder behöver, eller ännu hellre, längtar efter ditt innehåll. Det blir som en del av deras liv … deras jobb.

Det blir bara svårare och svårare att få uppmärksamhet. Du måste förtjäna det. Tjäna det idag, imorgon och fem år från och med nu genom att leverera det mest betydelsefulla innehåll som dina kunder någonsin kan begära.

“Tillräckligt bra” vinner inte kampen om en kunds uppmärksamhet.
Var bäst.

Den här artikeln är delvis kuraterad från Joe Pulizzi, författare och grundare till Content marketing institute. Några av hans böcker om innehållsmarknadsföring är de som jag ofta återkommer till.

Jag hoppas du tycker den här artikeln är läsvärd och den beskriver till stora delar mitt tänk gällande innehållsmarknadsföring för mitt varumärke. Fundera på vad du behöver ändra och/eller förbättra för att ta dig till nästa nivå för ditt företags innehållsmarknadsföring.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

4 Kommentarer
  1. Roger Gustavsson
    Roger Gustavsson says:

    Tack Linda för en grymt bra artikel! Du ger iväg en massa praktiskt och tänkvärt med ditt nyhetsbrev. Ibland har jag inte ens tid att öppna. Andra gånger gör jag det och möts alltid av någon träffsäker spaning. Denna gång med ett helhetstänk kring arbetet med innehållsmarknadsföringen. Nyttigt när jag hjälper mina uppdragsgivare inom detta fält!
    Några av punkterna är utmärkta påminnelser om visheter som man känner till men tenderar glömma. Några punkter är det mer heureka över från min sida. Punkt #6 t ex är en insikt som stämmer med vad jag själv har sett men aldrig formulerat eller ens sett formulerad.

    Svara
  2. Charlotte Stihl
    Charlotte Stihl says:

    Tusen tack Linda! Du är så oerhört kunnig och kan verkligen precisera det viktiga. Djup imponerad av din kunskap och hur du hela tiden kan leverera relevanta nyheter och viktiga insikter. Du är som en mentor för mig, fast på distans.

    Trevlig sommar Linda!
    Somriga hälsningar
    Charlotte

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Varmt tack Charlotte för dina ord. Det är sådan här fin feedback som bl.a gör att jag fortsätter att leverera innehåll, både här på bloggen och i sociala medier. Härligt att jag inspirerar dig och har du frågor så är jag bara ett meddelande eller samtal bort.

      Om detta pratade jag och Tomas Tränkner i vår LinkedIn live, har du sett den?

      Trevlig sommar!

      // Linda

      Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *