Hur du bättre kan mäta resultatet med din marknadsföring på LinkedIn
Hur du bättre kan mäta resultatet med din marknadsföring på LinkedIn
Marknadsförare har tillgång till mer data än någonsin tidigare, men många kämpar fortfarande med när och hur de ska mäta och använda all data för att bevisa ROI på sin marknadsföring.
Så hur ska du mäta din marknadsföring på LinkedIn?
LinkedIn har i en ny infograf delat viktiga tips för att hjälpa dig som B2B-marknadsförare att maximera dina kampanjer, via AI, attribution och mätning.
Endast 4% mäter marknadsföring vid rätt tidpunkt
Även om 66 % av marknadscheferna litar på att deras team effektivt kan mäta resultaten av sina kampanjer, är det bara 4 % som mäter vid rätt tidpunkt.
Denna koppling mellan förtroende och strategi är ett tecken på de tider som marknadsförare befinner sig i. Teknikens ombytliga vindar tvingar ständigt team att korrigera sin kurs, samtidigt som marknadschefernas ändrade roll har medfört större granskning av marknadsföringsbudgetens resultat.
Och med utfasningen av cookie-spårning kommer marknadsförare att behöva uppdatera sin mätmetod. Inom det finns det också möjligheter att ompröva dina andra strategier, i linje med nya, mer avancerade verktyg.
Det är bra och användbara tips och det finns helt klart en anledning till att se över strategin och vilka sätt och verktyg du behöver framåt.
Hur dras gränsen mellan bra kampanjer och verkliga affärer?
Det är här det lönar sig att investera i mätning.
”Vägen mot köp i B2B-världen består av en lång väg av kontaktpunkter. Dessa sker mellan konton med flera intressenter”, Jeremy Sacramento, Dreamdata.
”Denna komplexitet gör att det är en stor utmaning att förstå och analysera köpresor. Utan en tydlig bild av vilka kanaler och kampanjer som lockar målgruppen och som hjälper dem i tratten, blir det en gissningslek att veta var man ska investera marknadsföringspengar.”
Och enligt LinkedIn är det endast 44% MQLs som ges till säljare som har en potentiell bra matchning.
Trots mer data är det svårt att mäta marknadsföring
Att effektivt mäta din marknadsföring är avgörande för att bedöma om din strategi ger resultat på kort och lång sikt. Men det är sällan ett enkelt sätt, med många aktörer i mixen, olika datakällor och utmaningen att överbrygga analys och affärsspråk.
Att bestämma dig för hur ofta du vill mäta utfall är knepigt. Att mäta effekten av all din marknadsföring på en daglig basis ger en kortsiktighet, men att bara mäta för att förbereda dig för din årliga budget lämnar en enorm mängd potentiell uppsida att gå efter.
Nyckeln är att matcha mätfrekvensen och tiden till insikt till den aktuella uppgiften. Och ännu viktigare, de beslut du skulle ta som en konsekvens av resultatet.
Att finslipa din mät-strategi är nödvändigt för att bevisa den verkliga effekten av din marknadsföring. Infografen nedan ger dig tips och verktyg för att hjälpa dig på vägen mot bättre attribution över hela tratten.
Företaget och marknadsföringen vinner på internt samarbete
Det har länge pratats om att sälj och marknad måste samarbeta men även medarbetarna behöver vara aktiva på LinkedIn, framför allt de som har sälj och kundkontakt. Enligt LinkedIn får en medarbetare 60% högre engagemang och företagssidan får 4x fler följare och 8x fler visningar.
Relaterad artikel: 7 vinster när sälj och marknad samarbetar
Och genom att du uppmuntrar anställda att vara aktiva på LinkedIn ökar varumärkeskännedomen. Men för att lyckas med det behöver det finnas ett internt program och stöttning över tid.
Klicka här och hämta en PDF av infografiken och artikeln på engelska, How B2B Marketing Leaders Can Better Measure Success
Mer kunskap till dig:
7 anledningar till att satsa på employee advocacy
Planera, mät och följ upp din marknadsföring
6 tips för att mäta annonser på LinkedIn
6 verktyg för att mäta på LinkedIn
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag mitt coachprogram
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!