Uppdatering av algoritmer på LinkedIn – oktober 2024

Uppdatering av algoritmer på LinkedIn – oktober 2024

Senaste nytt för algoritmer på LinkedIn oktober 2024

All information i den här artikeln kommer från Richard van der Blom’s rapport. I våras släppte han en 123-sidig rapport. Nu är den uppdaterad och här får du reda på det senaste kopplat till algoritmerna på LinkedIn.

Analysen är stor och bygger på två datakällor och mängder av innehåll. Den första, som tillhandahålls av AuthoredUp, inkluderar 621 833 inlägg från 27 705 personliga profiler och 162 185 från 10 750 företagssidor.

Den andra datauppsättning kom från Just Connectiong med 53 766 inlägg från 1 320 personliga profiler och 168 företagssidor.
Inlägg spänner över 20 språk, där engelska dominerar (67 %), följt av spanska, tyska och franska.

De har lagt stor uppmärksamhet på de förändringar som skett sedan rapporten som släpptes i februari.

Algoritmerna styr flödet på LinkedIn

Flödet på LinkedIn har ändrats och jämfört med februari 2024 är det följande:

  1. Nästan hälften av inläggen som visas i användarnas flöden drivs av kommersiella syften = annonsering.
  2. 80 % av medlemmarna har märkt en betydande ökning av inlägg från samma innehållsskapare, och vissa har sett upp till 6 inlägg från samma skapare under de första 20 inläggen.
  3. Organiskt innehåll från företagssidor fortsätter att kämpa med låg synlighet, vilket lyfter fram utmaningarna för företag som försöker öka räckvidden genom organiskt innehåll, dvs icke-sponsrade inlägg. Det gäller alltså att förstå hur du kan jobba med organiskt innehåll och annonsering på LinkedIn.

Nu består flödet av:

  • Marknadsfört innehåll: från 28 till 34 %.
  • LinkedIn-annonser: från 11 till 13 %.
  • Enskild persons inlägg: från 34 till 29 %.
    Flera författare inlägg (3 eller fler) från 12 till 22 %.
  • Företagssida: från 2 till 2 %.

Det är en total nedgång i räckvidd

Den totala räckvidden har minskat för de flesta innehållstyper och även för företagssidor. LinkedIn prioriterar nu videoformat, framför allt korta, vertikala videor, medan dokument och textinlägg får minskad synlighet. Bildinlägg är stabila men tappar gradvis till video.

Företagssidor har tufft att nå ut organiskt och uppmanas till sponsrade inlägg. Video och undersökningar presterar något bättre än andra format men behöver ofta kompletteras med annonsering för att nå hög synlighet.

Både den totala räckvidden och medianräckvidden har sjunkit under 2024.
Det innebär att inlägg helt enkelt når färre personer.

Utbildning Linkedin marknadsföring och annonsering

Stabilitet i total räckvidd, men inläggen presterar sämre

Även om räckvidden har stabiliserats i år är den fortfarande lägre än 2023. Virala inlägg är mindre frekventa, men tittarnas engagemang förblir stabil. Antalet engagemang har påverkats mindre av den sänkta räckvidden. Detta innebär också att varje engagemang nu resulterar i mindre tillväxt.

Medianräckvidd återspeglar försämrad prestation

En kraftig minskning av medianräckvidden tyder på att de flesta inlägg presterar sämre än förra året. Detta kan bero på ökande konkurrens i flödet, förändringar i innehållspreferenser eller uppdateringar av LinkedIn’s algoritm. Även följar-tillväxten har bromsats ytterligare, 25% jämfört med november förra året

Bästa innehåll och format LinkedIn

Vilka är de bästa formaten på LinkedIn 2024?

Nedan ser du förändringen i hur innehåll presterar. Interaktiva format och video vinner, medan dokument- och text-innehåll tappar i effektivitet. Det är även viktigt att inläggen har en bra struktur och formatering.

Video-inlägg

Video är fortfarande ett av de mest stabila innehållsformaten, med en betydande tillväxt i räckvidd 2024. Lanseringen av det separata videoflödet ökade räckvidden.

Den totala ökningen 2024 är 25 % jämfört med för 12 månader sedan. Denna ökning beror helt på de nya korta videorna i TikTok-stil. Traditionellt videoinnehåll (horisontell och längre video) presterar 5 % sämre jämfört med förra året (!).

Dokument

LinkedIn har många olika format du kan använda för dina inlägg. Ett vanligt format är dokument, eller karusell-inlägg som en del kallar de gör.

Men även där syns en sänkt räckvidd. Dokument hade en hög räckvidd i början av 2023 men därefter har de stadigt gått neråt. Minskningen från mars 2023 till mars 2024 är 43%!

De bäst presterande dokument är mellan 6-12 sidor.
Visuellt tilltalande och färre än 50 0rd per sida.

Bild-inlägg

Inlägg med en bild är det vanligaste formatet på LinkedIn. De var relativt stabila under 2023, en liten ökning i april 2024 som sammanföll med en betydande minskning av räckvidden för dokument-inlägg räckvidd.

De bästa bildinläggen innehåller:

  • Infografik, relevant(a) selfie(s), flödesscheman.
  • Flera bilder (3 eller 5 är sweet spot).
  • Genomsnittlig text på mellan 900 och 1 500 tecken.

Text inlägg

Textinlägg är lättare att publicera eftersom de inte kräver något visuellt media. Dock kräver de en väl strukturerad text. Även text-baserade har minskat med +35% i räckvidd, medan engagemanget har minskat med 22%.

De bästa textinläggen är:

  • Välstrukturerat, mellan 12 och 20 rader.
  • Starka rubriker (hooks) för att uppmuntra användare att klicka på ”mer”.
  • Medellängd mellan 600 och 1 200 tecken, vilket visar att kortare inlägg presterar betydligt bättre än förra året.

LinkedIn algoritmer 2024 oktober

Optimera dina inlägg för algoritmen på LinkedIn

Att ha en regelbundenhet och kontinuitet gällande publicering är viktigt. Minst 2 inlägg per vecka är rekommendationen för bäst resultat. Inlägg på morgonen (8–10) på tisdag till torsdag ger mest engagemang, medan inlägg på helger kan fungera för specifika målgrupper. Min rekommendation är att du testar dig fram, jag har postat mer lättsamt innehåll på helgerna och fått ett bra engagemang.

Effekten av AI-genererat Innehåll:

Ökningen av AI-genererat innehåll har lett till en minskad autenticitet och engagemang från användarna. LinkedIn-användare föredrar genuina inlägg och överdriven användning av AI kan påverka räckvidden negativt.

Vikten av engagemang på dina inlägg

Engagemang, särskilt genom längre uppehållstid och interaktioner är fortfarande avgörande för att få synlighet och räckvidd. Kommentarer och snabb återkoppling från innehålls-skaparen inom de första två timmarna förbättrar inläggets synlighet. Men effekten har minskat något.

Engagemang algoritmer LinkedIn

Så presterar inlägg på företagssidor på LinkedIn

För företagssidor är det en total nedgång i räckvidden. Både total och medianräckvidd för företagssidor har minskat avsevärt från 2023 till 2024. Det tyder på ett bredare problem med innehållsprestanda gällande företagssidor på LinkedIn.

Utbildning Linkedin marknadsföring och annonsering

Format på företagssidor

Allmänna observationer över innehållstyper för företagssidor:

1. Minskning av organisk räckvidd
Alla innehållstyper på företagssidor har sett en betydande nedgång i organisk räckvidd under 2024. Detta ligger i linje med LinkedIn’s push för företag att använda betald marknadsföring, för att uppnå synlighet.
2. Omröstningar och video presterar något bättre
Trots nedgången presterar undersökningar och video marginellt bättre. Men även dessa format kräver nu annonsering för att uppnå betydande räckvidd.
3. Dokument- och textinlägg går sämre
Dokument- och textinlägg är särskilt svåra på företagssidor. Den kraftiga nedgången i räckvidd tyder på att LinkedIn nedprioriterar dessa format om de inte stärks av en betald marknadsföringsstrategi.

Innehåll företag LinkedIn

 

6 viktiga punkter för att lyckas på LinkedIn 2024

  1. Prioritera format som engagerar, särskilt video.
    Video, särskilt korta och vertikala videor, premieras nu av LinkedIn-algoritmen. Att skapa engagerande, visuellt starka videor kan därför ge högre räckvidd. Polls är fortfarande effektiva för att öka engagemanget, men använd dem sparsamt och med max tre alternativ för bästa effekt.
  2. Dokument med 6–12 sidor.
    Fortfarande fungerar dokument bra, bäst att använda är kortfattade texter. LinkedIn mäter hur många bilder som visas, vilket betyder att kortare, mer lätt-konsumerade dokument får större spridning.
  3. Interaktion med nätverket är avgörande.
    Att engagera sig i andras inlägg, särskilt strax efter att du själv postat, hjälper algoritmen att prioritera dina inlägg. LinkedIn gynnar aktiv interaktion, så att engagera sig med andras innehåll är lika viktigt som att skapa eget.
    Det är även viktigt att svara på kommentarer inom de första två timmarna efter att ditt inlägg publicerats. Detta ökar inläggets synlighet och visar algoritmen att ditt inlägg är relevant.
    Skapa innehåll som uppmuntrar till längre visningstid (dwell time), t.ex. genom informativa och interaktiva dokument eller inlägg som håller läsaren engagerad längre.
  4. Regelbundenhet och timing.
    Publicera minst två gånger i veckan för att hålla uppe engagemang och räckvidd. Försök att hitta ett regelbundet publiceringsschema som passar din målgrupp. Även tidpunkten är viktig: inlägg på morgonen, särskilt tisdagar till torsdagar, får ofta högre engagemang. Morgonpublicering ger också möjligheten att engagera med kommentarer senare på dagen när aktiviteten ökar.
  5. Skapa autentiskt och värdefullt innehåll.
    Användarna på LinkedIn söker värdefullt och genuint innehåll, vilket innebär att välstrukturerade och autentiska inlägg är mer effektiva än AI-genererat innehåll.
    Undvik att överanvända AI för inlägg och kommentarer, då det kan minska engagemanget. AI kan användas för att effektivisera innehållsskapande men bör kompletteras med en personlig ton för att bibehålla autenticitet.
  6. Anpassa innehållets struktur och längd efter format
    Bildinlägg och textinlägg fungerar bäst när de har en lagom längd och en tydlig berättelse. Längre textinlägg (600–1 200 tecken) fungerar bäst när de är välstrukturerade och har en stark ”hook” som får läsarna att klicka på ”visa mer.”
    För nyhetsbrev och artiklar rekommenderas en kort och lättöverskådlig struktur med korta stycken och rubriker. Detta gör innehållet mer lättläst och ökar engagemanget.

Genom att du fokuserar på dessa 6 punkter kan du skapa en stark närvaro på LinkedIn samt maximera synligheten och engagemanget för dina inlägg.

Läs mer om algoritmer på LinkedIn

Så fungerar dwell time på LinkedIn

Richard Van der Bloom’s rapport februari 2024

LinkedIn berättar om den senaste uppdateringen av algoritmerna



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt på företaget eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring & annonsering på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning & coachning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 5 timmar men för bästa resultat rekommenderar jag att du bokar mitt coach-program.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck LinkedIn-expert

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

2 Kommentarer
  1. Björn Aldenfalk
    Björn Aldenfalk says:

    Riktigt bra livesändning, jag lärde mig många bra nya saker om LinkedIn 🙂
    Tack för att du gör det du gör. Snyggt jobbat Linda Mvh Björn Aldenfalk

    Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *