Nyheter grupper LinkedIn | Är grupper värt att satsa på?

Är det värt att satsa på grupper på LinkedIn och vilka är de senaste nyheterna?

Sedan LinkedIn stängde alla grupper har engagemanget minskat drastiskt i grupperna. Förr var det ganska enkelt att få engagemang i grupper på LinkedIn och det delades bra innehåll. Nu upplever jag att det mest är, som jag kallar det för, länkkyrkogårdar. Dvs det postas i grupperna men eftersom inlägg sällan aviseras blir engagemanget också lågt. Jag menar vem vill själv (eller har tid), att manuellt gå in i en grupp för att se vad som har postats där?

Det är endast medlemmarna i en grupp som kan se, posta och kommentera inlägg i gruppen. De aktiviteter du gör i en grupp är alltså inte synliga för personer utanför gruppen. Däremot kan du dela ett av dina egna inlägg till en grupp som du är medlem i.

grupper linkedin

För drygt ett år sedan släppte LinkedIn en stor uppdatering för grupper där det gjordes försök men nu släpps alltså ännu fler nyheter.

En funktion som ofta glöms bort är att du kan skicka meddelande till andra gruppmedlemmar utan att vara i kontakt med dem. Du kan skicka 15 gratis 1:1 meddelande till en gruppmedlem, varje månad. OBS! Det är totalt per månad och inte per grupp. När du har använt dina 15 meddelande får du ett felmeddelande tills nästa månad.

Nyheter grupper LinkedIn

Nu har LinkedIn släppt nya funktioner (igen) och gör ännu ett försök att få tillbaka sin forna glans. Vissa funktioner tycker jag verkar bra men fortfarande saknar jag flera funktioner som finns för Facebook-grupper. Bl.a möjlighet att ta emot alla aviseringar som jag tycker är en riktigt bra funktion, det bidrar till att flödet blir bättre och mer anpassat för mig.
Informationen om nyheterna har skickats ut till gruppägare.

För dig som är medlem i en grupp på LinkedIn kan du:

  • Lättare söka efter innehåll
  • Dela en grupp
  • Sortera gruppflödet för att hitta rekommenderade inlägg
  • Utökad aviseringsfunktion

Och för dig som är administratör för en grupp på LinkedIn:

  • Moderera nya inlägg
  • Kan tillåta inbjudningar till gruppen – eller inte
  • Filtrera bland medlemmarna
  • Radera alla inlägg samtidigt från en person
  • Blockera medlemmar från att kommentera

Välkommen att gå med i min grupp, marknadsföring i sociala medier

Är grupper på LinkedIn värt att satsa på?

Det här är en återkommande fråga och visst det finns några fördelar. Men för att en grupp ska lyckas behöver du vara rejält aktiv själv. Hantera inlägg, moderera gruppen och uppmuntra att det blir mer aktiviteter än att bara posta inlägg.

Om du har tiden att lägga på en grupp kan det bli riktigt bra. Du kan positionera dig som expert och en bra funktion för dig som är administratör är att du kan välja veckans inlägg som då aviseras till vissa av gruppmedlemmarna.

Ett exempel på en bra grupp är TRR Forum – om framtidens arbetsliv och arbetsmarknad men jag vet också att de som är administratörer lägger en hel del tid på att hantera gruppen.

LinkedIn utbildning företag

3 tips för grupper på LinkedIn

 #1 Positionera dig som expert

Genom att hantera gruppen på ett bra sätt, och att bjuda in personer som du tror dig vara intresserade av det du pratar om kan du nå din målgrupp på ännu ett sätt. Tidigare har jag skrivit om vikten av att arbeta med tankeledarskap på LinkedIn och med hjälp av grupper kan du ytterligare förstärka och positionera dig och ditt varumärke.

Möjligheten att koppla en grupp till en företagssida finns också. Då hamnar den på sidan ”om/about” och ute till höger.

#2 Posta relevant innehåll av värde

Ge dina gruppmedlemmar en anledning att gå in i gruppen. Ja, jag vet att det är många som vill få uppmärksamhet men precis som när du postar ett vanligt inlägg ska du ha dina följare, kontakter och din målgrupp i fokus.

#3 Använd rekommenderade inlägg

Du som är admin kan välja ett inlägg var 7:e dag som skickas ut till en del av de som följer gruppen. Vem som får en avisering styrs av algoritmerna och medlemmarnas inställningar.

Du kan exempelvis rekommendera inlägg som innehåller:

  • Ett kommande event
  • En sammanfattning av veckans intressanta inlägg
  • Lyfta ett eget läsvärt inlägg
  • Nyheter inom din bransch och nisch.

Sammanfattning grupper LinkedIn

Tidigare var det bra aktiviteter i grupperna på LinkedIn och jag såg själv bra effekt genom att vara aktiv i en grupp. Men idag…. då är mitt råd till dig, har du tiden som behövs för att moderera en grupp – då kanske det är ett bra alternativ. Framför allt eftersom vi behöver vara aktiv i flera sociala medier och i olika format för att du ska kunna nå din målgrupp. De nya funktionerna hjälper till men jag saknar fortfarande flera funktioner som jag tror hade hjälpt till att lyfta upp grupperna från ”förrådet i källaren”. Och hur mycket jag än älskar LinkedIn måste jag säga att grupper på Facebook är så mycket bättre. Om du funderar på att starta en grupp, börja med att ta reda på vilka funktioner du behöver ha samt var din målgrupp finns.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Några funktioner som har släppts under 2019 är möjlighet att avisera dina medarbetare när du har publicerat ett inlägg på företagssidan, kudos, team medlemmar och associerade hashtags. Nyligen släppte LinkedIn även en uppdatering för grupper. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *