Undvik dessa vanliga fallgropar på LinkedIn

Undvik dessa vanliga fallgropar på LinkedIn

På LinkedIn, precis som i andra sociala medier finns det mängder med fallgropar som du kan trilla i. I den här artikeln får du tips på vanliga fallgropar och misstag som jag ser på LinkedIn. Faktum är att de flesta hade gått att undvika.

fallgropar linkedin

Vanliga fallgropar & misstag på LinkedIn

Fallgroparna sker överallt på LinkedIn. Oavsett om det är på din profil, dina aktiviteter, som säljare, på företagssidan eller vid annonsering. Artikeln har jag delat upp tipsen sektionsvis.

Din profil på LinkedIn

Jag börjar med det viktigaste, nämligen din profil. En av de största fallgroparna på LinkedIn är att ha en dålig, inkomplett profil. Det är så viktigt att ha en bra profil som tydligt visar vem du är, vad du erbjuder och att det tydligt framgår vem du är. Det spelar ingen roll om du söker jobb, är egen företagare eller anställd. Det är via din profil som du kan berätta vem du är och vad du är bra på.

Missar att nätverka med ditt nätverk

Att bara samla mängder med kontakter på hög gör ingen nytta. Precis om IRL behöver du nätverka med ditt nätverk för att du ska lära känna dem och de ska lära känna dig. Dessutom behöver du vara proaktiv, att du själv söker upp kontakter som du vill ha i ditt nätverk.

Du är inaktiv

Ytterligare ett misstag jag ser är att personer är inaktiva. För att du ska få synlighet behöver du vara aktiv. Kanske har du hört mig säga det förut men du behöver vara aktiv – kontinuerligt. Dvs inte bara när du måste eller behöver vara aktiv.

Pratar till alla

När du gör ett inlägg, vem vill du ”prata” med? Det här är speciellt viktigt för dig som är företagare eller säljare. Och såklart även kommunikatörer och marknadsförare som ansvarar för en företagssida.

Skriver otydligt

Förutom att du behöver veta vem du vill prata med så behöver själva innehållet i ditt inlägg vara tydligt. Skriv i ”du-form”, du pratar ju bara till en person via ditt inlägg. Inlägget bör vara ganska långt och du har 1300 tecken på dig att skriva på. En del tycker det är alldeles för långt, andra tycker det är för lite. Själv brukar jag ofta maxa antal tecken i mina inlägg. Men det gäller att din text är tydlig och endast har ett budskap och en CTA.

Oavsett vilket format du väljer så premieras ditt inlägg av en algoritm som heter dwell time, dvs uppehållstid. Så kan du få personer att stanna vid ditt inlägg och läsa hela texten eller titta på hela videon så premieras ditt inlägg.

Fördjupa dig: Vad är dwell time på LinkedIn

Vanliga fallgropar på LinkedIn som säljare

LinkedIn är ett jättebra verktyg för att arbeta med så kallad social selling. Det går lätt att hitta beslutsfattare och komma i kontakt med din målgrupp.  Den vanligaste fallgropen man gör som säljare är så enkelt som att LinkedIn används fel. För att du ska kunna dra nytta av LinkedIn behöver du lära dig hur LinkedIn fungerar. Det finns en mängd funktioner som kan hjälpa dig att hitta nya leads.

utbildning kurs Linkedin

Pratar bara om dina produkter

Det här ser jag ofta, tyvärr. Säljare som bara pratar om sina produkter och tjänster. En vanlig fråga jag får. ”om jag inte ska prata om mina produkter, vad ska jag prata om då”?  Du har mängder med kunskap som du kan dela med dig av. När du bjuder på din kunskap så kommer du också att få ett engagemang i dina inlägg. Och med engagemang så får dina inlägg synlighet & räckvidd.

Vanliga fallgropar på LinkedIn som marknadsförare & kommunikatör

Ofta när jag utbildar internt på företag så ser jag bl.a att man som marknadsförare bara använder en bråkdel av alla funktioner som finns på företagssidan på LinkedIn.

Marknadsavdelningen kör sitt eget race

Tidigare i våras gästade Marie från AddQ min livesändning. Hon har tillsammans med sina kolleger arbetat aktivt med LinkedIn. Och Marie berättade att en av framgångsfaktorerna är att marknad och sälj arbetar tillsammans. Då blir det lättare att ta fram innehåll, både till företagssidan men även till medarbetarna och till hemsidan.

Relaterad artikel: 7 vinster när sälj och marknad arbetar tillsammans

Dålig koll på målgruppen

På företagssidan har du mängder med statistik som du kan utgå ifrån. Bl.a ser du vilka som följer sidan och vilken demografi de har. Det innebär att du behöver veta vem din målgrupp är och utgå från 1-2 personas (kundtyper). Därefter tittar du i statistiken och skapar dig en bild över hur väl det stämmer överens. Är det din målgrupp som följer företagssidan och interagerar med dina inlägg?

Förväntar dig snabbt resultat

Att arbeta med LinkedIn och med bra, läsvärt innehåll tar tid. LinkedIn är ingen quick fix utan du får räkna med minst 6 månader innan du ser någon effekt. Använder du riktigt bra innehåll, så kallad innehållsmarknadsföring sägs det att du får räkna med 12-24 månader för att se ett resultat på ditt arbete.

Ingen strategi

En strategi visar vägen framåt och utan strategi har du ingen riktlinje. En strategi ska även innehåll en handlingsplan, dvs ”hur” ska du göra för att nå de mål du har satt upp i strategin. Och såklart att mäta, följa upp så du får det resultatet du har förväntat dig.

Relaterad artikel: Så skapar du en strategi för din marknadsföring på LinkedIn

Vanliga fallgropar vid annonsering på LinkedIn

LinkedIn’s campaing manager är klurigt att sätta sig in i. Det finns en mängd val och kriterier som du måsta göra innan du publicerar din annons. Här ser jag att det absolut vanligaste misstaget är att dålig koll på din målgrupp. Dvs vilka vill du nå med din annons på LinkedIn och vilka målgruppskriterier ska du använda.

Ytterligare ett misstag är att du har valt en för liten målgrupp och för låg budget. Enligt LinkedIn behöver du arbeta med stora målgrupper för att du ska få ett bra resultat.

Här kan du se tipsen i en live-sändning

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

Sammanfattning fallgropar på LinkedIn

Det finns en mängd fallgropar som du kan trilla i när det gäller att använda LinkedIn på bästa sätt. I den här artikeln har jag valt att belysa några av de vanligaste misstagen som jag ser återkommande. Det finns såklart ännu fler men nu undrar jag, vilka är de vanliga fallgroparna som du ser? Kommentera gärna!

 


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Då och då återanvänder jag mina livesändningar och gör korta videos av dessa. Exempelvis om fallgropar, det har jag pratat om i en livesändning och gjort flera korta videos av, och även en artikel på bloggen. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *