Spara tid med bättre struktur på LinkedIn
Spara tid med bättre struktur på LinkedIn
Tycker du LinkedIn tar lång tid eller kanske till och med så att du lägger tid på ”fel” saker. Med en bra struktur kommer du spara tid och dessutom får du fokus på det viktigaste som du ska göra på LinkedIn.
Det är lätt att fasta i flödet men om du ”duttar” lite här och lite där så försvinner tiden snabbt. Kanske det till och med är så att du inte hinner med det som du har tänkt att du ska göra när du loggar in på LinkedIn?
Den här artikeln finns även som podcast, lyssna på avsnittet på LinkedInpodden, på Spotify eller där du brukar lyssna!
Struktur eller tur på LinkedIn?
Med en tydlig struktur och handlingsplan kommer du spara tid. Men börja med att gå tillbaka några månader eller ett halvår. Gå igenom statistiken och se vad som har fungerat bra respektive dåligt. Vilka inlägg fick bra engagemang och vilka inlägg fick lågt engagemang?
Ju mer du vet om hur det har gått tidigare, desto lättare och bättre går det för dig att fokusera, strukturera och veta vad du ska göra under det här året.
Men förutom att du behöver gå tillbaka och titta så är det viktigt att ha en bra struktur. Kanske du tycker att det låter tråkigt, men struktur är bättre än tur. Du kan ju hoppas att du har tur att det du gör flyger eller så sätter du en struktur som hjälper dig över tid.
Dessutom ändras LinkedIn ständigt, algoritmer förändras, nya funktioner släpps och därför är det viktigt att du håller dig uppdaterad.
Fördjupa dig: Så fungerar algoritmerna på LinkedIn
Utgå från strategin, dina mål och KPI:er för LinkedIn
Allt börjar med ditt mål med din (företagets) närvaro på LinkedIn. Att ha ett tydligt mätbart mål är viktigt och det hjälper dig framåt. Att förstå vad du ska mäta och vilka aktiviteter som hjälper dig att nå dina mål. Genom att du har svar på det kommer du arbeta mer strukturerat och tidseffektivt.
Relaterad artikel: Skapa en strategi för din marknadsföring på LinkedIn
Bestäm dig för när, hur ofta och hur länge du ska vara på LinkedIn
Först och främst, vad är det du ska göra på LinkedIn? Hur ofta ska du logga in? Det kanske låter enkelt för en del, men har du ingen plan då spelar det ingen roll vad du gör. Bestäm dig för hur ofta du ska logga in och hur länge du ska vara inloggad. Och när.
Säkerligen är det mer än jag som brukar fastna i flödet. Och plötsligt har det gått en halvtimme där du ”bara” har scrollat och scrollat i flödet, istället för att göra det du hade tänkt från början.
Visst, det finns mycket bra kunskap att ta del av men om du gör det du ska först och sen scrollar så kommer du känna dig mer nöjd. Redan för ett antal år sedan sa jag att på 15 minuter kommer du långt. Om du vet vad du ska göra.
-→ Bestäm dig för hur länge och hur ofta ska du logga in.
Vilka inlägg och ämne ska du engagera dig i?
Vet du vilka inlägg, ämne, personer och företag som du ska engagera dig i? Om du har en färdig lista så vet du vad du ska göra när du loggar in på LinkedIn. Du har helt enkelt redan bestämt dig för vilka inlägg som du ska engagera dig i.
Hos vilka personer ska du kommentera och vilka företag ska du engagera dig i? Om du saknar en lista så är du helt styrd av algoritmerna och av flödet.
Vilka ämnen är det som du vill få synlighet inom?
Genom att du vet det så kommer du bygga ditt varumärke och bli känd inom ditt ämne. Du blir sedd som duktig inom det ämnet istället för att du kommenterar lite här och lite där. Ha fokus på dina ämnen men givetvis måste du även kommentera andra inlägg. Det kan vara hos personer som kommenterar hos dig eller personer som du vill lyfta.
Ett enkelt sätt är att spara en lista med hashtags. Du kan även spara utvalda personer som gör att du snabbt hittar de som du har bestämt dig för att kommentera hos. Och det är viktigt att kommentera på andras inlägg, du lyfter innehållsskaparen, du får synlighet och skapar nyfikenhet i den personens nätverk.
Kom ihåg att det här gäller både för dig som person och som företag.
-→ Skriv ner vad du ska engagera dig i.
Vad ska du konkret göra på LinkedIn?
Förutom att veta vem och vilka ämne så behöver du ha en struktur för hur du konkret ska göra? När du loggar in på LinkedIn, vad är det första som du ska göra? Alltså det absolut första. Har du skrivit ner det eller låter du flödet och algoritmerna bestämma det åt dig?
Vad är det första du gör när du loggar in på LinkedIn?
När jag ställde den här frågan i en livesändning svarade merparten:
- Tittar på aviseringarna
- Scrollar i flödet
Det är många som fastnar i flödet eller börjar med aviseringarna men det betyder att LinkedIn har bestämt åt dig. Och det innebär att du troligtvis börjar med något annat än vad du hade tänkt dig från början.
Bestäm dig istället för vad du ska göra och sätt en struktur för det.
Ska du skicka tre nya kontaktförfrågningar? Ska du bjuda in följare till företagssidan? Ska du gå igenom de nya följarna på företagssidan och sedan skapa kontakt med? Ska du posta? Eller kanske du ska kommentera först?
Ska du kommentera, då bör du veta:
- I vilka ämne?
- Hos vilka företag?
- Hos vilka personer?
Ska du utöka nätverket?
- Vilka ska du följa?
- Vilka vill du skapa kontakt med?
- Ska du bjuda in följare till företagssidan?
Hur ska du vara aktiv?
- Publicera egna inlägg?
- Svara på kommentarer?
- Följa upp pm / nätverka?
Bestäm dig för hur lång tid du ska lägga på varje del. För vissa är det 5 minuter, för andra är det 15 minuter. Hur lång tid beror bl.a på hur många kommentarer du får i dina inlägg.
Igen, det finns mycket kunskap i flödet. Men med fokus och bra struktur får du bättre effekt på LinkedIn.
Ett sätt som jag gör är att jag först och främst går in på några inlägg som handlar om LinkedIn. Då hittar jag även personer som är utanför min kända följarskara, personer som inte har en aning vem jag är. Och det innebär att jag blir synlig in i deras nätverk och inlägg.
-→ Bestäm dig för vad du ska göra när du loggar in och skriv din lista.
Kommentera bättre
Länge har jag pratat om hur viktigt det är att kommentera på inlägg. Men har du tänkt på att skriva längre, mer genomtänkta kommentarer? Det som händer då är att du får större synlighet, bygger högre trovärdighet och du lyfter även innehållsskaparen.
Och det kan vara personer som du tycker om eller ett ämne som du gillar, dvs där som du vill få synlighet. Och jag har själv råkat ut för att mina kommentarer har fått fler likes än själva inlägget. Därför är det viktigt att kommentera bättre.
Dessutom är det så att genom dina aktiviteter lär du LinkedIn vad du tycker om, dvs det du engagerar dig i kommer du få se mer av i ditt flöde. Det blir mer intressant för dig. Lika viktigt är det att ta bort och avfölja personer som du är ointresserad av.
Relaterad artikel: Kommentera mera på LinkedIn
Nätverka med ditt nätverk på LinkedIn
LinkedIn har passerat 4,5 miljoner svenska användare och du kan i princip prata med vem du vill. Du kan kommentera inlägg och hamna i intressanta diskussioner. Jag har lärt mig mycket bland kommentarerna, men också när jag börjar prata med personer. Sedan kan du ju såklart nätverka via pm.
Inkorgen på LinkedIn är ganska dålig, därför behöver du ha koll på vilka personer som du just nu nätverkar mest med.
Använder du LinkedIn för Social selling?
Då har du förmodligen en lista över vilka kunder som du vill nå. Med en lista blir det enklare att kommentera och börja bygga relationer. Du kan skicka enkla pm eller om du vill så kan du även skicka en video.
Ytterligare ett tips är att när du börjar nätverka och lär känna personer så se till att du har relevanta artiklar lättillgängligt. Att skicka en artikel eller ett white paper utan att sälja bygger relationer. Och genom att du har dessa samlade sparar du tid.
-→ Ha en lista på vilka vill du nätverka med när du loggar in.
Relaterad artikel: Så kan du använda LinkedIn för social selling
Planera allt innehåll
Att planera allt innehåll i förväg ger dig en stor tidsbesparing. Se till att schemalägga och planera allt ditt innehåll för minst två veckor, men helst fyra veckor.
I din innehållsplan ska följande vara med:
- Vilket format ska du använda?
- Vilket ämne eller tema skulle prata om?
- Hur ofta & när ska du publicera dina inlägg?
Dessutom behöver du ha en lista med färdiga CTA som du väljer mellan och ett tydligt mål och syfte med varje inlägg.
- Vem vill du nå?
- Vem riktar inlägget sig till?
- Vad vill du att läsaren ska göra när de har sett ditt inlägg, tittat på din video eller läst din artikel?
Använd ett verktyg för dina idéer och innehåll. Och ett verktyg för att schemalägga. Numera kan du schemalägga via LinkedIn och det räcker för en del, själv använder jag ett externt verktyg, SmarterQueue [reklamlänk] eftersom jag får både bättre överblick, kan redigera och snabbt återpublicera inlägg som har gått bra.
-→ Ju mer du planerar desto bättre effekt får du.
Relaterad artikel: Så skapar du en innehållsplan
Samla allt på ett ställe
Kanske du som jag har letat efter något speciellt? Det kan du slippa genom att du samlar allt material, alla bilder, texter, ja, allt på ett ställe. Hitta en struktur som fungerar för dig och arbeta med sökord och undermappar. Exempelvis har jag alla mina videos i en mappstruktur. Första mappen är året de spelades in sedan finns det en undermapp för varje video som innehåller originalvideon, redigerad video, en med inbränd text och srt-filen.
Det finns många verktyg som du kan använda Trello, ClickUp, Google Drive eller appen påminnelser. Jag gillar faktiskt påminnelser mer och mer. Den finns både i datorn och min iPhone och allting synkas mellan enheterna. Där kan du använda taggar, mappar, ämnen och mycket mer.
-→ Bestäm dig för vilket verktyg du ska använda.
Sammanfattning – så får du bättre struktur på LinkedIn
Om du har flera verktyg för hantera, schemalägga och visa statistik, då kommer tiden att försvinna snabbt. Det handlar om att förenkla. Det handlar om att få struktur på ditt arbete. Och se till att du faktiskt har mer tid över till annat.
När du fastnar i flödet innebär det att du missar många av de möjligheter som LinkedIn erbjuder. Bestäm dig för hur ofta, när och med vem, vilka inlägg, personer och ämnen skulle engagera dig.
Vilka personer är de viktigaste för dig att engagera dig i? Vem ska du nätverka med? Hur ska du nätverka och hur håller du koll på dessa? Se till att du har allt ditt innehåll och material samlat i en mapp. Planera ditt innehåll för minst två veckor, men ännu hellre ännu längre. Och se till att du har allt på ett ställe, en mapp, ett verktyg och ett schema.
Hämta en gratis PDF – så får du bättre struktur på LinkedIn
I den här pdf:en får du checklistor och vad du ska tänka på när du funderar på vem, vad, var och hur.
OBS, ser du inte formuläret nedan så kan du klicka och hämta din pdf här.
Den här artikeln finns även som en livesändning på video och som podcast på LinkedInpodden.
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!