4 nya sätt att få ut mer av din annonsering på LinkedIn

4 nya sätt att få ut mer av din annonsering på LinkedIn

När du tittar på LinkedIn och dina sociala medier så ser du nya inlägg varje gång du trycker på ”uppdatera”. Ett flöde som ständigt uppdateras. Det kan kännas svårt att hänga med som marknadsförare, särskilt om du annonserar, men det finns massor av verktyg och funktioner som kan hjälpa dig att hantera kampanjer och annonser på LinkedIn mer effektivt.

4 nya sätt att få ut mer av din annonsering på LinkedIn

4 nyheter för LinkedIn annonsering

LinkedIn fortsätter att utvecklas, det är nya funktioner till företagssidan, profilen och såklart i campaign manager. I den här artikeln får du reda på några av de senaste funktionerna som LinkedIn har rullat ut för dig som annonserar. Du kanske har missat några av nyheterna och därför vill jag hjälpa dig att hålla dig uppdaterad.

De senaste uppdateringarna av annonsering på LinkedIn innehåller funktioner som ger dig att effektivt sätt att optimera dina annonser på.

Använder du de senaste funktionerna när du annonserar på LinkedIn?

Med de här nya funktionerna kan du nå din målgrupp på nya sätt, med större effektivitet, samtidigt som du får bättre data.

Tycker du det är svårt?
Då ska du boka in dig till utbildningen, marknadsföring på LinkedIn 23-24/5
Endast 4 platser kvar!

#1 A/B-testning av dina annonser i campaign manager

Du vet säkert hur viktigt det är att A/B-testa sina annonser eftersom det ger dig fler insikter och bättre resultat. Nu ger LinkedIn dig möjlighet ett enkelt sätt att jämföra två versioner. Det gäller budskap, annonsformat, målgrupp samt placering och på så sätt kan du enkelt identifiera det som ger bäst resultat.

Det här har du tidigare behövt göra manuellt men du kan du via en knapp i campaign manager A/B-testa dina annonser på LinkedIn.

Den här funktionen håller på att rullas ut i campaign manager och om du tidigare gjort manuella A/B-test så kan du vara värt att testa dessa igen för att se hur det manuella testet står sig mot LinkedIn’s automatiska test.

Enligt LinkedIn har deras beta-testare sett vetenskapligt verifierbara resultat från 59 % av sina tester.

Fördjupa dig: LinkedIn FAQ OM A/B-testning och Best practice vid A/B-testning

#2 Bättre rapportering av LinkedIn audience network

Med LinkedIn audience network kan du öka räckvidden och frekvensen av dina kampanjer. Men du har arbetat hårt för att bygga upp ditt varumärke och LinkedIn vill se till att du kan skydda det ryktet över LAN med deras nya Brand Safety Hub.

Med rapportering på utgivarnivå kan du ladda ner en lista över, och kontrollera vilka utgivare och platser som visar ditt innehåll med hjälp av listor för godkännande och blockering.

Fördjupa dig: Brand safety hub LinkedIn

#3 Revenue attribution rapport (RAR)

Revenue attribution är en metod som kopplar samman olika datamängder för att avgöra exakt vilka former av marknadsföring som ger intäkter. Marknadsföringstekniken fortsätter att förnyas och avanceras för varje år som går och i och med försämring av Cookie-spårning har det blivit svårare att mäta.

På LinkedIn kan du koppla ihop ditt CRM (Salesforce) med Business manager. De vet att du är nyfiken på hur dina annonser presterar över hela kanalen. Med revenue attribution rapporten kan du spåra potentiella kunder (leads) när de konverterar till nya affärer.Utbildning Linkedin marknadsföring

Denna rapport erbjuder ett engagemangsintervall på 180 dagar på vilken kontakt som helst och har flera nya mätpunkter. Med rapporten kan du direkt koppla din kampanj till ditt resultat.

OBS! Rapporten är för närvarande endast tillgänglig för dig som använder Salesforce.

Fördjupa dig: Revenue attribution rapport LinkedIn

#4 Lättare att mäta målgruppens engagemang

LinkedIn har lanserat en smart uppdatering i Company Engagement Report. (Finns under matched audiences i campaign manager) Den visar på hur många personer från vilka företag som faktiskt interagerar sig med ditt innehåll
Den här informationen är riktigt bra och visar både hur många interaktioner samt ger betyg på dessa.
  • Möjlighet att bättre förstå hur dina prospekt ser på din kommunikation / ditt varumärke
  • Insikter för exkludering / inkludering och/eller utbyggnad av målgrupper i kampanjer
  • Data som säljavdelning kan agera på

Med andra ord, du kommer att ha fler sätt att kategorisera varje segment i din lista, vilket sedan kommer att möjliggöra mer nyanserad uppsökande verksamhet och annonsering, baserat på relativt engagemang.

Linkedin campaign manager

Och här är 3 funktioner för din annonsering på LinkedIn som du kanske har missat

LinkedIn erbjuder många funktioner i campaign manager. Ibland är det bra att få en påminnelse om vissa befintliga funktioner som kan öka avkastningen på din annons-kampanj.

LinkedIn insight tag

Ofta när jag utbildar ser jag att många marknadsförare har missat att installera denna. Den fungerar ungefär som Facebook pixel och bygger upp en målgrupp kopplat till de personer som besöker din webbplats. Med LinkedIn Insight tag kan du fortfarande följa dina webbplatsbesökare genom att lägga till Insights-taggen på din webbplats och aktivera förstaparts-spårning.

Konverteringsspårning

Köpresan för B2B-kunder är lång och omfattar många digitala kontaktpunkter, både online och offline. Med LinkedIn conversion tracking kan du få bättre insikt och se hur effektivt din marknadsföring fungerar för att driva konverteringar.

Online-konverteringar mäts med Insights-taggen. Offline-konverteringar är dokumenterade händelser som samtal och personliga möten som laddas upp manuellt eller genom en partnerapplikation. Alla dessa interaktioner analyseras sedan och omvandlas till värdefulla insikter.

Fördjupa dig LinkedIn FAQ om conversion tracking

Varumärkeskännedom

En varumärkeskännedoms-kampanj används för att hålla framtida kunder intresserade av ditt varumärke. Men det visar sig att 95 % av dina potentiella köpare inte är redo att köpa idag. Dessa 95 % är ”out market” idag men kommer att vara ”in market” någon gång i framtiden.

Fördjupa dig: 95% är inte i marknaden just nu

I LinkedIn campaign Manager finns flera funktioner för att skapa och spåra varumärkeskännedom. Du kan skapa varumärkeskännedom som syftar till högre engagemang, ökad räckvidd och fler följare med hjälp av olika annonsformat.

95% är utanför marknaden LinkedIn

Artikeln är kuraterad från LinkedIn


Sammanfattning nyheter annonsering på LinkedIn

  • A/B-testa dina annonser i campaign manager
  • Bättre rapportering av LinkedIn Audience Network
  • Förbättrad revenue attribution rapport
  • Enklare att mäta målgruppens engagemang

Fler nyheter:

B2Believe – nyheter gällande annonsering på LinkedIn

Nya siffror från Microsoft gällande LinkedIn

22 nyheter LinkedIn Q1 2023



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn och rankas som Sveriges främsta LinkedIn-expert.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn Endast 4 platser kvar!  (superadmin & företagssida krav)

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.



linda_bjorck_linkedin-expert

Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *