LinkedIn lägger till AI-verktyg för innehåll

LinkedIn lägger till AI-verktyg för innehåll

LinkedIn fortsätter att satsa på, och integrerar mer AI i plattformen. Som en del av sin bredare utrullning av ”statistik och verktyg”, har LinkedIn nu också lagt till nya ämnen, uppmaningar och AI-verktyg för innehåll. Detta för att hjälpa dig som skapar innehåll och vill bygga upp din närvaro på LinkedIn.

Under de senaste månaderna har LinkedIn släppt sitt nya statistikverktyg ”Analytics and Tools” till användare som har skaparläget påslaget. Skaparläge ger dig en fullständig översikt över innehållets prestanda, såväl som de specifika verktyg som är tillgängliga för dig.

Med skaparläget kan du:

AI Linkedin statistik och förslag på innehåll

Som du kan se på dessa skärmdumpar kommer statistikverktyget finnas tillgängliga på den vänstra sidopanelen. Där kan du se innehållsprestanda över tid och ämnen som är kopplade till din profil (som du kan lägga till), samt en fullständig lista över de funktioner som är tillgängliga för dig (t.ex. LinkedIn Live, Nyhetsbrev, CTA-länkar).

Relaterad artikel: Bättre statistik på LinkedIn för dig med skaparläge

statistik skaparläge LinkedIn

AI på LinkedIn ger dig förslag på innehåll och ämne

Som nämnts har LinkedIn rullat ut detta till utvalda användare sedan februari. Men helt nyligen har det lagt till ett annat element i Creator Mode – ”Conversations Happening Now”, som inkluderar en ny lista med idéer för inlägg.

Här ser du ett urval av inlägg som kan vara relevanta för dig och din målgrupp. Inläggen som visas i det här avsnittet är baserade på det innehåll som du tidigare har postat och ämnen som din målgrupp kan vara intresserad av. Du kan klicka på inlägget för att granska det och välja att posta det igen med din egen kommentar.

LinkedIn integrerar AI-verktyg

Initiativet är en del av LinkedIns bredare satsning för att få fler användare att göra inlägg oftare. LinkedIn experimenterar även med AI-genererade inlägg för att hjälpa dig med vad du kanske vill posta för att maximera engagemanget.

AI LinkedIn innehåll

På något sätt känns det här lite oäkta. Tanken med Creator Mode är att lyfta fram din expertis och kunskap inom din nisch. Men om LinkedIn gör kuraterat innehåll åt dig, känns det som att det här kan hjälpa människor att få mer synlighet inom ett ämne – utan att riktigt förstå ämnet eller branschen.

Du kan redan se att LinkedIn översvämmas av många tomma åsikter, i motsats till att underlätta för genuina insikter och interaktioner med faktiska experter.

Relaterad artikel: LinkedIn släpper AI-verktyg för din profil plus gratis kurser inom AI

AI skapar ditt innehåll på LinkedIn

Tänk på att när fler och fler AI-verktyg finns tillgängliga kommer det innebära att dina inlägg behöver bli ännu bättre. Dåligt innehåll är alltid dåligt, oavsett format eller vem som har skapat det. Därför är det viktigt att lägga till din tonalitet och det sätt som du skriver på.

Det här kan missbrukas av vissa för att förbättra sin ställning utan att ha den erfarenhet som krävs för att få det att se ut som att du vet vad du pratar om. Men rätt använt är AI ett fantastiskt hjälpmedel för alla som skapar innehåll. Och så klart mycket mer.

Relaterad artikel: Så kan du använda AI i din marknadsföring

Oavsett så kommer det att hjälpa LinkedIn att öka engagemanget. I Microsoft’s senaste rapport framgår det att LinkedIn ännu en gång har rekordhöga nivåer och fortsätter att växa.

Relaterad artikel: LinkedIn passerar 930 miljoner medlemmar

Kanske, ur LinkedIns perspektiv, är det nog av en vinst i sig – och när det kombineras med dina egna insikter kommer det att skilja dig från mängden. Och att det kommer att vara tillräckligt för att sålla bort de som endast använder AI-verktyg för att skapa sitt innehåll.

Det nya ”Conversations Happening Now” är tillgängligt för engelskspråkiga användare av Creator Mode. Om det inte är finns hos dig ännu så kommer det snart.


När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.



linda_bjorck_linkedin-expert

Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *