930 miljoner användare på LinkedIn – fortsätt högt engagemang
930 miljoner användare på LinkedIn – fortsätt högt engagemang
LinkedIn fortsätter att öka och är nu uppe i 930 miljoner användare / medlemmar, upp från de 900 miljoner som Microsoft rapporterade om i januari.
LinkedIn fortsätter att öka och har 930 miljoner användare maj 2023
Som du kan se i bilden nedanför fortsätter LinkedIn att öka. Det blir fler användare runt om i världen och den största ökningen under de senaste tre månaderna är:
- USA (+3 miljoner)
- Indien (+4 miljoner)
- Brasilien (+ 2 miljoner)
Nya siffror för LinkedIn i Microsoft’s Q3-rapport
Förra veckan släppte Microsoft sin Q3 rapport och där framgår det följande:
- Ökat engagemang på LinkedIn
- 930 miljoner medlemmar – upp 30 miljoner från Q2
- 100 miljoner medlemmar i Indien, en ökning med 19 %
- LinkedIn’s intäkter ökade med 8 % jämfört med föregående år (10 % i konstant valuta)
Antal medlemmar på LinkedIn är ej detsamma som användare
Det är viktigt att poängtera att detta är ”totalt antal medlemmar” och inte ”aktiva användare”. Det vanligaste måttet som andra sociala medier rapporterar om är just aktiva användare. LinkedIn delar alltså data om det totala antalet personer som har registrerat sig på plattformen, istället för hur många som är aktiva. Det innebär att vi har faktiskt ingen aning om exakt hur många av dessa personer som är aktiva eller som engagerar sig i inlägg.
Både Facebook och Instagram berättar om DAU och MAU, alltså dagliga aktiva användare och aktiva användare per månad.
Ännu en gång rapporterar Microsoft ”rekordnivåer av engagemang”, med sessioner upp 15% den senaste perioden. Precis som tidigare är det ingen som vet vad det betyder. LinkedIn har rapporterat ”rekordnivåer av engagemang” i varje uppdatering sedan 2018, men utan någon insikt i måtten bakom det påståendet är det svårt att veta vad det konkret innebär.
Men oavsett var rekordengagemang betyder så ökar LinkedIn och närmar sig en miljard medlemmar. Många använder plattformen oftare än förut och bortsett från detaljerna kan det räcka för att ytterligare överväga din LinkedIn-närvaro och hur du kan maximera din räckvidd bland alla medlemmar.
LinkedIn 20 år
Förra veckan fyllde LinkedIn 20 år och utvecklingen är fantastisk. Från ett enkelt nätverk med bara de du kände till en plats för jobbsökare, marknadsförare och säljare.
Läs mer om LinkedIn’s resa 2003-2023
AI-verktyg på LinkedIn
LinkedIn har också lagt till en rad AI-verktyg av typen ChatGPT. Generativa AI-anpassade förslag för Premium-prenumeranter hjälper till att skapa avsnitten ”Rubrik” och ”Om” i profilen. Dessa drivs av Microsofts partnerskap med OpenAI och kan hjälpa till att förbättra din profil.
Relaterad artikel: LinkedIn släpper AI-verktyg för profil & jobbannonser + 100 gratis kurser
Har du knappt kommit igång med LinkedIn är det värt att överväga. Plattformen fortsätter att öka, nya funktioner släpps och engagemanget är högt. Läs mer om hur jag kan hjälpa dig med LinkedIn!
Relaterad artikel: Senaste nyheterna för LinkedIn (april -23)
Källa: LinkedIn’s artikel Q3 rapport, Artikel Social Media Today
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn och jag rankas som Sveriges ledande LinkedIn-expert.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 timmar (2×2) men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!