LinkedIn fortsätter att öka – passerat 850 milj användare
LinkedIn fortsätter att öka
I Microsoft’s senaste rapport framgår det att LinkedIn ökar igen. Både antal medlemmar och intäkterna ökar. I Q4 rapporten framgår det att LinkedIns intäkter ökade med 26 % under det senaste kvartalet, medan användarsessioner ökade med 22 % – ”med rekordstort engagemang”.
LinkedIn ökar igen – har nu passerat 850 milj användare och ser ”rekordnivåer” av engagemang.
Antalet medlemmar (användare) på LinkedIn har passerat 850 miljoner med på Sverige står det fortfarande +4 miljoner. Det innebär att LinkedIn har ökat ännu en gång, från 810 miljoner i april, Q3. Ännu en gång rapporterar Microsoft om ”rekordnivåer av engagemang”. Det har det stått i de senaste rapporterna och ingen vet exakt vad det innebär. Det verkar bra – tills du också tänker på att LinkedIn har rapporterat ”rekordnivåer” av engagemang sedan 2018.
Enligt en artikel av Social Media Today har LinkedIn sedan 2018 ökat med följande:
- Antal aktiva LinkedIn-sessioner ökat med cirka 418 %
- LinkedIn har fått 47 % fler medlemmar runt om i världen.
Även om Microsoft har rapporterat sessioner och engagemangsökning, finns det ingen skala att jämföra med, det vill säga vad exakt ”rekordtillväxt” betyder i detta sammanhang.
Antagandet är att LinkedIn ser betydligt mer aktivitet varje kvartal, men det finns ingen specifik siffra här för att kvantifiera denna statistik. Det finns till exempel inga data som säger att folk kommenterar mer på inlägg, använder reaktioner oftare eller publicerar fler inlägg.
Vad ”rekordengagemang” betyder vet ingen men enligt Microsoft förblir LinkedIn-engagemanget mycket starkt, där både sessioner och medlemmar fortsätter att öka.
Även intäkterna ökar
När det gäller intäkter har Microsoft rapporterat en minskning av LinkedIns annonsutgifter – som vi ser på alla plattformar – även om LinkedIns intäkter totalt sett har fortsatt att öka.
Med tanke på den noterade tillväxten i engagemang är det vettigt att LinkedIn har lagt ett större fokus på innehåll på senare tid och på att stödja innehållsskapare. Allt för att hjälpa dem att etablera starkare relationer med sina målgrupper.
- Under Q4, ökade LinkedIn’s intäkter med 26% YOY
- Mer än 40% av företagen på LinkedIn på LinkedIn litar på filtreringen av kompetenser för att hitta och identifiera kandidater
- LinkedIn Talent Solutions passerade $6 miljarder, upp 39% YOY.
- LinkedIn Marketing Solutions passerade $5 miljarder för första gången
LinkedIn har släppt nya funktioner och format
LinkedIn har släppt en mängd nyheter såsom nyhetsbrev, förbättrat event-funktionen med både LinkedIn Live och audio. Fler funktioner för dig som har skaparläget igång med exempelvis bättre statistik. Dessutom har LinkedIn nyligen utökat sitt Creator Accelerator-program till Indien, Brasilien och UK. Det programmet ger råd och stöd till växande tankeledare.
Relaterad artikel: 18 nyheter LinkedIn har släppt (juni 2022)
Det märks tydligt att LinkedIn vill etablera ett ekosystem för innehållsskapare och det behövs ett ständigt flöde av innehåll för att både du och jag ska vilja komma tillbaka gång på gång.
I kombination är LinkedIn väl positionerat för att dra nytta av den marknadsåterhämtning som kommer att följa i pandemins spår. Det kan ta lite tid, men så småningom kommer anställningarna att öka igen. LinkedIn är platsen att vara på för att visa upp dina kunskaper och förmågor.
Relaterad artikel: Så fungerar skaparläget på LinkedIn
Hur många aktiva användare finns det på LinkedIn?
Många andra sociala plattformar rapporterar antingen MAU, DAU eller båda. Här är LinkedIn väldigt förtegna, inga siffror berättar hur många av dessa 850 miljoner som är aktiva. En siffra som har figurerat länge är att endast 2% är aktiva men om den siffran fortfarande stämmer är det ingen som vet.
I och med att LinkedIn ökar samt satsar mycket på både ”creator program” och nya format, som exempelvis Audio Events, borde antal aktiva medlemmar öka. Men även om det är 5% så det ”bara” 42,5 miljoner som är aktiva. Räckvidden sjunker men fortfarande finns det stora möjlighet att arbeta med organiskt innehåll på LinkedIn.
Du hittar mer om detta på LinkedIn’s blogg och i rapporten från Microsoft.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!