LinkedIn fyller 20 år – från 2003 till 2023

LinkedIn fyller 20 år – 2003 till 2023

I år fyller LinkedIn 20 år och har gjort en fantastisk resa. LinkedIn är en plats där du kan bygga ditt nätverk, hitta jobb, hålla dig uppdaterad om vad företag gör och använda plattformen för marknadsföring och försäljning (social selling).

LinkedIn började på ett helt annat sätt och är en av de äldsta sociala medieplattformarna på internet. Det är ännu äldre än några av de mest populära sociala medieplattformarna, som Facebook (2004) och Twitter (2006).

Många av oss känner till LinkedIn som en av de största sociala nätverksplattformarna i världen. Men hur är det med LinkedIns historia? Och vad ledde till att det förvärvades av Microsoft för 26,2 miljarder dollar? Vad gjorde LinkedIn så speciellt och lönsamt jämfört med andra sociala medier?

I januari 2023 passerade LinkedIn 900 miljoner användare och närmar sig snabbt 1 miljard. Och användarna finns i över 200 länder. Under de senaste åren har LinkedIn lagt till flera hundra nya funktioner som ger medlemmarna massor av möjligheter men för nya användare är det en utmaning att navigera i!

Med den här artikeln hoppas jag att du ska få en tydlig bild av LinkedIn och hur utveckligen har gått.LinkedIn 20 år

I början (1997–2003)

Innan LinkedIn fanns SocialNet. Det sociala nätverket grundades 1997 av Reid Hoffman. Han hade en magisterexamen i filosofi från University of Oxford och hade hjälpt till att utveckla en online-community för Apple och Fujitsu.

Historien om LinkedIn från 2003 till 2023 året där LinkedIn fyller 20 år

Det som började som en enkel nätverksplats fortsatte att utvecklas till en värdefull resurs för arbetssökande. Människor som vill nätverka kunde göra det online och LinkedIn skulle hålla reda på kontakterna åt dem.

Historien om LinkedIn började december 2002. Då grundades LinkedIn av Reid Hoffman och 4 vänner, Konstantin Guericke, Allen Blue, Eric Ly och Jean-Luc Vaillant. Då fanns 245 personer som beta-testade idéen. Och tanken föddes när Reid Hoffman ville hitta ett sätt att koppla ihop yrkesverksamma från alla branscher med hjälp av internet.

LinkedIn lanserades 2003 och då först som en plattform för proffs att nätverka och bygga relationer. Under denna tid prioriterade LinkedIn att förbättra användarupplevelsen snarare än att fokusera på att tjäna pengar. Reid Hoffman satte sitt team på att göra appen så bra som den kunde bli.

Men med fler och fler människor som använde LinkedIn, och fler funktioner lades till, visste de att de så småningom skulle behöva ta in pengar. Detta var ett problem för Reid eftersom han inte ville tvinga folk att betala eller tappa användare. Men han ville också ta betalt för några av de bästa funktionerna de hade arbetat med.

Detta ledde till idén om premium på LinkedIn, vilket skulle vara deras första sätt att tjäna pengar.

LinkedIn har särskilt under de senaste åren haft som mål att bygga ut plattformen till att vara mer än jobb. Lynda.com förvärvades 2015 och döptes om till LinkedIn Learning.

Det lanserade också stories, evenemang och nyligen släpptes möjligheten för nyhetsbrev. Därefter lanserades LinkedIn audio event, som ett komplement till livestreaming och ytterligare utveckling av event på plattformen.

LinkedIn lanserades 2003

5 Maj 2003 (några skriver 3/5) är det officiella lanseringsdatumet och personer som går med erbjuds gratis tillgång till platsannonser, personliga profiler och sökningar. Efter att LinkedIn lanserades 2003 tog det nästan ett halvt år för företaget att nå 500.000 medlemmar

I maj 2003 fanns det 4 500 medlemmar, alla hade fått personliga inbjudningar från medgrundarna och de 245 beta-testarna. Först i november 2003 släpps funktionen där de kunde lägga till och bjuda in sina kontakter vilket blev acceleratorn för att öka antal medlemmar, i dec 2003 fanns det 81.000.

På den tiden var LinkedIn ett unikt socialt nätverk eftersom det gjorde det möjligt för användare att få kontakt med personer från alla branscher.

LinkedIn 2004

Till en början bestod LinkedIn-nätverket endast av företagets initiala anställda. Det växte långsamt till en början — därifrån. I april 2004 samlades startupen’s lilla besättning i ett rum i Palo Alto, Kalifornien, för att fira tillfället med ett foto. Anledningen till firandet var att LinkedIn hade nått 500.000 användare i april och ökade sedan till 1 miljon användare i augusti 2004.

LinkedIn 20 år

Sedan dess har LinkedIn-anställda samlats för att fira varje milstolpe. Till en början var det varje miljon. Sedan började siffrorna öka snabbt och bilder togs för var 5:e miljon nya medlemmar och sedan var 10:e miljon.

LinkedIn 2005

Tidigt tillät LinkedIn nya medlemmar att bjuda in alla sina kontakter att gå med i nätverket med några få klick – vilket ökade medlemmarna avsevärt men gav delvis ett spammigt intryck. De lanserade sina första stora intäktsgenerering, debitera arbetsgivarna 95 USD per jobbannons och att erbjuda premiumkonton. Och LinkedIn gjorde det möjligt för rekryterare och andra att kontakta medlemmar som var utanför deras nätverk.

Antal medlemmar uppgick till 4 miljoner och intäkterna steg från 1,1 miljoner USD 2005 till 32 miljoner USD 2007. Men även när tjänsten ökade, fanns det skepsis mot själva konceptet med ett affärsfokuserat socialt nätverk.

Lansering av LinkedIn Jobs, Internets första relationsdrivna jobbnätverk. JobsInsider™ är tillgängligt för allmänheten, som informerar arbetssökande om interna kopplingar de har till arbetsgivare när de surfar på stora jobbforum på Internet. LinkedIn Jobs är LinkedIns första premiumtjänst.

I augusti lanserades den fjärde premiumtjänsten, LinkedIn Business Accounts. Priset var $15 per månad för Business-konton och $50 per månad för Business Plus-konton.

I november släpps ytterligare premium-tjänster, Pro och Personal Plus.

2005 släppte LinkedIn följande:

  • Grupper lanseras
  • LinkedIn Jobs med LinkedInsight för HR och rekryterare
  • Premiumtjänster ger möjlighet till bl.a sök och andra funktioner

LinkedIn Premium var en framgång och än idag använder många det.

Källor: LinkedIn press-artikel, LinkedIn släpper premiumtjänst för rekryterare, Premium personal plus

LinkedIn 2006

Ursprungligen var medlemmars profiler endast synliga för andra medlemmar. 2006 ökade LinkedIn tillväxten genom att göra användarinformation offentlig och tillåta att den hittas via sökmotorer. Det gav människor som inte var ivriga affärsnätverkare en anledning att gå med i LinkedIn.

På grund av det växande intresset av premiumtjänster förväntar sig företaget att nå lönsamhet denna månad. LinkedIns premiumkonton introducerades för bara sju månader sedan och kostar mellan $60 och $2 000 per år. (mars 2006)

Increasingly, success in business is no longer based on what or even who you know, but who your contacts know.

LinkedIn har 50 anställda och kommer att utöka sin personal baserat på ökade intäkter från premiumkonton, platsannonser och annonser.

Källor: LinkedIn premium

LinkedIn 2007

Dan Nye blir VD och Reid Hoffman övergår till President och styrelseordförande. Antal medlemmar passerar 14 miljoner och har en årsomsättning på $32m.

Nya funktioner lanseras:

LinkedIn profil

 

Under året släppte LinkedIn även en funktion som gav användare möjlighet att posta frågor till sitt nätverk och rangordna svaren.

  • Sök svar
  • Hantera dina frågor
  • Lägg upp egen fråga
  • Se alla dina frågor och svar
  • Prenumerera på kategorier via RSS

LinkedIn answers

Källor: LinkedIn, LinkedIn profilfoto släpps

LinkedIn 2008

2008 passerar LinkedIn 33 miljoner användare och finns i 200 länder. 50% av medlemmarna kommer från länder utanför USA och LinkedIn öppnar kontor i Indien. Årlig intäkt är 79 miljoner dollar och Reid Hoffman blir Vd efter att Dan Nye avgått. Jeff Weiner blir interim-president. Mobilwebbplatsversion lanseras på kinesiska, engelska, franska, japanska och spanska.

Företagssidor släpps och gör det möjligt för människor att dra nytta av och lära sig mer av deras LinkedIn-nätverk och deras företag. Det kommer också att fungera som ett medel för företagen att nå potentiella anställda, kunder, journalister och partners, säger David Hahn, produktchef.

Vid lanseringen har nyckelpartners inkluderat rekryteringsannonsering på sina företagssidor och medlemmar som är intresserade av ett företag kan få information om de karriärvägar som kommer in och lämnar företaget, samt se vanliga jobbtitlar på företaget. Medlemmar kan även se hur deras LinkedIn-nätverk kopplar dem till nuvarande anställda på företaget.

Funktioner som släpps

  • Företagssidor
  • LinkedIn Recruiter
  • Personer som du kanske känner
  • Slideshare integreras i plattformen
  • Audience Network för riktad annonsering utanför LinkedIn
  • Application Embedding lanseras; Amazon läslista, importera externa blogginlägg

Personer du kanske känner LinkedIn

Källor: LinkedIn artikel om företagssidor, LinkedIn blogg, Slideshare integreras, LinkedIn status-funktion, LinkedIn Recruiter, Reid Hoffman blir VD

LinkedIn 2009

2009 finns det 55 miljoner användare, LinkedIn öppnar kontor i Mumbai och årlig omsättning uppgår till 120 miljoner USD. Jobbfunktion lanseras och det blev snabbt en av företagets mest populära funktioner. LinkedIn släpps på tyska och Jeff Weiner utses till Vd. Reid Hoffman kommer att fortsätta fokusera på LinkedIn i sin dagliga roll som grundare och verkställande ordförande.

LinkedIn Talent Advantage inkluderar nu:

  • LinkedIn® Recruiter™
  • LinkedIn® Jobs Network™
  • LinkedIn® Talent Direct™
  • LinkedIn® Employer Advertising™

Nya LinkedIn® Custom Company Profiles™: utbyggbar företagsprofil med information som kan anpassas till tittarens plats, bransch, funktion, etc. för att bygga ett arbetsgivarvarumärke.

Källor: LinkedIn Talent, LinkedIn släpps på tyska, Jeff Weiner CEO, öppnar kontor i Mumbai

LinkedIn 2010

LinkedIn förvärvar ChoiceVender för $3,9 miljoner och mSpoke för $5 miljoner. Det finns 70 miljoner medlemmar och LinkedIn omsätter 243 miljoner USD. Kontor öppnas i Dublin och Amsterdam. LinkedIn är tillgängligt på ett femte språk, portugisiska. Nästan en miljon brasilianska användare har redan LinkedIn-profiler och det finns mer än 8 000 LinkedIn-grupper relaterade till Brasilien.

LinkedIns satsar vidare på den europeiska marknaden och finns på engelska, franska, spanska, tyska och nu även italienska. I Italien finns nära en miljon som använder LinkedIn.

Funktioner som släpps:

  • Följa företag
  • Dela andras inlägg
  • URL förkortare, Lnkd.in
  • Se och radera egna inlägg
  • Publika och privata inlägg
  • Välja antal aviseringar från företag
  • Delade publika inlägg synliga på profilen
  • Godkännande av inlägg i grupper för att förhindra spam
  • Signal lanseras för att hålla medlemmarna informerade om senaste nyheter
  • Grupper öppnas och sökmotorindexeras, alla diskussioner kan ses av alla på webben

Källor: öppna grupper på LinkedIn, nya sätt att dela inlägg, signal lanseras, LinkedIn’s video på Youtube, möjligt att följa företag, LinkedIn släpps på portugisiska LinkedIn släpps på italienska

Ps, kolla gärna på videon så ser du vilken utveckling LinkedIn har gjort i gränssnittet!

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

LinkedIn 2011

LinkedIn förvärvar CardMunch, Connected och IndexTank. Det finns 150 miljoner medlemmar och LinkedIn hade 522 miljoner dollar i årlig omsättning. Nya kontor öppnas, i Tokyo, Bangalore, Sao Paulo och Stockholm plus att det läggs till 5 nya språk, Japanska, svenska, indonesiska, malajiska och koreanska. I Indien finns det 10 miljoner medlemmar.

Två utvecklingar som ger varumärken kraftfulla sätt att engagera sig med LinkedIn-medlemmar:

  • publicera uppdateringar med sina följare på företagssidan via företagsstatusuppdateringar
  • LinkedIn Certified Developer Program

Det finns mer än två miljoner företag och tiotals miljoner följare, kan de engagera sig direkt med sin publik.

Den 19 maj 2011 blev LinkedIn det första sociala medieföretaget att börsnoteras. Aktien mer än fördubblades på sin första handelsdag och nådde ett börsvärde på 9 miljarder USD. Men det slutade med att det bara spenderade ett halvt decennium som ett publikt företag.

Funktioner som släpps:

  • Volontär
  • Ansök med LinkedIn
  • Flik för sparade jobb
  • Ändra / anpassa egen URL
  • InMaps – visualiserar nätverket
  • Omröstniningar (polls) i grupper
  • LinkedIn Today – nyhetsplattform

LinkedIn Today

 

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

Källor: LinkedIn inMaps, LinkedIn video, omröstningar i LinkedIn-grupper, LinkedIn Today LinkedIn öppnar i Stockholm, ansök på LinkedIn, lägger till Volunteer Experience & Causes, status updates företagssidor

LinkedIn 2012

LinkedIn förvärvar Rapportive och Slideshare. Årlig omsättning uppgår till 971 miljoner USD och det finns 202 miljoner medlemmar samt en miljon grupper. Det öppnas ett kontor i Spanien och där finns över 3 miljoner medlemmar. LinkedIn passerar 10 miljoner medlemmar i Storbritannien och LinkedIn släpps på danska och norska, och finns nu på 17 språk: engelska, tjeckiska, nederländska, franska, tyska, indonesiska, italienska, japanska, koreanska, malajiska, polska, portugisiska, rumänska, ryska, spanska, svenska och turkiska.

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

Företagssidor uppdateras och med utvalda företag blir det enklare för dig att hitta, följa och engagera sig i företag som du är intresserad av. Fler än 2 miljoner företag har företagssidor och bl.a släpptes utvalda uppdateringar, för att få viktiga inlägg högst upp i sitt flöde.

Hackare bryter sig in i LinkedIn och stjäl 6,5 miljoner inloggningar/lösenord, 300.000 dekrypterades och LinkedIn uppmanar alla medlemmar att byta lösenord. I avsnitt 86 av Darknet diaries kan du lyssna på hur det gick till.

Nya funktioner:

  • Följ influencer
  • Talent Pipeline
  • Influencer-program
  • Intyga kompetenser
  • Uppdaterade företagssidor

Källor: LinkedIn influencer program, följa influncers, intyga kompetenser ,nya funktioner till företagssidor, Talent pipeline

LinkedIn 2013

Under 2013 nådde LinkedIn 1,5 miljarder USD i intäkter, där mer än hälften kom från jobbannonser och 20 % från betalda medlemsprenumerationer. Resten kom från reklam. LinkedIn förvärvar Pulse och har 313 miljoner medlemmar varav 20 miljoner i Indien. Bring In Your Parents Day lanseras för att överbrygga generationsklyftor.

LinkedIn Answers upphör och CardMunch integreras i LinkedIn-appen.

Nya funktioner:

  • Lägg till media
  • Showcase sidor
  • Sponsrade inlägg
  • Kontakter (Contacts)
  • LinkedIn Recruiter-app
  • Intro för iPhone lanserades (stängdes efter 6 mån)

Källor: LinkedIn contacts, LinkedIn media, LinkedIn sponsrade inlägg, LinkedIn recruiter via mobil

LinkedIn 2014

2,2 miljarder USD årlig intäkt och 347 miljoner medlemmar. Förvärvar Bright, Newsle och Bizo. Lanserar betaversion av webbplatsen på förenklad kinesiska (4 miljoner kineser är redan medlemmar). Norge passerar en miljon medlemmar, Mexico 5 miljoner och Belgien 2 miljoner.

Flera funktioner tas bort, intro, statusuppdatering, inMaps, omröstningar i grupper samt produkter & tjänster för företagssidor. LinkedIn stänger och migrerar  Cardmunch-användare till Evernote.

Nya funktioner:

  • Artiklar
  • Sales Navigator
  • Tagga kontakter
  • Fristående iOS-app för organisera kontakter och lägga till anteckningar

LinkedIn sales navigator

Källor: Contacts, artiklar lanseras, Sales Navigator

LinkedIn 2015

2,98 miljarder USD årlig intäkt och 414 miljoner medlemmar. Förvärvar Careerify, Refresh.io och Lynda. Mobilappen lanseras och omarbetas för att inkludera riktig sökning.

Nya funktioner:

  • LinkedIn Top Voices
  • Profinder (beta-testas)
  • Vem har sett ditt inlägg? (statistik)
  • Meddelanden får nytt gränssnitt och stöder foton, dokument, emojis, dekaler och GIF

Utbildning Linkedin marknadsföring

LinkedIn 2016

Microsoft annonserar att de är intresserade av att förvärva LinkedIn. Omsättningen uppgår till 3,7 miljarder USD och 469 miljoner medlemmar (50 % USA, 25 % Europa och 25 % övrigt).

LinkedIn’s aktie föll med 43,6 % den 5 februari 2016, efter att företaget förutspått vinsten långt ifrån Wall Streets förväntningar. Elva miljarder i marknadsvärde försvann.

Nya funktioner:

  • Lite mobilapp
  • LinkedIn Salary
  • LinkedIn Learning
  • Open Candidates
  • Conversation starter
  • Förbättring av endorsements

LinkedIn 2017

LinkedIn når 4,5 miljarder USD i årlig intäkt och har 528 miljoner medlemmar.

Nya funktioner:

  • Aktiv status
  • Smarta svar
  • Nya aviseringar
  • Video på LinkedIn
  • Statistik i grupper
  • Audience Network
  • Trending storylines
  • Website demographics
  • Stänga av kommentarer
  • Se kontakters kontakter
  • Ha flera bilder i ett inlägg
  • Helt nytt gränssnitt via datorn

Se videon nedan för nya gränssnittet

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

 

Källor: Video, nytt gränssnitt på LinkedIn, nytt gränssnitt på LinkedIn, statistik grupper LinkedIn, aktiv status, video släpps på LinkedIn, LinkedIn Learning lanseras, nya aviseringar, website demographics, nyheter juli 2017

LinkedIn 2018

2018 var året då Microsoft köpte LinkedIn för 26 miljarder dollar. Under ledning av Microsoft har företaget sett ännu bättre tillväxt och vinster än någonsin tidigare. 6 miljarder USD årlig intäkt, 582 miljoner medlemmar och förvärvar Glint.

Sedan förvärvet har Microsoft behållit ett praktiskt förhållningssätt till LinkedIn och implementerat det i Business Division med Office 365 och andra affärsverktyg.

Nya funktioner:

  • Carousel ads
  • Resume Assistant
  • Ny design på profilen
  • Annonsering med video
  • QR kod på mobilappen
  • Se översättning vid inlägg
  • Stickers och text på videos
  • Hitta i närheten (nu borttagen)
  • Sales Navigator Application program

Källor: stickers och text på videos, Video Ads, Carousel Ads, nya funktioner i Sales Navigator, Event på LinkedIn

LinkedIn 2019

LinkedIn når 7,5 miljarder USD årlig intäkt och har 643 miljoner användare. Nytt kontor i Mexico och ökar satsningen i Latin Amerika. Elevate pensioneras och flyttar delvis in på företagssidor.

Nya funktioner:

  • Jobbsökare
  • Reaktioner utökas
  • Tagga personer i bilder
  • Team mates (nu borttagen)
  • Videomeddelanden via mobilappen
  • LinkedIn Talent Hub lanserar ett sökandespårningssystem (ATS) 

reaktioner LinkedIn

Källor: LinkedIn jobs, Elevate och företagssidor

LinkedIn 2020

Ryan Roslansky blir Vd och Jeff Weiner blir verkställande ordförande. LinkedIn har 8,85 miljarder USD årlig intäkt och 690 miljoner medlemmar. LinkedIn säljer SlideShare och data från LinkedIn finns till salu. Användarreglerna förtydligas, LinkedIn tillåter inte användning av någon tredje parts programvara, inklusive ”crawlers”, bots, webbläsarplugin-program eller webbläsartillägg som skrapar, ändrar utseendet på eller automatiserar aktiviteter på LinkedIns webbplats.

Det släpps över 50 nyheter, bl.a

  • Open to work
  • Stories (nu borttagen)
  • LinkedIn Sales Insights
  • Event till företagssidor
  • Utökning av LinkedIn live
  • Nytt sätt att publicera inlägg
  • Inspelning av uttal på ditt namn
  • AI feedback på intervju-träning
  • Integrering med Microsoft Viva
  • Bjud in kontakter att följa företagssidan

Källor: LinkedIn nyheter företagssida, LinkedIn nyheter 2020, LinkedIn Live event, Se följare företagssidor, Open to work, pronounce your name

LinkedIn 2021

LinkedIn förvärvar Jumprope, och Stories samt Profinder tas bort. Kina övergår till InCareer och 45 miljoner medlemmar förlorar möjligheten att skriva inlägg, gå med i grupper och använda meddelanden. 12 miljarder USD årlig intäkt och 810 miljoner medlemmar.

Det släpps över 40 nyheter, exempelvis:

  • Cover story
  • Creator Mode
  • Boosta inlägg
  • Bättre statistik i appen
  • Artiklar på företagssidor
  • Ökar antal tecken i inlägg, från 1300 till 3000

Källor: Coverstory, Nyheter LinkedIn, LinkedIn pensionerar stories + andra nyheter, Nyheter LinkedIn 2021

LinkedIn 2022

Antal medlemmar uppgår till 875 miljoner och finns i fler än 200 länder. Enligt rapporten från Internet och svenskarna framgår det att bara 1 av 10 svenskar som postar egna inlägg på LinkedIn. Stoppar företag från att skrapa data och de har ingått ett avtal om att förvärva EduBrite.

875 miljoner användare på LinkedIn 2022

Fler än 50 funktioner släpps under året, exempelvis

  • Nyhetsbrev
  • Karriärpaus
  • Bättre inbox
  • Bättre statistik
  • Länkar på bilder
  • Business Manager
  • Schemalägga inlägg
  • Förbättrade grupper
  • Klicka på klockan på företag
  • Annonsering med dokument
  • Bättre meddelandefunktion
  • Fästa en kommentar (nu borttagen)

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

Källor: Summering och nyheter dec -22, Nyheter från B2Believe och annonsering, Schemalägg inlägg till LinkedIn, 7 nyheter för företagssidor, 10 nyheter för LinkedIn, 18 nyheter för LinkedIn, 9 nyheter för LinkedIn, Bättre statistik och fler nyheter Career breaks

LinkedIn 2023

LinkedIn fyller 20 år och passerade 900 miljoner användare i januari. Enligt Microsoft’s Q2 rapport är det ett rekordstort engagemang och tre personer går med varje sekund. 80% av medlemmarna kommer från länder utanför USA och LinkedIn finns i över 200 länder. Nyhetsbrev ökad 10x YoY och det finns över 20.000 LinkedIn Learning på elva språk. I Microsoft’s Q3 rapport framgår det att antal medlemmar nu har passerat 930 miljoner.

Antal användare LinkedIn

 

Redan har det släppts över 50 nyheter (april -23), exempelvis:

  • Uppdaterad inkorg
  • Ändrad aktivitetssida
  • Ökad synlighet för nyhetsbrev
  • Schemalägga inlägg på LinkedIn
  • Fler funktioner kopplat till vem som har tittat på din profil

Källor: Ökad synlighet för nyhetsbrev, Nyheter Q1  2023, Nyheter Q2 2023

LinkedIn användare 2003-2022

Demografi på LinkedIn

Den överlägset största åldersdemografin på LinkedIn är 25-34 år, vilket står för 60,1 procent av användarna. 18-24 är det näst största intervallet, med 19,2 procent, följt av 35-54 med 10,3 procent. Över 55 år står för 3,1 procent av det totala antalet användare

Källa: Hootsuite/WeAreSocial

Stort grattis 🥳 till LinkedIn som fyller 20 år 2023!

Berätta, var det något som överraskade dig? Vad förvånade dig mest?


För att kunna skriva den här artikeln har jag läst en mängd artiklar och källor. Det finns källor i hela artikeln och ytterligare några här nedanför. Om du hittar något fel eller något som saknas, berätta det så uppdaterar jag artikeln.

LinkedIn pressroom

Fastcompany – 20 år med LinkedIn

LinkedIn’s historia

Business insider – LinkedIn’s resa till 300 miljoner användare

Artikel från Kevin Turner

Business of apps: LinkedIn statistik och omsättning



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn och jag rankas som Sveriges ledande LinkedIn-expert.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 timmar (2×2) men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.



Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

2 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *