9 nyheter LinkedIn släppt – som du måste känna till

9 nyheter LinkedIn släppt – som du måste känna till

LinkedIn släpper många nyheter och här på bloggen kan du hålla dig uppdaterad på de viktigaste nyheterna som LinkedIn har gått ut med. Det är klurigt att hålla sig uppdaterad för ibland släpper LinkedIn nyheter utan att skriva om det och ibland släpper de nyheter som de publicerar på olika sätt, i nyhetsbrev, artiklar eller på deras blogg.

nyheter Linkedin

Håll dig enkelt uppdaterad på LinkedIn’s nyheter

Som marknadsförare är det viktigt att du håller dig uppdaterad och hänger med i nyheterna som släpps. Egentligen är det viktigt för alla som använder LinkedIn som ett marknadsförings- eller säljredskap. Tre enkla sätt du håller dig uppdaterad på är genom att regelbundet gå in här på bloggen, lyssna på Linkedinpodden och prenumerera på kunskapsbrevet. Det är helt gratis!

#1 Nyhetsbrev på LinkedIn

I november släppte LinkedIn nyhetsbrev globalt och vi var många som fick tillgång. Jag började skriva direkt och har i skrivande stund över 8900 prenumeranter på mitt nyhetsbrev, LinkedInspiration, prenumerera gärna!

I mars släpptes nyhetsbrev till företagssidor och det är dags att få igång ditt nyhetsbrev! Sedan förra året såg LinkedIn en 625% (!) ökning av antalet nyhetsbrev som publicerades på LinkedIn med nästan dubbelt så många prenumeranter över hela världen. LinkedIn fortsätter att investera inte bara i själva publiceringsupplevelsen utan också i din förmåga att skapa och presentera ditt nyhetsbrev, för din egen profil och din företagssida.

Ytterligare en nyhet är att du kan lägga ditt nyhetsbrev under sektionen utvalt på din profil.

Nyhetsbrev under sektionen utvalt på LinkedIn

Fördjupa dig med den här guiden om nyhetsbrev på LinkedIn

#2 Coverstory blir profilvideo

I april 2021 släppte LinkedIn funktionen coverstory och creator mode, dvs skaparläge som du kan ha på din profil. Nu har LinkedIn ändrat namnet coverstory (omslagsvideo) till profilvideo vilket är mer logiskt. Videon kan vara 30sekunder lång och du spelar in och laddar upp via mobilen. Att lägga till en video på din profil är ett bra sätt att skapa intresse, på ett unikt sätt.
Nyheterna är följande:

  • Statistik på antal visningar
  • En blå ring visas på din profilbild i flödet & i sökresultat
  • Lägg till en CTA som uppmanar till att svara på frågor i din profilvideo
  • Tittare kan följa eller skicka meddelanden till dig direkt från din profilvideo

nya funktioner profilvideo på LinkedIn#3 Nyheter för creator mode / skaparläge på LinkedIn

5,5 miljoner har skaparläget igång på sin profil. Med tanke på att LinkedIn har passerat 810 miljoner så är det ganska få. Men enligt LinkedIn så har de med skaparläget fått 50% ökning av antal följare och 30% ökning av engagemang. Den här frågan ställde jag i livesändningen där jag berättade om nyheter men det var faktiskt en hel del som inte såg någon ökning.

Något som ofta efterfrågas är bättre statistik. Nu kommer du att få det men för att få riktigt bra statistik behöver du ha igång skaparläget på din profil. Även utan skaparläge kommer statistiken att förbättras men med skaparläget blir det riktigt bra statistik.

För att hjälpa till att mäta och utöka ditt innehåll kommer du få nya insikter som kan hjälpa dig att optimera din innehållsstrategi och se målgruppsengagemang. Detta är första gången en innehållsskapare kommer att kunna spåra hur det går för sitt innehåll över tid och se totalt statistik som visningar och engagemang.

Nyheterna för bättre statistik för dig som har skaparläge är följande:

  • Se trender för antal visningar och engagemang över tid så att du kan optimera din innehållsstrategi. Dessutom får du demografiska insikter om vem som driver ditt engagemang så att du kan skapa mer meningsfullt innehåll för din målgrupp.
  • Få data på ditt sätt med det nya alternativet att ladda ner dina analyser, vilket ger dig friheten att analysera din statistik på ett sätt som fungerar för dig.
  • Spåra din räckvidd på ett ögonblick genom att se antal visningar, per vecka, direkt i din profil

Med hjälp av den nya statistiken kan du göra en analys av ditt innehåll och få en bättre förståelse för vad som resonerar med din målgrupp. Det handlar också om att testa dig fram och mixa bland LinkedIn’s alla format, tider och dagar för publicering för att se när din målgrupp mest engagerar sig i dina inlägg.

Du kommer också att kunna se toppar och dalar i ditt innehåll med en tillhörande trendlinje. Ta dig tid att identifiera de inlägg som som går bra, under den senaste veckan, månaden eller året.

Genom att du exporterar din data kan det ge dig ytterligare perspektiv på hur ditt innehåll presterar. Exportera din data till ett kalkylblad för att beräkna ditt innehålls dagliga, veckovisa eller till och med månatliga medelvärden för att skapa ett riktmärke för dina mål. Även om analyser kan ge användbara insikter, är fokus på att skapa autentiskt innehåll som sätter igång konversationer med din publik det som ger den mest givande upplevelsen för både för dig som skapar innehåll, och för LinkedIn’s medlemmar.

Vänligen klicka här och acceptera kakor för att titta på den här videon.

Så kommer du åt den nya statistiken

Första steget för att få tillgång till statistiken är att se till att du har skaparläget PÅ! När du har aktiverat skaparläget, gå in på avsnittet ”Analytics” i din profil och klicka på ”totalt antal visningar” eller klicka här för att komma igång.

OBS! Om du inte ser detta på din profil ännu så är det precis som vanligt, att LinkedIn släpper funktioner efter hand.

Fördjupa dig: Så fungerar skaparläge på LinkedIn

#4 Bättre statistik på dina inlägg – för dig utan skaparläge

Alla får bättre statistik och en förbättrad analys av dina inlägg. Det ger dig det extra lagret av detaljer så att du bättre kan förstå vem ditt innehåll resonerar med.

ny statistik inlägg LinkedIn

Nyheterna är följande:

  • Uppdaterad användarupplevelse: Nya sammanfattningssidor som gör informationen mer tydlig.
  • Uppdaterade definitioner: Tidigare kallades din räckvidd för ”visningar” (views), och nu definieras det som ”impressions”.
    Obs: Istället för att du klickar på ditt visningsinnehåll klickar du nu på ditt antal visningar.
  • Ny statistik för artiklar: Förutom artikelvisningar får du nu mer djupgående insikter som antal visningar för din artikel. Undrar du vad som är skillnaden? Artikelvisningar talar om hur många gånger en medlem har sett din artikel själv (ofta genom att klicka på den från inlägget) medan en artikelvisning berättar hur många gånger inlägget med din artikel visades på skärmen.
  • Mer demografi: Förbättrad filtrering och funktionalitet är nu tillgängliga för fler inlägg och reaktioner så att du som skapar innehåll kan se vilka följare som driver engagemang över yrke, bransch, plats, bransch och företagsstorlek.

Börja fördjupa dig i detaljerna för varje inlägg genom att klicka på antingen ”Visa analys” eller på antal visningar på ett nytt inlägg för att öppna en ny värld av data och insikter.

#5 Karriär och kunskap

Lägg till karriäruppehåll på din profil

Nyheter som är kopplade till din karriär och din profil är att du bl.a kan lägga till karriäruppehåll. Det har varit efterfrågat och på tiden tycker jag. Under sektionen erfarenhet på din LinkedIn-profil kan du lägga till ett karriäruppehåll med flera alternativ. Även om det kan kännas obehagligt att ta upp med din potentiella arbetsgivare, vill rekryterare faktiskt veta mer om ditt karriäruppehåll, 51 % säger att de är mer benägna att kontakta en kandidat som berättar varför de har haft ett uppehåll i sin karriär.

Utveckla dina kunskaper

Kunskaper är den viktigaste valutan för att hjälpa en person till en ny karriär. LinkedIn har lanserat en ny funktion, LinkedIn Learning Pathfinder. Här kan du få hjälp att välja ditt önskade karriärmål, upptäcka de kunskaper du behöver och sedan få en lista med anpassade LinkedIn Learning-kurser – allt gratis fram till den 30 april.

De har också byggt ett verktyg för att du ska kunna utforska olika karriärvägar och lära dig om de bästa färdigheterna för nästan alla roller (och till och med se hur dessa färdigheter har förändrats över tiden).

LinkedIn har också lag till fler LinkedIn learning kurser med ämne som Making Sense of Ethical Challenges in Web3, Making decisions och Getting effortless results.

#6 Integrera Calendly med LinkedIn

Är du också trött på att skicka flera meddelande för att boka ett möte? Nu kan du integrera Calendly direkt på LinkedIn. Med ett tillägg kan du enkelt ansluta Calendlys kraftfulla schemaläggningsautomation med LinkedIn Messaging, LinkedIn Recruiter och LinkedIn Sales Navigator. Det är enkelt att visa när du är tillgänglig och snabbt kunna schemalägga möten med kandidater och potentiella kunder, bara några klick bort – utan att behöva lämna din webbläsare.

integrera Calendly med LinkedIn

#7 AI fejkade LinkedIn-profiler

Enligt en ny undersökning av Renée DiResta och Josh Goldstein från Stanford Internet Observatory finns det tusentals AI-genererade ansikten på Linkedin. Enligt Computer Sweden går dessa fejkade profiler går att hyra för mellan 2800:- – 14000:- per månad och hjälper främst till med försäljning och marknadsföring. Linkedin försöker stävja fenomenet med falska profiler och enbart under det första halvåret 2021 raderades 15 miljoner konton.

Relaterad artikel: 8 kännetecken för en fejkprofil på LinkedIn

#8 Bättre flöde & lättare att hitta

Det ska bli lättare att anpassa flödet för att du ska kunna se innehåll från personer som pratar om ämnen som du är mest intresserad av. Det innebär att de tre magiska prickarna  utökas med fler funktioner. Det är även på gång med en bättre inkorg och att du lättare kan hantera dina kontakter.

#9 LinkedIn Podcast network

LinkedIn har släppt ett ”nätverk” för podcast. Här kan du hitta ett antal utvalda podcasts som du direkt kan lyssna på.

Sammanfattning nyheter för LinkedIn

Ja, det här var en hel del riktigt bra nyheter. För mig är det bättre statistik som hamnar högst upp i topplistan och integrationen med Calendly kommer spara tid för mötesbokningar. Tänk på att LinkedIn släpper nyheter efterhand så håll utkik om det är något som du ej har tillgång till, rätt vad det är så dyker funktionen upp.

Alla dessa nyheter berättade jag om nyligen i en livesändning på LinkedIn, fast då hade jag två extra nyheter som var aprilskämt. De var att LinkedIn skulle stoppa möjligheten att publicera polls på fredagar och att antal deltagare på en livesändning skulle begränsas till 40st. En del gissade rätt men en del trodde att nyheten om AI-profiler som du kan ”hyra” var aprilskämt men tyvärr är det sant.

Berätta, vilken av alla dessa nyheter är din favorit?

Källor: Artikel från Tomer Cohen, LinkedIn, Artikel från Keren Baruch, på LinkedIn, Artikel från LinkedIn for creators och artikel från Camilla Ha-hen


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *