9 sätt som förbättrar företagets marknadsföring på LinkedIn

9 sätt som förbättrar företagets marknadsföring på LinkedIn

Företagssidan på LinkedIn är en plats där personer kan lära känna ditt varumärke och precis som med din profil är det viktigt att göra ett första bra intryck. Att posta sporadiskt på LinkedIn ger knappt någon effekt av din marknadsföring. Däremot om du har en klar strategi, ett bra innehåll och en genomtänkt innehållsplanering kan du attrahera både nya medarbetare och kunna interagera med din målgrupp.

LinkedIn har passerat 810 miljoner användare och ju fler det är som blir aktiva, desto svårare blir det att nå ut. Det har också under de senaste åren skett en förändring gällande innehållet och där det tydligt visar att inlägg med en personliga vinkel får en riktigt bra effekt. Med dessa 9 tips kan du enkelt förbättra din marknadsföring på LinkedIn.

bättre marknadsföring LinkedIn

Se företagssidan på LinkedIn som ett viktigt verktyg för din marknadsföring

Om du bara ser företagssidan på LinkedIn som en statisk sida där du beskriver verksamheten så får du troligtvis en dålig effekt på LinkedIn. Men om du istället ser möjligheterna med sidan kan du på flera olika sätt arbeta med tankeledarskap, bygga varumärkeskännedom och ha en dialog med din målgrupp.

Det gör du genom att du konsekvent postar inlägg, helst flera gånger i veckan. Om du dessutom adderar visuell media såsom bilder eller videos och avslutar dina inlägg med en uppmaning, då kommer du märka skillnad.

Bra och kompletta företagssidor får enligt LinkedIn 30% fler visningar så se till att du verkligen har allting på plats. Kan du dessutom ta hjälp av medarbetarna, ja, då får du ännu bättre effekt på dina marknadsföringsinsatser.

#1 Använd visuell media i din marknadsföring

Gör din företagssida på LinkedIn mer synlig med genom att lägga till engagerande, unika bilder eller videos till dina inlägg. LinkedIn rekommenderar fortfarande att bilderna ska vara 1200×627, både för sponsrat innehåll och organiska inlägg men det funkar bra att använda 1:1, dvs 1080×1080. När du använder bilder, försök undvik att det är för uppenbart att det är så kallade stock photos. Använd hellre egna bilder och grafik vilket gör att det skapar mer intresse och mer autentiskt.

GUIDE: Bildstorlek LinkedIn

Se även till att du har en tydlig omslagsbild och att du byter den med jämna mellanrum. Måttet på omslagsbilden ska vara 1128x191px. Det är smalt format och klurigt att få till en beskrivande bild, testa dig fram! Tänk att bilden ska förstärka ditt varumärke och kom ihåg att du även byter ut den med jämna mellanrum.

Relaterad artikel: 16 sajter med gratis bilder

#2 Håll dina inlägg korta & intressanta

Du har bara några sekunder på dig att locka dina följare att få dem att stanna vid ditt inlägg, och helst engagera sig. Rubriken, dvs den första meningen är jätteviktig. Om du dessutom vågar skala bort onödig text och snabbt kommer till saken då kan du få en bra effekt på din marknadsföring. Berätta kvickt vad de kan förvänta, eller lära sig, och gärna på så få tecken som möjligt. LinkedIn rekommenderar 150 tecken eller färre, vilket är väldigt få, framför allt om du arbetar med bra innehållsmarknadsföring. I dina inlägg kan du berätta om en funktion, bjuda på kunskap, starta en diskussion och du bör avsluta med att ställa en tankeväckande fråga. Engagera dig i din målgrupp och bjud in till samtal.

#3 Tänk 4-1-1 eller 80/20

Det finns två bra riktlinjer när det kommer till vad du ska publicera på LinkedIn. 4-1-1-regeln innebär att för varje enskilt innehåll du postar om dig själv (eller din organisation), bör du posta ett inlägg från en annan källa. Och, viktigast av allt, att fyra delar av ditt innehåll ska vara skrivet av andra. Det hjälper till att hålla fokus på din målgrupps behov, snarare än att mest prata om dig själv.

80/20 innebär att 80% av det innehåll bör vara av värde för din målgrupp och 20% om dig själv. Välj den modell som passar dig, men oavsett vad du väljer så ska det innehåll du publicerar handla mer om målgruppen – än om dig och ditt företag.

lärarledd utbildning kurs Linkedin

#4 Var sparsam med länkarna

Ofta hör jag att det ska länkas i inlägg och det är viktigt att driva trafik till hemsidan. Men är det verkligen det? Det är enkelt att mäta effekten på LinkedIn om du använder länkar men det innebär att du missar kraften i LinkedIn. Se till att du har en bra marknadsföringsmix och använder LinkedIn’s olika format och att du endast länkar när du måste. Genom att du minskar på länkarna kommer engagemanget i inläggen öka.

Relaterad artikel: Att länka eller ej i inlägg på LinkedIn

#5 Använd hashtaggar & omnämnanden

Enligt LinkedIn får dina inlägg en högre synlighet om du använder hashtags i dina inlägg. Se även till att du taggar (@-namn) medarbetare, samarbetspartner eller andra relevanta personer och företag.

Relaterad artikel: Allt du behöver veta om hashtags på LinkedIn

#6 Svara på kommentarer

Att ställa frågor som uppmuntrar kommentarer kan göra underverk för att få ett engagemang. Och såklart att du engagerar dig och svarar på kommentarerna stärker både förtroendet och lojaliteten för ditt varumärke. Det visar att du är intresserad av att ha en dialog och prata med dina följare. Det handlar om att du ser företagssidan på LinkedIn som en plats för att ha en dialog, inte endast för att basunera ut budskap. Det är viktigt att du avsätter tid i samband med publiceringen och att du svarar på kommentarer.

Tycker du det är svårt? Får du inget resultat?
Då ska du boka in dig på min lärarledda utbildning, marknadsföring på LinkedIn.

#7 Engagera medarbetarna på LinkedIn

Många av de bäst presterande företagssidorna på LinkedIn har nått sin framgång tack vare ett tillvägagångssätt som sträcker sig bortom marknadsföringsavdelningen. Engagera chefer, experter och andra anställda, både med att skapa innehåll och att engagera sig i inläggen. Genom att använda funktioner såsom avisera medarbetarna samt att du delar deras bästa innehåll blir de mer intresserade av att bidra. Ett annat sätt är att meddela dina medarbetare när du har publicerat inlägget och genom att du håller en konsekvent publiceringstakt kommer dina medarbetare så småningom ha lärt sig när du publicerar inlägg på företagssidan.

Lyft upp utvalda medarbetare eller team vilket är enklast genom ett omnämnande vilket ytterligare skapar intresse inom organisationen. Och dra nytta av fliken ”Mitt företag” för att främja internt engagemang genom en pålitlig community som endast är tillgänglig för anställda.

Relaterad artikel: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna på LinkedIn

#8 Spåra trafiken med UTM-taggning

Genom att du använder UTM-taggning på alla dina länkar kan du direkt se varifrån trafiken till hemsidan kommer ifrån. Oavsett om det är ett organiskt inlägg eller en annons på LinkedIn kommer du spara tid när du ska mäta varifrån trafiken kommer ifrån.

#9 Installera LinkedIn insight tag

LinkedIn Website Demographics är ett kostnadsfritt rapporteringsverktyg som ger dig demografisk information om de LinkedIn-medlemmar som besöker din webbplats. Genom att du installerar LinkedIn Insight tag på din organisations webbplats kan du använda LinkedIns demografiska information för att bättre förstå besökarna, och förbättra din marknadsföringsstrategi.

När LinkedIn Insight-taggen har verifierats och din webbplats har över 300 medlemmar, kan du få demografisk information om LinkedIn-medlemmar som besöker din webbplats.

Sammanfattning på hur du kan förbättra företagets marknadsföring på LinkedIn

Det finns såklart många saker som du kan göra för att få bättre resultat med din marknadsföring. De flesta tipsen i den här artikeln är lätta att implementera så sätt igång bums. Men kom ihåg, det tar tid så även om resultatet dröjer så fortsätt.

 


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *