Nyheter LinkedIn 2021

Sammanfattning av 2021 års nyheter för LinkedIn

När jag skrev inlägget där jag sammanfattade nyheterna för 2020 hade varken du eller jag en aning om att vi fortfarande skulle befinna oss i en pandemi. 2021 har varit ett omvälvande år och själv har jag i princip endast haft digital uppdrag.

Visst, det är annorlunda att stå hemma i min studio än att stå en en scen med publik. Men nu när jag summerar mitt år så har jag genomfört hela 61 uppdrag, som talare & utbildare. Jag lyckades snabbt ställa om, digitaliserade mig och fasiken vad kul det är!

Men inte bara jag har fått nya roliga uppdrag utan LinkedIn har också ökat. I höstas skrev Lisa Gunnarsson ett inlägg där det framgår att LinkedIn har passerat 4 miljoner svenska användare och från 722 till 774 miljoner.

Det har släppts nya funktioner och vissa har pensionerats. Stories stängde LinkedIn efter ett år men det som ska bli riktigt spännande är att se hur de kommer ersätta det framöver. LinkedIn har sagt att det blir mer video och i höstas förvärvade de Jumprope.

nyheter linkedin 2021

De största nyheterna för LinkedIn 2021

Under 2021 har LinkedIn släppt mängder med nyheter och i den här artikeln har jag sammanfattat årets nyheter. En tillbakablick i bloggarkivet visar att det finns 15 artiklar för 2021 om just nyheter på LinkedIn och i vissa artiklar finns det flera nyheter i.

Följande nyheter har LinkedIn släppt för företagssidor

I förra sammanfattningen kunde du läsa om hur LinkedIn utvecklar företagssidor och för att ännu mer kunna ta hjälp av medarbetarna. Utöver det släppte LinkedIn produktsidor och i dagsläget är det endast släppt till företag inom SaaS.

flera produktsidor linkedin

LinkedIn släppte möjlighet till att skriva artiklar även på företagssidor vilket är utmärkt för att visa på interna experter.

Ännu fler funktioner för företagssidor. Fliken ”my company” har utvecklats ytterligare och på företagssidor finns nu även ”my employer” där det lyfts trendande inlägg från anställda på företaget. Dessutom släpptes funktionen ”rekommenderat innehåll” för att ytterligare få synlighet på inläggen, via medarbetarna. Dessutom kan du själv välja vilka konkurrenter som du vill jämföra ditt företag med, direkt på företagssidan.

information medarbetarna företagssidan

Statistiken har förbättras och under året uppdaterade LinkedIn appen så du äntligen kunde få se statistik där.

Ytterligare en nyhet var att boosta inlägg, dvs annonsera i ett förenklat annonseringsverktyg. Dessutom uppdaterades campaign manager med fler format, bl.a med möjligheten att annonsera med event.

boosta inlägg exempel

Till både profilen och företagssidan kopplade LinkedIn ihop schemalagda livesändningar till evenemangsfunktionen och har under hösten uppdaterat flera funktioner kopplat till både live och event. Dessutom utökades antal tecken, nu minns jag knappt hur det kändes att ha 1300 tecken och den nuvarande gränsen är 3000 tecken på LinkedIn.

Möjlighet att sända live på LinkedIn har också släppts till en hel del företag nu under hösten.

utbildning kurs Linkedin

Följande nyheter har LinkedIn släppt för profiler

Innan du publicerar ditt inlägg kan du välja hur det ska visas, dvs du kan avgränsa synligheten av ditt innehåll samt möjlighet att kommentera. Under de tre magiska prickarna hamnade fler funktioner plus möjlighet att ”mjuta” en person.

LinkedIn satsar på innehåll och innehållsskapare som de har utvecklat ett program för, det håller fortfarande på att utvecklas. I våras fick du möjligheten att ladda upp en kort video på din profil, så kallad ”cover story” och skaparläget började rullas ut. Och om du sänder live på LinkedIn så ändras numera bakgrundsbilden på din profil till själva sändningen.

I meddelandefunktionen kan du numera direkt skapa ett videomöte, utan att behöva gå via Zoom eller Teams. Ytterligare funktioner är kalenderintegration och chattfunktion.

Möjligheten att lägga till en service page, eller ”tjänste-sida” släpptes och där kan du visa dina tjänster samt få både recensioner och intyg. Att skriva nyhetsbrev på LinkedIn rullades ut i november och det är riktigt intressant funktion.

nyhetsbrev LinkedIn

Utökat antal tecken och nyheterna för live och evenemang gäller även för din profil. Dark mode släpptes äntligen och det gäller för hela LinkedIn’s gränssnitt.

I den här artikeln hittar du flera nyheter som LinkedIn släppt under 2021.

Och en alldeles ny funktion som jag berättade om i ett inlägg i veckan är att kunna prenumera på en persons inlägg genom att klicka på klockan. Det ska bli riktigt spännande hur det kommer bli framöver. Som du kan läsa i inlägget så har jag flera funderingar på hur funktionen kommer att fungera jämfört med algoritmerna.

klocka linkedin

Sammanfattning LinkedIn 2021

Även i år har LinkedIn släppt flera bra funktioner. Att de satsar på employee advocacy på företagssidorna samt event & live är lätt att se. Riktigt spännande!

Här hittar du alla artiklar gällande nyheter på LinkedIn. Kom ihåg att ett enkelt sätt att hålla dig uppdaterad är att prenumerera på kunskapsbrevet, kika in på bloggen och lyssna på LinkedInpodden som båda uppdateras varje vecka. Här hittar du snabbt nyheterna som LinkedIn släpper.

Vilken funktion tycker du är den bästa som LinkedIn har släppt under året?


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] 2021 släppte LinkedIn en mängd nyheter och det ska bli intressant att se vad som kommer utöver dessa under 2022. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *