Medarbetarna är dina bästa ambassadörer på LinkedIn

Medarbetarna är dina bästa ambassadörer på LinkedIn

Du missar 100.000-tals visningar och medarbetarna undrar ”what’s in it for me”?
Att ha aktiva medarbetare på LinkedIn ger mycket.
Om det görs på rätt sätt.

Medarbetarna är dina bästa ambassadörer på LinkedIn

Det finns många fördelar med att ha aktiva medarbetare på LinkedIn

En del företag och chefer är rädda för att låta medarbetarna vara aktiva på LinkedIn. Men det finns många siffror som visar på fördelarna. Och det är många.

Vad sägs om det här:

  • Högre engagemang – Innehåll delat av medarbetarna får 8 gånger högre engagemang. (Källa: Altimeter)
  • Effektivare anställningsprocess – Aktiva medarbetare kan minska anställningskostnaderna med 50% och påskynda anställningen med 58%. (Källa: LinkedIn)
  • Högre konvertering – Leads från anställda konverterar 7 gånger oftare. (Källa: LinkedIn)
  • Ökat förtroende – 53% av konsumenterna ser en person som mer trovärdig än ett företag. (Källa: Edelman’s Trust Barometer)

Att nyttja dina medarbetare på LinkedIn är en enormt outnyttjad potential!

Märk väl att det står nyttjar och inte utnyttjar. För om du bara tänker att de ska sprida företagets budskap så tänker du fel. De är ingen förlängd arm eller megafon som bara ska dela företagets inlägg. Då får du ett dåligt resultat. De ska bygga sina egna varumärken och när de gör detta kommer det öka intresset för företaget.

Relaterad artikel: Så kan du uppmuntra dina medarbetare till att bli mer aktiva på LinkedIn

7 steg på hur du kommer igång

Här får du 7 steg på hur du kommer igång och får mer aktiva medarbetare på LinkedIn.

1) Hjälp dem

Dina medarbetare är dina superhjältar.
De kan spara stora summor i din annonsbudget.

Men att veta var du ska börja kan vara klurigt.
Ge dem kunskap, enkla guider och riktlinjer.

Både om LinkedIn och företagets produkter eller tjänster.
Alla inom försäljning, marknad och HR bör ha tillgång till dessa dokument.

2) Kvalitet

”Jag älskar dina inlägg där du pratar om dina produkter,” – sa ingen någonsin.

Posta istället innehåll som hjälper din målgrupp genom att bjuda på kunskap blandat med berättelser från vardagen.
Utan bra innehåll finns det knappt något värde för dem att tillföra.

3) Deras röst, inte din

Påminn dina medarbetare att använda sitt unika perspektiv när de postar inlägg.
Det är här de flesta employee advocacy program går fel.

Människor köper inte för att dina medarbetare delar företagets inlägg eller pratar med företagets ”röst”.
De köper från personer.

Satsa på autentiskt innehåll och mindre perfekta inlägg. Det om något skapar intresse och nyfikenhet.

4) Led med gott exempel

Att uppmuntra medarbetarna till att bli mer aktiva utan att du som chef är aktiv är svårt. Du behöver börja med dig själv och visa hur det går till.
Din entusiasm, och ett antal inlägg kommer att uppmuntra dina anställda att engagera sig.

För visst är du redan aktiv på LinkedIn?

5) Gamification

Gör något kul och locka dina medarbetare med en tävling.
Ha utmaningar, ge poäng, dela varandras framsteg och misstag. Och belöna både prestationer och LinkedIntid.

6) Lär tillsammans

Analysera de mest framgångsrika inläggen och dela resultaten regelbundet.
Men titta även på vad som går att göra bättre.
Ha en plats där ni delar med er av era lärdomar.

Och öka allas LinkedIn-kunskap så de förstår hur de kan hantera LinkedIn både effektivt och vad som ger resultat.

7) Fira framgångarna

Fira varje seger, stor som liten.
Lyft upp dina medarbetares insatser och du kommer få ett bättre resultat.
Räckvidden kommer öka och intresset för att vara aktiv blir större.

Kom ihåg en sak. LinkedIn tar tid.
Och låt det få ta tid.
Resultatet kommer.

Lyssna på LinkedInpodden: 4 misstag och 4 sätt du kan göra för att få fler aktiva medarbetare på LinkedIn

Sammanfattning aktiva medarbetare på LinkedIn

Genom att medarbetarna är aktiva på LinkedIn kan de stärka sig själv, bygga sitt varumärke och utvecklas samt stärka företaget varumärke. Det är en plattform som erbjuder många möjligheter. Allt från nätverkande, kunskapsdelning och marknadsföring som alla kan vara ovärderliga för både individ och företag. De kan sprida lediga jobb så att fler hittar till företaget. De är dina bästa ambassadörer men de måste ha din stöd.

Behöver du hjälp? Ring mig, jag har hjälpt många företag och medarbetare att lyckas på LinkedIn.



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *