Hitta annonser i LinkedIn annons-bibliotek
Hitta annonser i LinkedIn’s annons-bibliotek
Nyligen släppte LinkedIn en funktion där du kan markera dina inlägg som reklam. Nu blir det ännu enklare att hitta annonser då LinkedIn har släppt ett annons-bibliotek. Där kan du söka bland alla annonser som ett företag har kört.
Sök i LinkedIn’s annonsbibliotek
Vem som helst kan söka efter annonser, antingen på företagsnamn eller nyckelord och filtrera efter det datum de publicerades. Du kan välja mellan senaste 24 timmarna, förra veckan och senaste månaden.
LinkedIn har anpassat sig till plattformar som Meta och TikTok. Det innebär att användare kan söka efter och enkelt se annonser. Ändringarna beror på EU’s Digital Services Act som förbättrar transparensen och ger värdefulla verktyg för både kreatörer och varumärken.
Förenklar för både kreatörer och varumärken
För kreatörer gör den här funktionen processen enklare att identifiera varumärken som är intresserade av samarbete på plattformen. Varumärken får å andra sidan möjligheten att upptäcka potentiella kreatörer för partnerskap. Plus att de får insikter om sina konkurrenters aktiviteter. Detta är särskilt värdefullt eftersom sponsrat innehåll på LinkedIn fortsätter att växa.
Relaterad artikel: LinkedIn rapporterar ännu en gång rekordengagemang
Du kan se grundläggande information om alla annonser som visas på LinkedIn
- annonsör
- annonsformat
- annonsmaterial
- datum då annonsen visades
För annonser riktade mot EU innehåller annonsbiblioteket ytterligare information, inklusive information om annonsvisningar och annonsinriktning.
Betalda samarbeten och influncers ökar på LinkedIn
Brand Partnership Search är en del i LinkedIn Ad Library, en databas som innehåller information om annonser på LinkedIn. Och LinkedIn utvecklar nya funktioner för kreatörer, där skaparläget (creator mode) är ett exempel.
Tidigare har du manuellt fått skriva att inlägget är reklam, så det har ej funnits ett gemensamt sätt att reklammärka inlägg på. Men det gör det nu och dessa inlägg blir även sökbara i Brand Partnerships. Med tanke på att antal annonser på LinkedIn ökar och även antal organiska inlägg ökar är intresset stort. En ökning med hela 41% från 2021-2023 och en 27% ökning av totalt sett innehåll.
Med tanke på dessa siffror och större intresse av LinkedIn kan du förvänta dig att många fler kreatörer kommer att titta på LinkedIn.
Rätt influencer, i rätt nisch, kan vara mycket värdefull på LinkedIn.
Ett enkelt sätt att se annonser på LinkedIn
Om du vet vilket företag du ska kika på kan du gå in på deras företagssida på LinkedIn. Via datorn klickar du på annonser och där ser du alla deras annonser.
Men varför stanna där?
Du kan se vem som engagerar sig i deras annonser genom dessa 5 steg.
- Gå in på deras företagssida på en dator.
- Klicka på ”Inlägg”.
- Klicka på ”Annonser”.
- Klicka på de 3 magiska prickarna och kopiera länken till inlägget.
- Klistra in länken på en ny flik.
Du kan nu se:
- vilka som har gillat.
- vilka som har kommenterat.
- hur många som har delat annonsen/inlägget.
- hur länge sedan inlägget/annonsen postades.
Men för att se ett bredare perspektiv och få inspiration så använder du enklast sökfunktionen i LinkedIn annonsbibliotek.
Fördjupa dig:
LinkedIn ad library / annons-bibliotek
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!