Reklammärka inlägg på LinkedIn
Reklammärka inlägg på LinkedIn
Möjlighet att reklammärka inlägg på Instagram har funnits i flera år och nu har även LinkedIn släppt funktionen där du enkelt markerar ditt inlägg som reklam eller ett betalt samarbete.
Om du postar innehåll i utbyte mot något måste du märka ditt inlägg som reklam. Utbyte som exempelvis:
- pengar
- rekommendationer
- gratis produkter eller tjänster
- eller andra förmåner
Märk ditt inlägg som betalt samarbete / reklam
Du måste följa LinkedIn’s annonseringspolicy och lokala lagar. När du får ersättning ska ditt inlägg märkas tydligt, iögonfallande och transparent. Och enligt Konsumentverket ska det omedelbart och tydligt framgå att innehållet är marknadsföring. Om det inte gör det handlar det om så kallad dold marknadsföring vilket inte är tillåtet. Det gäller för alla medier, som till exempel tidningar, radio och sociala medier.
Så här reklammärker du ditt inlägg på LinkedIn
Du kan reklammärka inlägg på LinkedIn både via telefonen och via datorn. Men möjligheten finns endast för offentliga inlägg. Om du ändrar synligheten för ditt inlägg till ”endast kontakter” eller ”grupper” så kommer funktionen vara inaktiverad. Och inställningen gäller bara för det aktuella inlägget och återställs till ”av” för ditt nästa inlägg.
Alla inlägg som är märkta som reklam / betalt samarbete kommer vara offentligt sökbara av alla. Du söker enkelt på sidan för LinkedIn brand partnership
Markera ditt inlägg som betalt samarbete / reklam
Så här reklam-märker du ditt inlägg på LinkedIn:
- Klicka på ”starta ett inlägg”, dvs där du skriver ditt inlägg.
- Skriv din text och lägg till eventuell media.
- Välj vem du vill dela inlägget med
- Klicka på reglaget ”brand partnership / varumärkesinlägg” till på och den blir grön.
När du har publicerat ditt inlägg kommer det att märkas med brand partnership / varumärkesinlägg.
Vad gäller för reklam i sociala medier?
Enligt Konsumentverket ska du följa de regler som gäller för marknadsföring när du marknadsför en produkt eller tjänst. Det innebär att reklaminlägg måste märkas och de ska enkelt gå att identifieras som reklam.
- Alla inlägg som har ett kommersiellt syfte och innehåll omfattas av marknadsföringslagen.
- Både företaget och du som gör inlägget har ansvar för att reglerna följs.
- Mottagaren ska direkt förstå att det är marknadsföring.
- Avsändare ska tydligt framgå.
Det är viktigt att anpassa marknadsföringen så att den förstås av mottagaren.
Checklista för inlägg som innehåller reklam
Innehåller ditt inlägg marknadsföring? Då ska du enligt Konsumentverket:
- anpassa inlägget så att läsaren direkt förstår att det är reklam
- reklammärka inlägget på en framträdande plats
- ange vem som står bakom marknadsföringen
- anpassa inlägget till särskilt utsatta personer, exempelvis sjuka, barn och unga, om de kan tänkas ta del av inlägget
- lova inte mer än vad du kan hålla
Fördjupa dig: Vägledning om marknadsföring i sociala medier
Tre exempel på reklam-markerade inlägg på LinkedIn
Det är få inlägg som jag har sett på LinkedIn som är märkta som reklam. Men som du vet är allting sökbart på LinkedIn och inför den här artikeln lyckades jag hitta tre exempel.
- Sara Serrey som har delat ett inlägg från Nordic IVF
- Eva Bergengren har postat ett eget inlägg märkt med betalt samarbete
- Claudia Lindström har postat ett eget inlägg märkt med betalt samarbete
Vad gäller för anställda på LinkedIn som gör reklam?
Det är här det blir svårt. Det finns inga prejudikat som visar vägen utan det är KO och marknadsföringslagen som gäller. Och på LinkedIn är det vanligt att medarbetarna delar företagets inlägg eller skriver egna inlägg. Det framgår dessutom tydligt på profilen var personen är anställd.
Självklart är det uppskattat att dina anställda väljer att dela företagets inlägg på LinkedIn. Men det är viktigt att vara medveten om att utformningen av sådana inlägg kan klassificeras som reklam, även om de publiceras på den anställdes profil.
Om det är ett betalt samarbete så är reglerna tydliga. Men om du gör ett inlägg som främjar ett företag utan att få ersättning, då blir det svårare. Om en medarbetare delar ett inlägg så syns avsändaren (företagets namn) tydligt. Om medarbetarna gör egna inlägg och är mer av ”kom och köp” bör inlägget reklammärkas.
För att säkerställa att de anställda har förståelse för hur detta hanteras, rekommenderar jag att alla företag har en policy som förklarar vad som gäller i dessa situationer. Ta hjälp av en advokat för att formulera policyn och skriv den på ett sätt som gör att texten är lätt att förstå.
I videon nedan pratar jag med advokat Agnes Hammarstrand från Advokatfirman Delphi. Vi pratar om marknadsföringslagen, GDPR och annonsmärkning.
Fördjupa dig:
Konsumentverket, PDF Reklamidentifiering i sociala medier
Konsumentverket, marknadsföring i sociala medier för företag
Konsumentverket, PDF, Vägledning om reklam i sociala medier
Artikel: Employer branding på LinkedIn
LinkedIn’s FAQ markera inlägg som reklam
Sammanfattning reklammärka inlägg på LinkedIn
Det är svårt att veta om och när ett inlägg ska markeras som reklam eller betalt samarbete på LinkedIn. Plattformens utformning är annorlunda och alla anställda är kopplade direkt till företagssidan Plus att det framgår att personen arbetar på företaget. Mitt råd är att vara på den säkra sidan och reklammärka inlägg som har ett kommersiellt syfte. Och att ta hjälp av en advokat för att skapa en policy.
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!