LinkedIn ändrar algoritmer – så här kommer dina inlägg få synlighet
LinkedIn ändrar sina algoritmer – mer fokus på längre kommentarer och bättre innehåll.
Om du vill maximera dina insatser på LinkedIn är detta värt att läsa. Nyligen uppdaterade LinkedIn sina algoritmer och det som ligger till grund är den feedback som de har fått av användarna. Klagomål på att allt för mycket irrelevant, icke-professionellt innehåll som översvämmade flödet.
I höstas släppte Richard Van der Bloom sin stora rapport om hur algoritmerna på LinkedIn fungerar. Sedan dess har flera saker ändrats och nu blir det ytterligare förändringar.
I en ny intervju från Entreprenur med Dan Roth, LinkedIn’s editor in chief, och Alice Xiong, director of product management, berättar de om flera intressanta saker gällande LinkedIn’s uppdaterade algoritmer.
Algoritmer på LinkedIn ändras, kunskapsinlägg prioriteras.
I stora drag är det två stora förändringar:
- Om du gör ett inlägg på LinkedIn är det mer troligt att dina följare kommer att se ditt inlägg.
- Inlägg som delar ”kunskap och råd” prioriteras nu över hela plattformen.
Mer om det längre ner.
Relaterad artikel: Senaste nyheterna för LinkedIn
Icke-professionellt innehåll, särskilt inlägg utformade för att lura systemet, kommer inte längre att belönas på samma sätt.
Resonemanget bakom detta är att LinkedIn såg ett inflöde av Facebook-liknande innehåll under pandemin och eftersom LinkedIns algoritm såg ut att förstärka de mest engagerande inläggen, började även inlägg av viralt innehåll från andra plattformar att sippra in, vilket de nu vill ändra.
LinkedIn’s ändrade algoritmer prioriterar innehåll från dina följare.
LinkedIn säger att användare regelbundet berättar för dem att det mest värdefulla innehållet kommer från personer de känner, så användare ser nu fler uppdateringar i flödet från direkta kontakter och personer som de följer.
Expertkunskap och råd kommer lyftas.
LinkedIn letar nu efter att identifiera varje användares intressen, baserat på den informationen som finns på profilen och dina aktiviteter. Dessutom tittar LinkedIn även på om andra medlemmar inom din nisch engagerar sig i dina inlägg. Det sänder en stark signal om att det du postar är av relevans och värde.
Intressant att tänka på är att LinkedIn har integrerat AI på plattformen.
Längre kommentarer prioriteras
Att få längre kommentarer är viktigt, men inte generella, ett-ords-kommentarer, som vissa även har använt för att lura algoritmerna. Du har säkert sett inlägg med uppmaningen ”kommentera så får du”, dessa får nu lägre synlighet.
Mer djupgående svar och samtal hjälper också till att förbättra räckvidden på dina inlägg.
Viralt innehåll blir nedprioriterat
”När saker går viralt på LinkedIn är det vanligtvis ett tecken som säger att vi måste titta närmare på det här, eftersom det inte firas internt”, säger Dan Roth, LinkedIn’s editor in chief.
Så vad firas egentligen på LinkedIn?
Det svaret har förändrats under de senaste månaderna, eftersom LinkedIn gjorde flera stora uppdateringar av hur flödet fungerar. Som ett resultat av dessa ändringar belönas en del innehåll, en del har nu lägre räckvidd och du ser förmodligen färre selfies.
LinkedIn försöker lösa ett problem
Under pandemin blev folks LinkedIn-inlägg mycket mer personliga. Och användare började dela den sortens inlägg såsom selfies och familjefoton som de en gång kunde ha lagt upp på Facebook.
Sedan började vissa användare göra det som har blivit ett vanligt beteende på andra sociala medier – att försöka lura algoritmen – för att få så många likes och följare som möjligt.
Som ett resultat började många LinkedIn-användare klaga.
– ”De sa: Jag vill inte se det längre – nu vill jag lära mig att bli bättre på det jag gör,” säger Roth.
Därför började LinkedIn ändra flödet så det blir mer relevant och informativt, och inte bara visa inlägg med högt engagemang. Som ett resultat av förändringarna säger LinkedIn att de har sett en 80% minskning av de som klagar på irrelevant innehåll i sina flöden.
LinkedIns ändrade algoritmer
LinkedIn kommer nu att premiera inlägg med kunskap och råd. Dessa inlägg kommer att identifieras på några olika sätt. Dessutom är det mest troligt att dina följare får se dina inlägg.
1. Om du gör ett inlägg på LinkedIn är det mer troligt att dina följare kommer att se ditt inlägg.
Anledningen är att användarna har berättat för LinkedIn att de finner det mest värdefullt när innehåll grundas på kunskap och råd, säger Xiong. Dessutom tycker de att det är mest värdefullt när innehållet kommer från människor de känner och bryr sig om.
Hittills har LinkedIn sett en 10% ökning av personer som tittar på inlägg från personer de följer.
2. Inlägg som delar ”kunskap och råd” prioriteras nu över hela plattformen.
Detta är motvikten till förändringen ovan – och det är ett primärt sätt för att dina inlägg kan nå personer som inte följer dig för närvarande.
LinkedIns system utvärderar nu om ett inlägg innehåller kunskap och råd och visar det sedan för andra användare som sannolikt kommer att tycka att informationen är relevant och användbar.
Sedan ändringarna trädde i kraft har LinkedIn sett en nästan 40 % ökning av de som tittar på innehåll som är grundat på kunskap från människor som är utanför deras nätverk.
Relaterad artikel: Få bättre engagemang i dina inlägg genom att mäta rätt
Hur LinkedIn identifierar ”Kunskap och råd”
Det är här saker och ting blir riktigt intressanta – för hur kan en algoritm känna igen när ett inlägg är fullt av genuin kunskap och råd?
Roth säger – ”Vi vill se att du bygger en gemenskap kring innehåll och kunskapsdelning som du är unikt kvalificerad att prata om”.
Roth och Xiong delade inte alla mätvärden som LinkedIn använder, men de identifierade några:
1. Inlägget talar till en distinkt publik.
”Sättet som jag tycker om att tänka på det”, säger Roth, ”är att varje del av innehåll har sin egen totala adresserbara marknad. Och du måste tänka på det och ställa dig frågan, vem försöker jag nå med det här innehållet?”
LinkedIn tänker också på det.
Deras system tittar på varje inlägg och frågar i princip: Vem är detta relevant för?
Ibland svarar ett litet antal personer – du kanske har skrivit om din familj, och så beslutar systemet att det bara är relevant för dina närmaste kontakter. Eller så kanske du har skrivit om B2B-marknadsföring, och systemet kommer att börja visa det för människor inom det området.
Ett råd de vill ge är att tänka på vilken typ av kunskap du har att erbjuda för att hjälpa människor. Det är sådant innehåll som sannolikt kommer att nå rätt målgrupp.
Relaterad artikel: 3 typer av innehåll som du du behöver ha på LinkedIn
2. Författaren skriver inom sitt kärnämne.
När du publicerar något på LinkedIn utvärderar plattformen inte bara värdet av ditt inlägg. Den utvärderar nu också dig – och om du är en auktoritet i det du har skrivit om.
Det som hjälper LinkedIn är med den informationen vi har på våra profiler. Med den kan de se till att rätt innehåll visas för rätt personer.”
Roth ger ett exempel:
”Han har ingen bakgrund i geologi, så vad skulle hända om han skrev på LinkedIn om hur man blir en stor geolog?
”Det är värdelöst, för jag vet inte vad jag pratar om”, säger han. ”Så om jag lägger upp det där, så har LinkedIn en skyldighet att säga,” Hej, det här är inte innehåll av högsta kvalitet, då har ingen av kompetenserna inom detta område, och vi har inte sett honom få framgång med geologiskt innehåll tidigare”.
3. Inlägget har meningsfulla kommentarer.
Tidigare förstärkte LinkedIn inlägg som fick många kommentarer. Som ett resultat skapade vissa användare grupper för att få ett snabbt engagemang. Engagemang pods, eller gillacirklar har en överenskommelse om att snabbt gilla och kommentera varandras inlägg, detta för att öka engagemanget och därmed synligheten.
Det vill LinkedIn stoppa.
Nu belönas inlägg som får meningsfulla kommentarer. Det innebär att folk inte bara kan lämna tomma kommentarer – som exempelvis ”bra!” eller ”så sant!” — utan svarar istället på innehållet i inlägget.
LinkedIn överväger också vilka dessa personer är som kommenterar. Är de slumpmässiga personer, eller är de från en viss grupp? Tänk dig till exempel att du postar något om marknadsföring. Om många personer inom marknadsföring kommenterar så ser LinkedIn det som ett positivt tecken.
Om du svarar på kommentarerna på ditt inlägg är det också ett positivt tecken och kan ge inlägget mer uppmärksamhet, säger Roth. ”Vårt system är som ”Det här är en konversation, och folk vill vara en del av den här konversationen. Då visas det för fler människor.”
Det här är en förändring som har pågått ett tag, maj -22 berättade LinkedIn att de sänkte synligheten på inlägg med engagemangsfiske – och nu sänks det ytterligare.
4. Inlägget har ett perspektiv
LinkedIn använder artificiell intelligens för att klassificera inlägg i olika kategorier – inklusive till exempel om ett inlägg innehåller åsikter och/eller råd. Dels är det ute efter att se om ett inlägg erbjuder generisk information (som är mindre belönad) eller är beskrivit från författarens perspektiv och insikter (vilket är mer belönat).
Relaterad artikel: Framgångstipsen som hjälper dig skapa bra innehåll till LinkedIn
Hur LinkedIn tror att framgång ser ut
Roth och Xiong vet: Vissa människor vill ha många likes och följare på LinkedIn. Det kan vara ett användbart sätt att bygga varumärke och kan leda till fler affärer.
Men de vill att användarna ska tänka annorlunda. Istället för att bara nå massor av LinkedIn-användare vill de att du ska nå rätt personer.
Han säger att det är bra att tänka på LinkedIn som en digital version av arbetsplatsen, där det finns många team med många individuella samtal. Ingen enskild diskussion är relevant för varje person i varje team – precis som inget enskilt innehåll ska vara relevant för alla på LinkedIn.
”Det är väldigt sällsynt att någon ställer sig upp med en megafon och skriker till hela kontoret och alla säger ”bra, jag vill höra mer från den här personen som skriker på oss med den här megafonen”, säger Roth. ”Så, om saker och ting inte går viralt på arbetsplatsen, borde det inte bli viralt på LinkedIn.”
Sammanfattning av LinkedIn’s ändrade algoritmer
- De uppmuntrar värdefullt innehåll.
- Icke-professionellt innehåll, särskilt inlägg vars syfte bara är att lura algoritmen, belönas inte längre lika mycket.
- När du postar är det mer troligt att dina följare kommer att se dina inlägg.
- LinkedIn vill lyfta fram expertkunskap och råd.
- Virala inlägg är inget som belönas av LinkedIn.
- Längre kommentarer kommer att belönas och korta kommentarer kommer att rankas ner.
- LinkedIns tittar både på användarens profil och ämnet/typ av innehåll för att avgöra om det är relevant för författarens följare.
LinkedIn gör alltså som andra sociala medier och fokuserar mer på intressegrafen.
De vill bli bättre på att kategorisera innehåll i relevanta ämnen, för att sedan visa det för fler intresserade användare. Det innebär att mer generiska inlägg kommer bli mindre synliga än om du pratar om ditt expertområde. Och ju mer du postar, desto bättre kommer LinkedIn teoretiskt att kunna förstå vem du är, vad du gör och vem som vill se dina inlägg.
Det är en logisk och potentiellt fördelaktig uppdatering, men hur bra LinkedIns system är på att straffa de som fuskar gällande engagemang och lyfta mer relevant innehåll återstår att se.
Att filtrera medlemmar i aktuella segment kan vara ett sätt att göra detta på. Och om LinkedIns system kan få det rätt, kan det förbättra relevanta kontakter och exponering, även om du faktiskt får en lägre räckvidd som ett resultat.
Och de verkar göra något rätt. LinkedIn säger också att det såg en 42% ökning av innehåll som delas mellan 2021 och 2023, och en 27% ökning av totalt sett innehåll. Med över 930 miljoner användare och rekordnivåer av engagemang fortsätter LinkedIn att öka.
Hur som helst, detta är vad LinkedIn strävar efter att uppnå, vilket kan hjälpa dig att få bättre effekt på LinkedIn.
Källor & fördjupning
Artikel Entreprenuer, Artikel Social Media Today, Podcast Problem solver, Entreprenaur
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn och jag rankas som Sveriges ledande LinkedIn-expert.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Det här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 timmar (2×2) men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Gäller detta även för inlägg en sida gör, dvs inte en personlig användare utan exempelvis ett företag?
Ja, det har implementerats på hela plattformen. Företagssidor har lägre räckvidd än vad en profil har. Men det är lika viktigt att ge kunskap, bjuda in till dialog och kommentera som företag på LinkedIn. Och sluta prata så mycket om sina produkter. Kika på den här utbildningen så kommer du att komma mycket längre med företagssidan: https://smartbizz.se/linkedin-utbildningar/