LinkedIn integrerar AI för innehåll
LinkedIn integrerar AI för innehåll
LinkedIn fortsätter att integrera AI och tidigare har du kunnat läsa om nya integrationer kopplat till förslag för din profil och jobbannonser, via AI. Nu släpper Linkedin fler funktioner vilket kommer hjälpa dig att skapa inlägg. Men det kommer också att kräva mer autentiskt och äkta innehåll när ”alla” helt plötsligt snabbt kan skriva inlägg.
AI-inspirerat innehåll på LinkedIn påverkar flödet
Om jag ska sticka ut hakan lite så kommer flödet, åtminstone till en början, att påverkas negativt. Med sänkt räckvidd för alla och integrationen med AI så kommer flödet att fyllas med enklare innehåll. Det innebär att vi behöver göra bättre innehåll, ha fokus på målgruppen, köpresan och bjuda in till dialog.
Med generativ AI kommer du inom kort att få hjälp av LinkedIn till att antingen skriva, eller få förslag på innehåll.
Relaterad artikel: LinkedIn släpper flera AI-verktyg
Förslag till innehåll på LinkedIn
Om du ha skaparläget kommer du få tre förslag på ämne som är baserade på de kompetenser som finns på din profil. Idéerna använder samma process som Collaborative Articles använder för att få utvalda innehållsskapare att lyftas i artiklarna som leds av LinkedIn News Editorial Team.
Den här funktionen hittar du under statistik-fliken – om du har skaparläget aktiverat. Du kan läsa mer om LinkedIn’s AI-verktyg för innehåll.
AI-skapat innehåll på LinkedIn
Den andra funktionen är AI-skapat innehåll, direkt på LinkedIn. Med den här funktionen kommer du att få förslag på inlägg och det skapas automatiskt ett utkast. Detta kan du redigera innan du bestämmer dig för att publicera det.
Förslagen är kopplade till nya trender i branschen samt till ditt ämne. Och just nu släpps det massor av generativa AI-verktyg vilket är en rak väg till mycket dåligt innehåll på LinkedIn.
Bygg ditt varumärke med autentiskt innehåll
Att kunna nå ut med enkla inlägg lockar säkert många användare. Särskilt eftersom LinkedIn kämpar med att få fler aktiva medlemmar, trots att Microsoft gång på gång rapporterar rekordnivåer av engagmang. Det är här autenticitet kommer in. Vissa anstränger sig hårt för att bygga sitt varumärke på LinkedIn, och mer genuint innehåll kommer att behövas.
Relaterad artikel: Hjälper eller stjälper ditt innehåll ditt varumärke
Tänk på din målgrupp
Att ha fokus på din målgrupp och vad de vill läsa kommer vara en del i din framgång. Ställ dig följande frågor:
- Pratar ditt innehåll med din målgrupp?
- Vilket av deras problem har du fokus på?
- Finns dina åsikter och lärdomar förmedlade?
Går det ens att föreställa sig hur AI-skapade inlägg kommer att hjälpa till att göra stora förbättringar? Men om folk börjar lägga ut fler och fler åsikter baserade på AI-teknik, vad är då poängen med allt detta? Det kommer även innebära att vi sällan kommer att få se verkliga individer dela äkta kunskapsbaserade insikter.
Bjud in till dialog
Om folk bara lägger ut inlägg som är AI-genererade så kommer det inte att hjälpa till att generera fler affärer. Möjligtvis fler leads men när det kommer till kritan så ska någon visa vilken kunskap de besitter och vad de kan bidra med.
Det kommer ske bland kommentarerna eller i möten. Därför är det viktigt att bjuda in till dialog, och att fortsätta ha kvalitativa dialoger bland kommentarerna. Där är skillnaden som kommer göra skillnad.
Generativ AI med ChatGPT på LinkedIn
ChatGPT integreras och det ger förslag på inlägg som är baserat på hur din aktivitet har sett ut på LinkedIn. Men hur det integreras kommer att bli intressant. Microsoft som äger LinkedIn är mycket angelägen om att nyttja generativ AI mellan deras olika plattformar och verktyg, vilket även innebär integration på LinkedIn. Enligt CNBC har Microsoft uppskattningsvis investerat 13 miljarder dollar i OpenAI. Och för två veckor sedan (230520) berättade Microsoft om ett dussintals partners som bygger plug-ins för OpenAI’s ChatGPT och chatbots i sina egna applikationer, inklusive Adobe, Canva, Redfin och TripAdvisor.
Fördjupa dig: Microsoft, Shaping the future of work with AI
Och utvecklingen går fort. Fler verktyg släpps och oavsett om vi gillar det eller inte, är en sak säker – Vi kommer ha att göra med en hel del bots och AI-verktyg framöver.
När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig
Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.
Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.
Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.
1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.
→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn
→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning
2) Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.
Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.
→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.
→ Kontakta mig för ett kort samtal.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!