Framgångstipsen som hjälper dig skapa bra innehåll till LinkedIn
Framgångstipsen som hjälper dig skapa bra innehåll till LinkedIn
Vill du att fler ska engagera sig i dina inlägg på LinkedIn?
Har du funderat på hur du kan utforma och skapa innehåll på LinkedIn som andra kommer att engagera sig i?
I den här artikeln kommer du få flera konkreta tips på hur du ska tänka gällande ditt innehåll på LinkedIn. En plan som hjälper dig att skapa innehåll som engagerar.
Innehåll på LinkedIn är grunden för att lyckas
En del tycker LinkedIn är tråkigt och stelt men då hävdar jag att man inte riktigt har hängt med i utvecklingen. LinkedIn har förändrats mycket de senaste åren, till och med så mycket att en del tycker det är för likt Facebook eller Instagram.
Jag hoppas att du ser potentialen så du slipper gå miste om de möjligheter som LinkedIn ger. Fortfarande finns det stor möjlighet att ta plats på LinkedIn, att bygga varumärke och få en hög organisk synlighet tack vare viljan att engagera sig i inläggen.
Relaterad artikel: Använd organiskt och betalt innehåll på LinkedIn för bättre effekt
Alla på LinkedIn har ett syfte och mål med att vara där. Vissa söker jobb, andra bygger varumärke och några arbetar med employer branding. Det är få personer som bara logga in och scrollar igenom flödet på samma sätt som det görs på Instagram. Men även det börjar så sakteligen ändras och det beror till stor del på att innehållet har lättats upp.
Förutom att det är högt engagemang på LinkedIn finns det många möjligheter för dig som är marknadsförare.
Till skillnad från andra sociala nätverk som TikTok och YouTube, som fokuserar på att marknadsföra innehåll, vill LinkedIn även främja ditt nätverk, dvs mellan användarna.
Algoritmerna kommer att visa fler av dina inlägg och kommentarer för ditt nätverk men genom att du får kommentarer från personer utanför ditt nätverk kommer dina inlägg även att visas för personer som aldrig har sett dig förut.
Det innebär att det är enkelt för dig att få uppmärksamhet från din målgrupp, även om de är svåra att nå via andra kanaler. Du skapar och publicerar innehållet, och LinkedIn hjälper dig att bygga förtroende och stärka relationer genom att visa det för fler.
Men… du måste fortfarande skapa bra innehåll.
#1: Så skapar du inlägg på Linkedin som engagerar
Jämfört med andra sociala medier är LinkedIn väldigt textfokuserat. Det är goda nyheter för marknadsförare som är mest bekväma med det skrivna ordet.
Det finns självklart även plats för video, bild och ljud. Men att LinkedIn har stort fokus på text bör finnas i bakhuvudet på dig. Sen kan du välja att posta inlägg med endast text, eller kombinera det med något visuellt media.
Tänk att varje enskilt inlägg du gör bör ha en intressant historia och rikta sig till en specifik målgrupp. .
Skapa en innehållsplan
En av framgångsdelarna är att ha en tydlig och färdig innehållsplan. Det gäller att vara konsekvent och kontinuerligt dyka upp på LinkedIn. Bjud på kunskap som stärker ditt varumärke och bjud in till dialog så dina följare vill engagera sig i dina inlägg.
Enligt LinkedIn är rekommendationen en gång per dag, vilket är högt för många men det finns de som postar två gånger om dagen.
Kom ihåg att kvalitet alltid slår kvantitet och du behöver hitta en innehållsplanering som du mäktar med över tid.
Våga experimentera mellan både innehållet och formaten. Vissa dagar och tider lämpar sig bättre för en viss typ av innehåll och andra dagar, ett mer lättsamt innehåll. Och om du har en internationell målgrupp behöver du variera tiden för publicering för att på så sätt nå fler personer i olika tidzoner.
På bilderna nedan ser du två stycken omröstningar som jag har gjort på LinkedIn. Den ena säger att 56% ej vet vad de ska prata om, och i den andra svarade 75% att de använder bild i inlägg.
Skapa och utgå från ett system för dina idéer
Troligtvis vill du, som jag, skriva utkast till inlägg och sedan redigera dessa innan de publiceras. På så sätt ser du att texten hänger ihop och har din stil Men fastna inte i redigeringen. Tänk GEMO, good enough, move on. Och ha som mål att använda en avslappnad samtalston.
De bästa idéerna för innehåll kommer sällan när du sitter vid din dator. De kan ”poppa upp” när du är någon helt annanstans. För mig kan det vara på gymmet, på hundpromenaden, på Instagram eller i någon helt annan situation.
Ofta när jag är fokuserad på något annat så bearbetas det någonstans i bakhuvudet. Och vips, kommer idéen till ett inlägg.
För att lätt kunna ta hand om alla dina idéer behöver du ha ett verktyg där du skriver in alla dina idéer. Observera att jag skrev ETT. Och det är viktigt att du kommer åt detta från alla dina enheter. Det som är allra enklast att använda är anteckningar eller påminnelser. Du kan använda Google Drive, Teams, Trello eller ClickUp. Listan på verktyg kan bli lång men det viktiga är att du hittar ett verktyg som fungerar bra för dig.
Tycker du det är svårt?
Då ska du boka in dig på min utbildning!
Så skapar du innehåll till LinkedIn, effektivt.
Prata som du är IRL
Vissa tror att eftersom LinkedIn är ett professionellt nätverk måste de prata eller skriva professionellt, och på ett visst sätt. Och med ”professionellt” menar de perfekt text, krångliga ord och svårt att förstå.
I stället bör du skapa innehåll med din vanliga röst och tonalitet. Undvik att bara dela företagsinlägg, formella pressmeddelanden eller platsannonser. Våga ta plats, berätta historier, ge insikter och dela med dig av dina erfarenheter.
På bilden nedan ser du två olika inlägg med bild, en selfie och en med enkla tips. Du kan också se det här och här på LinkedIn.
Kom ihåg att varje person som ser ditt innehåll kommer att se det som en individ. Du står inte på en stor scen och föreläser för flera hundra personer utan du skriver ditt innehåll till en enda person. Och om du säljer på LinkedIn vill du att den personen ska känna sig sedd.
Det är OK att prata om dig själv i dina inlägg. Men det är vanligtvis bäst att göra inledningen riktad till läsaren. Skriv med ”du”, istället för en formell tredje person. Sedan kan du lägga till dina personliga reflektioner i slutet av inlägget, eller tidigare, beroende på var det passar in.
Läs och förstå statistiken
På alla dina inlägg får du statistik som faktiskt är en form av feedback. LinkedIn ger dig statistik som alla andra sociala medier, visningar, reaktioner, kommentarer och mer. Men du kan dyka lite djupare.
Tänk på kommentarerna på dina inlägg. Vilka är det som engagerar sig? På vilket sätt? Är de intresserade? Blir de inspirerade att göra något mer? Uppmuntrar du dem att ha en dialog med dig?
Om du läser och förstår statistiken kommer du snart att ta reda på vilka ämnen, format och sätt som får bäst respons från dina läsare.
Relaterad artikel: 5 verktyg för bättre statistik på LinkedIn
#2: Hur du får ut mer av LinkedIn-kommentarer
Kanske du har hört mig säga ”kommentera mera”? Det är just kommentarerna som gör LinkedIn unikt bland andra sociala medier. Kommentarer är viktiga på LinkedIn. De påverkar din räckvidd, profil och kontakter. Se till att du bjuder in till dialog, och avsätter tid för att kommentera andras inlägg.
Relaterad artikel: Kommentera mera på LinkedIn
Kommentera istället för att dela
Alla inlägg på LinkedIn har en dela-knapp. Men här är en hemlighet: LinkedIn-algoritmen o-gillar inlägg som är delade. Om du vill öka din räckvidd och bygga nätverk, ignorera den där dela-knappen.
Kommentera istället inlägg. När du kommenterar ett inlägg får det automatiskt synlighet i flödet.
På samma sätt bör du uppmuntra folk att hellre kommentera dina inlägg, istället för att dela dem. Att kommentera är ett mycket effektiv strategi och ett sätt att visa ett inlägg för en större målgrupp.
När någon har kommenterat fortsätter LinkedIn att förstärka inlägget. Varje gång någon ny kommenterar ett inlägg får alla andra som kommenterar en aviseringar. Det är en påminnelse om ditt innehåll och en ständig uppmuntran att hålla igång konversationen. Och genom att du kommenterar inlägg så får du också se mer av den personens inlägg i ditt flöde.
OBS! Som du säkert förstår går det här att fuska med, jag rekommenderar starkt att satsa på äkta engagemang genom att bjuda in till en dialog.
På bilden visas en avisering att 11 personer har gillat min kommentar på inlägget från Sabina Johansson.
Kommentarer är inte bara till för att bygga relationer eller vårda dina potentiella kunder. De kan också förbättra innehållet i dina inlägg genom att lägga till egna reflektioner, hänvisa till källor, ställa ytterligare frågor eller utöka samtalet. Kommentarer på LinkedIn har en mycket generös teckengräns och du bör göra det bästa av det. Undvik alltså enkla kommentarer som ”bra inlägg”, utveckla hellre vad det är som du tycker är bra!
Ignorera aldrig en kommentar på LinkedIn
Vid det här laget tror jag du förstår hur viktiga kommentarerna är på LinkedIn. Förutom att du engagerar dig i andras inlägg med en kommentar måste du även avsätta tid för att svara på de kommentarer du får i dina egna inlägg. Som minimum ska du klicka på tummen men allra helst ett längre svar.
Se till att du skapar en välkomnande och inbjudande ”fika-stund” i dina inlägg, där alla kan hoppa in i samtalet.
Använd kommentarerna på LinkedIn för inspiration till inlägg
Har du missat att använda kommentarerna som inspiration till kommande inlägg? Genom att du läser igenom alla kommentarerna kan du använda utvalda kommentarer och göra om till nytt innehåll på LinkedIn.
Kommentarer från dina kontakter är en värdefull källa till vanliga frågor, problem och ämnen. Du kan använda kommentarerna som inspiration för ett nytt, längre inlägg.
#3: Skaparläget på LinkedIn
Har du skaparläget igång på din profil? 2021 släppte LinkedIn ett ny funktion till din profil. Det ger dig fler funktioner och bättre statistik. Och om du kontinuerligt publicerar innehåll rekommendera jag att du har skaparläget igång.
Det är lätt att ändra, gå bara in på din profil, scrolla ner till avsnittet resurser och klicka för att aktivera skaparläge.
Är det värt det?
Ja, om du skapar innehåll kontinuerligt.
Mer information. När du ställer in skaparläge kan du välja upp till fem hashtaggar som visas på din profil. Dessa berättar vilka ämnen du skriver och är extra information till de som går in på din profill.
Fokus på följare. I skaparläge får du ”följ” som standardknapp samt att din profil visar antalet följare. Detta gör det enkelt för andra användare att se att du har auktoritet och en publik på LinkedIn. Alla som besöker din profil uppmanas att följa dig istället för att skapa kontakt.
Innehållet prioriteras. Ordningen på sektionerna på din profil ändras. Dina aktiviteter och utvalda inlägg kommer att visas ovanför sektionen ”Om” vilket innebär att folk direkt hänvisas till ditt innehåll. Din aktivitetssektion kommer också att fokusera på dina egna inlägg, exklusive dina gilla-markeringar, reaktioner och kommentarer.
Och om du vill påverka ännu mer, lägg till en kort presentationsvideo på din profil. Du behöver visserligen inte skaparläge för att göra detta, utan det gör du enkelt via mobilappen. När du har spelat in en profilvideo ser du en blå cirkel runt ditt profilfoto. Andra användare kommer automatiskt att se en 3-sekunders förhandsvisning av videon och de kan klicka för att se mer.
Använd din profilvideo för att visa en personlig sida av dig, i kombination med din kunskap. Du kan uppdatera den regelbundet med nyheter eller information.
#4: Ämnen för att bygga din innehållsstrategi
Innehåll, innehåll och mer innehåll. Du vet att du bör göra inlägg regelbundet och ofta på LinkedIn. Men vad ska dina inlägg egentligen handla om?
Du vill berätta historier som skapar trovärdighet och relationer. Du vill hålla folks uppmärksamhet över tid. För att vara det behöver du ha en kontinuitet i dina inlägg.
Ett sätt du kan göra är att variera dina innehållsämnen efter tema. Det kan du göra per månad, vecka eller till och med dag.
Förutom att bestämma dig för hur ofta du ska publicera och vad du ska prata om, behöver du även välja bland LinkedIn’s alla format.
Hitta din publiceringstakt och följ den planen.
Och även om LinkedIn rekommenderar att du ska posta inlägg på vardagar kan du testa att posta en lördag eller söndag. Då kan det vara ett mer lättsmält och personligt innehåll men tänk på att du har din målgrupp i fokus. Våga testa dig fram!
Ditt mål ska vara att ständigt dyka upp med innehåll som engagerar men som ändå är tillräckligt varierande för att hålla dig ”top of mind”.
De 3 bäst presterande formaten på LinkedIn
Som du tidigare kunde läsa så har LinkedIn högt fokus på text. Men textinlägg är långt ifrån den enda typen av format du kan använda. Videos och dokument blir alltmer populära bland både innehållsskapare och användarna. Dessutom visar en stor undersökning av Social Insider att dokument ger högst engagemang och video ger högst engagemang per visning.
Här är några snabba tips för att göra ditt innehåll mer intressant – oavsett om det är text eller video.
Textinlägg
Inlägg på LinkedIn brukar vara långa. Det är en av deras styrkor och du har hela 3000 tecken att använda dig av. När du enbart använder text, sikta på minst 700 tecken, upp mot 1300 tecken.
Dela upp din text så den blir lättläst, gärna i ett antal stycken. Varje stycke bör inte vara mer än ett par rader så det är lätt att läsa.
På bilden nedan ser du ett inlägg med enbart text. Du kan också se det här på LinkedIn.
När du skriver ett inlägg, läs igenom det en extra gång och fråga dig själv vad den viktigaste meningen är.
Börja med det viktigaste och fyll sedan på med resterande text. Om du gör folk nyfikna är det mer sannolikt att de klickar på ”se mer”. Första raden, själva rubriken kan vara en fråga, viktiga tips eller ett kontroversiellt uttalande. Kom ihåg att du vill få folk att prata med dig i bland kommentarerna!
Video
Video är ett växande format på LinkedIn. Det ger en något annorlunda innehållsstil till plattformen.
Precis som ett textinlägg bör dina videos börja med en intressant första mening. Viden ska vara kort, under 1 minut, och snabbare än ett textinlägg. Även om du kan publicera längre videos är det svårare att behålla tittare och går emot innehållstrenden. Håll det enkelt, kort och gott.
På LinkedIn är det fortfarande liggande videos, eller fyrkantiga som fungerar bäst. Det bästa är att bara ta upp mobilen och spela in din video.
Och ditt mål bör vara att maximera reaktioner och kommentarer, istället för att hålla fast tittaren i flera minuter per video. Om det känns svårt att skapa videos kan du återanvända videoinnehåll från andra plattformar. Eller gör ett bildspel.
Relaterad artikel: Använd mer video på LinkedIn
Dokument
Dokument är ett mycket mångsidigt innehållsformat på LinkedIn. Det ger dessutom ofta ett högt engagemang. Du kan använda det för att dela:
- Konkreta tips
- Bilder som berättar en historia
- Skärmdumpar av kommentarer från dina inlägg
- Skärmdumpar av inlägg från andra sociala nätverk
Var inte rädd för att återanvända innehåll, både eget och från kommentarer. På bilden nedan visas ett dokument, du kan se de och andra som jag har publicerat på LinkedIn här.
Sammanfattning – skapa innehåll till LinkedIn framgångsrikt
Att lyckas på LinkedIn kräver att du har en förståelse för plattformen, alla format och såklart din målgrupp. En konsekvent och aktiv närvaro ligger till grund för hur bra det kommer gå för dig. Våga testa dig fram men om du tycker det är svårt då ska du boka in dig till min omtyckta utbildning. Där får du mängder med tips, mallar, checklistor och mycket mer som hjälper dig till en aktiv närvaro.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!