Så använder vi LinkedIn | statistik över användarna 2022
Så använder vi LinkedIn 2022
Förra veckan släppte Internetstiftelsen sin årliga rapport, Svenskarna och Internet. En fullmatad rapport på 299 sidor som innehåller mängder med statistik och fakta på hur vi i Sverige använder internet, sociala medier och såklart LinkedIn.
Rapporten innehåll 10 kapitel:
Användning av internet och e-tjänster
Vad begränsar vår internetanvändning?
E-handel och nätbedrägerier
Nätdejting och nätporr
Hur svenskarna kommunicerar på nätet
Strömmande och digitala medietjänster
Sociala medier
Gaming och influencers
Det uppkopplade hemmet och framtidens smarta prylar
Barnen och internet
Statistik: Så här ser användandet ut av LinkedIn 2022
Tidigare har jag berättat att få personer är aktiva på LinkedIn. En icke officiell siffra som länge har figurerat är att endast 2% av användarna på LinkedIn postar på LinkedIn. Och med tanke på att Microsoft år efter år och kvartalsrapport efter kvartalsrapport skriver att både antal sessioner och engagemang ökar så borde antal personer som postar också öka. I ett inlägg på LinkedIn skrev jag att 96% av användarna aldrig postar egna inlägg. Men LinkedIn ger inga siffror på MAU eller DAU som exempelvis Facebook (Meta) gör. Det innebär att du har stor möjlighet att nå ut på LinkedIn.
Relaterad artikel: LinkedIn fortsätter att öka, Microsoft Q4 rapport för 2022
Nå ut på LinkedIn
Fortfarande finns det en stor möjlighet att använda LinkedIn för att bygga sitt personliga varumärke och nå ut med sitt innehåll. Det kräver en kontinuerlig närvaro och att åtminstone skapa och publicera ett inlägg per vecka. Eftersom det är större räckvidd på profiler än på företagssidor är det win-win genom att det publiceras inlägg både på medarbetarnas profiler och företagssidan. Men bestäm dig för att våga ta plats och bli mer aktiv. Och behöver du hjälp så kika på kommande utbildningar i LinkedIn.
3 av 10 marknadsför sig själv på LinkedIn
Den här siffran är rimlig tycker jag. Det är en hel del små företag på LinkedIn. Att använda plattformen för att nå ut är logiskt. Precis som det görs i andra sociala medier som t.ex Instagram.
I diagrammet nedan ställdes frågan: Vad av följande brukar du göra på Linkedin?
Den högsta siffran, 69%, visar hur många som tar del av inlägg i flödet och den näst högsta siffran, 31% marknadsför sig själv.
Källa Internetstiftelsen och här är en direktlänk till kapitlet, där 3 av 10 marknadsför sig själv
Antal medarbetar som marknadsför sitt företag på LinkedIn
Den här siffran tycker jag är särskilt intressant. 1 av 10 som marknadsför sitt företag eller organisation är bra. Det visar att fler och fler företag förstår hur viktig LinkedIn är som plattform och där både employer branding och employee advocacy finns med.
Relaterad artikel: 7 sätt du kan uppmuntra dina medarbetare till att bli mer aktiva på LinkedIn
Du kan läsa hela rapporten här, läsa kapitlet om LinkedIn eller se presentationen på Youtube. Du kan även se och ladda ner min pdf på LinkedIn.
Sammanfattning statisk över användarna på LinkedIn 2022
Fortfarande är det ett lågt antal användare på LinkedIn som publicerar egna inlägg. Mitt råd är att du fortsätter enligt strategin, att du är lyhörd och håller dig uppdaterad på nyheter. Det som är överraskande att 1 av 10 marknadsför företaget, det här tror jag att vi kommer se mer och mer av på LinkedIn.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!