Siffror & statistik för marknadsföring på LinkedIn 2022

Nya siffror & statistik för marknadsföring på LinkedIn 2022

I en livesändning berättade jag om en mängd nya och intressanta siffror från flera stora rapporter. Den här statistiken ger dig information om hur du ska tänka gällande din marknadsföring på bl.a LinkedIn för 2022/2023. Eftersom det var så många siffror får du här en sammanställning. Alla siffror är från nya rapporter och källhänvisningar hittar du längst ner.

iffror för marknadsföring på LinkedIn 2022

Så använder vi LinkedIn för marknadsföring 2022

Den 11:e oktober släpptes den årliga marknadsföringsbibeln från Internetstiftelsen, Svenskarna och Internet. En rapport på nästan 300 sidor med mängder med information på hur vi använder internet och sociala medier. I förra artikeln kunde du läsa mer om hur vi svenskar använder LinkedIn.

I rapporten framgår det följande:

  • 1 av 10 postar egna inlägg på LinkedIn
  • 3 av 10 marknadsför sig själv
  • 1 av 10 marknadsför sitt företag

Publicerar_inlägg_LinkedIn_2022

Ett dokument som jag publicerade på LinkedIn fick många kommentarer och flera var förvånade över att så få personer är aktiva på plattformen. Det är något LinkedIn kämpar med och det innebär att det finns en stor möjlighet att ta plats och bygga ditt och företagets varumärke.

Och LinkedIn rekommenderar att du publicerar inlägg ofta. Tidigare rekommenderade faktiskt LinkedIn hela 5 inlägg per vecka, främst för företagssidor. Det är mycket om du ska hålla en hög kvalitet. Men under senaste månaderna har jag fått flera mail från LinkedIn där de uppmuntrar, genom en enkel gamification, att du ska posta 2 inlägg per vecka. Genom att du postar inlägg på LinkedIn varje vecka så får du 5x fler antal följare och 5x snabbare tillväxt än om du postar mer sällan. 

Bilderna nedan visar skärmdumpar från mailet och där den första bilden visar tydligt att SmartBiz har publicerat två inlägg per vecka under de senaste fyra veckorna. Den andra bilden visar en bild över en annan företagssida som då endast publicerat ett enda inlägg under en månad.

Men enligt en nyligen släppt undersökning så framgår det att bästa frekvensen för företagssidor är 4-5 inlägg per vecka. Om du publicerar färre än 2/v leder det tull 50% lägre tillväxt.

Publicera inlägg på LinkedIn ger högre engagemang

Min rekommendation: Ha en innehållsplan som hjälper dig med vad du ska publicera. Våga bli mer aktiv utifrån din nivå men öka takten. Satsa på minst 2 inlägg per vecka och testa dig fram bland formaten.

Bästa formaten på LinkedIn

På LinkedIn har du en mängd format att använda men det är få som känner till hur många möjligheter LinkedIn erbjuder. På mina utbildningar hör jag att många marknadsförare har fastnat i ”länk-träsket” eller bara postar inlägg med bilder och video. Sedan 2019 har du möjlighet att ladda upp ett dokument på LinkedIn vilket jag rekommenderar att du testar.

Social Insider har gjort en stor undersökning på över 140.000 inlägg, där framgår det att:

  • Dokument ger högst engagemang (dokument är en pdf som du laddar upp på LinkedIn)
  • Video ger högst engagemang per visning

Även LinkedIn säger att video ger ett högre engagemang, hela 5x på videos och 24x på livesändningar. Även antal delningar ökar med upp till 20x.

video ger 5x engagemang på LinkedIn

Min rekommendation: Våga testa video och använd 1:1 samt kom ihåg att du textar videon. Det finns flera bra verktyg som hjälper dig att texta automatiskt. När det gäller dokument så tänk på att du har STOR text och ett tydligt budskap på varje sida. 

Relaterad artikel: Använd mer video på LinkedIn

Använd content marketing på LinkedIn

I den årliga rapporten från Content Marketing Institut framgår det många intressanta siffror. Men vad är egentligen content marketing och hur kan du använda det på LinkedIn?

Enkelt förklarat innebär content marketing att genom du publicerar innehåll av värde för din målgrupp, så bygger varumärke, skapar förtroende och lojalitet.

Relaterad artikel: 7 steg till hur du lyckas med content marketing

Det innebär att du kontinuerligt publicerar läsvärt innehåll vilket genererar leads och bygger varumärket på sikt. Och genom att du utbildar målgruppen med hjälp av ditt innehåll blir du trovärdig och sedd som kunnig inom ditt område.

Utbildning Linkedin marknadsföring

Statistik gällande content marketing

  • 71% säger att content marketing är viktigare än förra året
  • 78% investerar i video (+69% jämfört med föregående år)
  • 89% använder innehåll under 1500 tecken
  • 75% har använt video
använt innehåll marknadsföring 2022

Källa: Content marketing institute

Min rekommendation: Testa med kortare texter, mer video och satsa på bra innehållsmarknadsföring och tankeledarskap på LinkedIn.

Relaterad artikel: Så blir du en trovärdig tankeledare på LinkedIn

Så använder vi ägd media

I undersökningen framgår det att 3 av 4 använder nyhetsbrev, dvs eget nyhetsbrev där du själv har tillgång till all data. 

Det framgår även att 80% som bloggar säger att det ger ett bra resultat. Det innebär att de bloggar oftare, bättre, längre och lägger mer tid på att blogga.

ägd media marknadsföring 2022

Differentierar du din marknadsföring jämfört med dina konkurrenter?

I artikeln framgår det också hur vi differentierar oss mot våra konkurrenter. Det är viktigt att göra en konkurrenskontroll och bevaka vad de gör. På så sätt kan du lätt se vad de publicerar för något på sin hemsida, blogg, nyhetsforum eller sociala medier.

Relaterad artikel: 9 verktyg för att hålla koll på konkurrenterna

  • 83% svarade att de satsar på bättre innehåll
  • 72% väljer ett ämne eller inriktning som konkurrenterna ej pratar om

Min rekommendation: Ha koll på och bevaka dina konkurrenter. Läs på och gör din hemläxa.

Distribuera ditt innehåll till fullo

Ofta när jag utbildar hör jag att det hela tiden ska skapas nytt innehåll och nytt, nytt och nytt. Och är det någonting som tar tid är det att skapa innehåll. Därför är det viktigt att ha en distributionsplan så du vet hur du kan squeeza ut det mesta av ditt innehåll. 

I videon nedan får du tips på hur du ska tänka gällande att maximera ditt innehåll.

Så här distribueras innehållet

  • 95% använder sociala medier
  • 96% använder LinkedIn
  • 57% använder Instagram

96% använder LinkedIn för organiskt innehåll

Min rekommendation: Se till att inför varje innehåll du skapar har med hur du kan maximera synligheten av det specifika innehållet. Tänk fler format, och bygg in och bygg om. Plocka russinen ur kakan.

Fördjupa dig: Så distribuerar du ditt innehåll till max

Två framgångstips gällande din marknadsföring

För att veta när du har lyckats behöver du mäta. Och mäta det som är rätt istället för det som är lätt. För detta behöver du ha bra verktyg som ger dig en snabb överblick över din statistik. Du kan visserligen exportera statistiken från alla sociala medier men med flera plattformar och källor blir det svårt att mäta. 

  • 90% statistikverktyg
  • 89% använder en kalender, innehållsplan och verktyg för att få en överblick över flödet. 

Min rekommendation: Använd bra mätverktyg där du kan få in så mycket data som möjligt. Skriv ner vad du behöver få in för data och prova olika verktyg. 

Fördjupa dig: 6 verktyg för att mäta på LinkedIn

Utmaningar med marknadsföring

Det framgår även ett flertal utmaningar. Den ena utmaningen är att skapa innehåll för hela köpresan. Tänk TOFU, MOFU och BOFU. Den andra utmaningen är att mäta och den tredje är intern kommunikation. Sälj och marknad arbetar sällan tillsammans och mäts dessutom på olika saker. 

utmaningar marknadsförare gällande mätning

Fördjupa dig: 7 vinster när sälj och marknad arbetar tillsammans

Vad krävs för att lyckas med marknadsföring 2022 och 2023?

Det gäller att ha koll på respektive sociala medier som utvecklas hela tiden. Genom att du är nyfiken och intresserad kan du hålla dig uppdaterad. Med kunskapen kan du sedan lättare fatta rätt beslut gällande både format, kanaler och innehåll.

En bra marknadsförare är en person som vågar ändra marknadsföringen/innehållet. Som stannar upp och utvärderar, och som tar bort det som ej fungerar. 

Och en bra marknadsförare säger aldrig ”så har vi alltid gjort”… 

Tänk på att du även ändra marknadsföringen så den passar innehållets syfte. Det finns en mängd format och sätt som du kan använda för att få ut ett innehåll och budskap. Fundera alltid på vilket sätt som är bäst för att få ut just det specifika innehållet. 

Men kom ihåg, innehållet i sig ger ingen hållbar fördel. Det handlar om hur du planerar, genomför, använder och distribuerar det. 

Källor:

Internetstiftelsen
Content marketing institute
Social Insider
LinkedIn


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *