LinkedIn ändrar algoritmer – sänker inlägg med engagemangsfiske

LinkedIn ändrar sina algoritmer – sänker inlägg med engagemangsfiske

LinkedIn fortsätter att öka och rapporterar gång på gång rekordnivåer av både antal sessioner och engagemang. Och under de senaste två åren har LinkedIn hört att konversationerna har förändrats.

Men som alltid, där det finns möjligheter till uppmärksamhet, finns det också ”fuskare”, dvs personer som letar efter sätt att använda algoritmerna för att maximera sin egen synlighet.

Många har som KPI att mäta engagemanget och en högre exponering kan ge dig större varumärkeskännedom. Men när ”alla” gör samma sak, kan det bli lite för mycket. Det är på grund av detta LinkedIn nu ändrar algoritmerna för att sänka synligheten på inlägg som fiskar efter engagemang.

LinkedIn vill att du ska få en bra och engagerad upplevelser vilket innebär flera nyheter kopplat till algoritmerna men även nya sätt där du själv kan påverka ditt flöde.

Allt styrs av algoritmerna men du kan delvis på verka ditt flöde själv. Det innebär att du precis som tidigare, behöver vara aktiv i de personer vars inlägg som du vill se mer av.

LinkedIn ändrar algoritmerna.

Följande ändringar gör LinkedIn i sina algoritmer

Du kommer få fler alternativ för att signalera vad du inte är intresserad av. Om du ser innehåll i ditt flöde som är irrelevant eller ointressant för dig, klicka på ”Jag vill inte se det här” på inlägget. Genom att du klickar på de tre magiska prickarna kan du berätta för LinkedIn att du vill slippa se inlägg från en person, ett ämne eller om det är något som du tror går emot LinkedIn’s policy.

LinkedIn testar även i USA att du kan välja bort politiskt innehåll i ditt flöde. Baserat på feedbacken som kommer in kan de utveckla funktionen och utöka den till fler regioner och språk.

Det här kommer du få se mer av i ditt flöde på LinkedIn

LinkedIn vill visa dig Inlägg som sätter igång konversationer och engagerande diskussioner. Bl.a innebär det inlägg som är användbara för din karriär och utveckling. Följande kommer du få se mer av:

  • Uppdateringar som är viktiga från ditt nätverk

    Att du kan hålla dig uppdaterad på ditt nätverk är en viktig del av flödet, men det betyder inte att du behöver (eller vill!) se alla aktivitet från varenda en av dina kontakter. Troligtvis får du inget värde av att se en kontakts kommentar på någon annans inlägg om ett jobbbyte – om du inte känner den andra personen. Därför kommer LinkedIn att visa dig en mer riktad aktivitet från ditt nätverk, och där det är mer sannolikt att du också deltar i konversationen.

  • Nyheter och insikter från personer du vill lära dig av

    LinkedIn har också hört att du bryr dig om, eller vill se mer av personer som är utanför ditt nätverk. Dvs personer som du inte känner personligen. Dessa är tankeledare, branschexperter och innehållsskapare som pratar om saker som är relevanta för din karriär eller ditt dagliga arbete. Därför ger LinkedIn dig fler sätt som du kan följa personer på, under hela flödesupplevelsen. Det innebär att du kommer få ser mer från de personer som du har sagt är viktiga för dig.

Relaterad artikel: Guide: så blir du en trovärdig tankeledare på LinkedIn

Ett mer autentiskt och användbart flöde pga LinkedIn’s nya algoritmer

I ändringen av LinkedIn’s algoritmer innebär det att du får se mindre av vissa saker. För det första säger LinkedIn att folk inte gillar inlägg som fiskar efter engagemang vilket de kommer sänka synligheten på.

We’ve seen a number of posts that expressly ask or encourage the community to engage with content via likes or reactions – posted with the exclusive intent of boosting reach on the platform. We’ve heard this type of content can be misleading and frustrating for some of you. We won’t be promoting this type of content and we encourage everyone in the community to focus on delivering reliable, credible and authentic content.”

Dessutom framgår det tydligt i användarreglerna att du varken får lura algoritmerna eller använda botar för att lägga till, eller ladda ner kontakter, eller skicka meddelande.

Relaterad artikel: Misstagen du ska undvika med ditt innehåll

Några av uppdateringarna är:

  • LinkedIn minskar synligheten av lågkvalitativt innehåll

    LinkedIn har sett ett antal inlägg som uttryckligen ber om, eller uppmuntrar nätverket att engagera sig i innehåll via gilla-markeringar eller reaktioner – publicerade med en enda avsikt, att öka räckvidden på plattformen.Enligt LinkedIn har många sagt att detta är både missvisande och frustrerande och de komme att sluta lyfta dessa inlägg. Istället kommer de att uppmuntra dig att engagera dig i tillförlitligt, trovärdigt och autentiskt innehåll.

  • Håll konversationerna säkra

    De arbetar ständigt för att säkerställa att innehållet som du ser i ditt flöde tillför något. När du är på LinkedIn ska du få den bästa möjliga upplevelsen. Det innebär att LinkedIn vidtar åtgärder mot innehåll och personer som bryter mot deras policies.

  • Bättre filtrering för polls / undersökningar

    Flödet har översvämmats av polls, det vill säga undersökningar. Jag har själv sett hur personer har använt dessa för att få stor synlighet i flödet. Hädanefter kommer LinkedIn bara att visa dig de som är användbara och relevanta. Det innebär att du kommer få se färre omröstningar från personer som du inte känner och fler från dem som du är benägen att interagera med från ditt nätverk. 

Som alltid kan du förbättra ditt flöde genom att du klickar på de magiska tre prickarna. Använd den funktionen när du ser innehåll i ditt LinkedIn-flöde som inte är relevant eller intressant för dig.

Summering av LinkedIn’s uppdaterade algoritmer

Det framgår tydligt att LinkedIn ogillar inlägg som fiskar efter engagemang. Visst kan det tillfälligt stärka din synlighet men fån och med nu kan du alltså bli straffad för detta. LinkedIn kommer även att minska på antal aviseringar och istället ge dig mer relevanta avisering från de personer eller ämne som du är intresserad av. Även i tidigare uppdatering av LinkedIn’s algoritmer framgår det att de vill skapa en så bra upplevelse som möjligt för dig. Och ännu en gång har de tittat på hur Facebook har hanterat liknande problem med engagemangs-fusk.

Det ska bli intressant att se hur bra LinkedIns algoritm kommer förstå dina intressen och avisera dig för de mest relevanta uppdateringarna baserat på dessa parametrar.

För mig och många andra är dessa ändringar välkomna. Jag menar, omröstningarna började gå till överdrift och fick ofta ett högt engagemang. Nu har redan synligheten för polls sänks och resterande ändringar kommer att ske inom kort.

Artikeln är kuraterad från LinkedIn’s blogg


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *