Undvik dessa misstag med ditt innehåll på LinkedIn

Undvik dessa misstag med ditt innehåll på LinkedIn

Ofta hör jag att effekten uteblir på innehåll som publiceras på LinkedIn. Det finns såklart flera anledningar till det och här har du en lista på misstag som du ska undvika på LinkedIn

misstag innehåll Linkedin

Ingen effekt på ditt innehåll? Undvik dessa misstag

Tänk så här: Börja med en iögonfallande rubrik och en stark bild för att dra in läsaren. Lägg till inledande stycken för att få läsaren engagerad och redo att vilja fortsätta konsumera ditt innehåll. Ha med smarta övergångar som sammanför allt. Kom ihåg att lägga till något värde, det är det som din kund letar efter. Och avsluta det hela med en CTA kopplat till innehållet och som uppmuntra till engagemang i ditt inlägg.

Relaterad artikel: Så skapar du innehåll som är inkluderande

23 misstag som du ska undvika med ditt innehåll

  1. Mållös
    Det viktigaste först! Utan ett tydligt mål blir det ingen framgång. Du behöver veta vad du ska prata om och hur ofta
  2. Postar för ofta eller för sällan
    Publicera minst ett inlägg per vecka men gärna fler. Klarar du 2-3 inlägg är det bra!
  3. För mycket säljsnack
    Få är intresserade av att läsa om dina produkter & tjänster. Bjud på kunskap och minska på säljtugget.
  4. Pratar bara om dig / företaget
    Ha fokus på din målgrupp, prata till dem och bjud på din kunskap. Mer om dem. mindre om dig.
  5. Pratar till ”alla”
    Vem vill du nå med ditt innehåll? Om du pratar till alla pratar du till ingen. Ha fokus på din målgrupp.
  6. Otydligt budskap
    Ett ämne, ett innehåll
  7. Pratar inifrån-ut istället för utifrån-in
  8. Missar att använda #
    Använd funktioner som # och @ 
  9. Ingen CTA
    Uppmuntra till engagemang med en tydlig CTA.
  10. Post and ghost
    Var aktiv i samband med publiceringen.
  11. Korspublicerar
    Postar exakt samma inlägg i flera sociala medier – samtidigt. Du sparar tid men dina följare undrar varför. Att vara latsmart är bra men du kan bättre!
  12. Ingen innehållsplan
    Perfekt om du vill känna dig stressad och få publiceringspanik. Bestäm dig för
    hur många inlägg du ska publicera och håll dig till planen.
  13. Dålig / otydlig rubrik
    Din första mening = rubriken är jätteviktig. Det är med den du ska fångar mig med.
  14. Inget intressant eller värdefullt innehåll
    Lär sig läsaren något av det du postar? Bjud på din kunskap så ofta du kan.
  15. För lång text
    Bara för att du kan ha 3000 tecken är det inte samma sak som att du ska använda alla. Våga skala bort.
  16. För lång video
    En video ska vara så lång som den behöver vara. Max 1 minut.
  17. Otextad video
    Så viktigt, många tittar på LinkedIn utan ljud plus att personer med funktionsnedsättning har svårt att höra/se/förstå vad vill säga.
  18. För privat
    Hitta en nivå som stämmer med dig OCH din målgrupp.
  19. För stelt/corporate
    Våga vara personlig i dina budskap.
  20. Använder fikonspråk
    Fikonspråk är svårbegripligt fackspråk. Ha ett enkelt språk som många förstår.
  21. Mäter ej eller mäter fel saker
    Ta reda på vad du ska mäta så du mäter rätt, istället för det som är lätt
  22. Tar för lång tid att skapa innehåll
    Sätt en klocka, att skapa innehåll ska gå snabbt
  23. Tror att allt ska vara så jäkla perfeckt…

Idétorka? Här är 9 tips på verktyg som hjälper dig med innehåll till LinkedIn

Tänk så här med ditt innehåll på LinkedIn

  • Lär sig läsaren något?
  • Får det läsaren att tänka till?
  • Bjuder du in till dialog?
  • Uppmuntrar du till engagemang?

 

Gratis checklista, så skapar du bra innehåll, hämta här:

 


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *