Undvik dessa misstag med ditt innehåll på LinkedIn
Undvik dessa misstag med ditt innehåll på LinkedIn
Ofta hör jag att effekten uteblir på innehåll som publiceras på LinkedIn. Det finns såklart flera anledningar till det och här har du en lista på misstag som du ska undvika på LinkedIn
Ingen effekt på ditt innehåll? Undvik dessa misstag
Tänk så här: Börja med en iögonfallande rubrik och en stark bild för att dra in läsaren. Lägg till inledande stycken för att få läsaren engagerad och redo att vilja fortsätta konsumera ditt innehåll. Ha med smarta övergångar som sammanför allt. Kom ihåg att lägga till något värde, det är det som din kund letar efter. Och avsluta det hela med en CTA kopplat till innehållet och som uppmuntra till engagemang i ditt inlägg.
Relaterad artikel: Så skapar du innehåll som är inkluderande
23 misstag som du ska undvika med ditt innehåll
- Mållös
Det viktigaste först! Utan ett tydligt mål blir det ingen framgång. Du behöver veta vad du ska prata om och hur ofta - Postar för ofta eller för sällan
Publicera minst ett inlägg per vecka men gärna fler. Klarar du 2-3 inlägg är det bra! - För mycket säljsnack
Få är intresserade av att läsa om dina produkter & tjänster. Bjud på kunskap och minska på säljtugget. - Pratar bara om dig / företaget
Ha fokus på din målgrupp, prata till dem och bjud på din kunskap. Mer om dem. mindre om dig. - Pratar till ”alla”
Vem vill du nå med ditt innehåll? Om du pratar till alla pratar du till ingen. Ha fokus på din målgrupp. - Otydligt budskap
Ett ämne, ett innehåll - Pratar inifrån-ut istället för utifrån-in
- Missar att använda #
Använd funktioner som # och @
- Ingen CTA
Uppmuntra till engagemang med en tydlig CTA.
- Post and ghost
Var aktiv i samband med publiceringen.
- Korspublicerar
Postar exakt samma inlägg i flera sociala medier – samtidigt. Du sparar tid men dina följare undrar varför. Att vara latsmart är bra men du kan bättre! - Ingen innehållsplan
Perfekt om du vill känna dig stressad och få publiceringspanik. Bestäm dig för
hur många inlägg du ska publicera och håll dig till planen. - Dålig / otydlig rubrik
Din första mening = rubriken är jätteviktig. Det är med den du ska fångar mig med. - Inget intressant eller värdefullt innehåll
Lär sig läsaren något av det du postar? Bjud på din kunskap så ofta du kan.
- För lång text
Bara för att du kan ha 3000 tecken är det inte samma sak som att du ska använda alla. Våga skala bort. - För lång video
En video ska vara så lång som den behöver vara. Max 1 minut. - Otextad video
Så viktigt, många tittar på LinkedIn utan ljud plus att personer med funktionsnedsättning har svårt att höra/se/förstå vad vill säga. - För privat
Hitta en nivå som stämmer med dig OCH din målgrupp. - För stelt/corporate
Våga vara personlig i dina budskap. - Använder fikonspråk
Fikonspråk är svårbegripligt fackspråk. Ha ett enkelt språk som många förstår. - Mäter ej eller mäter fel saker
Ta reda på vad du ska mäta så du mäter rätt, istället för det som är lätt - Tar för lång tid att skapa innehåll
Sätt en klocka, att skapa innehåll ska gå snabbt - Tror att allt ska vara så jäkla perfeckt…
Idétorka? Här är 9 tips på verktyg som hjälper dig med innehåll till LinkedIn
Tänk så här med ditt innehåll på LinkedIn
- Lär sig läsaren något?
- Får det läsaren att tänka till?
- Bjuder du in till dialog?
- Uppmuntrar du till engagemang?
Gratis checklista, så skapar du bra innehåll, hämta här:
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!