LinkedIn rapporterar ”rekord-engagemang” ännu en gång

LinkedIn rapporterar ”rekord-engagemang” ännu en gång i den senaste rapporten från Microsoft

LinkedIn har återigen rapporterat ”rekord-engagemang” vilket framgår i Microsofts senaste rapport. Den rapporten är det som visar hur det går för LinkedIn. Knapphändig information för som vanligt finns inga siffror alls som visar på hur många aktiva användare det finns på LinkedIn.

rekord-engagemang-LinkedIn Microsoft rapport

Som du kan se i bilden här nedanför fortsätter det att vara ett högt engagemang och att LinkedIn ökar. Men vad exakt det betyder är inte helt klart, eftersom LinkedIn har rapporterat ”rekordnivåer av engagemang” varje kvartal (utom ett) sedan 2018.

I rapporten framgår det att:

  • Antal sessioner ökade med 12%.
  • 5% intäktsökning.

rekord-engagemang-LinkedIn Microsoft rapport

Jag menar, det kan mycket väl vara så att LinkedIn verkligen ser ett nytt rekord för engagemang varje kvartal, även om det verkar osannolikt. Men hur som helst, det finns inga insikter om exakt vad denna statistik betyder, i termer av specifik aktivitet, engagemang eller hur inläggen presterar.

Vad innebär rekord-engagemang på LinkedIn?

Vad vi vet, baserat på LinkedIn’s tidigare rapporter är att plattformen har sett:

  • En ökning med 22 % i visningar av uppdateringar i huvudflödet från år till år.
  • En ökning med 25 % av offentliga samtal i på årsbasis.
  • Skapandet av nyhetsbrev ökade tio gånger under 2022.

Så  det finns några indikatorer på vad det rekordengagemanget faktiskt är. Och bara förra månaden berättade LinkedIn några nya insikter om sina senaste justeringar av algoritmerna.

Ökat intresse av LinkedIn Talent Solution

När det gäller intäkter såg LinkedIn en nedgång i de totala annonsutgifterna under den senaste perioden, även om Microsoft också minskade sina totala marknadsföringsutgifter för att kompensera detta.

Det återspeglar i stort sett den bredare ekonomiska nedgången och revideringen av marknadsföringsutgifterna. LinkedIns totala intäkter ökade med 197 miljoner dollar, drivet av ett starkare intresse för dess rekryteringserbjudanden för Talent Solutions.

Ökat antal medlemmar / användare på LinkedIn

Å andra sidan framgår det att LinkedIn har +950 miljoner medlemmar – trots att de har lämnat Kina. Och det är intressant eftersom LinkedIn har tagit bort Kina från sin medlemskarta, ser det inte ut som de har tagit bort de +59 miljoner kinesiska medlemmarna från det totala antalet utan istället ökat antalet från 930 miljoner från Microsoft’s Q3 rapport till 953 miljoner medlemmar för Q4. Det innebär att LinkedIn har ökat med 82 miljoner användare på ett kvartal.

antal medlemmar användare LinkedIn 2023

Du ser att trots att Kina har tagits bort har det totala medlemsantalet ökat. Och de listade siffrorna för varje region uppgår till till 953 miljoner. Just nu verkar det som om LinkedIn har ett missvisande medlemsantal och nyfiket undrar jag var de extra medlemmarna kommer ifrån.

Men återigen, det totala antalet medlemmar är ett dåligt mått för att förstå engagemang eller tillväxt på något sätt. Twitter har till exempel cirka 250 miljoner aktiva användare och mer än 1,5 miljarder inaktiva konton. Om Twitter skulle följa LinkedIn’s sätt och rapportera på, att de hade 2 miljarder ”medlemmar”, så tvivlar jag på att det skulle bli väl mottaget.

Enligt siffrorna på kartan ovan, har LinkedIn faktiskt för närvarande +950 miljoner medlemmar.

På sin pressida rapporterar LinkedIn om totalt +950 miljoner medlemmar i sina olika verksamhetsregioner. Det framgår även att det finns +63 miljoner företagssidor.

antal medlemmar LinkedIn 2023

Summering av LinkedIn´s ökade engagemang och antal användare

Att LinkedIn ökar råder det ingen tvivel om. Både antal medlemmar och engagemang ökar. Ändå har antal visningar minskat med över 30%. Det innebär att fler börjar bli aktiva, vilket LinkedIn har kämpat med länge. Länge cirkulerade en siffra att endast 1% är aktiva, den siffran är ganska inaktuell med tanke på att antal medlemmar ökar och att LinkedIn ser ”rekord-engagemang” varje kvartal. Vad det nu innebär…

Andra sociala medier redovisar aktiva användare och det är något jag verkligen skulle vilja se från LinkedIn.



När du är redo finns det två sätt jag kan hjälpa dig

Hur många tips och verktyg du än använder behöver du ha grunderna på plats först. Strategi, mål och plan samt förståelse för hur LinkedIn fungerar.

Under de senaste 10 åren har jag hjälpt många företag och personer att ta sig till en högre nivå på LinkedIn.

Om du fortfarande letar efter sätt för att komma till nästa nivå med marknadsföringen kan jag hjälpa dig på två sätt.

1) Utbildning, internt hos er eller boka dig på en av mina öppna utbildningar.

→ Marknadsföring på LinkedIn

→ Skapa och planera innehåll effektivt till LinkedIn

→ Kontakta mig om du vill boka en intern utbildning

2)  Anlita mig för individuell strategisk rådgivning.

Du och jag arbetar praktiskt och effektivt vilket snabbt tar dig vidare till nästa nivå.
Det här är för dig som är genuint intresserad av att ta LinkedIn till nästa nivå. Den här är främst för beslutsfattare, Vd/chefer, marknad/kommunikation eller om du är en entreprenör som verkligen har bestämt dig för att satsa på LinkedIn.

→ Uppdraget är minst 4 (2×2) timmar men för bästa resultat rekommenderar jag 10 timmar.
OBS! Dessa uppdrag är helt skräddarsydda och tas i mån av tid.

→ Kontakta mig för ett kort samtal.


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *