Nyheter för LinkedIn företagssida

Nyheter för LinkedIn företagssida

För några månader sedan släppte LinkedIn en stor uppdatering av företagssidor vilket förbättrade användarvänligheten och även gjorde så att du som administratör kan hantera företagssidan via mobilen. LinkedIn har fler än 30 miljoner företag som delar mer än 20 miljoner jobb på plattformen. Antal användare har ökat till 590 miljoner så det fylls snabbt på LinkedIn.

linkedin företagssida nyheter

De tidigare nyheterna för LinkedIn företagssida var bl.a ett nytt gränssnitt, fler språk, förslag på content, möjlighet att hitta och dela anställdas inlägg, dela dokument samt associera sidan med hashtags.

Och nu är det dags igen, en utökning av alla de verktyg och nyheter som släpptes i november.

Utökad funktion för job alerts

Först och främst har LinkedIn utökat sitt system för ”job alerts”. Det innebär när du skapar en så kallad job alert, dvs en avisering om lediga jobb, får rekryterare på det företaget veta att du är intresserad av att jobba där. Enligt LinkedIn kan det öka chanserna eftersom möjligheterna ökar att just du blir synlig då rekryteraren får en lista med personer som har registrerat sitt intresse.

Relaterad artikel: 8 sätt LinkedIn kan hjälpa dig hitta ett nytt jobb

Så här säger LinkedIn:

”With the new Pages redesign, we’re taking job alerts one step further. When you set a job alert, we’ll let recruiters at that company know you are interested in opportunities to help increase your chances of hearing from them. You can set this to automatically opt-out at any time in your privacy settings. Your job search is important, so we want to make sure that you see the jobs you’re interested in first and hear from your dream companies when they are hiring.”

linkedin företagssida jobb

LinkedIn lägger också till en ny ”dashboard” som ger insikter om anställda vid varje företag, vilket du enkelt kommer att nå via en företagssida.

På samma sätt som deras alumniverktyg fungerar, kan du nu lära dig mer om företagets anställda, och kunna skapa kontakt med dem. Genom en ny ”sidomeny” på företagssidan kan du utforska var de är baserade, vad de studerade, deras jobbfunktioner, vilka färdigheter de har och hur ni är connectade. Du kan hitta denna funktion genom att klicka på fliken ”personer” längst till vänster på en företagssida.

linkedin företagssida personal

Som du ser på bilden visar den var företagets anställda har studerat, vilka titlar de har och var de är baserade. Härifrån kan du också skapa kontakt. Jag har fått funktionen och det fungerar även om man bara har en anställd.

De här innebär att det blir om än möjligt ännu viktigare att företagen ser till att alla anställda har en riktigt bra och uppdaterad profil.

LinkedIn utbildning företag

 

Fler nyheter för LinkedIn företagssida

Associerade hashtags

Jag har envist pratat om att alla ska använda hashtags på LinkedIn. Nu har de släppt ytterliga funktioner gällande vilka hashtag som företaget associerar sig med. I förra uppdateringen släpptes funktionen där företagssida kan associerar sig med upp till tre hashtags. Den funktionen är nu utökad och finns numera synlig på företagssidan. Jag som besökare kan direkt se vilka hashtag det är – och hur företaget väljer att delta i diskussioner kopplade till dessa hashtags.

Härifrån kan du som företagssida kommentera andras inlägg som har använt någon av dina associerade hashtags och även dela dessa inlägg till företagssidan. Ännu en bra nyhet alltså.

Genom att följa hashtag kan du som person påverka vad du får se i ditt flöde.
Följ gärna mina hashtaggar, LindaTipsar och SmartBizz.

LinkedIn_företagssida_nyheter

Utökad integration med Crunchbase

I höstas släppte LinkedIn även en integration med Crunchbase, och nu kan du hitta mer information direkt på företagssidan. Det här innebär att du lättare kan hålla dig uppdaterad inom branschen och faktiskt även få en bekräftelse på att det är ett företag du kan tänka dig att arbeta hos. Informationen kan du även använda för att exempelvis förbereda dig inför ett möte.

Den här funktionen är släppt till medlemmar på LinkedIn som har engelska i sin inställning och via en dator. De beräknar att kunna expandera funktionen globalt och även ge åtkomst via mobilen under året.

Relaterad artikel: 10 tips på hur du skaffar en Linkedinsida som lockar besökare

Sammanfattning nyheter LinkedIn företagssida

LinkedIn utökar med flera bra funktioner för en företagssida. Det ger större möjlighet att synas och att faktiskt även kunna kommentera som företag på LinkedIn. En funktion som inte tidigare har funnits men med hjälp av hashtag är det nu möjligt att interagera som företag och delta i diskussioner.

Det gäller också att se till att personalen har uppdaterat sina profiler till 100%, med den direkta kopplingen som finns, och som nu är utökad vill inget företag ha en ”egg head” som syns på företagssidan.


Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] på LinkedIn har nytt utseende och nyheter släpps ofta. Eftersom LinkedIn släpper nyheter pö om pö tar det tid innan alla användare har fått nya […]

  2. […] Relaterad artikel: Senaste nyheterna på företagssida på LinkedIn […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *