11 dåliga råd för LinkedIn som du ska undvika

11 dåliga råd gällande LinkedIn

Jag har arbetat med marknadsföring i många år och har hög kunskap om LinkedIn. Under dessa år har jag hört många tokiga råd varav flera faktiskt är riktigt dåliga. Jag skulle till och med säga att de är felaktiga vilket kan påverka ditt resultat på LinkedIn. Redan 2015 skrev jag en artikel om netikettregler på LinkedIn, men i den här artikeln är det fokus på dåliga råd.

dåliga råd LinkedIn

Det som är lite komiskt i det hela är att dessa råden sällan kommer från experter inom området utan oftast från vänner som har låg kunskap i LinkedIn. Hur kommer det sig att det är vanligt att fråga någon om råd gällande marknadsföring, ditt företag, installera eluttag eller hur algoritmerna fungerar på LinkedIn av en person som knappt vet hur det funkar och där du kanske får en “killgissning” till svar…

Du behöver inte ha flest följare eller kontakter. Eller finnas i alla sociala medier, hitta genvägar som att kopiera andras inlägg eller lura algoritmerna.

Vill du lyckas på LinkedIn – undvik följande 11 råd

#1 Publicera jätteofta

För att du ska få en synlighet behöver du vara aktiv och publicera inlägg, gärna ett par gånger i veckan. Men det handlar om att publicera inlägg som är bra och relevanta för din målgrupp. Kvalitet slår kvantitet och istället för att stirra dig blind på “hur alla andra gör” så utgå ifrån dig själv, dina resurser och satsa på hög kvalitet på dina inlägg.

#2 Publicera exakt samma inlägg så du sparar tid

Ok, jag vet att du har ont om tid, det har dina följare också. Att publicera exakt samma inlägg, på samma tid i flera sociala medier gör mer skada än nytta. Det är olika målgrupper, tider och format i respektive sociala medier. Givetvis ska du återanvända och återpublicera inlägg men anpassa ditt innehåll till varje plattform.

Fördjupa dig: Rätt bildstorlek på LinkedIn

#3 Publicera alltid länkar

Det är bra att publicera länkar på LinkedIn för att det driver trafik till hemsidan. Ja, det är delvis sant men inga sociala medier favoriserar inlägg med externa länkar. Det finns en mängd olika format på LinkedIn som du kan använda. Vilka har du egentligen använt? Har du testat polls, video eller laddat upp en bild?

#4 Använd 20 hashtags

Det är olika sociala medier och antal hashtags skiljer beroende på var du publicerar inlägg. Det är bra att använda hashtags på LinkedIn men i rätt antal. LinkedIn själv säger att du ska använda 2-3 hashtags vilket ger en ökad räckvidd.

utbildning kurs Linkedin

#4 Jaga följare & kontakter

Du kan ha följare både på din profil och på företagssidan. Än så länge är det ovanligt att köpa följare på LinkedIn vilket ofta förekommer på Instagram. På LinkedIn är det fortfarande vanligt med nätverkstrådar, om du är med i dessa trådar, välj vilka som du vill skapa kontakt med. Det handlar alltså inte om hur många kontakter eller följare du har, utan snarare om att ha personer som är intresserade av det du publicerar, dvs “rätt” personer som följer dig eller företaget.

Är du administratör på en företagssidan kan bjuda in personer att följa sidan men vilken nytta gör det om de personer som tackar ja är helt ointresserade av det du pratar om? Det får en direkt påverkan på engagemangsgraden och sänder signaler till LinkedIn. Engagemang är otroligt viktigt vilket bör vara i dina tankar hela tiden, oavsett om det gäller kontakter, följare eller inlägg.

Du kan följa vem du vill på LinkedIn, använd den funktionen. Du måste inte skapa kontakt med alla och jag brukar använda ett citat som Linus Jonkman grundade,

Kontakter på LinkedIn är inte som Pokemons – du behöver inte fånga alla.

#5 Gå med i engagement pods

Engagement pods eller gillacirkar som det också kallas för ger dig tillfällig fejkad synlighet. Det är alltså ett “knep” för att utnyttja LinkedIns algoritmer men som har flera nackdelar. En gillacirkel har en enda uppgift och det är att kommentera & gilla varandras inlägg. Dvs de personer som är med i en engagement pod förbinder sig att kommentera de andras inlägg – oavsett vad dessa handlar om. Det innebär att du måste skriva kommentarer i inlägg som är långt utanför ditt expertisområde – vilket påverkar ditt varumärke och trovärdighet. Dessutom spammar du dina kontakters flöde eftersom LinkedIn lyfter kommentarer.

#6 Rekommendera varandra

Troligtvis känner du till att du kan ge en rekommendation till en annan person på LinkedIn. Att ge äkta rekommendationer är bra men att rekommendera varandra är ett dåligt råd. Det här är faktiskt ett råd som jag läste att en person gav på LinkedIn.

På din profil finns de rekommendationerna som du har fått samt de som du har gett. Dessa finns precis bredvid varandra och jag lovar att när en person kikar på din profil så tittar de både på de rekommendationerna som du har gett – och fått. Det ser väldigt märkligt ut om dessa är gjorda på samma dag och kanske dessutom med liknande text. Däremot är alltså en äkta rekommendation bra och höjer din trovärdighet.

#7 Tagga alla du känner

Att tagga en person på LinkedIn innebär att du ber om hjälp eller uppmärksamhet. Ett bättre råd är att tagga 2-3 relevanta personer i ditt inlägg. Personer som kan bidra med sin kunskap inom det ämnet du skriver. Då kommer du få en bättre effekt och troligtvis även svar från personen som du har taggat.

Vill du lyfta en person i ett inlägg så ska du givetvis göra det men begränsa taggandet i dina inlägg.

#8 Du behöver ingen plan

Du behöver varken en plan eller strategi för att lyckas på LinkedIn? Fel, fel, fel, fel, fel,  som Magnus Härenstam sa i Fem myror är fler än fyra elefanter. En plan eller strategi visar dig vägen framåt. Genom att ha en tydlig plan så kommer du fortsätta publicera inlägg och vara aktiv på LinkedIn – även när det känns trögt.

Relaterad artikel: Så skapar du en strategi för din marknadsföring på LinkedIn

#9 Sälj i dina inlägg

Klart du ska sälja i dina inlägg, eller? LinkedIn är en utmärkt plattform att använda som ett säljredskap, dvs social selling, men att bara gå in och sälja i dina inlägg fungerar väldigt dåligt. Ingen vill bli få säljbudskap innan du ens har sagt hej. Du behöver bygga förtroende, skapa din expertisroll och låta andra förstå vad du är bra på – innan du börjar publicerar säljande inlägg.

Detsamma gäller meddelande, undvik fällan att sälj för tidigt i dina meddelande. Gör din hemläxa och ta reda på mer om personen – innan du skickar säljmeddelande.

Relaterad artikel, hur du säljer via LinkedIn utan att vara säljig

#10 Kopiera andra

Nej, nej och åter nej. Det här ser jag väldigt ofta, att personer helt fräckt “snor” andras texter, bilder eller innehåll. Senast i dag lyfte Kristian Andersson upp detta i ett inlägg. Kristian hittade ett inlägg som var kopierat rakt av från en annan person, ordagrant. Allt på LinkedIn är sökbart och det går snabbt att se att ditt inlägg är kopierat.

Mitt råd är, bli inspirerad av andra men hitta dina egna ord och tonalitet.

#11 Automatisera allt du kan

Det finns verktyg som kan automatisera en del av det du gör på LinkedIn. Men att automatisera är sällan den bästa lösningen, dessutom känner LinkedIn av detta och du kan antingen bli avstängd eller bli av med vissa funktioner.  Vanliga funktioner är att automatisera meddelande till nya kontakter, titta på andra profiler eller återpublicera inlägg som har gått bra. Du kan schemalägga inlägg, vilket jag rekommenderar, men även om du gör det behöver du avsätta tid för att vara på LinkedIn och svara på frågor.

Och kanske har även du fått ett automatiserat meddelande, ett meddelande som blir helt fel till dig.

Sammanfattning dåliga råd gällande LinkedIn

Ja den här listan hade kunnat bli mycket längre men här är 11 dåliga råd. Har du fått något dåligt råd?

Berätta genom att kommentera inlägget!


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *