8 tips för att lyckas med marknadsföring på LinkedIn
8 tips för att lyckas med marknadsföring på LinkedIn
LinkedIn uppdateras löpande och det tillkommer många nya funktioner. Bara det senaste året har LinkedIn gjort det lättare med marknadsföring och annonsering då de bland annat har infört nya sätt att synas. Ett exempel är video, både för företagssidor och personer.
LinkedIn är plattformen som du ska synas på om du vill bygga ditt personliga eller företagets varumärke, jobba med employer branding eller leadsgenerering, främst om du är inom B2B.
I deras e-bok ”Sophisticated marketers” där även bilden kommer ifrån, framgår det att LinkedIn driver mest trafik till B2B-bloggar och hemsidor än både Facebook och Twitter gör tillsammans.
Här har jag sammanfattat de bästa strategierna för marknadsföring på LinkedIn. Allt från få svar på vad, vem, när och hur ofta ett inlägg ska göras till hur du kan lära dig mer om dina följare och dina konkurrenter.
Relaterad artikel: 9 gratis verktyg för att bevaka dina konkurrenter
Här är de 8 tipsen för hur du lyckas med marknadsföring på LinkedIn
#1 Dela läsvärda artiklar, senaste nytt inom din nisch och ”how-to´s”
Det här är en vanlig fråga jag får, vilken typ av inlägg och artiklar ska delas på LinkedIn? Precis som i andra plattformar kan du delvis återanvända ditt material och dela samma inlägg men se till att anpassa själva texten som du skriver när du delar inlägget.
En bra rubrik för dig troligtvis är annorlunda för någon annans publik. Försök att hitta nya rubriker för dina inlägg för att få bättre effekt, främst när du skriver för B2B.
I en artikel från Buzzsumo, som har analyserat 10 miljoner inlägg på LinkedIn, framgår det vilka rubriker som får bäst effekt, och som blir mest lästa. Det finns även en intressant jämförelse med rubriker mellan LinkedIn och Facebook och om du använder exakt samma rubrik är det dags att tänka om.
Artiklar på LinkedIn med en rubrik som börjar med ”hur du…” och ”x tips…” toppar listan.
På Facebook toppas listan av ”kommer att göra dig…” och ”det här är därför…”
Det innebär att artiklar som innehåller nyheter och trender inom en bransch samt ”how-to´s” artiklar får bättre effekt. Det visar även på att personer på LinkedIn är generellt mer intresserade av att läsa informativa och utbildande innehåll vilket stämmer bra överens med det professionella nätverket som LinkedIn är.
Vad säger LinkedIn?
I deras guide om hur man använder LinkedIn som en marknadsföringskanal framgår att vara hjälpsam är en av faktorerna för att lyckas. Det framgår även vikten av bra innehåll, svara på frågor och hjälpa andra är av stor vikt.
Because people invest time on LinkedIn, a proven approach is to help your audience perform their jobs better, answer questions, and help address pain points.
Det framgår också att låta bli att vara säljig. Pratar du om dig själv och din produkt kommer dina inlägg prestera sämre.
While it can be tempting to sell your audience on the benefits of your product or service, “salesy” content doesn’t generally perform well on LinkedIn.
LinkedIn rekommenderar även att dela relevant innehåll inom din nisch, så kallat ”tought leadership content” på företagssidan. Det är ett av de bästa sätten att få fler följare på LinkedIn. Här är tre varianter som de föreslår:
- Industry thought leadership: Your perspective on news and trends
- Organizational thought leadership: Embodied in the vision and ethos of your company
- Product thought leadership: Centered on being the best solution for your customers
Naturligtvis vill du dela dina egna artiklar men det är en god idé att även dela andras innehåll, kopplat till din bransch.
Relaterad artikel: 13 sätt du kan återanvända ditt innehåll för ökad räckvidd
#2 Lär dig använda statistiken
Förutom att mäta dina resultat av insatserna du gör på LinkedIn får du bra statistik på företagssidan. Genom att läsa statistiken kommer du få högre förståelse för vad dina följare gillar.
När du går in på företagssidan och klickar på ”analytics” i menyn har du tre alternativ. Visitors, updates och followers.
Under ”visitors” ser du hur många som besöker din företagssida samt demografi och vilken bransch de arbetar i.
Jag har flest följare inom ”marketing” och ”communication” med denna informationen kan jag skräddarsy inlägg efter deras intresse som är relevant för dem. För mig är det då marknadsföring, som jag skriver väldigt mycket om.
Om du väljer ”updates” får du väldigt bra information om dina senaste inlägg. Överst på den sidan får du i % hur det går för dina inlägg jämfört med de senaste 30 dagarna. Bara genom att titta här ser du direkt skillnaden på hur dina inlägg presterar. Förutom att du ser antal klick och interaktioner får du även på varje inlägg se CTR (clickthrough rate) och engagemangsgraden.
Under ”followers” ser du totalt antal följare och ett diagram som visar hur dina följare (förhoppningsvis!) ökar månad för månad. Du ser även demografin över dina följare men du ser inte vem som följer sidan.
Vad gillar dina följare på LinkedIn?
För att ta reda på vilka inlägg dina följare gillar går du igenom statistiken över dina inlägg och tittar på vilka inlägg som har högst CTR eller engagemang. Med hjälp av detta kan du sedan skapa liknande innehåll och göra en ny analys för att se om de går lika bra. Tänk även på att titta på vilken dag och tid du har gjort inlägget.
Ta för vana att läsa statistiken samt svara på frågor och kommentarer. I dagsläget får du ingen avisering när någon har kommenterat eller delat ett inlägg så du måste gå in manuellt på företagssidan för att se detta.
Relaterad artikel: Vad du behöver för att förstå statistiken på LinkedIn
#3 Använd bilder och filmklipp
Att använda visuellt innehåll i sin marknadsföring ökar engagemanget. Enligt LinkedIn får en företagssida som använder bilder och filmklipp upp till 98% högre engagemang medan en länk till Youtube kan ge upp till 75% högre delningsfrekvens.
Nu har LinkedIn nyligen släppt filmklipp även till företagssidor och jag tror att filmklipp på LinkedIn kommer att få bättre synlighet än att du delar ett inlägg med en länk till Youtube. Så är det nämligen på Facebook. Filmklipp som laddas upp direkt på Facebook får betydligt högre synlighet och engagemang än en länk till Youtube. De vill helt enkelt behålla oss så länge som möjligt på sina plattformar.
Relaterad artikel: Hur du lyckas med filmklipp på LinkedIn.
Här hittar du vilken storlek du ska använda på bilderna på LinkedIn och hur du kan skapa video med låg budget på LinkedIn.
#4 Dela på rätt tidpunkt
Enligt LinkedIn är den bästa tiden för att dela inlägg på morgonen och strax efter arbetstid. Jag rekommenderar att du utgår från detta och sedan gå igenom statistiken. Som du säkert vet har LinkedIn ändrat algoritmerna så tidpunkten är mindre viktig och istället bör du fokusera på bra innehåll. När du delar intressant och relevant innehåll som flera interagerar med får du högre synlighet. Så här kan du göra:
- Testa dig fram gällande olika dagar och tidpunkter. Använder du en schemaläggare så ser du exakt vilken tid och dag du har publicerat inlägget, annars får du notera dessa.
- Gå in i LinkedIns analysverktyg och titta på de inlägg som fått högst CTR eller engagemang.
- Jämför dessa med vilken tid du har publicerat inläggen.
Troligtvis ser du en trend och att vissa dagar och innehåll får bättre effekt än andra. Det är det du ska fokusera på. Gör mer av det som fungerar och mindre av annat. Testa dig fram!
Själv använder jag Buffer och ser direkt vilka inlägg som går bra samt vilken tidpunkt och dag de är publicerade.
Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga dina inlägg i sociala medier – och 7 bra verktyg
#5 Gör inlägg – varje dag
Ja, jag vet att det låter mycket men om du delar en mix av dina egna och andras inlägg kommer du snart få ihop 5 inlägg per vecka.
Enligt LinkedIn når företag som gör 20 inlägg per månad minst 60% av sin publik.
En del inlägg kommer nå en en högre räckvidd och en del når färre. Detta är kopplat till både vilken typ av inlägg, vilken dag och tid samt att användarna på LinkedIn loggar in mindre regelbundet än på Facebook.
Sätt ett mål och börja med 20 inlägg i månaden och se vilken effekt det ger. Är det övermäktigt? Börja med att öka utifrån den nivån du är på och ha som mål att nå 20 inlägg per månad till ett visst datum.
Relaterad artikel: 13 misstag företag gör på LinkedIn.
#6 Studera andra företagssidor
Genom att använda dig av ”companies to track” kan du hålla koll på andra företag. Det påminner om ”Facebook pages to watch” där du kommer få värdefull information som kan hjälpa dig förbättra marknadsföringen. Du hittar detta längst ner under sektionen för dina följare i statistikverktyget.
Det som du ser här är företag som är liknande som ditt och några nyckelpunkter som antal följare, ökning av antal följare samt engagemang. Genom att använda denna information kan du förbättra effekten av din företagssida. Börja med att titta på företagssidor inom din bransch och med ungefär samma antal följare. Lär dig vad som fungerar för dem och hur hög andel som interagerar på deras inlägg.
Ställ dig följande frågor:
- Växer min företagssida lika snabbt som andra sidor som har liknande antal följare?
- Hur ser siffrorna ut för engagemanget och antal inlägg?
- Vilken typ av innehåll får de bra respons på?
#7 Optimera företagssidan för sök
En företagssida på LinkedIn som är väl optimerad gör att du kan lättare blir hittad, både på och utanför LinkedIn. För att optimera sidan rekommenderar LinkedIn att du använder specifika nyckelord.
Be sure to incorporate keywords into the company profile information, clearly representing who you are and what you do. If you’re not sure which keywords to use, think about it this way: What words or phrases would a potential customer use when searching for your product or service?
På företagssidan finns det två ställen du kan använda dessa ord, under beskrivningen och ”specialities”. Du hittar dessa på följande sätt:
- Klicka på ”Me” i menyn.
- Under ”Manage”, välj din företagssida.
- Klicka på ”Overview”
Länka till din företagssida
Det här är ett kärt ämne som jag alltid påpekar när jag har utbildning. Se till att du har ikoner som länkar till företagssidan från båda hemsidan, i material och blogg samt länk i din mail-signatur. Att länka till företagssidan är viktigt för din ranking. Ett annat enkelt sätt är att se till att de anställdas profiler är uppdaterade. Genom att ha skrivit in företagsnamnet skapas det automatiskt en länk från deras profil till företagssidan.
I mitt fall har jag både ikoner till mina sociala medier i sidfoten och allra högst uppe på sidan samt realtidsflöde från flera kanaler. Och såklart i min mail-signatur.
#8 Ta hjälp av medarbetarna
Dina medarbetare är en ovärderlig resurs när det kommer till att sprida företagets innehåll. Räckvidden blir högre och trovärdigheten ökar. Uppmuntra dem att både engagera sig i inläggen samt att dela för större spridning. Dock ska inte alla dela exakt samma inlägg, på samma tid. Bättre att portionera ut det för att få en så stor effekt som möjligt.
Så här säger LinkedIn:
Your LinkedIn profile – and the profiles of everyone else at the company – are the peaks that come together to form the mountain range that is your brand.
Om du representerar ett företag med 50 anställda kan du ha 50 profiler som länkar till företagssidan vilket gör att synligheten ökar, både på och utanför LinkedIn. Om du dessutom ser att dessa har 300-500 kontakter var så börjar det hända magiska saker med räckvidden när de hjälper till att dela företagets inlägg och artiklar.
Relaterat inlägg: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna.
Annonsera på LinkedIn
Sedan måste jag givetvis nämna möjligheterna att annonsera. Det finns flera sätt att annonsera på LinkedIn och om dessa har jag skrivit egna blogginlägg om. Nyligen uppdaterade LinkedIn och visar öppet för alla vilka annonser ett företag kör på LinkedIn och har lagt till fler målsättningar för annonsering..
Läs guiden: hur du annonserar på LinkedIn.
Fördjupa dig ytterligare med nedan artiklar:
Annonsera med lookalike audience
Annonsera mot intresse på LinkedIn
Annonsera med video på LinkedIn
Annonsera med LinkedIn Matched Audience
Annonsera med LinkedIn Sponsored InMail
Utöka räckvidden med Matched Audience Network
LinkedIn Website Demographics ger värdefull information om dina besökare
Nya funktioner på Campaign Manager
Inlägget innehåller är delvis kuraterat från LinkedIn, Buffer och egna artiklar.
Vad tycker du fungerar bäst på LinkedIn? Dela gärna med dig av dina erfarenheter!
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: 8 tips för att lyckas med marknadsföringen på LinkedIn […]
[…] Relaterad artikel: 8 tips för att lyckas med marknadsföringen på LinkedIn […]
[…] 8 tips på hur du luckas med marknadsföringen på LinkedIn […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!