Bildstorlek Pinterest | Rätt storlek bilder Pinterest
Använder du rätt storlek på dina bilder på Pinterest?
Artikeln är uppdaterad juni 2019
GUIDE – bildstorlek Pinterest
Pinterest fungera lite annorlunda än andra sociala medier där bredden på bilden är det viktigaste. När du använder fel storlek på dina bilder visas de på ett konstigt sätt. Håll dig uppdaterad och bokmärk den här guiden som jag uppdaterar löpande!
Vad är egentligen Pinterest?
En vanlig fråga jag får, som efterföljs om företaget ska vara där. Det är en plattform som tillåter användarna att dela egna och spara andras bilder till en så kallad ”Pinboard”, en virtuell anslagstavla eller ”moodboard”. Du kan ”pinna” bilder och spara i din anslagstavla för inspiration. De har hängt på tåget med rörligt och det går att annonsera med filmklipp. De har även en köpknapp vilket innebär att man kan köpa en produkt, utan att lämna plattformen. Pinterest har 250 miljoner användare per månad (MAU) och hela 71% är kvinnor.
Pinterest ökar och har lagt till flera nya funktioner som att se flera produkter i en bild och en visuell sökfunktion. Fördjupa dig med Hootsuite´s artikel, hur du använder Pinterest tips för business.
Pinterest för företag
Använder du Pinterest eller funderar du på hur du kan använda kanalen för att marknadsföra ditt företag? På Pinterest är det visuell marknadsföring som gäller. Att ha en strategi för dina aktiviteter och tydlig målsättning hjälper dig att nå dina mål.
Tänk SEO och sökord. Använd sökord både i beskrivning och i titeln. Skapa långa vertikala bilder för att ta upp mycket utrymme, infografer är väldigt populära. Skriv 100-200 ord, inklusive relevanta sökord, som beskriver din bild. Håll texten kort och koncist och lägg till en länk till din hemsida eller blogg. Det finns två ställen du kan ha en länk, i din beskrivning och källan för bilden. Om du har en blogg, se till att bilderna är ”pinnable”. Då går det att dela dina bilder direkt till Pinterest.
Med Pinterest for business får du värdefull statistik samt möjlighet att annonsera. Här får du även så kallade ”Rich Pins” och det finns 5 olika typer. Alla är laddade med mer information än en vanlig ”pin” (bild), allt för att öka försäljningen av dina produkter. Du får priser i realtid, antal produkter på lager, direktlänk till din webbsida och en interaktiv karta.
Rekommenderade bildstorlekar för Pinterest:
Profilbild: 165 x 165 pixlar
Det här är det första man ser när man går in på dina tavlor, ”pins” eller sökord.
Bild anslagstavla: 222 x 150 pixlar
Använd en bild som drar till sig uppmärksamhet, relevant för varje anslagstavla.
Pinbild: Bredd på 238 pixlar
Detta är de bästa storlekarna för dina Pins men större bilder kommer att har en max bredd på 600 pixlar. Du kan dela större bilder men tänk på att de har rätt bredd eftersom längden kan skalas upp för bättre engagemang.
Det här inlägget ingår i en serie där jag går igenom storleken på bilderna i flera plattformar. Här kan du läsa om bildstorlek på: LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter och Youtube. Samlingsartikeln hittar du här snabbguiden bildstorlek i sociala medier
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Följ mig för fler bra tips om sociala medier:
LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram
Trackbacks & Pingbacks
[…] Det här inlägget ingår i en serie där jag går igenom storleken på bilderna i fem plattformar. Här kan du läsa om bildstorlek på: Facebook, Pinterest och LinkedIn. […]
[…] Det här inlägget ingår i en serie där jag går igenom storleken på bilderna i fem plattformar. Här kan du läsa om bildstorlek på: Facebook, Pinterest och Instagram. […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!