[ GUIDE ] UPPD 2021 | Bildstorlek Twitter | Rätt storlek bilder | SmartBizz
Använder du rätt bildstorlek på Twitter?
Artikeln är uppdaterad juni 2021.
Ofta ser jag inlägg på Twitter där bilden har fel storlek. När du använder fel storlek på dina bilder kapas bilden eller visas på ett konstigt sätt. Håll dig uppdaterad och bokmärk den här guiden som jag uppdaterar löpande!
På Twitter går det snabbt och du har bara 280 tecken och ingen möjlighet att redigera ett inlägg. Din profilbild är det första man ser och den är synlig på din profil, i ditt flöde samt vid varje tweet du skickar eller kommenterar. Ha gärna en bild av hög kvalité.
Även här kan du ha en stor bild och som företag bör bakgrundsbilden innehålla en tagline, logotype eller annat som förknippas med varumärket. Ett sätt att sticka ut i det snabba flödet är att dela en GIF (animerad bild) eller upp till 4 bilder per inlägg. Se till att du har en URL-länk med i relevanta inlägg så du kan driva trafiken tillbaka till din hemsida. Genom ett konto på Twitter kan du bygga varumärket, ha snabba interaktioner och jag har sett flera företag som har en live Q&A.
Om dina kunder finns på Twitter är det ännu ett sätt att nå ut till din publik. Det är enkelt att dela företagsnyheter, oavsett om det är en produkt eller ett kommande event. Men kom ihåg att det går snabbt så bestäm dig för OM du ska eller inte ska vara här. Rekommendationen är 5-10 tweets per dag!
Statistikverktyget
I Twitters statistik har du dels en översikt som visar en 28-dagars sammanfattning. Du kan även gå vidare in på djupet och titta på statstik över dina tweets och målgrupper.
Sökfunktionen på Twitter
Det finns en bra sökfunktion på Twitter där du kan söka bland hashtags, personer, språk och mycket mycket mer. Här kan du fånga upp intressanta tweets eller tweets om ditt varumärke och bransch. Glöm inte bort att titta på dina konkurrenter.
Hashtags på Twitter
Använd minst en hashtag och max tre. Den som alltid ska vara med är såklart företagets namn eller det körs en specifik kampanj. Se till att den är stavad rätt och enkel att läsa. I mitt fall använder jag alltid #SmartBizz och varierar mellan #SocialaMedier #LinkedIn. Du kan även skapa din egen hashtag. Det finns flera verktyg du kan använda för att hitta rätt ord. På Twitter ser du trendande hashtags men genom att använda ett externt verktyg kan du få mycket mer information. Kika på Tagboard eller på Hashtagify.
Relaterad artikel: Den ultimata guiden till hashtags
Annonsera på Twitter
Precis som på många andra plattformar kan du annonsera på Twitter. Det kan vara att du vill öka kännedomen om ditt varumärke, få fler följare eller få fler som ser ett speciellt tweet.
Rekommenderad bildstorlek för bilder på Twitter
Profilbild: 400 x 400 pixlar, max 100 KB.
Bakgrundsbild: 1500 x 500 pixlar, max 10 MB och format som stöds är JPG, GIF och PNG.
Bilder i flödet: 440 x 220 pixlar, max 5 MB för bilder. Dock blir bilderna automatisk anpassade när de visas i ditt bildgalleri eller i expanderat läge.
Relaterade artiklar:
13 sätt du kan återanvända ditt innehåll
9 gratis verktyg för att bevaka konkurrenter
Marknadsföring är som en första dejt
12 vanliga misstag företag gör på sociala medier
Det här inlägget ingår i en serie där jag går igenom storleken på bilderna i flera plattformar. Här kan du läsa om bildstorlek på: LinkedIn, Pinterest, Instagram, Facebook och Youtube.
Samlingsartikeln hittar du här snabbguiden bildstorlek i sociala medier.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] samma sätt som på Facebook är storleken en väsentlig aspekt på Twitter och detta behöver du ha koll på. När det gäller din profilbild måste den vara 400×400 […]
[…] Tidigare inlägg för bildstorlek: LinkedIn, Facebook, Pinterest, Instagram och Twitter. […]
[…] du kan fördjupa dig ytterligare om vilken storlek på bilder du ska ha på: LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram och […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!